Nationale week zonder vlees

Discussie in 'De lounge' gestart door LisbethSalander, 5 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Maar dat levert toch niks op dan?
    Voorbeeldje:
    Op maandag koop jij 250 gram gehakt en maakt een pan vegetarische macaroni en bakt gehaktballetjes voor je man. Ik koop 250 gram gehakt en maak een pan macaroni.
    Op dinsdag koop jij 1 kipfilet en maakt vegetarische nasi en bakt kipsaté voor je man. Ik koop 1 kipfilet en maak een pan nasi met kip.
    Op woensdag koop jij 1 biefstuk en maakt oosterse wokgoente en bakt een biefstuk voor je man. Ik koop 1 biefstuk en maak een pan wokgroente met biefreepjes.

Na 3 dagen is de vleesconsumptie in jouw huishouden: 250 gram gehakt, 1 kipfilet en 1 biefstuk. In mijn huishouden: 250 gram gehakt, 1 kipfilet en 1 biefstuk.

Dan is het in theorie heel leuk dat jij vegetarisch hebt gegeten, maar het praktische nut is dan gewoon nul.

Op dagen dat we vlees eten koop ik altijd de minimale hoeveelheid vlees per verpakking die de supermarkt aanbiedt. En of dat nou in 1 of 2 of 5 monden verdwijnt, maakt volgens mij niks uit.
    Dus noem het een smoesje dat ik vlees eet omdat mijn man het doet. Ik denk gewoon heel pragmatisch ;)

2. fafa

fafa Niet meer actief

Het spijt me oprecht... Ik deed wat denigrerend. :$

Veel mensen weten inderdaad niet dat vleesproductie zoveel soja kost. En wíllen het ook niet weten. Dus goed dat jij dat wel wil. :thumup:

3. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn vriend at vrijwel nooit vegetarisch voor hij mij kende. We hebben wat met elkaar gekregen op een festival en ik ging daar een broodje falafel halen. Hij had dat nog nooit gehad, maar werd nieuwsgierig. Dat was het moment dat hij erachter kwam dat niet alle vleesvervangers 'smerig' waren. De burgers die gemaakt zijn zodat ze op vlees lijken vindt hij vreselijk. En eerlijk gezegd heb ik ook liever een bloemkool/kaasburger dan een burger van soja met vleeskruiden.

Gelukkig is dat voor hem ook een omslagpunt geweest om in te zien dat vegetarisch lekker kan zijn.

4. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Super goed dat jullie zo weinig vlees eten met jullie gezin :thumup:! 1 biefstuk of 1 kipfilet op 5 personen doen veel mensen jullie niet na.
    Dat ik geen vlees eet doe ik voor mezelf. Om zelf te verantwoorden dat ik bijdraag aan dierenwelzijn en milieu. Ik zal een ander nooit opleggen wat hij/zij wel of niet mag eten. Ik draai dan ook gewoon gehaktballen, maak pannen hachee enz. Mijn kinderen mogen zelf kiezen of ze wel of geen vlees willen enz.

En sorry maar pragmatisch heeft er in mijn ogen niets mee van doen. Het blijft een bewuste keuze om wel of geen vlees te eten.

meintje, Triangel en Blijdorp vinden dit leuk.
  5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij doen niet mee aan zo'n week, ik probeer elke week evenwichtig te eten maar wil er geen studie van maken. Vlees vinden we erg lekker en het is ook een goede ijzerleverancier dus dat houden we er zeker 2 dagen per week in. Verder eten we zo'n 2 dagen erg weinig vlees (als in: een plakje ham of wat spekjes door een ovenschotel ofzo) en de overige dagen vis en vegetarisch.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Geen probleem hoor, was inderdaad gewoon nieuwsgierig.
    Niet dat we nu minder vlees gaan eten want daarvoor vind ik het veel te lekker. Maar het is altijd goed om je ergens bewust van te zijn. ;)

7. PBV

PBV Fanatiek lid

6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Hoi ik doe niet mee en ik wist het te laat. Wel goed deze actie. Misschien doe ik volgende keer wel mee. Boodschappen al in huis, vandaar!

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Weet je wat ik mij oprecht afvraag, de mensen die nu dus zeggen '' Ik kan niet mee doen want heb al boodschappen gehaald anders had ik wel mee gedaan '' waarom doen die het dan niet gewoon een andere keer? Volgende week bijvoorbeeld. Waarom bijvoorbeeld wachten tot het weer iets landelijks is? Gewoon een vraag, verder niets negatiefs bedoeld ;)

Triangel, Syane en Blijdorp vinden dit leuk.
  9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mee eens hoor. Mijn vriend doet op het moment de boodschappen (begint volgende week bij een andere werkgever) dus ik weinig invloed op het eten. Maar door deze actieweek worden mensen bewuster en gaan ze hun levensstijl aanpassen. Door een week achter elkaar geen vlees te eten, ga je varieren in recepten en ben je eerder geneigd om het te gaan toepassen in je normale levensstijl. Als je maar 1 dag per week stopt, grijp je al snel naar de kaasschnitzels ;) .
    Feit is ook dat je niet iedere dag vlees nodig hebt (alhoewel mijn dochter het daar waarschijnlijk niet mee eens is :roflmao:)

Debaky vindt dit leuk.
  10. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Twinkle81 vindt dit leuk.
  11. lolu

lolu Actief lid

3 apr 2017
    187
    75
    28
    Ik doe ook niet mee, a wij genieten van een lekker stukje vlees, daarnaast zijn er al zoveel voedingsmiddelen hier in huis waar rekening mee gehouden moet worden dat juist het stukje vlees een belangrijke toevoeging is op het gebied van voedingsstoffen.
    Wij denken op een andere manier aan het milieu,

Ik zag vanmorgen een berichtje van iemand voorbij komen, die een hele vergelijking neer had gezet en vervolgens 300 meter naar school scheurde met de auto( dat ook 5 dagen per week doet 2 keer per dag doet ) maar dat is een andere discussie alleen moet je dan niet het milieu erbij halen ;)

Blijdorp vindt dit leuk.
  12. fafa

fafa Niet meer actief

Daar kijken we dan blijkbaar anders tegenaan :)
    Zo heb ik bijvoorbeeld ook altijd een "ding" met mijn vriend over fiets vs auto.
    Hij pakt gerust voor korte stukjes de auto, terwijl ik -voornamelijk uit milieuoogpunt- eigenlijk altijd fiets.
    Nou probeer ik hem vaak wel te overtuigen ("lekker frisse neus halen!") maar als hij een keer helemaal geen zin heeft en met de auto gaat, stap ik toch echt wel bij hem in.
    Want dan kan ik wel heel principieel in mn eentje met de fiets gaan, maar daar wordt de CO2 uitstoot die wij produceren niks minder van. Want onze auto rijdt toch van A naar B. Dus wat heeft het voor mij dan voor zin om aan mn "bewuste keuze" vast te houden?
    Ik vind principes die geen praktisch nut hebben een beetje holle symboliek.

Maar daar zullen we wel anders over blijven denken. En dat mag :)

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Dit dilemma heb ik ook. In mijn eentje kan ik de wereld niet veranderen. Maar omdat we (allemaal) zo denken, gaat er dus ook niets veranderen. En blijven we alles vervuilen en verzieken. Dus op de een of andere manier zullen we die denkwijze moeten draaien, en mensen moeten laten inzien dat we onze wereld kwijt raken.

En daarom is deze keer de vegaweek ook goed, ze laten duidelijk zien hoeveel je uitstoot met het eten van vlees, en dat opent misschien her en der wat ogen van mensen om er bewuster mee bezig te zijn. Of tenminste dat hoop ik dan!

fafa en Blijdorp vinden dit leuk.
  14. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik denk maar zo: alle beetjes helpen.
    Wij aten vroeger iedere dag best veel vlees, nu een of twee dagen in de week vegetarisch en we eten nauwelijks nog vlees op brood. En als ik de keuze heb tussen biologisch/vrije uitloop en plof.. dan ga ik liever voor wat minder, maar dan wel biologisch.
    Ik vind het zo jammer dat dat door de fanatieke (!) vegetariër/veganist vaak niet genoeg wordt bevonden en dat je dan alsnog kritiek krijgt. (Ik heb het niet persé over hier hoor, maar dit valt me in het algemeen wel vaker op.)
    Wees blij dat er tegenwoordig steeds bewuster mee omgegaan wordt door steeds meer mensen en doe voor de rest vooral waar je je zelf ok bij voelt. Door drammen is nog nooit iemand overtuigd.

(En voor alle zekerheid nogmaals: ik heb het dus NIET over dit specifieke topic. ;))

Blijdorp vindt dit leuk.
  15. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Helemaal met je eens! Grappig genoeg geldt t ook vaak de andere kant op. Als je zegt vegetariër te zijn gaat iedereen vragen waarom. En de redenen die je geeft zijn nooit goed. o_O
    Geldt ook niet hier trouwens :)

Vlinderbloem vindt dit leuk.
  16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Klopt, het werkt beide kanten op!

Blijdorp vindt dit leuk.
  17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Sojaproduktie is enorm belastend voor het milieu, daarom kies ik er voor op onze vegetarische dagen geen vleesvervangers te eten maar gewoon lekkere peulvruchten en zo. Dus geen vega gehakt, maar een kikkererwten stoofpot. En als we vlees eten is het weinig en lokaal geproduceerd. Nederlandse koeien die op mais en snijbieten opgefokt worden, en niet veel milieuschade opleveren door het transport. Varkens die op een boederij hier in de buurt vrij rondlopen en eikels eten en modder wroeten en zo, en weinig extra krachtvoer. Eten met seizoensgroente die van het land komen en zo min mogelijk uit kassen.

Dus niet zozeer flexitarisch uit oogpunt van dierenleed, maar ik kijk meer naar het minimaliseren van verspilling in de produktieketen van mijn voedsel.

fafa en Twinkle81 vinden dit leuk.
  18. LisbethSalander

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    En? Hoe gaat het met de niet vegetariers die meedoen? Lukt het, mis je vlees? Heb je nog heerlijke recepten bedacht?

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #79 Uuz, 7 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2018
    Een omelet met doperwtjes en prei is erg lekker (ook met kruiden, peper, feta, etcetera).
    En melanzane alla parmigiana natuurlijk (op sicilie gegeten met ook nog iets van ei en ansjovis erdoor).

20. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Te laat achter gekomen, anders had ik mee gedaan, goede actie om de aandacht op dit onderwerp te vestigen.
    Voor de geïnteresseerden; zeker eens Cowspiracy kijken. En nee, daar zitten nauwelijks nare beelden in, vooral wetenschap.

Wij eten steeds minder vlees/zuivel, probeer zoveel mogelijk af te bouwen.
    Mijn favoriete vega recept: https://uitpaulineskeuken.nl/2017/03/bloemkool-curry-met-kikkererwten.html
    En dit eten wij icm Fair Trade (het merk) currypasta, zit geen troep in en zooo lekker. Dit eet ik het liefst elke week.

Wat we aan vlees eten is biologisch; de dieren hebben dan meer ruimte en levensduur, wat slechter is voor het milieu, maar ik vind het dierenwelzijn en gebrek aan antibiotica belangrijker. Ik zou graag veganistisch gaan eten, hebben we n maandje geprobeerd maar ik eet ook graag zo min mogelijk conserveermiddelen etc, en dat maakte de overgang te moeilijk. Nu dus langzaam afbouwen, is in de zomer wel n stuk makkelijker!

Deel Deze Pagina