Nationale week zonder vlees

Discussie in 'De lounge' gestart door LisbethSalander, 6 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Op 9 maart is er voor het derde jaar een week zonder vlees.
    De week is met name bedoeld voor aandacht en bewustwording voor de belasting van het milieu door de vleesconsumptie.

Doe jij mee? Of bepaal je zelf wel of en wanneer je vlees eet? Eet je juist altijd vegetarisch?

Ik eet al ruim 25 jaar vegetarisch maar de rest van het gezin eet wel vlees en vis. Natuurlijk eten ze ook regelmatig vegetarisch mee maar ik vind dat de keuze om vegetariër te worden bij hen zelf ligt.

Wil je deze week een vleesloos weekje of dag(en) en zoek je inspiratie en tips. Misschien leuk om dit hier met elkaar te delen.

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Toevallig, kom net bij de slager vandaan :D

Nee, wij doen daar niet aan mee, eten in principe elke dag vlees. Soep soms wel zonder vlees.

Maar sta zeker wel open voor leuke vleesloze recepten (zonder vleesvervangers), dus ik volg! :thumup:

GossipGirlxoxo en LisbethSalander vinden dit leuk.
  3. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Vorig jaar meegedaan, niet bevallen.
    Van elke dag vlees naar helemaal niks is een te grote overgang voor ons.
    Verminderen van vlees vind ik prima.
    Vleesvervangers doe ik niet aan. Het ziet eruit als vlees, het ruikt naar vlees en het smaakt naar vlees.. maar het is geen vlees. Op de of andere manier heb ik daar dan moeite mee met eten. Alsof je boerenkool eet, maar eigenlijk is het patat zeg maar.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Wij doen niet mee. We eten af en toe wel vegetarisch, maar meer omdat het dan gewoon een lekker gerecht betreft. En soms is dat dan in een week 2 of 3 keer, en de andere week slaan we dan over. Zit geen regelmaat in.
    Ik probeer er overigens wel op te letten, maar er zijn te veel gerechten die wij lekker vinden en ik heb nog een waslijst aan recepten die ik wil uitproberen, waarvan maar een klein gedeelte vegetarisch is.

Vandaag eten we toevallig wel vegetarisch (pasta pesto met zelfgedroogde tomaatjes en een salade caprese)

LisbethSalander vindt dit leuk.
  5. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    @Waxinelichtjes Wat leuk dat je vorig jaar het hebt geprobeerd. Ik kan me voorstellen dat de overgang van iedere dag vlees naar geen vlees en een aversie tegen vleesvervangers het lastig maakt.
    Wat ik vaker kook voor vleeseters die bij mij komen eten is bijvoorbeeld
    Linzen dahl met kokos, rijst, naanbrood en salade
    Vega Poke bowl
    Open lasagne met groene asperges en tuinerwten

allemaal gerechten waar geen vervanger aan te pas komt en waarvan ik de eters nooit heb horen zeggen dat ze het vlees hebben gemist.

Waxinelichtjes en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  6. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik sta achter het initiatief, maar doe niet mee. Ik maak er juist zaak van om op wekelijkse basis vlees en vis te verminderen. Dat betekent dat we ooit begonnen met een dagje vegetarisch eten, en nu vaak vier dagen in de week geheel zonder vlees en vis koken.
    Mijn overweging is vooral eentje voor het milieu. Door dit stapje voor stapje aan te pakken heb ik rustig aan grip gekregen op wat wel en niet lekker is aan gerechten.

Aries, gitta, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Wij doen elk jaar mee. De eerste keer dat we meededen hadden we moeite om een week vol te houden, maar ondertussen eten we altijd 95% van de tijd vegetarisch :D.

Fantykoekie, Louise11110 en LisbethSalander vinden dit leuk.
  8. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik eet vaak dagen geen vlees. Omdat ik het gewoon te vaak eet soms. Op mijn werk doe ik altijd middageten en daar is bijna altijd hetzelfde vlees... en als je 4-5 dagen werkt heb je daar gewoon echt geen zin meer in dus eet ik alleen wat bijlage en salade ofzo.. ik eet denk ik 2-3x per week vlees, maar ook heel weinig. Als er al vetjes of peesjes in zitten hoef ik het al niet meer haha

LisbethSalander vindt dit leuk.
  9. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Wij doen dit jaar ook weer mee.
    Ikzelf en de kinderen hebben er totaal geen moeite mee, gezien we vaker vegetarisch eten. Man vindt het wel lastig, maar wil ook zelf dit jaar weer meedoen.

10. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Wij eten al 2 jaar zo goed als vegetarisch. Ik doe alleen niet moeilijk als we ergens zijn waar mensen voor ons gekookt hebben en dat met vlees is. Ook eten de kinderen nog vleeswaren en maak ik voor hun kippensoep en hamburgers als wij een soep eten die ze niet zo lekker vinden of zelf bonenburgers maken. Wij doen het voor milieu en dierenwelzijn. Ik denk dat we als mens wel een beetje vlees nodig hebben maar het hele systeem wat er nu is gewoon van alle kanten niet gezond is.

We eten nu veel gerechten die geen vlees nodig hebben. Dal, pastagerechten, chili sin carne, wraps.
    Een leuk boek is Veg! Van Jamie Oliver.

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij doen niet mee, omdat helemaal geen vlees voor ons een te grote overgang is. Maar wij zijn wel bewust bezig met minder vlees eten en ik probeer 2 à 3 keer in de week vegetarisch te koken. Ik lees dus graag mee voor lekkere recepten zonder vlees.
    Mijn kinderen en ik vinden tot nu toe (bijna) alles lekker, maar mijn man blijft het vlees toch vaak wel missen. Hij houdt ook niet van linzen en allerlei soorten bonen, dus dan wordt het vrij lastig.

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Hoewel wij vaak vegetarisch of veganistisch eten doen we aan zoiets niet mee. Ik laat of doe niet iets omdat het de dag van... of week van... is. Net zoals ik niet per se pindakaas eet op pindakaasdag, op warmetruiendag gaat net zo goed de verwarming aan als we daar behoefte aan hebben etc. En met al die hypermoderne "challenges" heb ik al helemaal niets haha. Maar ik kan wel begrijpen dat die challenges/weken van/dagen van etc bijdragen aan bewustwording.

Wij letten verder wel redelijk goed op voedsel en duurzaamheid (vind ik zelf dan), door het meeste lokaal en verpakkingsvrij te kopen, dingen zelf te maken en te minderen met geïmporteerde etenswaren, en dus ook minderen met dierlijke producten (eigenlijk kan ik het niet minderen noemen want we aten het nooit veel). Ben ook zo'n 20 jaar vegetariër geweest, maar eet nu om meerdere redenen alweer 13 jaar matig (m.n wit) vlees/vis.

13. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

We doen niet mee maar eten wel regelmatig vegetarisch. Al vind ik het lastig om echt lekkere vegetarische gerechten te vinden die mijn vriend ook lekker vind. Hij houdt van vlees.
    Hij eet ook vegetarisch mee maar geniet er dan niet van en dat vind ik wel jammer.

Wij hadden laatst voor het eerst zoete aardappelstamppot met andijvie. Dat was echt heerlijk en gaan we zeker vaker eten. Risotto met paddestoelen is hier ook een hit!

14. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik doe er niet aan mee omdat we onze vleesconsumptie al hebben verminderd. Maar het verschilt per week. Deze week hebben we de hele week vegetarisch gegeten, volgende week staan er weer 3 gerechten met vlees op het menu. Ook een beetje afhankelijk van wat er in de bonus is. Ik let er bij het weekmenu op dat we max 2-3x vlees eten.

Vind het wel noodzakelijk dat mensen eens naar hun vleesconsumptie gaan kijken. Elke dag vlees eten voor de grote maaltijden + op brood is echt heel veel (te veel) en te belastend voor het milieu.

citroenrasp vindt dit leuk.
  15. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Ik doe denk ik niet heel de week mee, maar eet al een poosje bewust een stuk minder- en minder vaak vlees :)

16. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Wij hebben gekozen voor minder vlees ipv geen vlees. Man eet graag vlees en vind een kleinere portie een mooie tussenweg. Ik en zoon delen ook altijd samen dus onze consumptie is met de helft gezakt ongeveer.
    Verder geen vervangers,vinden veel niet lekker op de kaasschnitzel na.

bosi333 vindt dit leuk.
  17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bij de Dirk waren de vleesvervangers in de aanbieding deze week. De dingen die er als vissticks uitzagen, vielen wel in de smaak. De zigeunerschnitzels heb ik ook gehaald en oosterse schijf ofzo, die laatste haalde ik al regelmatig bij de lidl. Maar er lagen heel wat soorten. Dochter wilde ook de kaasburger ofzo - maar die vond ik dan weer relatief vet. Dus heb 'm daarom laten liggen. (hoewel ik snap dat dat lekker is ;) )

18. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113

Hmm ik moet zeggen dat ik deze niet snap haha. Als je t goed vind ruiken, zien en smaken.. Wat houd je dan tegen 't te gebruiken?
    Geen aanval hoor maar benieuwd hoe 't ziet!

momwithcamera vindt dit leuk.
  19. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ikzelf eet helemaal geen vlees, soms tonijn omdat ik daar verzot op ben. Mijn kinderen en man eten 1 keer per week vlees, m'n vindt 't lekker en voor de jongens vind ik 't wel een soort gezond. En die eten een aantal vleessoorten graag.
    Wij gebruiken veel vervangers, vind ik ideaal!

20. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Wij doen ook weer mee. Eten over het algemeen 2/3x per week geen vlees dus dit is niet zo’n grote stap. Mijn man is alleen niet zo’n fan van alle vleesvervangers, dus dat maakt het soms wel lastig.

Deel Deze Pagina