dag van IUI, een follikelmeting?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nikkie80, 14 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Dag meiden,

Ik krijg meestal een follikelmeting voor of na de IUI. De ene arts zegt dat het mogelijk is dat het de zaadjes aantast als je na de IUI een follikelmeting hebt. De andere arts zegt dat je juist na de IUI een follikelmeting moet doen zodat het ten goede komt van het zaad...
    Ja nou weet ik het ook niet meer.

Krijgen jullie altijd een follikelmeting op de dag van de IUI?
    Ervoor of na de IUI?

Liefs Nikkie

2. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Ik heb in het Erasmus gezeten en nu in het Albert Schweitzer.
    Bij geen van beiden ziekenhuizen heb ik een follikelmeting gekregen voor of na de inseminatie.

3. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Nikkie; ik krijg nooit een follikelmeting op de dag van de IUI. Volgens mij is dat omdat ze gesprongen eitjes niet kunnen zien op de echo?
    Maar als ze de gesprongen eitjes bij jou met een echo wél kunnen zien, dan zal dat wel onzin zijn......

Ik ga er in ieder geval de volgende keer wel om vragen.
    Ik had met de afgelopen IUI op woensdag ochtend en avond een positieve ovulatietest. Echter op woensdagavond moest ik de Pregnyl zetten en vrijdags was de inseminatie pas.
    Ik heb het ziekenhuis hierover gebeld gehad op woensdagavond. Ik moest de spuit wel gewoon zetten en op donderdag bellen om te vragen ofdat er nog een plekje vrij was om de IUI 1 dagje te verzetten. Maar helaas dat was dus niet.
    Ik vrees dat mijn eitjes dus al gesprongen waren.

Volgende IUI ga ik én ovulatietesten doen vanaf dag 12 ofzo, én ga ik vragen om een echo.... Nu nog afwachten of ik die ga krijgen :)

Het lijkt mij trouwens raar dat je van het echo apparaat wat ze inbrengen kwaliteitsverschil in het zaad krijgt.
    Tenzij ze natuurlijk zaaddodend glijmiddel gebruiken; dat zal niet bevorderlijk zijn voor de zaadjes nee :)
    Ik hou dit topic even in de gaten, want ik ben erg benieuwd.

4. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Bij mijn ziekenhuis 'doen ze dat niet'.....ik vind het zelf jammer dat je dan soms twijfelt of je ei al niet is gesprongen.

5. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Emmy ik ben het helemaal met je eens.
    Je wordt er onzeker van doordat je je af gaat vragen of de IUI wel of niet op de juiste dag heeft plaats gevonden. En zoals ik al schreef. Ik dacht dat ze gesprongen eitjes niet konden zien. Maar als dat wel gewoon op een echo te zien is, dan vind ik het raar (stom zelfs) dat ze dat niet gewoon standaard doen, die echo voor of na de IUI.

De volgende keer ga ik het gewoon vragen in het ZK. Ik zal wel laten horen wat de fertiliteitsarts ervan zegt.

6. maaikiexxx

maaikiexxx Bekend lid

11 jul 2008
    734
    1
    0
    Secretaresse
    he meiden

Ik heb nog nooit een follikelmeting vlak voor of na de IUI gehad. Ik ging er altijd maar vanuit dat ze de pregnyl goed hadden getimed.

gr Maaike

7. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Hier ook nooit een follikelmeting voor of na de IUI.

8. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Heey meiden,

Bij ons in de kliniek kunnen ze zelfs zien of het eitje net is gesprongen of al wat langer geleden.

9. Niet meer actief

Nikkie, ik krijg bij dr. W altijd een follikelmeting na de IUI, maar volgens mij doen ze dat inderdaad alleen in de kliniek.

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Op de dag van de IUI had ik nooit een follikelmeting. Het heeft geen zin om te kijken of je een eisprong gehad hebt, omdat dat niet altijd zichtbaar is. Er kan een klein scheurtje in de follikel zitten zodat hij nog wel zichtbaar is, maar je wel een eisprong gehad hebt. Dus dat zegt niet zoveel, daarom doen ze dat in ons ziekenhuis niet.

11. seat

seat Actief lid

17 mrt 2008
    134
    0
    0
    Hoi Nikkie,

Ik heb nu 2x iui gehad en helaas vandaag ongi geworden.

Heb bij de laatste inseminatie de gyn gesproken en waarschijnlijk heb ik elke keer al mijn eisprong gehad ruim een dag voor de inseminatie!! Dit kon ik zien aan de positieve ovutesten en wat ik zelf voel.
    Nu hebben we afgesproken dat ik de ochtend na de pregnyl nog een echo krijg en mocht ik dan idd alweer mijn eisprong hebben gehad dan word ik dezelfde dag nog geinsemineerd!! De gyn vertelde dat een echo op de dag van de geplande inseminatie, 36 uur na de pregnyl, eigenlijk geen zin heeft aangezien dan zeker het eitje gesprongen moet zijn en dan niets op een echo is te zien.

Tja ik weet het ook verder niet hoor, wat het beste is, iedere arts zegt weer wat anders. Dat maakt het soms wel heel erg moeilijk vind ik!

Succes Nikkie en de rest natuurlijk ook

12. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Ik had het gevoel gisteravond mijn eisprong te hebben gehad. Dus vandaag even naar de kliniek om het te checken. Helaas mijn eisprong heb ik al gehad de de IUI gaat morgen niet door! Voel me echt zo super k*t!

13. sen13

sen13 Lid

18 okt 2008
    90
    0
    0
    Hoi meiden,

jeetje Nicky, dat is wel echt balen zeg!!!!!! Ik snap ook niet dat ze het risico nemen om zo `lang`te wachten!

Ieoor: Jij bent toch ook in het ziekenhuis in Den Bosch he? Ik zit daar ook.
    Heb vanmiddag de 1e follikelmeting gehad, zit op cyclusdag 11, slik clomid, en mn follikel was al 24 mm. De inseminatie is vrijdag pas, over twee dagen dus. Is dat niet veel te laat denk je? Kunnen ze dan na de eisprong nog insemineren?

Heek veel succes en geluk voor jullie!!

14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Vervelend allemaal.
    Hier nog een hoor.
    Ik spuit cetrotide, die moet het eitje remmen.
    Maandag had ik bij de gynaecoloog aangegeven dat ik bijna door mijn cetrotide heen was.Ik had nog voor tot en met dinsdag.
    Was geen probleem zei hij, want als ik woensdag de pregnyl zou zetten hoefde ik geen cetrotide meer te spuiten.
    Gisteren weer een follikelmeting gehad en wat zegt de volgende gynaecoloog;
    Vanavond pregnyl en ook nog 1 keer de cetrotide.
    Dus ik aangegeven dat ik dat niet meer had.
    Toen kwam ze met een verhaaltje aanzetten van dat het niet zo'n probleem was aangezien ik dat spul al een tijdje gespoten had, dus hij zou z'n werk nog wel doen...
    Ben er dus niet gerust op. Maar kom niet ver met ovulatietesten etc, want die testen nu toch allemaal vet positief door die pregnyl.
    Mijn temperatuur was ook hoog vanmorgen, maar dat zegt ook niks.
    Ik vind het echt heel vervelend allemaal, want wie zegt mij niet dat dat ei vandaag al springt, terwijl ik morgen pas de inseminatie heb...
    Dus het is allemaal zeer herkenbaar wat ik hier lees..

15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    @Nicky; balen joh,k#tzooi...

16. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Hey,

Wij hebben gisteren onze tweede IUI gehad, zonder hormonen. Ik begin op de 10dag met follikelmetingen en aan de hand daarvan plannen we de IUI. Eergisteren was ik bij de gyn en toen was mijn eitje al 22mm, thuis een ovu test gedaan en die was positief dus volgende dag de IUI.
    De arts was dit keer heel rustig en nam alle tijd, hij dacht dat we het dit keer echt perfect getimed hadden (slijmverlies, ovulatietest en mijn klachten).
    Hij vond het wel leuk om nog een follikelmeting te doen na de IUI, dus dat deden we. Hij zag dat mijn eitje nu 24mm was en hoogst waarschijnlijk snel zou springen. Gistermiddag behoorlijk buikpijn gehad en waarschijnlijk eisprong dus.
    Het is bij ons dus niet standaard en niet elke arts vind het nodig maar hij deed het wel en dit geeft me een erg goed gevoel omdat je dan weet dat je niet te laat bent.
    Hij vertelde dat het eitje eigenlijk nog niet gesprongen moet zijn ten tijde van de IUI.

liefs

17. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Hier doen ze het ook niet. Volgens mij was mijn ei ook al lang gesprongen toen ik de IUI had, de poging is ook mislukt. Ik zal de volgende keer wel eens vragen of ze nog een echo kunnen doen, maar ja als hij er niet meer zit dan zegt dat ook nog niet zoveel toch, ze kunnen toch niet zien wanneer hij is gesprongen?

18. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Sen; ja klopt, ik zit ook in Den Bosch. Wat leuk weer van iemand te weten dat ze in hetzelfde ziekenhuis zit als wij.
    Is dit jullie 1e IUI? 24 mm is al behoorlijk groot ja, had je 1 eitje? Heb je gisteravond de Pregnyl spuit gezet?
    Ik had de 1e IUI op woensdag 4 eitjes; 3 groot genoeg om te springen, 1 te klein om te springen. Direct in het ziekenhuis de Pregnyl gekregen, was rond 12 uur ofzo. En toen op donderdag de IUI.
    Nu met de 2e poging ben ik op maandag voor een follikelmeting geweest. Ik had toen 2 eitjes, ik geloof 16 en 18 mm. Natscha Krols zei, zet woensdagavond om 21.00 uur maar de Pregnyl, vrijdag is de IUI.
    Op woensdag morgen, en woensdagavond heb ik (voor de Pregnyl spuit) 3 positieve ovulatie testen gehad. Ziekenhuis gebeld, gynaecoloog zei: pregnyl zetten, en morgen bellen of IUI al op donderdag kan. Dat kon niet, dus is het vrijdag geworden......
    ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er ook af en toe geen wijs meer uit kan. Zoals Zara al schrijft; heel herkenbaar wat ik hier allemaal lees. Iedere arts/ZK doet het anders, en wij 'leken' moeten het ermaar mee doen, wat de artsen het beste vinden.......
    Ik weet niet hoeveel kans je nog hebt met de IUI, als je ei al lang gesprongen is. Zodra ik weer naar het ziekenhuis moet ga ik het nogmaals vragen.....
    Succes in ieder geval morgen Sen.

Zara; bij jou ook een raar verhaal met die cetrotide. De een zegt dit, de ander wat anders. GRR wat irritant toch he. Succes morgen met de IUI.

19. sen13

sen13 Lid

18 okt 2008
    90
    0
    0
    Hoi,

Ieoor: Thankx voor je berichtje! Ik heb inmiddels mn eisprong al wel gehad denk ik, vannacht. Vandaag naar het ZH gebeld, maar ze zei dat ik de arts moest vertrouwen op haar beslissing om de iui pas vrijdag te doen. Natuurlijk doe ik dat, maar ik voel me eigen lichaam toch het beste. Ik weet gewoon dat dat grote ei van 24 mm is gesprongen. Ik had gisteren nog twee andere kleine eitjes, van 12 en 14 mm. Misschien zijn die morgen rond 17 mm ofzo.
    Weet jij of dat ze die nog kunnen gebruiken, ook al is die grote al gesprongen?
    Dus woe-middag een ei van 24 mm, savonds om 23.00 pregnyl spuit en vrijdag aan het eind vd dag de inseminatie......
    Hoeveel tijd na de eisprong is het nog mogelijk om de iui te doen/ dat het eitje nog te bevruchten is?
    Want bij een aantal meiden hierboven lees ik dat de iui is afgeblazen en / of is mislukt.
    Bij jou is de 1e ook niet gelukt las ik, benieuwd of je de 17e (of later) positief test!!!
    Succes allemaal !!!!!!!!!!!

20. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Sen; had je een verpleegkundige gesproken in het ZK, die vertelde dat je op de beslissing van de arts moest vertrouwen? Ja, da's makkelijk praten van haar, maar als je zelf weet/voelt dat ie al gesprongen is...... Welke verpleegkundige was dat? Die oudere mevrouw met kort haar? Die wil ik niet meer, die vind ik persoonlijk niet kundig.
    Volgens mij, als er 1 ei springt, dan verdwijnen de eijes die te klein zijn om mee te springen... Maar goed, ik weet het niet 100% zeker, ben geen arts, maar volgens mij werkt dat wel zo.
    Ze vertelde toen tegen ons, toen we op donderdagmorgen hoorde dat de IUI niet 1 dag vervroegd kon worden, dat een eitje ook nog we even kan overleven. Maar hoelang, dat weet ik niet.
    Het afblazen wat bij sommige meiden gebeurd; wellicht denkt hun ZK er anders over; zo van gesprongen en dus te laat, dan geen IUI.
    In ons ZK, hebben ze het toen wel door laten gaan. En nu bij jouw doen ze dat weer, dus ze zullen er nog wel vertrouwen in hebben neem ik aan. Want als het echt niet meer mogelijk was, dan kunnen ze zichzelf en ons de moeite besparen; als het toch al zeker is dat het echt niet meer kan, toch?

Maar ik blijf het vreemd vinden, al die verschillende soorten beleid van al die verschillende ziekenhuizen en artsen. Het is echt overal anders.

Succes morgen met de IUI.

Deel Deze Pagina