MRSA ziekenhuis

Discussion in 'Zwangerschap' started by bamjolan, Jul 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Hoi
    Ik maak patientenkamers schoon in het ziekenhuis.
    Nu hebben we een (vermoedelijke) MRSA patient liggen die dus ook geisoleerd ligt.
    Wij hebben wel speciale pakken aan e.d.
    Mag ik die gewoon nog schoonmaken?
    Ik wil liever nog niet vertellen dat ik zwanger ben, maarja als er niets anders opzit....
    Iemand ervaring?
    Anders kan ik maandag altijd nog de ziekenhuis hygieniste bellen.

2. Zena

Zena Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    2,428
    0
    36
    Ik zou het risico niet nemen. MRSA is vooral gevaarlijk voor mensen met een slechte weerstand en als je zwanger bent, is je weerstand wel wat minder dacht ik.
    Toch maar even je leidinggevende op de hoogte stellen denk ik, of idd zhd bellen.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ja idd, ik las dat het te maken heeft ivm een kans op een keizersnede dat je daarom niet in de buurt van mrsa mag komen.
    Ik vraag wel of mn collega me even wilt helpen, wil liever ook geen risico's nemen idd!

4. Sara1976

Sara1976 Actief lid

Jul 11, 2006
    233
    0
    0
    Toevallig heb ik hier een tijd geleden, bij mijn vorige zwangerschap, de ziekenhuishygienist voor gebeld.
    Ik ben verpleegkundige en heb regelmatig te maken met mensen die geisoleerd verpleegd worden ivm MRSA, ESBL, TBC, enz.
    Omdat ik 2 miskramen heb gehad (toen 1), wilde ik extra voorzichtig zijn, en geen enkel risico lopen.
    De ziekenhuishygienist vertelde dat het absoluut geen kwaad kon als je gewoon je beschermende maatregelen neemt!
    Bij ons wordt er ook geen rekening gehouden met de planning op die kamers.
    Toch zit het me deze keer ook niet helemaal lekker, ben nu weer zwanger, en ook al weet ik dat het geen kwaad kan, soms baal ik van mijn werk en de risico's. Het liefst vermijd ik ze! Op dit moment ligt er toevallig ook weer iemand met MRSA, en ik hoop dat ik er voorlopig niet wordt gepland!
    Ook wordt er bij ons nu een patient contact geisoleerd verpleegd; ivm een multiresistente enterobacter bacterie, moeten we handschoenen dragen.
    Daar maak ik me ook zorgen over, want dit is donderdag bekend geworden, terwijl ik deze man, zonder handschoenen, dinsdag en woensdag heb verzorgd! Weet iemand misschien of dit schadelijk is?
    Ik zou in jouw geval doen waarbij je je goed voelt, en anders bel je toch ook even de hygienist? Misschien wordt je dan iets gerustgesteld!
    Succes!

5. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    Ik werk ook gewoon met deze patienten, als je de voorzorgsmaatregelen treft kan het geen kwaad...

6. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Bedankt voor de reacties!

Sara kun je de verloskundige niet bellen erover?
    Ik bedoel, waarschijnlijk was die besmetting er al veel eerder en toen was je onbeschermd.
    Ik heb zelf ook veel miskramen gehad, vandaar dat ik ook erg voorzichtig ben/wil zijn.

7. mariss

mariss Fanatiek lid

Dec 12, 2007
    1,587
    0
    0
    Niet te veel paniek hoor dames, werk zelf op OK en IC en hebben regelmatig patienten in isolatie ivm MRSA en veel vervelender zaken, alleen bij echt verdenking (bacteriele) meningitis blijf ik echt uit de buurt, de rest maakt, zolang je maar beschermende maatregelen neemt, niets uit. Alleen parvo virussen zijn met name in het 1e trimester vervelend, maar die kom je uist weer tegen op kinderdagverblijven scholen etc.

Mocht je al een MRSA oplopen, dan wordt je i.p. alleen drager, je bent dan zeker nog niet ziek. Als je al een onsteking zou krijgen er van zijn er ook nog voldoende antibiotische mogelijkheden. Bedenk je ook dat alleen Nederland en ... (kom er even niet op) nog MRSA proberen te weren. En ook dat lijkt een verloren zaak aangezien de vermoedens bestaan dat in verpleeg/verzorgingstehuizen zo'n 50% drager zou zijn...

Maar informeren hoe jullie hygieniste er over denkt kan nooit kwaad, en ARBO-technisch eens de middelen waarmee je werkt tegen het licht houden ook zeker niet...

Share This Page