Vanaf welke leeftijd zout & zuivel?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamia, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Help! Ik weet niet meer wat en wie ik nog kan geloven....

Vorige week bij de cb geweest en volgens de arts daar moest ik een van de flesjes vervangen met volle Yoghurt (ze is bijna 9 maanden) en nu lees ik overal op internet dat je tot 1 jaar geen zuivelproducten moet geven!?

Ook is ze erg verkouden nu en wordt mij advies gegeven haar Bulion te geven? Daar zit toch zout in? Mag toch ook niet tot 1 jarige leeftijd of vergis ik mij nou?

Ook mocht ik haar geen zetpil geven en laten uitzieken, maar ze heeft de hele nacht gehuild en had blijkbaar veel last en pijn. Ik heb het haar toch gegeven en sliep ze uiteindelijk rustig door tot vroeg in de ochtend.. Blij dat ik dat gedaan heb. Ze heeft haar rust nu ook hard nodig om weer beter te worden..

Nu begin ik mijn vertrouwen in de cb te verliezen en weet ik gewoon niet meer wat ik moet geloven..

2. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Yoghurt is prima van af 9mnd. Met halfvolle melk zou ik idd wachten tot 1jaar. Wel gek om een fles te vervangen met yoghurt. Ik zou yoghurt gewoon als toetje geven, niet als flesvervanging.

Bouillon zou ik idd echt nog niet geven.

En een zetpil idd gewoon geven bij pijn. Dat voel je zelf goed aan. Gewoon de dosering op de verpakking aanhouden. En als ze ziek blijft natuurlijk naar de ha.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hangt er van af wat je woont. In Nederland kan je nu al zuivel geven, in België wordt het afgeraden voor een jaar.

Bouillon lijkt me ook een bizar plan. Ik snap niet echt waarom daar een oplossing zou zijn? En nee, zout mag nog niet.

4. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden. Ben ook niet van plan Bulion te geven hoor & geef haar alleen voor de in de nacht een zetpil als ze het nodig heeft. Hopelijk is dat vannacht niet meer nodig..

Ik vind zowiezo dat de cb hier met rare adviezen aan komt zetten. Zelfs de artsen daar spreken elkaar continu tegen! Na hun laatste adviezen begon ik echt te twijfelen. Vandaar mijn topic.

@shakes hoezo dat? Is er dan verschil tussen de zuivel producten van beide landen?

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee. Er is gewoon een verschil in aanbevelingen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Aangevuurde zuivel, zoals yoghurt en kwark kan wel eerder. Halfvolle melk begon ik mee bij 11 maand, met 1 fles. Vanaf een jaar alles.

Vanaf 9 maand ga je meestal naar een fles minder, dus dan kun je die vervangen door yoghurt. Maar ik gaf dat niet tussendoor, maar na de warme hap. Tussendoor dan water of thee.

Bouillon zou ik niet doen. Niet voor een verkoudheid. Lekker flesje melk of warme thee kan ook.
    Enige wat ik kan bedenken qua boullion is dat het fijn kan zijn bij uitdroging, maar dat heeft ze niet toch. EN dan zou ik eerder voor ORS kiezen.
    Gewoon zout niet voor het eerste jaar, en daarna ook met mate zolang het lukt. Wij zijn nu ook gewend aan zoutarm eten ;)

Cb heeft meer verstand van de ontwikkel dingen, maar bij ziekte vraag ik liever de huisarts om advies, als het nodig is. Het cb kent wel algemene tips, maar verder komen ze bij ons ook niet.

7. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    doe wat goed voelt en kijk hoe je kind reageert!!!!

dochter hier vanaf 5.5 maand zuivel incl. melk doet ze het prima op.

vanaf 6.5 maand eet ze al volledig met de pot mee wel gereduceerd zout maar echt wel zout 9 eerst gepureerd nu gewoon stukjes). Gek op soep en heeft bijv gister echt wat van mijn soep mee gehad, minimaal maar toch.

En paracetamol????? Als jij niet lekker bent neem je het toch ook?

10 mensen, 10 adviezen, doe wat goed voelt!:)

8. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zal ik zeker doen :) bedankt voor al jullie tips en reacties.

@senna84 wow wat goed zeg! Hier eet ze alleen de avond eten met de pot mee. Dat het zo per kind kan verschillen zeg :)

9. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmm vreemd zeg...

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zure melkproducten mogen vanaf 9 mnd, mits er geen allergieen in de familie spelen.
    Bouillon lijkt me geen goed idee en helpt ook niet bij een verkoudheid.
    Een zetpil kan natuurlijk gewoon. Totale onzin dat dat niet zou kunnen.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

En over het waarom dat zure melkproducten eerder kunnen: die zijn lichter verteerbaar dan de zoete melkproducten. De darmen van kleine kinderen zijn over het algemeen niet voldoende uitgerijpt om die eiwitten te verteren.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Zetpil geef je tegen pijn niet tegen koorts. Als je denkt dat ze pijn heeft geef het gewoon lekker niets mis mee

Boulion bedoelt zelf gemaakt van kip zonder zout. Is fabel dat het helpt tegen verkoudheid. Tegen verkoudheud help alleen sterke immunsysteem. Om dat te bouwen moet je verkouden zijn.

Zout geef je zeker geen voor 1 jaar daarna voldoende aan wat al in producten zit maar beter zo min mogelijk zoutlos er zit genoeg ik 2 sneebrood al voor volwassene aan dageijkste zoutinname.

Dat yogurt etc kan je gewoon geven voor 1 jaar zeker va 9mnd
    Volle kwark bijv.

13. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Dat van die bouillon is geen fabeltje. Ik heb dat wel vaker gehoord en heb het even opgezocht:

Uiteraard de bouillon zelf maken. Daar hoeft geen extra zout bij :)

Deel Deze Pagina