Speelafspraakje niet goed verlopen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ammie1984, 27 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter wilde uit school met een klasgenootje bij ons spelen. Ze had vorige week toevallig bij hetzelfde meisje gespeeld en dat was hartstikke leuk verlopen.
    Dus geen probleem wat mij betreft. Ze is in oktober begonnen met school, dus ik vind het alleen maar leuk dat ze zo snel aansluiting vindt.

Nu is mijn meisje er wel een met een aardig temperament. Het viel me al op dat zij graag bepaalt hoe iets gaat gebeuren en als de ander dat niet wilt, wilt ze niet meer meedoen oid.

Ze begonnen hartstikke leuk met spelen. Op een gegeven moment gingen ze met de duplo spelen. Mijn dochter pakte een paardje en dat meisje pakte hem van haar aan. Toen werd ze al pissig, omdat ze niet wilde dat ze hem afpakte. Daarna gingen ze kleuren. Op zolder wilde ze papier gaan pakken, maar dat meisje liep als eerste de trap op. Ook dat kon mijn dochter niet waarderen. Ze wilde alleen mee naar boven als zij voor mocht. Zo waren er nog een aantal dingetjes. Ik heb mijn dochter een paar keer apart genomen en aangegeven dat ze samen moeten spelen en dat niet alles kan gaan zoals zij dat wilt.

Ik had drinken in geschonken en op tafel neergezet. Het meisje pakte de gele beker en begon te drinken en toen barstte de bom helemaal bij mijn dochter, want ZIJ wilde de gele beker. Ze is toen in een driftbui gekomen en er nog steeds niet uit. Huilen etc en niks is meer goed. Omdat het voor het meisje natuurlijk totaal niet leuk was, heb ik haar naar huis gebracht. Er kon ook geen sorry van mijn dochter vanaf.
    De vader vond het allemaal herkenbaar en begreep het helemaal, maar ik schaamde me nogal dat ik haar eerder naar huis moest brengen, omdat mijn dochter zich niet kon gedragen.

Ze is ook wel eens bij andere kinderen thuis aan het spelen en dat gaat altijd hartstikke goed. Dat zeggen de ouders tenminste, als ik haar weer ga halen. Misschien dat ze zich bij anderen wat anders gedraagt, omdat ze op 'onbekend' terrein is.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil met deze post. Even van me afschrijven denk ik dat ik er van baal dat mijn dochter zich zo heeft gedragen vanmiddag... Als ze zich altijd zo opstelt als er hier iemand komt spelen, wilt straks niemand meer met haar spelen.

2. Ik begrijp je wel hoor, het is ook herkenbaar!

Ze moeten leren spelen en omgaan met elkaar, ook als ze in hun eigen omgeving zijn.

Het komt goed hoor!
    Misschien kan je er nog eens op een rustig moment wat over praten, uitleggen wat je verwacht met een speelafspraak?

3. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Niet schamen hoor, voor elke ouder zal het wel herkenbaar zijn, dit soort gedrag bewaren ze bijna altijd voor thuis. Daar is het moeilijker delen dan ergens anders waar de spullen niet van jou zijn. Was het meisje erg onder de indruk van je dochter? En niemand meer met dochterlief wil spelen zal wel mee vallen, het zijn kleuters en die doen zulke dingen.

Misschien gaat het de volgende keer wel heel erg goed en anders even uitstellen nog of vriendinnetje meenemen naar de speeltuin ipv bij jullie binnen.

4. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Herkenbaar.

Wat hier dan hielp, 3x waarschuwen. Leuk samen spelen en anders is het speelafspraakje afgelopen.

5. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Heel herkenbaar. Bij andere kinderen speelt hij heel lief en krijg ik alleen maar complimenten van de ouders.

Maar zodra we bij ons iemand hebben te spelen. Is het alleen maar ruzie maken en niks willen.
    Ik hoor van andere ouders dat het bij hun precies hetzelfde gaat als daar andere kinderen komen spelen
    Zal de leeftijd wel zijn denk ik.

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Heel herkenbaar hoor. Vergeet niet dat je dochter pas net begonnen is op school, dat is een pittige tijd En dan ook nog de sinterklaasspanning erbij... Mijn dochter is 5,5 en speelt zo'n 3x per week met vriendinnetjes. Wat jij beschrijft gebeurt hier ook nog wel regelmatig als ze thuis speelt. Maar als ze bij haar vriendinnetjes speelt is het juist omgekeerd hoor ik van die ouders. Ik moet ook vaker politieagentje spelen en waarschuwen dan ik zou willen, maar ik besef me dat het vaak een vermoeidende dag of week is voor mijn dochter als ze zich weer zo misdraagt.

7. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.900
    5.217
    113
    Home
    ze is nog maar net begonnen met school en ze speelt al bij anderen of thuis denk dat het al best veel is om 5 volle dagen naar school te gaan en daarnaast ook nog speelafspraakjes is misschien wat teveel.

ik ben daar pas net mee begonnen en mijn oudste zit sinds april op school
    maar hij is ook vaak erg moe na schooltijd
    en hier is het ook vaak dat ze thuis heel anders zijn als bij vriendjes ;)

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.381
    10.328
    113
    Wat vervelend! Het is voor haar ook erg wennen en ze leert echt wel hoe het anders kan anders zegt een kindje zelf wel ik wil niet meer. Soms een harde leerweg maar gelukkig zijn kleuters flexibel. Voor je het weet spelen ze ook weer samen.

Goed dat je het speelafspraakje hebt gestopt! Je geeft een goed signaal af naar je dochter. Misschien voor ze weer af wil spreken eerst nog eens bespreken wat er fout ging.

9. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ach joh, maak je niet druk. Ik heb zulk soort situaties ook wel eens meegemaakt met mij zoon.

Één keer kon ik hem na een half uur spelen al op gaan halen omdat ze ruzie hadden gekregen om een surprise-ei cadeautje. Ze waren zó boos op elkaar, hahaha.

Anderen keer was er een vriendje bij ons spelen. Toen ze buiten gingen spelen waren daar ook vriendjes van mijn zoon van uit de buurt. Daar gingen ze mee spelen totdat het speelvriendje er geen zin meer in had maar mijn zoon nog wel. Kwam het speelvriendje hier weer naar huis en zat mijn zoon bij een buurtvriendje thuis. Oeps! Heb mijn zoontje uiteraard daar opgehaald, toen waren er tranen (bij speelvriendje) en gefronste wenkbrauwen (bij zoontje), maar de volgende dag was de lucht alweer geklaard.

Ze zijn nog zo jong, ze moeten ook nog een beetje leren hoe het allemaal werkt. Komt goed!

10. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Het gaat hier ook zo. Ik heb een tijdje geen afspraken laten maken, vond het gewoon vermoeiend (ik werk in de kinderopvang en voelde me huis ook net juf ipv van mama). Maar daar leert ze natuurlijk ook niks van haha, dus nu weer af en toe. Ik probeer me er niet teveel mee te bemoeien, maar soms moet het wel. Bij een ander kindje spelen gaat trouwens wel goed.

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    wat jammer en vervelend dat het zo is gelopen!
    ik vind het eigenlijk niet zo herkenbaar. Nu is mijn oudste ook soms juist een beetje teveel en pushover, maar toch; ook bij andere kindjes zie ik dit weinig. Ik denk dat je dit toch wat duidelijker moet corrigeren (eigenlijk al toen ze jonger was). Zoals je terecht zegt, als ze dit vaker zal doen, zullen kindjes niet meer willen afspreken. en dat zou superjammer zijn voor je dochter! Jouw taak dus om haar daarvoor te behoeden in mijn ogen.
    Waarschijnlijk is het inderdaad wel bij de andere kindjes thuis beter gegaan (alhoewel ik niet denk dat ouders dat zo eerlijk zullen zeggen, maar eerder geneigd zijn om minder snel nog eens uit te nodigen :()

waarschijnlijk heeft ze sneller last hiervan als ze moe is. Ik zou dus alleen afspreken op de korte schooldagen zodat je het beter kan voorkomen.

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Jammer he, als zo'n speelafspraak zo verloopt! Erg herkenbaar hoor, onze oudste is er ook zo een met behoorlijk wat pit. Ze gaat sinds juni naar school en ik moet zeggen dat de speelafspraakjes inmiddels super goed gaan. Maar in het begin vond ze het ook heel moeilijk; komt er opeens een vriendinnetje spelen, die je spullen pakt en ook nog eens mee wil bepalen wat er gespeeld wordt :) Het is allemaal een leerproces, het gaat vanzelf beter.

13. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Dit vind ik een beetje rare reactie. Hoe had ik dit kunnen corrigeren toen ze jonger was?
    Het zit gewoon in haar karakter. Ik heb nog een dochter van 6 en ze zijn allebei total verschillend, terwijl ze allebei dezelfde opvoeding krijgen.
    Ik heb haar ook een paar keer gewaarschuwd en vervolgens de speelafspraak gestopt. Duidelijker kan volgens mij niet.

Voor mij was dit ook niet herkenbaar, omdat mijn oudste dit gedrag nooit laat zien, Zij is heel rustig en meegaand met andere kinderen.
    De jongste is vanaf baby al een kind met een hoop temperament en eigen wil; huilbaby geweest, frustraties als dingen niet lukken, op de vloer van de supermarkt liggen als ze haar zin niet kreeg. Allemaal dingen die mijn oudste nooit heeft gedaan.
    Maar ik geloof niet dat dit soort dingen voorkomen a.h.v. hoe ik haar opvoed.

@Mama&Go; het meisje was niet erg onder de indruk hoor. Ze ging gewoon verder met spelen :)

Gelukkig zijn er een hoop mensen die het ook herkennen. Leuk is het natuurlijk niet en ik vind het lastig hoe ik er mee om moet gaan. Misschien is het ook wel iets eenmaligs. Het is inderdaad een drukke tijd met school, Sinterklaas etc.

14. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.396
    113
    Wat een rare reactie zeg. Jij zou er dus over liegen als het wat minder gezellig was bij het spelen? Ik zou dat niet waarderen en mijn kind zou dan sowieso niet meer komen. Ik had laatst een meisje die veel huilde en vooral bij mij wou zitten, daar ga ik toch ook niet over liegen? Ouders waarderen juist die eerlijkheid.
    En corrigeren gaat ook nergens over, een kind moet leren en je kan niet corrigeren voordat er iets voorvalt.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Komt vast wel goed, gewoon uitleggen en volgende keer weer in de gaten houden..
    Mijn oudste had zo'n klasgenootje. Thuis was hij de baas, want het was zijn huis. Maar als hij ergens anders speelde was hij te gast, en gasten waren de baas.. Dat duurde ook niet zo lang. Eerst al door de ouders tegenaan gepraat. En daarna waren er kinderen die er wat gingen zeggen. Ze leren het snel genoeg..

16. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    Jammer dat jullie het een rare reactie vinden. Maar zoals ik al zei herken ik dit helemaal niet, Ook niet bij andere kinderen, Is gewoon mijn eerlijke antwoord.
    Wat mij betreft is het spelen met andere kinderen een vaardigheid die al voor je vierde goed kan leren! Ik neem aan dat jullie toch ook met regelmaat wel eens vrienden over de vloer hebben met jonge kinderen. Of zelf op visite gaan. Dat is dan toch een uitgelezen moment om dat te oefenen?

17. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ik herken het ook niet, omdat mijn andere dochter totaal anders is. Maar ik ben niet van mening dat haar gedrag voortkomt aan de manier hoe ik haar opvoed. En zo komt je berichtje wel een beetje op mij over.

En tuurlijk komen er wel eens vrienden met kinderen over de vloer of andersom en dan gaat het eigenlijk altijd goed.

De karakters van allebei mijn kinderen zijn heel anders, en ik vind het karakter van mijn jongste dochter af en toe best moeilijk Nu weet ik niet of dat komt, omdat ze echt heel moeilijk is, of omdat ik niks gewend ben, omdat de oudste zo'n makkelijk kind is :)
    Als ik bijvoorbeeld zeg als iets niet mag houdt de oudste gelijk op en de jongste gaat toch nog even door totdat ik nogmaals heb gewaarschuwd.
    En zo zijn er nog een heleboel dingen.. Maar buiten dat is ze ook een onwijs lief, leuk, gezellig meisje hoor :)

Kukido vindt dit leuk.
  18. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113

Ook al hebben kinderen voor hun 4e al veel speelafspraakjes gehad oid, dan nog zijn het nog steeds kleuters die ook zeker hun grillen kunnen hebben, gelukkig wel zou ik bijna zeggen.

Zelfs mijn oudste van bijna 9 heeft weleens mot met een vriendinnetje.

Als een speelafspraak niet zo soepeltjes verloopt vertel ik dat tegen de ouders, andersom doen de ouders dat ook. Wel zo eerlijk.

De dochter van ts is duidelijk grenzen aan het verkennen, ik vind dat ts goed heeft gehandeld. Een volgende keer gaat het vast beter.

19. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter kon ook zo'n baasje zijn. Niet omdat ze de baas wilde spelen, maar vooral omdat ze graag wilde dat dingen lopen zoals ze in haar hoofd heeft. Wijkt een vriendinnetje af van wat onze dochter bedacht heeft, dan kan ze daar lastig mee omgaan. Haar structuur/houvast is dan weg.
    Nadat haar beste vriendin (en buurmeisje) tot 2x toe is weggelopen na zo'n bazige bui van onze dochter is dit beter gegaan. We hebben er natuurlijk ook gesprekjes over gehad.
    Onze dochter is inmiddels 8, ze is over het bazig zijn heengegroeid en heeft (nog steeds) heel veel goede en lieve vriendinnen.

20. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is wel herkenbaar, soms zo zwart en wit mijn jongens. Allebei heerlijke kinderen, maar zo verschillend in sommige dingen.. De oudste makkelijk, de jongste moeilijk qua opvoeden. Maar aan de andere kant bereikt de jongste ook wel meer door zijn karakter, het heeft ook wel zijn voordelen (alleen niet altijd als opvoeder :D

Mijn jongste heeft nu ook een vriendje mee. De oudste is ook zo meegaand en makkelijk. (Misschien soms te). En de jongste is echt eigenwijs. Die weet wel wat hij wil, en zijn vriendje weet het nu ook. Dus af en toe stuur ik dat wel even bij, even vragen wat hij wil en wat vriendje wil, en dan kijken of we een verschil kunnen oplossen (ene eerst andere erna, of dat van mijn kind nadat vriendje is opgehaald). Vandaag heeft hij pech dat vriendje bijna 2 jaar ouder is, dus daar kan hij minder goed tegenop qua eigenwijsheid ;)

Deel Deze Pagina