Indalen ?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door NikkiF, 8 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo dames !

Ik heb even een vraagje ! Bijna drie weken geleden waren we bij de VK. Ik had toen wel last van druk op mijn bekken en het schaambeen en ook soms last van steken. Ze heeft toen gevoeld dat ons kleintje al aan het indalen was, maar nog niet volledig. Ze voelde toen ook een handje naast het hoofdje.

Afgelopen maandag gingen we weer naar de VK. Ik was toen 36 weken en 2 dagen zwanger. Ik heb meer last van afscheiding van 2 weken geleden ... een teken van indalen. Mijn VK zei vandaag echter weer dat de kleine echt nog wel moet zakken in mijn bekken. Weer voelde ze een handje naast het hoofdje.

Ze zei verder dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Wel dat ik nog wel last kon hebben van het indalen ... stekende pijnen in het bekken.

Nou vraag ik me af:

1. Zou het kunnen dat het handje naast het hoofdje de indaling tegen gaat ?
    2. Wanneer zou een eerste kinde uiterlijk moeten zijn ingedaald ?
    3. Hoe groot is de kans dat het bekken te smal is ?
    4. Kun je zelf iets doen om het indalen te bevorderen ?

Ik moet zeggen dat ik sinds een paar dagen de stekende pijnen die mijn VK beschreef heel duidelijk voel. Het klinkt stom, maar soms lijkt het alsof die kleine er zo uit kan vallen ... Als ik loop en de steken komen moet ik echt stil staan en wachten dat ze voorbij zijn. Het is best pijnlijk. Ook heb ik het gevoel dat de kleine niet meer zo dicht onder mijn ribben zit, maar iets lager ... kun je dat wel zo duidelijk merken of beeld ik me dat in ? Denken jullie dat wij volgende week dan beter nieuws krijgen over het indalen ? Ik hoop het zo ... dit maakt me zo onzeker ...

Sorry voor mijn vele vragen !

Alvast bedankt !

Groetjes,
    Nikki F

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Nikki,

sorry dat het even duurde voor je antwoord kreeg.
    1. Het handje naast het hoofdje wordt waarschijnlijk straks als het hoofdje verder indaalt opzij geschoven. Dat hoeft niet, sommige baby's worden met een handje op hun wang geboren (of zelfs met een duim in hun mondje!).
    2. Tussen de 37 en 38 weken moet een eerste kindje zijn ingedaald.
    3. De kans dat je bekken te smal is is minimaal klein. Heel vroeger (twee eeuwen terug) zagen we dat nog wel eens, bij vrouwen die bijvoorbeeld in hun jeugd te slechte voeding hebben gehad, of te weinig zonlicht, dan heb je een gebrek aan vitamine D en ontwikkelt je beenstelsel niet goed. Maar dat komt eigenlijk nooit meer voor!
    4. Je kunt niets doen om het indalen te bevorderen.

De pijn die je beschrijft is inderdaad een teken van indalen, het is een stekende pijn onderin je bekken/vagina. Het gevoel dat je kind al tussen je benen zit hoort daarbij. Veel vrouwen voelen dat bij indalen er weer meer ruimte onder de ribben komt, en hebben daardoor weer wat meer lucht en minder maagzuur.

Mirjam

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Mirjam !

Bedankt voor je antwoord ... jullie zullen het wel heel druk hebben, tenminste als ik zie in welk tempo de september-mamma's hier op het forum bevallen ... Als dat de trent is ... ik hoop het niet voor jullie ! ;)

Straks mogen we weer naar de VK. Ik hoop echt dat de kleine nu helemaal is ingedaald, dat zou een hele geruststelling zijn. Zij zal het wel voelen, dat is de enige echte garantie dat het ook echt zo is.

Ik ben blij dat het handje in ieder geval geen belemmering vormt ... bij de pret-echo met bijna 29 weken lag het handje ook steeds bij het gezichtje, maar dat doe ik zelf ook als ik lig ... zo moeder zo zoontje / dochtertje ! ;)

Ik ben wel smal gebouwd, maat 34 , maar ik denk niet dat dat iets zegt over té smal zijn in het bekken. De kleine zou ook redelijk klein zijn (was ik ook, 48 cm bij de geboorte) en zou iets meer dan 3 kg wegen. Een reuzenbaby krijgen we dus niet (en ik ben er blij mee, groeien kunnen ze nog lang genoeg :D ) Wellicht had de VK het wel gezien als ik té smal zou zijn ...

Ik zal je straks even mailen wat mijn VK zei.

Bedankt !

Groetjes,
    Nikki F

4. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Mirjam !

De kleine is inderdaad volledig ingedaald nu en zit vast in mijn bekken ! We waren erg blij dit te horen !

Bedankt !

Groetjes,
    Nikki F

Deel Deze Pagina