Hallo allemaal, Gisteren ben ik bij de verloskundige geweest met 6 weken en 5 dagen. Ik had al dagen last van bloedverlies en het voelde sinds zondag helemaal niet meer goed. Gisteren kwam het hoge woord eruit, een lege vruchtzak en de vorm was zeer onregelmatig. Dat samen met het bloedverlies betekent een miskraam. Nu krijg ik de keuze om af te wachten tot de miskraam zelf verder op gang komt, of om een curettage te doen. Ik vind de keuze lastig, omdat mijn huisarts adviseert om de natuur zijn gang te laten gaan, maar ik wel met werk zit. Het kan zo van de een op andere dag beginnen en dan moet ik mij alsnog ziek melden. Andere kant zijn er wel risico's bij curettage, zoals de aantasting van het slijmvlies en kan een volgende zwangerschap moeilijker maken. Wie heeft welke keuze gemaakt en waarom? Graag hulp. Woepie die zich niet zo woepie voelt....
ik heb de keus gemaakt voor curretage.. waarom omdat 1 ik werk en 2 ik heb meerdere jonge kinderen in huis lopen als het gebeurt wil ik hun niet opschrikken .. dus daarvoor de bewuste keuze curretage, Je moet doen wat jij wilt waar jij je beter bij voelt
Hoi, Allereerst: wat vervelend voor je meis! Ik heb 3 keer gekozen voor natuurlijk. Simpelweg omdat mijn gyn me vertelde dat je met curretage wel sneller "schoon"bent, maar dat je wel kunstmatig ingrijpt in een lichamelijk proces. Dat kan invloed hebben op hoe snel je daarna weer zwanger kan raken. Bovendien blijft het een operatie! Bij de laatste keer is er een gedeelte van mijn miskraam blijven zitten en zelfs daar heb ik niks aan laten doen. Dat is gewoon netjes opgeruimd met mijn menstruatie de maand daarop. Ik vind het gewoon heel fijn als ik mijn lichaam de kans kan geven om het in zijn eigen tempo te doen. Succes en Liefs! ps. Ik ben bij alle 3 maar 1 dag thuisgebleven, zo veel pijn hoeft het niet te doen... Rond de 6 weken voelt het meestal als een hele zware menstruatie. Feminax deed bij mij wonderen!
Jeetje, wat een rotnieuws. Ben je helemaal zeker van de termijn? Wil je niet voor de zekerheid nog een echo laten maken over een kleine week? Ik ben het met je vk eens dat het er niet goed uitziet, begrijp me niet verkeerd, maar een termijn van 6 weken en 5 dagen... als je er ook maar een paar dagen naast zit, dan zou het toch een goede zwangerschap kunnen zijn. In theorie. Ik zou als je het kunt opbrengen zeker afwachten, maar dat vond ik zelf ook altijd Heel Erg Zwaar. Misschien kun je een termijn voor jezelf stellen, 1 week, of 2 weken? Voor je lijf is dat namelijk het allerbeste. Als je dat niet wilt, kun je ook nog om medicatie vragen: Mifegyne en Cytotec. Dat zorgt in 90 procent van de gevallen voor een volledige afdrijving van de vrucht als je beide gebruikt. (Bij alleen Cytotec 70.) Een curettage heeft idd risico's, zoals Asherman en zo. Voordeel is dat je er snel van af bent. Laat je in ieder geval heel goed voorlichten. Een natuurlijke mk gebeurt overigens meestal niet zomaar ineens, maar begint met beetjes bloedverlies. Je hoeft dus niet heel erg bang te zijn dat je ineens het vruchtje verliest op het werk of zo. Heel veel sterkte! Suus
ik kwam er met 9 wkn achter dat t met 6 wkn gestopt was met groeien. dus het zat al 3 wkn dood in mn lijf. terwijl ik me hartstikke zwanger voelde. ik heb t 2 wkn afgewacht en dat was vreselijk!!! daarna pillen gehad om t op te wekken, maar alsnog gecuretteerd. curettage viel erg mee. ik moest wel want er zat nog een restje te woekeren. dus had eigenlijk geen keus. als je kan afwachten zou ik dat zeker doen, maar ik kon dat echt niet aan. had t idee dat ik stil stond. ik wilde t loslaten en een plekje geven. en wie weet komt t binnen een week vanzelf, maar misschien duurd t nog 6 weken. vloei je nu constant? want dan zou je zeggen dat t wel eraan zit te komen. ik heb iets gevloeid met 6 wkn. daarna niks meer, dus geen teken dat t er vanzelf uit zou komen. ik wens je veel sterkte met alles! xxx
Hier mijn ervaringen: Bij mijn eerste miskraam heb ik een week of 3 afgewacht (onbewust, bloedde al aantal weken, miskraam vastgesteld, maar bij controle echo bleek het vruchtzakje er nog te zitten) en daarna is er meteen een curettage gedaan. Ik was toen helemaal nergens van op de hoogte, totaal geen kennis en heb het allemaal maar laten gebeuren. Wist ik veel.. Nu heb ik net mijn 2e miskraam achter de rug, met een `rugzakje` en heel wat meer kennis/ achtergrondinfo. Ik heb er bewust voor gekozen om nog een weekje te wachten om te kijken of de natuur het zelf op zou lossen. Ook om er zeker van te zijn dat het niet goed zat. Daarna heb ik gekozen voor cytotec. Ik wilde alle risico´s vermijden en proberen om het eerst zelf te doen. Dit is gelukt. Het is even een paar dagen doorbijten (Ik heb 1 avond veel pijn gehad, verder alleen bloedverlies, dag of 2, 3). Het bloeden stopte eigenlijk vrijwel meteen nadat ik het vruchtje heb verloren. Dus echt veel last van nabloedingen heb ik niet gehad. Eigenlijk niet veel meer dan na mijn curettage bij de eerste miskraam. Ik vond het zelf het belangrijkst dat ik zo min mogelijk risico zou nemen voor volgende zwangerschap. Bij een curettage heb je toch het risico op verklevingen/Asherman. Het lichamelijke aspect/ ongemak vond ik totaal niet belangrijk. Liever wat meer ongemak en geen risico (en het ongemak viel me echt heel erg mee). Ik zou het advies van Suus opvolgen, mocht je kiezen voor medicatie, en ook om Mifegyne + Cyotect vragen. De kans is dan heel groot dat het lukt. Bij mij is het gelukt met alleen Cycotec (2x 4 tabletten). Het is echt een afweging die je zelf moet maken. Bij mij stond zo min mogelijk risico op nr. 1. Arts zei het volgende tegen mij: 3 opties: Afwachten, 0 risico, maar kan heel lang duren. Cytotec, 0 risico, kans op succes 50 tot 70 %, Curettage, risico op Asherman, maar je bent er meteen "vanaf". Succes met het maken van je beslissing en sterkte met het verwerken van de miskraam.
Ook ik zou als je het op kan brengen voor het advies van Suus gaan.. Ik zou het risico ook liever niet lopen... Helaas heb ik een week in het ziekenhuis gelegen en veel bloed verloren dat ik het gewoon niet aankon om thuis af te w88 of de rest zou komen en hebben ze me toch gecurreteerd.. Mar ik zou ook zo min mogelijk risico nemen meis.. Veel sterkte!
Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Ik kies er ook voor om de natuur zijn werk te laten doen. Ik wil zo weinig mogelijk risico's opzoeken. Vandaag ben ik opgestaan met een mentaal oke gevoel, maar lichamelijk voelde ik me moe, uitgeteld en voel veel gerommel in de maag. In de nacht verwerk ik kennelijk heel veel, want als ik opsta merk ik dat ik enorm veel honger heb, mijn maag is leeg. Of dat nu de stress is, of toch wat anders weet ik niet. Maar ik gok het eerste. Ik ben een paar kilo afgevallen door deze hele toestand. De zorgen voor de echo, de uitslag en daarna de moeilijke keuze. Ik kon nooit bedenken wat een vroege miskraam allemaal teweeg zou brengen. Morgen ga ik een weekend weg, was al gepland. Samen met mijn zusje en haar vriend. Ik gok dat dit een ander weekend gaat worden dan ik had verwacht. Maar het voelt ook wel goed om even weg te gaan uit deze omgeving. Nogmaals bedankt!
wat een rotnieuws! Ik heb gekozen voor opwekken met pillen. Ik vond dat op zich meevallen en ik vond het fijn dat ik het vruchtje nog kon zien. Ik vind curretage eng. Sowieso vind ik het niks onder algehele narcose en ik wil het risico op ashermann niet lopen. De kans is klein zeggen ze, maar ik ken er genoeg hier op het forum die het wel hebben.
bij mij begon het met bloeden waardoor ze dachten dat het een 'gewone' miskraam was. Dus dat heb ik afgewacht. Dacht dat het voorbij was, maar bleef me zwanger voelen en na een maandje had ik toch de controle echo en ja hoor, het was een MA. Toen kreeg ik ook de keuze, nog langer afwachten, pillen of curettage maar toen was ik er zo klaar mee dat ik voor curettage gekozen heb.