Even een vraagje voor de natuurkundigen onder ons: Warmt mijn zwembad (3.60m doorsnede) sneller op als ik het donker blauwe luchtbed erop laat liggen, of is het beter om het luchtbed eraf te halen zodat het zonlicht vrij spel heeft tot op de bodem? (Het donkere materiaal absorbeert het zonlicht en wordt flink warm, maar hoe zit het met het isolerende vermogen (want luchtbed) en het al of niet doorgeven van deze warmte?) Ik ben ook benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing...
*WILDE GOK!!* hmm.... Warm water stijgt. Dus gaat naar het oppervlak en daardoor weer in het luchtbed zitten ALS het luchtbed zijn warmte al aan het water zou afgeven. Het geeft schaduw op de bodem van het zwembad waardoor de zonnestralen niet bij het koude water kunnen komen...Ik denk niet dat het sneller zou opwarmen, zelfs langzamer. Wetenschappelijk kom ik geen centimeter ver...so good luck! haha
Haha, het is je vergeven. Gokken is ook toegestaan. Maar dan graag voorzien van labeltje 'wilde gok'!
Nog een wilde gok haha, mijn logica zegt dat het zonder luchtbed sneller opwarmt. Ik denk dat de hoeveelheid warmte die het luchtbed afgeeft kleiner is dan die van de zonnestralen. Heb helaas geen natuurkundige onderbouwing, maar ben nu ook wel nieuwsgierig naar het juiste antwoord!
Afdekken heeft sneller resultaat alleen dan wel met een dunner prodct dan een luchtbed bijv een zeil. Het zeil geeft de warmte af aan het water.Tussen het water en het zeil ontstaat een luchtcirculatie door het verschil in temperatuur. Jet water neemt dezd circulatie over. Jet zeil geeft condens af wat oogenomen wordt door het wayer. Als je niet afdekt heeft het water kans om te verdampen, het verdampen betreft de condens waar de warmtemoleculen inzitten en dan vooral in de avond. Overdag dus afdekken om ervoor te zorgen dat het zeil de warmte sneller kan afgeven aan het water en het niet meteen vervliegt, in de avond afdekken om afkoeling te voorkomen.
Vraag hier thuis voorgelegd... Antwoord: In principe komt er een bepaalde hoeveelheid energie van de zon op het zwembad. Alles wat daar tussen zit gaat van de hoeveelheid energie af en gaat dus niet in het water zitten. Het luchtbed zorgt alleen maar voor een beetje opwarming wanneer hij doorzichtig aan de bovenkant is en donker aan de onderkant. Is de bovenkant donker dan heb je er niks aan, want de lucht die in het luchtbed zit isoleert die warmte, zodat het het water niet raakt. Beter zou zijn om je donkere luchtbed op de bodem van je zwembad te leggen. Wel is het een goed idee om je luchtbed op het water te laten drijven wanneer de zon weg is, zodat de warmte langer in je zwembad wordt vastgehouden....
Super meegedacht en bevredigende antwoorden! Nu nog een manier te vinden om mijn eigenwijze luchtbed dusdanig te trainen dat-ie netjes op de bodem blijft liggen...
Of je stopt er een tiental verhitte opvliegerige omaatjes in.... met het water wat je daarmee verliest door overstroming door wilde verhitte omaatjes in xxl badpakken kun je de pool weer aanvullen met warm water.... moet ik die nog natuurkundig onderbouwen?
Niet... anders wordt het water vies... en dan moet je het weer verschonen en is het weer koud en kun je weer van voren af aan beginnen...!