Hoe voorbereid was jij ??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaMel88, 24 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

1 sep 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Ik geef nu bijna 6 maanden voledige BV en ben gaande weg echt wel dingen tegengekomen waarvan ik dacht als ik dat nou meteen wist :D.

Zo kwam ik na 5 weken erachter dat je dus ook gewoon liggend kunt voeden:$. Nou had ik dat maar eerder geweten, want zittend voeden ging me niet zo best af;). Waardoor er veel frustratie ontstond en mijn zoontje dus ook chagie werd. Wat dan uiteindelijk in tranen voor beide resulteerde. En een man die machteloos toe keek aan de zijlijn, want ook hij wist natuurlijk niets van BV.

Ik was ook gewoon niet voorbereid en ging er erg naief in. Eigenlijk ging ik er gewoon vanuit dat het allemaal wel vanzelf ging;).

Nu is een goede vriendin zwanger er zij wil ook graag BV gaan geven. Vind ik super en gun haar een betere voorbereiding:D. Allen hoe zorg ik nou dat ik niet iemand word met van die iritant goed bedoelde adviezen haha. Ik weet van mezelf dat ik die namelijk altijd ene oor in andere uit liet gaan hihi.

Wat had jij van te voren wel willen weten?
    Heb je wel eens advies kunnen geven aan een vriendin en hoe heb je dat gebracht ?

Uiteraard zal ik altijd voor haar klaarstaan als het nodig is :D.

2. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik was gewoon niet voorbereid! Ik dacht 'dit kan ik!' En dat doe ik ook heel goed :p wat ik alleen graag had willen weten was dat de lipjes goed om de tepel moeten zitten, had me wat pijn gescheeld den ik

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dat jonge baby veel spugen!!! Daar heb ik me veel zorgen om gemaakt, het leek wel of "alles" er weer uit kwam......

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Totaal niet voorbereid... De kleine kwam ook 6 weken te vroeg, dus ik was er ook nog niet mee bezig!

Voor de volgende zou ik zeker een borstvoedingscursus gaan volgen, ik heb 2-3 maanden gekolfd voordat hij wilde drinken, dat nooit meer!

5. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Totaal niet.
    Moest na ks vier dagen in het ziekenhuis blijven en wist niet hoe ik mijn baby moest aanleggen, mede ook door de wond van de ks.
    Verschillende malen op het zuster belletje gedrukt met de vraag om hulp maar nooit iemand gekomen.
    Baby lag daar maar zonder voeding en ten einde raad maar om flesjes kv gevraagt waar ook weer moeilijk over gedaan werd want ik moest maar borstvoeding geven.
    Geen leuke ervaring dus...

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Nouwelijks (zeg maar niet) ;). Toch bijna 17 maanden gevoed dus aldoende leert men, zullen we maar zeggen! ;)
    Maar ben wel blij dat ik nu wat meer weet voor een volgende hoor. Belangrijkste dingen:
    - Liggend voeden (inderdaad!)
    - Clusteren is normaal
    - Regeldagen (wat het zijn en hoe in te vullen)
    - Opslag en ontdooien van gekolfde melk ;)
    - Vertrouwen drinken/aankomen
    - Hoe en wat omtrend reflux/borstvoeden (lijkt op veel honger maar dat werkt averechts!).

Maar, je zult net zien dat je met een 2e tegen hele andere problemen aanloopt. We gaan het zien ;)

Ik was pas 7 weken mama toen mijn schoonzusje een kindje kreeg en alle adviezen die ik gaf, werden door haar kraamzorg bevestigd. Als het moet leer je dus snel blijkt ;).
    Ik vind het nu fijn om newbee borstvoedingsmama's advies te geven en gerust te stellen. Al ken ik er weinig. In mijn omgeving vnl mama's die direct voor kunstvoeding kiezen en waarbij de bv niet slaagt (maar in mijn ogen ook niet genoeg moeite genomen..).

7. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ik denk dat je het laatste zinnetje van je post tegen haar kunt zeggen :), is al fijn om te weten dat er iemand is die kan helpen als het nodig is.
    op kraambezoek kun je dan ook vragen hoe het gaat, als ze nog bv geeft, met voeden en dat als er vragen zijn ze altijd kan bellen.
    (en tussen neus en lippen door laten vallen dat jij bijvoorbeeld niet wist dat je ook liggend kon voeden, dan weet ze dat alvast ;) )

hier was ik wel goed voorbereid alleen is het allemaal heel naar verlopen. uiteindelijk ging het zover dat mijn eerste zo was afgevallen dat ik van de kraam moest kiezen voor een fles kv of ziekenhuisopame voor bijvoeding. bij de tweede niet meer begonnen aan bv omdat ik niet alles nog een keer door wilde met zo'n klein mensje...

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben kraamverzorgende dus had wel aardig de kennis maar het zelf ervaren is toch anders.
    Clusteren was ik ook niet zo mee bekend. Heb de beide keren opstartproblemen gehad maar t is toch vaak een kwestie van doorzetten en flink investeren de eerste weken.

Ik probeer in mn werk de kraamvrouwen alvast voor te bereiden op de meeste dingen als regeldagen, clusteren, mogelijk lange tijd veel voedingen/nachtvoedingen, kolven/bewaren, verschillende houdingen, etc. En het belangrijkste, vertrouwen! In jezelf, je lijf en je kleine!

9. reinespa

reinespa Actief lid

5 sep 2012
    100
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het erg fijn dat ik naar twee informatieavonden ben geweest over bv, ook wel de 'borstvoedingscursus'. Ik vind cursus alleen wat overdreven klinken. :p Maar dus, dan hoor je van iemand die er verstand van heeft de do's en don'ts en vooral, heeel belangrijk, de 'goede adviezen' van tantes en vriendinnen die soms niet waar blijken te zijn. Dat laatste vond ik vooral fijn. Want ik hoorde hier en daar wel het een en ander, veel verschillende verhalen die elkaar tegenspraken, en het is fijn om dan uit de eerste hand al te horen hoe het zit om onzekerheid tegen te gaan.
    Ik ging er dus best zelfverzekerd in. Neemt niet weg dat ik ook wel eens op punt van stoppen heb gestaan en dat het zeker niet soepel ging de eerste paar dagen, maar doordat ik toch ook wist dat het goed moest kunnen gaan, zette ik toch door.

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    'Borstvoeding' van Stefan Kleintjes gelezen.

Ik was geweldig voorbereid, en nu na 16 maanden, geef ik nog steeds! :)

11. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Om heel eerlijk te zijn, was ik niet voorbereid...
    Toen met 29 weken mijn vliezen braken en ik in het ziekenhuis lag verveelde ik me vreselijk. Ik wist al dat ik borstvoeding ging geven (heel duidelijk tegen mezelf gezegd dat ik het niet ging 'proberen' want dat werkt niet voor mij ;) ) dus vroeg of ze een film/boek/oid over borstvoeding hadden. Toen heb ik, dus uit pure verveling, een dvd gekeken over borstvoeding! Was mooie film!
    Dat was mn enige voorbereiding! Vandaag is kleine lieverd 1 jaar en krijgt nog steeds bv en geniet er nog steeds erg van! :)

12. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Bij mijn eerste was ik goed voorbereid, naar voorlichting geweest, veel gelezen, etc. Helaas moest ik na twee weken opgeven (om meerdere redenen), iets waar ik heel veel moeite mee had.
    Dit keer had ik me verder niet meer voorbereid (denk ook om mezelf te beschermen voor wanneer het weer niet zou lukken). Terug gekeken heb ik een betere voorbereiding niet gemist, wel zou ik de volgende keer meteen contact opnemen met de lc van het cb wanneer de bv niet lekker loopt en niet alleen afgaan op wat de verpleegkundigen en/of kraamzorg zegt.

13. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Overigens ben ik blij om te zeggen dat ik nog steeds borstvoeding geef en van plan ben dat de komende maanden nog wel te blijven doen. En na eerst twee maanden bikkelen is het nu al drie maanden genieten van de borstvoeding.

14. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Nauwelijks voorbereid omdat t natuurlijk vanzelf gaat ;)
    3e x bv maar veel nieuwe dingen geleerd.
    wat ik eerder had willen weten;
    volle natte luiers kan je aan zien dat de baby voldoende drinkt
    Daardoor had ik meer vertrouwen
    Regeldagen kunnen meerdere dagen achterelkaar zijn.
    Internet en dit forum voor goede raad
    Bij de eerste 2 was er nog niet veel op t net ;) 97-99

15. Aloe

Aloe Niet meer actief

Eerste keer had ik bv workshop en dat was het.
    Toen had ik willen weten:

- dat je na een paar dagen mocht stoppen met vingervoeden en op een fles kan overgaan ( ze hapte niet aan).
    -hoe ze moest aanhappen
    -hoe goed de begeleiding is van het zh en de kraam ( certificaat)

Nu heb ik van tevoren een lactatiekungige ingeschakeld.
    Die heeft naar mijn tepels gekeken want die zouden vlak zijn volgens de kraam van de eerste.
    Ook heeft ze mij een schema meegegeven van hoevaak ze ongeveer eten moest in het begin. Dit was om de productie op gang te helpen.

Het is ook verstandig om gelijk te gaan kolven en het niet een beetje op zijn beloop te laten. Ik ging kolven en elk minibeetje bv ging bij een beetje kv en dat kreeg ze via een vingerspuitje de eerste 3 dagen.

Heel belangrijk, hulp vragen bij de eerste keer aanleggen want gaat dat fout dan heb je meer problemen.

Beseffen datbv vaak niet zo vanzelf gaat als dat de meesten denken.

Dat bv wat zwaarder is omdat je dat echt als vrouw alleen doet.
    De borst kan je partner niet overnemen helaas. Ja af en toe kolven en dan een flesje maar dat vind ik persoonlijk meer gedoe.

Deel Deze Pagina