op je rug slapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door loesjes, 3 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesjes

    loesjes Actief lid

    29 jul 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Hoi,

    Ik heb gehoord dat als je op je rug slaapt je de bloed en zuurstof toevoer naar je kindje verminderd.
    Ik wordt heel vaak s nachts wakker en dan blijk ik op mijn rug te liggen. Ik draai mezelf dan zo snel mogelijk naar mijn zij, maar ik weet niet hoelang ik al op mijn rug lig! Kan dit echt heel veel kwaad voor het kindje?
    Ik merk wel dat ik zelf bijhet draaien van rug naar zij even heel zweterig wordt!
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Loesje,

    het is inderdaad zo dat als je wat verder bent in de zwangerschap, je beter niet meer op je rug kunt slapen. Omdat de baarmoeder steeds groter en zwaarder wordt, drukt deze op de onderste holle ader, en zorgt ervoor dat er minder bloed van jou naar je hart terug kan stromen. Dit heeft effect op de hele bloedcirculatie van jou, en die van je kindje. Nou wordt je in de zwangerschap toch wel vaak wakker en dan kun je je op je zij draaien. Dat je daar even duizelig of zweterig van wordt komt omdat er dan ineens veel bloed naar je hart gaat, je hart heeft dan even moeite om dat allemaal te verwerken. Als je dit vervelend vindt dan kun je eventueel iets in je pyjama vastmaken dat ervoor zorgt dat je niet op je rug kan liggen. Ik heb wel eens gehoord van iemand die een tennisbal in haar pyjama had genaaid. Nou hoeft dat ook weer niet per se van mij hoor, maar je weet nu in elk geval wat er gebeurt.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina