Natuurlijk ouderschap versus 'hollandse nuchterheid'

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Maart2013, 10 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hihi Cygnet, heerlijk gelachen om jouw stuk. Beetje hetzelfde stuk als de mijne, maar dan voor een andere parochie ;)

Geen methode is hoeft hier afgebrand te worden. Doen wat je goed voelt en geen melding voor het AMK waard is ;)) is goed.

Teslotte hebben we allemaal het allerleukste, liefste en mooiste kindje :D

Over het suiker: het is inmiddels wel bewezen dat het gunstig is voor kindjes om een gelijkmatige suikerspiegel te hebben. Jij mag het er niet mee eens zijn, prima. Maar ik weet wel dat het geen onzin is. Niet dat jouw kindje per definitie minder goed zou groeien of ontwikkelen dan de mijne, net als dat een kindje welke flesvoeding krijgt niet perse obesitas op latere leeftijd krijgt ;) maar gunstig is zowel BV als een gelijkmatige suikerspiegel.

@ Meuk: dat sloeg op suikers en aspertaan en e-nummers ;)
    Dat sloeg niet op KV of potjes of gepureerde (meuk) ;) Want, hoewel ik er van overtuigd ben dat a la rapley een betere keuze is dan gepureerd spul, zal de voedingswaarde (van vers gemaakte gestampte eten) helemaal gelijk zijn.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Misschien had ik in mijn vorige reactie de zaken wat te zwartwit neergezet. Overigens was dit niet de bedoeling. In mijn reacties op dit forum ga ik altijd uit van de premisse dat elke ouder sowieso het allerbeste met zijn/haar kind voorheeft. En dat het niet aan mij is om dat in twijfel te trekken. Ik zal dat ook nooit zomaar doen.
    Elke ouder wil het beste voor zijn/haar kind en elke ouder kent zijn/haar kind ook als het beste. Daarom werkt het een voor het ene kind wel en voor een ander juist helemaal niet. Dat betekent niet dat het een beter is dan het ander. Ik vind het alleen jammer om te zien dat jonge ouders nog weleens in verwarring worden gebracht door de omgeving, of dat nu ouders, grootouders of adviezen van een consultatiebureau zijn. Gewoon luisteren naar je eigen onderbuikgevoel, in combinatie met je kindje heel goed observeren, is het beste wat je kan doen.
    Het ging mij meer om de tegenstelling: "Hollandse nuchterheid" vs "natuurlijk ouderschap". Ik weet eigenlijk niet waarom het een versus het ander moet zijn. Als Hollandse nuchterheid hier betekent een kindje te laten huilen en een schema proberen 'af te dwingen', en natuurlijk ouderschap gewoon het tegemoet komen aan de behoeftes van je kindje is, hoef ik niet lang na te denken. En kan ik ook zeggen dat er met de eerste gedachtegang gewoon veel mis is (ook wetenschappelijk bewezen). Maar ik denk niet dat nuchterheid in een opvoeding slecht is. Helemaal niet juist. Daarom vind ik de tegenstelling niet helemaal juist. Ook al kan ik wel bedenken waar ze vandaan komt (bakerpraatjes en veralgemeniseringen).

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Haha Maartje, stikken en afknijpen in een draagdoek ;), daar moet ik wel om lachen. Iets dat er zo knus en comfortabel uitziet nog in vraag stellen.
    Als ik het niet mis heb, draagt meer dan de helft van de wereldbevolking hun kinderen op het lichaam.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Die andere parochie was precies de bedoeling om aan te geven dat er geen waarheid is die algemeen geldend is, alleen één die voor jou als ouder geldt.

Hoewel ik ook veel 'meuk' vind is suiker nog steeds een natuurproduct en ook e-nummers zijn bij lange na niet allemaal even dubieus... Het gaat mij erom dat je hier een negatieve waarde geeft aan bepaalde dingen wat naar mijn idee volledig niet nodig is. Net zoals het niet nodig is om een draagdoek neer te halen...:D

En over die suikerspiegel... je hebt helemaal gelijk maar wanneer de suikerspiegel gestabiliseerd is (meestal binnen 1-3 maanden) gaat jouw verhaal niet meer op qua suikerspiegel en dat BV het beste is, betwist ik zeker niet. Als je de suikerspiegel gebruikt om je nachtvoedingen te onderbouwen is dat niet juist (verder niets mis met nachtvoedingen, behalve een gebrek aan slaap) Voor jouw informatie mijn kindjes sliepen op bv de nacht door.

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Je kan beide opvoedingen natuurlijk prima mixen. En het hangt ook een beetje van je kindje af straks.

Gewoon doen waar je je goed bij voelt. En met borstvoeding is het toch eigenlijk altijd wel voeden op verzoek, ipv schema's. Dit zeker ivm regeldagen dat ze elk uur willen drinken om de productie op pijl te houden.

6. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Gewoon je gevoel volgen en het doen zoals jij het wilt. Je zal heeeeeel veel tips/adviezen/meningen krijgen...gevraagd en ongevraagd. Dat wat je zelf nuttig/handig vindt, neem je mee en het andere lekker negeren.

Ik wilde mijn kinderen nooit langer dan de kraamtijd op de kamer (ca. dag of 10) Beide zijn daarna naar eigen kamer gegaan en eigenlijk nooit problemen gehad met slapen. Ze slapen beide als roosjes. Maar dat is een eigen keuze, als je het bijvoorbeeld wel fijn vind om je baby lang(er) op de kamer te hebben, gewoon doen!
    Zelfde geldt voor voeding, schema of niet ect. Doen waar jij en je kindje jullie goed bij voelen. En echt, dat weet je gewoon!

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Dat kan niet! Die hebben wij al :p:D

[edit] haha, beetje mosterd na de maaltijd. Had je reactie niet goed gelezen :cool::)

8. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Je kunt nog zoveel van tevoren bedenken, en het is ook leuk en goed om te bedenken hoe je het wilt gaan doen, maar de praktijk is soms wel wat weerbarstiger. Durf vooral te voelen wat er bij jou en je kindje past. Dat is soms knap spannend als het je 1e kind is, maar als je vertrouwt op je moederliefde en -gevoel en goed kijkt naar je kindje, komt het goed, wélke keuzes je ook maakt.

Voorbeeldje: bij de oudste had ik me voorgenomen dat hij 6 maanden bij ons zou slapen, omdat ik had gelezen dat dat beter was ihkv voorkomen van wiegendood. Echter, na 2 weken waarin iedereen 's nachts sliep behalve ik omdat ik ieder kreuntje en geluidje registreerde en dus geen oog dicht deed, heb ik dit voornemen toch maar overboord gezet.

Bij de 2e had ik bedacht dat ze, gezien bovenstaande, ook maar beter snel naar haar eigen kamertje kon. Echter, zij heeft wekenlang alleen maar bovenop mijn buik geslapen omdat dat de enige manier was waarop zij sliep. Toen ze na een week of 3, 4 succesvol behandeld was voor KISS, kon ze wel gewoon in haar eigen bedje slapen, en ook dat bedje verhuisde vanwege al het nachtelijk geknor al héél snel een muurtje verderop.

Dus de 3e zou ook vlot naar haar eigen kamertje gaan. Maar al snel bleek dat zij een zeer heftige vorm van verborgen reflux had waardoor ik haar helemaal niet alleen dúrfde te laten, we hebben nl. een paar keer zeer angstaanjagende situaties gehad. Totdat zij goed op medicijnen was ingesteld en ik het vertrouwen ook weer een beetje terug had, heb ik dus met haar bij me geslapen. En dat duurde echt veel langer dan die paar weekjes die ik bedacht had.

Pik vooral de ideeën die bij jou passen, daarvoor hoef je helemaal géén theorieën in z'n geheel te volgen. Ik ben erg van RRR maar absolúút niet van laten huilen (afgezien van enig zachtjes in slaap jammeren, dat hebben ze op een bepaalde leeftijd nou eenmaal nodig is mijn ervaring). Ik ben helemáál niet van Rapley, maar mijn 2e kind bleek er wel van te zijn :D. Ik ben niet van een stroming natuurlijk ouderschap, maar vond de drager een fantastische uitvinding voor mijn refluxkindjes, zeker toen er ook peuters aandacht nodig hadden. Ik had heel graag langdurig BV willen geven, maar mijn lijf kon het niet aan en ik heb me daar bij de 1e zéér schuldig over gevoeld - terwijl ik bij de 2e en 3e ontdekte dat BV en FV uitstekend te combineren is.

Kortom TS: lees je lekker in, pik eruit wat jij denkt dat bij jou past, onthoud de rest als een "plan B" en voel je vooral geen slechte moeder als datgene wat jij doet niet "past" of "hoort" in een bepaalde stroming!

9. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Hier hebben we een mix tussen natuurlijk ouderschap en hollandse nuchterheid...naja gewoon zoals wij ouders zijn eigenlijk :p

Beeb slaapt nog steeds op de kamer bij ons, gewoon omdat het makkelijk is ivm nachtvoedingen. Ik heb geprobeerd ze eraf te krijgen, maar dat geeft alleen maar meer gedoe dan 's nachts voeden.

Op dit moment ligt ze op een verschoonkussen naast papa in het grote bed (tussen ons in dus als ik er zo naast kruip). Ze heeft zo'n last van tandjes en daarbij een 'fase' dat ons eigenlijk zo makkelijke meisje een waar drama van het naar bed gaan maakte. Klaarblijkelijk heeft ze op dit moment veel behoefte aan een van ons, prima m.i.

Maar de hollandse nuchterheid zit hem bij mij in bv het KDV, manlief en ik werken allebei fulltime, ik werk onregelmatig, dus gelukkig hoeven we haar niet heel veel weg te brengen naar het KDV, maar daar heb ik dus totaal geen moeite mee...Ze is daar in goede handen, ze werken daar niet op de klok, maar kijken naar het kind en ik heb er eigenlijk nog geen moment moeite mee gehad om mijn kleine meid daar heen te brengen. Simpel...de kachel moet ook blijven branden toch?

Misschien dat ik daarom ook wel makkelijker ben met het bij me houden 's nachts / naast mij slapen.

Wat mij opvalt...dat als je een keer laat vallen dat de nachten soms ronduit kl*te zijn..dat dan pas de verhalen bij anderen los komen en dat meer mensen dan wij denken 's nachts de kleine gewoon bij zich hebben / naast zich hebben gehad. Of een kleine hebben die halverwege de nacht bij zich kruipt.

Veel mensen geven antwoorden die sociaal wenselijk zijn...pas als iemand anders ook 'kleur bekent' gaat men van het standaard CB riedeltje af en geeft toe dat ze het ook op hun eigen manier aanpakken. Dit vind ik een apart verschijnsel, maar ik snap het ook wel vanwege de harde oordelen die geveld worden als je mogelijk je kind zou 'verwennen'

Mijn doel is om van mijn meisje een gelukkig mens te maken, dat houdt niet in dat ik haar alles geef wat ze wil, wel probeer ik haar alles te geven waarvan ik vind dat ze het nodig heeft, soms geremd door die nuchterheid...en soms gewoon o.b.v. van emoties en gevoelens en dus 'gewoon daarom' :D

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    #70 Mukkie11, 13 nov 2012
    Laatst bewerkt: 13 nov 2012
    Bij mij zag het er zo ongeveer uit als bij Maartje! Maar niet rapley al wilde ik dat erg graag en heb ik het boek van Stefan kleintjes ook gebruikt.ik durfde het niet haha!en doorslapen?wat is dat?nog steeds wordt m'n mannetje wakker...maar dat heeft niets met een of andere methode te maken!

Wel biologisch en gewoon zelf maken.letten op e nummers, kroelen met mama en zo slaapt hij makkelijk in...ik vind het prima!ik zie genoeg ouders klooien met het slapen van hun kroost!

Deel Deze Pagina