Onze dochter kon als baby al goed zelf in de box of op een kleedje spelen. Ook speelden we elke dag een tijdje samen. Vanaf de leeftijd van 1 tot anderhalf heeft ze ook eigenlijk elke dag zowel zelfstandig als met mij of met mijn man gespeeld. Maar sluipenderwijs is het toch steeds meer met mama spelen geworden, vooral vanaf het opstaan tot aan de lunch (daarna slaapje). 's middags speelt ze wel beter zelf, vooral tijdens het koken. Ze wil eindeloos samen boekjes lezen en als ik dan voorstel om bijv. met blokjes te gaan bouwen, dan gaat ze dat wel doen, maar dan moet ik ernaast zitten. Dan is ze lekker bezig en dan denk ik: ik ga even op de bank zitten, krantje lezen. Dan gaat ze meteen weer aandacht vragen. Hoe kan ik haar stimuleren meer zelf te spelen?
Hier werkt het nog wel eens als ik iets in de keuken ga doen of zo. Want inderdaad: als ik op de bank een boekje ga lezen, wil zoon vaak gelijk weer aandacht. Hier Leg ik de iPad dus ook wel eens op het aanrecht en ga daar even op internet. Zoon gaat dan vanzelf spelen en als hij eenmaal lekker aan het spelen is, kan ik rustig op de bank gaan zitten voor een tijdje. Overigens is afwisseling van speelgoed hier ook erg belangrijk. Leg nog wel eens wa weg en dat is dan weer helemaal fantastisch als ik het erbij pak.
Oh dat is hier precies hetzelfde. Ik kan best de was doen, vaatwasser uitruimen etc maar zodra ik zelf ga zitten lezen heb ik haar weer bij me staan. Ik vind het ook niet zo heel erg eigenlijk, in het weekend besteed ik haar wel eens uit aan papa, en verder heb ik de avonden voor mezelf.
Dank voor jullie reacties! Ik vind het ook heel gezellig, maar ik vind het belangrijk dat ze ook zelf blijft spelen. Ze moet zichzelf wel kunnen vermaken, naast de aandacht die ze krijgt. Inderdaad, als ik iets in het huishouden ga doen, dan gaat ze zelf wel wat doen. Misschien moet ik dat meer gaan doen. Verder nog tips?
haha ik heb al een paar keer gekeken of iemand een ultieme oplossing heeft want hier wordt max 30 min per dag zelfstandig gespeeld...en als ik de leeftijd van je dochter zie duurt dat ook nog effe Ik zie wel dat ze met andere kindjes in de buurt heel goed zelf naast hen kan spelen dus ik denk dat het een gezelligheidsding is ofzo. Ze kan bij de gastouder namelijk heel goed alleen spelen en ik bij vrienden ben met kindjes van haar leeftijd gaat het ook goed terwijl ze nog niet samen kan spelen. Misschien kijken of er wat kindjes van dezelfde leeftijd in de buurt wonen en af en toe speelgroepje?
Ha ha, ja bij de overbuurvrouw gaat ze wel zelf spelen (kindje 3 maanden ouder). Dan is er ook allemaal ander speelgoed van het overbuurmeisje natuurlijk. Op het KDV speelt ze ook wel zelfstandig, hoor. Ze kan het wel.