Bijna een jaar bezig voor een tweede en daarom had ik gevraagd om bloed te prikken. Vooral benieuwd of hieraan te zien is of het met de borstvoeding (geef onze zoon nog) te maken heeft. Net uitslag gekregen en nou is mijn prolactine 500, dat is nog net in het normale gebied. Verder kreeg ik te horen dat alles in de vruchtbare fase is en dat ik met de borstvoeding moet stoppen als ik zwanger wil worden. Vind het een beetje moeilijk wat ik hier nu mee moet want ik weet dat er veel vrouwen gewoon zwanger raken ondanks de borstvoeding en helemaal met een normale waarde van prolactine. De huisarts brengt het heel makkelijk maar het borstvoeding geven is al ruim anderhalf jaar onderdeel van ons leven en m'n zoontje hecht er nog heel veel waarde aan dus weet ff niet wat te doen vooral ook omdat ik er gevoelsmatig aan twijfel dat het echt daaraan ligt
Herkenbaar! Toen ik zwanger wilde raken van de derde is dat vrij vlot gelukt ondanks de borstvoeding die ik toen nog aan mijn peuter gaf. Nu gebruiken mijn partner en ik vanaf augustus geen Anticonceptie, maar ik wordt ook niet zwanger. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik bij het zwanger worden van onze derde wel een normale cyclus had ondanks de bv. Nu is mijn cyclus echt een rommel en wordt ik zelfs om de 14 dagen ongesteld. Dus of deze vreemde cyclus van mij door de bv komt weet ik niet. Vanaf augustus is natuurlijk ook nog niet lang, maar vind vooral die gekke cyclus naar. En ik heb helaas ook geen antwoord op jou vraag, maar wilde je even laten weten dat ik begrijp dat je nog geen afstand wil doen van de bv, voor mij geld hetzelfde. Hoe is jou cyclus? En voed je nog veel? Ik voedde destijds toen ik zwanger werd nog redelijk vaak, vooral in de avond en nachten. Succes, hopelijk ben je snel zwanger!!
Sowieso moet je in je achterhoofd houden dat de kans er is dat de bv stopt of pijnlijker wordt als je zwanger raakt. Dus als je door wil blijven voeden zou je kunnen wachten met een tweede ( of zien waar t schip strand). Er zijn idd genoeg vrouwen die doorvoeden. Toen wij voor een 2e begonnen was t net of mn dochter dat doorhad. Ze wilde niet meer. Daarna duurde het vrij lang voor ik zwanger was terwijl ik 5 x in de eerste ronde zwanger was. Geb me toen idd ook afgevraagd of dit met prolactine te maken kon hebben.
Borstvoeding geven heeft inderdaad een (beetje) anticonceptie-effect, en logisch ook: in biologisch opzicht is het onverstandig om nog een baby te krijgen als de ander nog niet eens gespeend is. Juist bij een diersoort als het onze waarbij je heel lang voor heel hulpeloze kinderen zorgt, is dat wel zo handig. Dat wil niet zeggen dat het altijd 100% werkt uiteraard (er zijn genoeg mensen die toch zwanger worden), maar er kan zeker wel een reden liggen dat het daarom bij jullie even duurt. Ik denk dat de natuur niet helemaal ongelijk heeft en als je nog niet wilt stoppen met borstvoeding, dan is de natuur zijn gang laten gaan denk ik niet zo'n gek idee..? Op borstvoeding.com staat het volgende: "Bij vrouwen die wel borstvoeding geven liggen die cijfers heel anders. De Lactatie Amenorroe Methode (LAM) gaat ervan uit dat vrouwen die borstvoeding geven de eerste zes maanden niet vruchtbaar zijn. Voorwaarden daarbij zijn dat de vrouw nog niet ongesteld is geweest, dag én nacht uitsluitend borstvoeding geeft en dat er maximaal vier uur tussen de voedingen zit. De betrouwbaarheid is 97-99%, wanneer aan alle factoren wordt voldaan. Zie hier voor alle voorwaarden van LAM. [...] Na een maand of zes komt er steeds meer en vaker op een natuurlijke manier minder direct lichamelijk contact tussen moeder en kind en er wordt het kind ook ander eten aangeboden. Met deze veranderingen, minder contact en de komst van bijvoeding, vervalt de bijna absolute bescherming door borstvoeding."
Ik ben gestopt met borstvoeding toen mijn zoontje een jaar was. Omdat wij waarschijnlijk toch de MM in moesten voor een tweede wist ik dat de kansen iets beter zijn als je geen borstvoeding meer geeft. Gelukkig was zoontje er tegen die tijd ook wel een beetje klaar mee. Ik werd na 4 maanden spontaan zwanger, helaas een vroege miskraam. We hadden toen al een intake staan bij de fertiliteitskliniek en hebben die door laten gaan. Bij iui6 gelukkig zwanger geworden.