Ik heb zelf vroeger bijna drie jaar lang geen anticonceptie gebruikt omwille van medische redenen. Condooms hadden wel gekund maar zowel ik als mijn man hadden daar een enorme afkeer van. Onze regel was dat we van zodra mijn menstruatie voorbij was, we ons onthielden tot een week voor de volgende menstruatie. Dat vergt wat planning maar noch ik, noch mijn man zijn doodgegaan door twee weken lang niet te vrijen (en ja, ik zal hier wel als 'vies' voor worden bestempeld, maar je moet dan dus soms vrijen tijdens je menstruatie)....
Ik had 2x een hormoonspiraal. Merk dat ik zonder hormonen veel en veel grilliger en chagrijniger kan zijn, dus hier gaat er meteen een week of 10 na de bevalling weer een spiraal in. Vorige keer geen invloed gehad op bv, zou er echt niet aan moeten denken om binnen 1 jaar na een zwangerschap weer zwanger te zijn.
Bedenk ook dat bij je eerste menstruatie eerst een eisprong komt. Mijn tweede dochter is daar het levende bewijs van. Ik gaf de oudste volledige bv. En toen dacht ik met een maand of 6 mijn eerste menstruatie te hebben. Een tweede kwam niet, dus ik een zwangerschapstest gedaan: zwanger! Voor de zekerheid een termijnecho en wat bleek? Die menstruatie was geen menstruatie, maar een bloeding tijdens de zwangerschap. Want ik was al verder dan eigenlijk zou kunnen. Ik heb de oudste trouwens nog tot ze 11 maanden was bv gegeven. Bij elke volgende zwangerschap bleef door de bv de menstruatie langer weg. De laatste keren 12 maanden. Alle kinderen hebben ongeveer 1 jaar bv gehad. Als je liever nog wil wachten tot een volgende zwangerschap zou ik zeker tot je eerste menstruatie iets gebruiken, condooms bijv. Want een eisprong komt eerst en dan je menstruatie (of een nieuwe zwangerschap😉 )
Ik was na mijn 2e na 5maanden weer zwanger ondanks volledige borstvoeding.mijn zoontje wilde niet meer drinken en met kolven kwam er ineens minder dan de helft uit.ik dacht mijn 1e menstruatie komt eraan....dat was dus niet zo.Ik was heel verdrietig om het feit dat de borstvoeding op deze manier moest eindigen.