Klinisch bevallen - wanneer ging jij naar het ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lilou, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Ik ben inmiddels 33 weken zwanger van ons tweede kindje, dus over 4-8 weken ga ik weer bevallen!! Net als bij oudste dochter zal ik ook deze keer klinisch moeten bevallen, maar ik maak me een beetje druk over die gang naar het ziekenhuis.

Bij oudste ben ik ingeleid m.b.v. een ballonkatheter met exact 41 weken, bevallen met 41+1. Geen eerdere ervaring dus met een echt spontane start van een bevalling en het moment kiezen waarop je naar het ziekenhuis gaat. Deze keer hebben we ook nog eens dochter thuis, die opgevangen gaat worden door schoonouders maar die moeten wel eerst een uur rijden voor ze hier zijn. Scheelt overigens wel: het ziekenhuis is slechts 5 min rijden. Toen ik laatst de verpleegkundige vroeg wanneer ik naar het ziekenhuis moet komen bij de bevalling zei ze 'wanneer jij je niet meer prettig voelt bij thuis blijven', ze geven geen echte indicatie meer over de frequentie of duur van weeën etc. Maar ja, ik sta volledig onder controle van gyn in het zh, dus ook geen verloskundige die ik kan bellen om even te checken thuis hoe het ervoor staat. Straks sta ik al in het zh met 2 cm ontsluiting óf stap ik de auto in met 8 cm ;) !

Dus, even nieuwsgierig naar wat ervaringen!
    Wanneer besloot jij naar het ziekenhuis te vertrekken?
    Voor degenen met ouder kindje; wanneer hebben jullie de opvang voor kind(eren) gebeld dat het tijd werd?

2. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Vroedvrouw van het ziekenhuis adviseerde mij om naar het zkh te vertrekken bij regelmatige weeën om de 7 a8 minuten die minstens 1 minuut duren. Hier ook voor een 2de trouwens. Voor onze oudste vertrokken naar zkh toen ik niet meer kon praten/denken tijdens een wee

3. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Bij mij starte het gelijk om de 5 minuten. Ik kon wel de vk bellen. Die was er een uur nadat de weeën waren begonnen en konden we gelijk naar het ziekenhuis.

Als het niet thuis gecontroleerd kan worden. En de weeën rap zijn zou ik met kind en al naar het ziekenhuis gaan als ik jou was. Lijkt me namelijk lastig om de duur van de bevalling in te schatten. Misschien dat degene die oppassen daar naartoe kunnen komen.

4. Bones

Bones Actief lid

12 jun 2015
    281
    80
    28
    Onze oudste moesten wij ook nog wegbrengen naar schoonouders, op anderhalf uur rijden. In de ochtend had ik elke kwartier een wee. Dus toen maar gebeld. Op de terug weg had ik om de 7 minuten een wee. Pas 6 uur later gebeld met de verloskamer in het zh en 4 uur later was mijn zoontje er

5. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Hmm hoe dnel is je ontsluiting de vorige keer gegaan? Vaak komt de vk thuis even controleren of je al ontsluiting hebt. Hoe ver is het ziekenhuis voor jullie.
    Ik zou het gewoon met je vk/gyn bespreken want elke vrouw is anders.

Ik moet de volgende keer ook in het ziekenhuis omdat ik tijdens de bevalling nog zwangerschapsvergiftiging heb gekregen. Maar mijn bevalling ging ook erg snel. Mn vliezen braken spontaan en 5 uur later was mn zoontje er. Al hebben ze het in het ziekenhuis nog een uur tegen zitten houden. Dus bij een tweede moet ik gelijk naar het ziekenhuis als mijn vliezen spontaan breken is me gezegd.

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Uiteindelijk pas gegaan met volledige ontsluiting maar nog geen persdrang. Poliklinisch bevallen, dus met eigen vk.
    Bij een tweede kan het wel een stukje sneller gaan dus ik zou gewoon gaan wanneer je regelmatige weeën hebt...

7. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Waarschijnlijk krijg je nog wel een gesprek met een verpleegkundige over wanneer je het beste naar het ziekenhuis kan komen.
    De richtlijnen hier: wanneer je vliezen breken of/ en wanneer je weeen hebt om de 5 a 6 minuten.

Hier als eerst gebroken vliezen, daarna kwamen de weeen langzaam op gang. Na ongeveer 5 uur weeen (ondertussen gedoucht om te kijken of het echt weeen zijn) ziekenhuis gebeld en moest meteen komen.

8. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Ik zal het morgen mijn gynaecoloog ook nog eens vragen, want het gesprek met verpleegkundige al gehad en die zei dus wat ik al eerder aangaf.

Mijn eerste bevalling was qua tijdsduur niet overdreven snel of langzaam, van 3 naar 9 cm in 5-6 uur tijd. Maar vanaf die 9 cm duurde het nog zo'n 4 uur tot ze er echt was. Ben benieuwd of de tweede inderdaad vlotter gaat!

9. Alva

Alva Niet meer actief

Ik zit met een zelfde dilemma. Oppas op 45 min en vervolgens ZKH ook op 45 min.

Ze houden bij mij (omdat het de 4e is) ook niet het standaard protocol aan, en mag ook komen als het niet meer fijn voelt om thuis te blijven.

Heb wel als nood scenario dat de kinderen gewoon meegaan naar het zkh en daar opgehaald worden oid.

Bij de 2e had ik weeen om de 3 minuten maar ze waren erg goed te doen, ik heb toen telefonisch overlegd en ik mocht komen. Vervolgens zat ik de hele nacht in het zkh met zwakke weeen en kon ik mijn bed niet meer uit om rond te lopen. Had toen liever later gebeld, om thuis de weeen op te vangen, maar ja dat is achteraf. Voor het zelfde geld had ik op dat moment al 8cm gehad.

Ik ga nu maar liever voor niks naar het zkh, dan dat we dalijk een berm baby hebben :p

10. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik hoefde pas naar het ziekenhuis toen ik 5cm ontsluiting had, tot die tijd was ik gewoon thuis.

11. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ik volg even!

Ook ik met naar het zh, medische indicatie. Sta onder controle bij gyn, dus ook hier geen verloskundige die komt kijken hoe ver het is.
    Ik heb een kaartje gekregen waarop staat wanneer ik moet bellen en mag komen. Dat is bij het breken van de vliezen of bij één wee per 5 minuten.. Ik zal ook echt niet langer wachten dan die wee om de 5 minuten, ook omdat niet gecheckt kan worden hoeveel cm er dan al ontsluiting is. Ik zit liever iets langer in het zh dan dat ik het gevoel heb dat het tussen huis-ziekenhuis wordt geboren..
    ZH is overigens ca 20 min rijden en het is m'n eerste keer.

12. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Ik heb hele nacht weeën om de 6 minuten gehad. Toen ze sneller kwamen om de 4 minuten en heftiger werden, hebben we gebeld (protocol vd vk). Ze is komen voelen en ik had 4 cm, dus we mochten gaan. Ze heeft ook gekeken hoe ik de weeën ervaarde en getimed.

13. Alva

Alva Niet meer actief

Het gaat ts juist om een volledig medische indicatie dus geen vk die komt controleren. Niemand die kan kijken hoeveel cm je hebt en hoe je weeën ervaart.

14. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Dat vind ik het lastige inderdaad, dat hier geen vk komt om te kijken hoe ver ik ben. Gisteren met de gyn wel mijn eerste bevalling doorgesproken. Die bleek eigenlijk nog wat vlotter te zijn gegaan dan ik dacht, maar dat ik urenlang op 9 cm ben blijven hangen blijkt dus te komen doordat dochter een sterrenkijker was. Dat vermoedde ik al, maar is me tijdens / na bevalling nooit zo verteld. De gyn raadde me nu aan om, als ik het idee heb dat de bevalling begonnen is, niet lang te wachten met bellen want het zou wel eens best vlug kunnen gaan :)

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier bij de tweede bevallen in het ziekenhuis op medische indicatie. Ik had heel de dag al af en toe voorwee, maar 's avonds kwamen ze wat vaker, maar er kwam geen regelmaat in. Rond 11 uur toch maar het ziekenhuis gebeld en mochten we komen.
    Daar eerst aan de CTG gelegen en echo gehad en toe had ik al 5-6 cm en mocht ik naar de verloskamers.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben bij onze tweede natuurlijk bevallen na een keizersnee, de bevalling begon spontaan met gebroken vliezen en direct weeën. Wel had ik heel veel bloed verlies dus mochten we direct komen. Ik heb eerst ziekenhuis en toen moeder gebeld die was er met een 20 minuten.

Je oudste zou ik zodra de bevalling begint, op laten halen. En dan de rest adhv wat de gyn aangeeft

Deel Deze Pagina