Toen ik 37 was heb ik mijn zoontje met een keizersnede gekregen. Hij lag in een stuit. Ik was enorm terleurgesteld omdat ik echt uitkeek naar de ervaring van een natuurlijke bevalling. Had de hele zwangerschap elke dag gezwommen en was ervan overtuigd dat het allemaal goed en snel zou gaan maar helaas mocht het niet zo zijn. Ik woon overigens niet in Nederland en hier op Mauritius worden alle babies die in een stuit liggen met de keizersnede gehaald. Ik wilde dan wel in elk geval dat de baby zelf zou kiezen wanneer hij geboren werd. Op 12 januari ging ik naar de gyneacoloog die een inwendig onderzoek deed. Diezelfde dag verloor ik de slijmprop, de volgende ochtend braken mijn vliezen en die middag om 1 uur is mijn zoontje geboren. Alhoewel men mij beloofd had er alles aan te doen, mij de baby zo snel mogelijk te geven na de geboorte, heeft dat denk ik nog wel een uur geduurd... dat beroemde magische uur is dus helemaal aan ons voorbij gegaan. Nu ben ik zwanger van mijn tweede. Ik ben 37 weken en 2 dagen. Alhoewel mijn gyneacoloog enkele weken geleden nog zei dat ik natuurlijk zou kunnen bevallen omdat ik fit ben, niet veel ben aangekomen (7kg in totaal), de baby volgens de echo's goed groeit, ook al goed ligt en zelfs al wekenlang is ingedaald, zei hij vorige week bij mijn laatste controle dat hij nu toch aan een keizersnede gaat denken. Het hoofdje van de baby (BPD Hadlock) schijnt volgens zijn meting nu al 9.7 cm. te zijn en dat zou problemen kunnen geven tijdens een natuurlijke bevalling. Hij wilde een inwendig onderzoek doen maar daar heb ik nee tegen gezegd omdat dit vorige keer het begin van de bevalling was en ten eerste is mijn man op het moment op zakenreis en ten tweede zie ik niet echt in waarom zo'n inwendig onderzoek gedaan zou moeten worden. Laat die baby nou belissen wanneer het tijd is om te komen. Nu komt mijn man morgen terug en heb ik een nieuwe afspraak met de gyneacoloog. Hij wil dan dat inwendige onderzoek doen. Mijn vragen: Is het normaal dat een inwendig onderzoek (ik geloof dat ze dat toucheren noemen in het Nederlands?) al bij 37 weken gedaan wordt? Weet u iets oder die BPD Hadlock? Als dat met de afmeting van het hoofdje te maken heeft, begrijp ik niet dat dat een reden kan zijn waarom ik niet natuurlijk zou kunnen bevallen want de botten van een baby schijnen toch erg flexibel te zijn en de fontanelle nog beweeglijk dus bij de 'doorgang' is de afmeting van het hoofd misschien niet zo belangrijk? Ik ben niet tenger gebouwd of zo. Gewoon postuur: 1.68 en 58 kg. Ik dacht dat als ik in Nederland zou zijn zeker natuurlijk zou mogen bevallen maar volgens mijn moeder kan het heel goed zijn dat mijn leeftijd een rol speelt. Ik word in December 42. Hoe ziet u mijn situatie? Bij voorbaat dank voor uw antwoord! Carlina
HOi carlina, Wat goed dat je zo goed voor je zelf zorgt! En dat je mondig bent! Je hebt helemaal gelijk dat tijdens de bevalling het hoofdje zich aanpast door het barings kanaal.dus de meting zegt nu niet veel en daarbij, zeg je dat het hoofdje al is ingedaald dus dan is de meting niet betrouwbaar! Een inwendig onderzoek is bij ons niet gewoon bij 37 weken. Ik zie de reden er ook niet voor als ik jou verhaal zo lees. Wij zijn als je een keizersnede hebt gehad wel voorzichtiger tijdens de bevalling. Maar je kan gewoon vaginaal bevallen! Succes! Imke