Natuurlijke bevalling of geplande keizersnede? Zelf de keuze hebben..

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mommyofthree, 30 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Jeetje wat heftig zeg... Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je niet meer op inleiden zit te wachten.. Dit soort scenario's ben ik dus erg bang voor, al weet ik dat het natuurlijk niet zo hoeft te lopen..

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Nee hoeft niet. Toen de gynaecoloog haar eruit haalde zei hij meteen ze lag scheef en had nooit natuurlijk geboren kunnen worden. Ze hebben met toucheren niks gemerkt, er is bij niemand een lampje gaan branden van hier klopt iets niet.

3. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Weet je al of ze je vroeger gaan inleiden in verband met de grootte van je kindje of hoor je dit pas vlak van te voren? En het zorgt bij jou dus niet voor twijfel om uiteindelijk toch voor een keizersnede te kiezen in plaats van een natuurlijke bevalling gezien je voorgeschiedenis?

Ik ben inderdaad ook bang dat als ik nu voor een keizersnede kies, dat ik altijd spijt zal houden dat ik mezelf de ervaring van een natuurlijke bevalling heb ontnomen, terwijl ik wel de keuze had..

4. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Ik vind zulke dingen nog zo onvoorstelbaar (en een beetje eng). Ze kunnen tegenwoordig zoooooveel, maar nog kunnen zulke dingen voorkomen waarbij ze er pas achteraf aankomen.. Na al die uren proberen en lijden.. Hopelijk was wel alles goed met je dochter ook?

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Daar hebben ze het nog niet over gehad. En ja, ik twijfel nog steeds. Maar dat komt ook door een andere angst: niet op tijd in het ziekenhuis zijn.
    Ze willen eigenlijk ook nog een endo echo doen om te kijken of er nog schade is van de subtotaal ruptuur. En daar zie ik vreselijk tegenop en mijn eerste gedachte was ook ' dat wil ik absoluut niet'. Maar als de schade toch erger is dan ik denk, dan is de keuze voor wel of niet een ks, ook weer makkelijker. Dus ik denk dat ik dat onderzoek toch maar ga doen.

6. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is de eerste dagen erg suf en erg onrustig geweest.

7. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Dat kan ik me voorstellen, dat je tegen dat onderzoek op ziet.. maar het klinkt inderdaad als bijna noodzakelijk om een goede keuze te kunnen maken.. Pff jij zit ook in een lastig pakket. Dan moet je die keuze voor de endo echo op korte termijn al maken denk ik?
    Na iedereen tot zover een beetje gehoord te hebben gaat mijn gevoel toch weer richting een natuurlijke bevalling.. En dan hopen dat alles voorspoedig verloopt, maar dat hoopt iedereen natuurlijk..

8. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Mijn ks was verre van rooskleurig. Ik wist het wel koos direct voor natuurlijke bevalling.

Vriendin van mij heeft na ks voor natuurlijke bevalling gekozen. Ondanks totaal ruptuur en onder narcose gehecht moeten worden (slik) zei ze : dit is echt zoveel beter, de borstvoeding gaat beter, minder pijn, ik voel me fitter. Ik heb al veel meer gewandeld.

9. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Oef dat klinkt wel heel zwaar.. Het zegt wel wat als ze ondanks de zware bevalling alsnog daarvoor weer zal kiezen..

10. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Als ik de keuze zou hebben, zou ik voor een vaginale bevalling gaan. Heb het 1x mogen meemaken, echt super! Zou het zo weer doen.
    Helaas al 2x een keizersnede gehad, dus ik heb nu geen keuze en moet een keizersnede.

Mommyofthree vindt dit leuk.
  11. jolien 1986

Jep en nr 3 is ook op de normale manier geboren. Moet der verhaal nog horen, vers van de pers :) hopelijk wat minder beschadigd vanaf gekomen. (waren ook wel grote kindjes)

12. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Wat fijn dat ze daarna nog tweemaal via de natuurlijke weg is bevallen, hoop idd voor haar dit keer wel een wat soepelere bevalling! Ze hebben wel aangegeven dat dit kindje voorloopt op groei, al zegt dit niks over hoe zwaar hij uiteindelijk zal worden natuurlijk.. Hopelijk niet te zwaar.. krijg ik gelijk alweer de zenuwen :D

13. jolien 1986

Oh ik zal er super relaxed op zijn. Mijn dochter was te klein (en prematuur) man man man wat een ellende :|

Mommyofthree vindt dit leuk.
  14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    ik zou gaan voor een natuurlijke bevalling. Je eigen herstel is dan een stuk sneller.
    Wist je dat je met een keizersnede 6 weken niet mag autorijden na de bevalling? Als passagier wel, maar niet zelf. Heeft te maken met de verzekering. En aangezien het niet je eerste is, kunnen dat soort dingen zeker meewegen.
    Ook mag je na een keizersnede amper tillen. Het is toch een buikoperatie. En ze snijden vaak je buikspieren door. Het herstelt allemaal wel uiteindelijk, maar het duurt gewoonweg veel langer dan met natuurlijk bevallen

15. Peet1369

Peet1369 Actief lid

6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Ik reageer hier graag even op, het herstel van een keizersnede (zeker een geplande) kan soms sneller zijn dan een langdurige bevalling. Het valt mij op dat er zoveel mensen zo uitgesproken zijn dat een vaginale bevalling beter is... per persoon is dat zo verschillend!
    Je mag, zodra je je goed voelt (en eventueel goedkeuring hebt van een arts) gewoon weer autorijden
    Screenshot_20190701-194843_Chrome.jpg
    Je buikspieren worden ook niet doorgesneden maar aan de kant gelegd. Herstel is bij iedereen anders, zowel bij een vaginale als KS. Het is nooit helemaal zwart wit en iedereen mag hier de eigen keuze in maken... toch?

Annedore en Kimmetjuh90 vinden dit leuk.
  16. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Klopt, het is vooral het herstel waar ik tegenop zie en het feit dat ik al 2 kindjes heb die rondlopen..

17. Mommyofthree

12 feb 2019
    65
    24
    8
    Vrouw
    Zeker weten, het is ook juist daarom dat ik de keuze zo moeilijk vindt.. natuurlijk zit aan beiden voor en nadelen, daarom vind ik het wel fijn om ervaringen van anderen te horen, aangezien ik zelf enkel een keizersnede meegemaakt heb..

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Het probleem is niet zozeer dat het niet kan etc, maar veel verzekeringen keren niet meer uit als er iets gebeurt en je binnen de 6 weken ervoor een operatie hebt gehad. Dus altijd even goed je auto- en ziektekostenverzekering erop naslaan

19. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    In mijn geval zou ik zeker voor de geplande keizersnede kiezen, maar dat komt omdat mijn keizersnedes een heel andere reden hadden dan de jouwe.

Wat betreft herstellen van keizersnede en vaginale bevalling. Ik heb verhalen gehoord van vrouwen die veel langer hersteltijd nodig hadden na hun vaginale bevalling dan ik na mijn keizersnedes.

Mijn eerste keizersnede was niet gepland en vond plaats na 2 dagen inleiden en weeën stormen.
    Ik heb toen wel ruim de volle 6 weken hersteltijd nodig gehad, veel pijn gehad naderhand en de borstvoeding werd een ramp.

De tweede was een geplande sectio op exact 40 weken. Pas een paar dagen van te voren besloten omdat ik toch hoopte dat hij voor die tijd uit zichzelf zou komen. Deed ie dus niet. Inleiding met ballon was mislukt en hormonen geen optie.

Na deze keizersnede knapte ik héél snel op. Had amper tot geen pijn, ging na nog geen 48 uur al naar huis en liep op dag 10 al in Sprookjeswonderland met man en kinderen.
    Borstvoeding ging ook goed toen.

In oktober hoop ik weer op een dergelijke ervaring ;)

Maar als ik jou was, met jouw voorgeschiedenis, dan zou ik vaginaal willen bevallen hoor!

20. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dit had ik kunnen schrijven. Precies zo verlopen. Ik weet dus ook nog niet precies wat ik wil en neig naar jouw scenario - spontaan voor 40w of keizersnede gepland op (dichtbij) 40+0.

aicirtap en Mommyofthree vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina