Kerst met de pasgeborene

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Vero0504, 12 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Zocht eigenlijk een stukje forum waar ik newborn vragen kon stellen maar vond niet echt wat dus dan maar hier.

Ieder jaar vieren wij Kerst bij de ouders, nu ze er nog allemaal zijn willen we dat ook nog graag zo houden. Alleen ben ik 21 december uitgerekend, hopelijk komt de kleine meid wel wat eerder (t rommelt ook als een gek) maar later is net zo goed mogelijk. Ik had overigens al verwacht dat ze er allang zou zijn gezien de zwangerschappen in de familie (met 37+ weken ben je al recordhouder) maar naarmate de dagen vorderen begint mijn twijfel over Kerst iets op te steken.

Mijn vraag, aan de wat meer ervaren moeders, hoeveel tijd heb je zelf nodig om weer een beetje in staat te zijn om mee te kunnen doen met een Kerstdiner? We hoeven alleen maar te eten en verder wordt alles geregeld. Ouders wonen op 10 minuten afstand.

Ik weet van die kleine dat ze zichzelf warm moet kunnen houden en op het geboortegewicht weer zijn. Ze kan gewoon slapen bij zowel ouders als schoonouders en als t nodig is kan ik ook evt. plat maar ik wilde me graag zo gedeisd mogelijk houden en zo laat mogelijk die kant uit en bijtijds weer richting huis en bed.

Maar aangezien dit onze eerste is, kan ik vrij moeilijk inschatten hoe je er zelf voor staat na een "gemiddelde" bevalling (snap dat er ook extremen zijn en dat je vantevoren niet weet wat voor bevalling je zelf in gaat). We gaan nog uit van een natuurlijke bevalling en borstvoeding.

Daarnaast vraag ik me af of t nog niet teveel is voor zo'n kleintje (allemaal verschillende stemmen, lichtjes overal (geen knipperende), wat is jullie ervaring hiermee? Ik gokte zelf op zo'n 10 dagen minimale (herstel)tijd maar wellicht dat jullie er anders over denken.

2. Smoets

Smoets Lid

12 apr 2016
    68
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was 20 december uitgekiend en inmiddels net bevallen dus jouw vraag speelt voor mij eigenlijk nog steeds. Ik ga in ieder geval lekker egoïstisch zijn. Ervaring van de vorige twee is dat ik vooral savonds lekker thuis wil zijn. Het wordt voor ons dit jaar waarschijnlijk een brunch en vroeg diner. Over twee weken zit ik er waarschijnlijk alweer goed bij maar het ligt er ook helemaal aan hoe je de bevalling doorstaat. Met een gehechthe onderkant zit je toch lang zo lekker niet op een stoel te dineren.
    Ik zou vooral echt kijken hoe jij en je kindje zich op dat moment voelen en dit ook gewoon van te voren uitspreken naar familie. Kijk echt waar je zin in hebt. En misschien zit ie bij jou nog wel lekker binnen! Niet te druk maken in ieder geval.

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 makkelijke bevallingen gehad en bracht na 2 dagen de meeste tijd gewoon beneden door, beetje aanrommelen en spelen met de oudste. 10 dagen herstellen klinkt voor mij dan ook heel lang (ik liep toen bijv. al weer een dagje door de dierentuin). Met mijn bevallingen zou ik het wel aandurven. Maar... je weet nou eenmaal niet hoe het gaat. Met een keizersnede een paar dagen ervoor is het sowieso en no-go denk ik, misschien heeft de baby een wat minder goede start, misschien wil je alleen maar thuis cocoonen.
    Beslis het gewoon op dat moment. Op het laatste moment 2 mensen meer of minder mee eten is heus geen probleem.

Succes!

4. Luuntje2

Luuntje2 Niet meer actief

Meid, afhankelijk van wanneer je bevalt natuurlijk, maar ik zou zeggen, begin er niet aan. Zeker als het in je kraamweek is, lekker in bed blijven en je laten verwennen. Volgend jaar is het weer kerst. Mijn oudste is van 24 dec. Zelf heb ik toen 4 dagen in het zkh gelegen en heb manlief naar huis gestuurd om ff bij mijn ouders te gaan kerstdineren. Ik kon en mocht niet en sliep liever :)
    Nu ben ik net als jij op 21 dec uitgerekend maar krijg een geplande ks, zal dus eerder bevallen. Ik zie wel hoe het loopt. Misschien gaat het allemaal heel goed maar heb ik gewoon geen zin, dan blijf ik ook thuis. Je moet die eerste weken echt gewoon doen waar jij je goed bij voelt en je niet laten leiden door zgn verplichtingen. Succes alvast!!

5. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Bij mijn eerste had ik lang last van de knip en hechtingen, dus kon niet lang op een stoel zitten en was niet echt mobiel. Daarnaast had ik mentaal wel last van de lastige bevalling en het ambulance ritje naar het ziekenhuis. Toen zou het dus lastig geweest zijn.

Bij de tweede voelde ik me echter de dag na de bevalling weer fit (na me 9 maanden slecht en moe te hebben gevoeld). We hadden toen ook na een ruime week een verjaardag bbq, daar zijn we even heen geweest. Kleine heb ik toen de hele tijd bij mij gehouden en heeft overal doorheen geslapen.

Kortom: het zal echt aan je bevalling liggen en aan je kindje (hier makkelijke baby's). Ik zou het dus niet gaan plannen maar op het moment zelf beslissen.

6. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste zo'n 'gemiddelde bevalling' gehad maar had toch zeker 10 dagen nodig voordat ik weer beetje naar buiten kon. De hechtingen waren heel pijnlijk en ik zou dus ook echt niet hele avond elders op een stoel kunnen zitten. Ook het bloedverlies wat ik toen nog had vond ik niet heel prettig, daar voelde ik me onzeker bij.

Maar om nog maar te zwijgen over de borstvoeding. Ik had tepelkloven en zat steeds tegen een borstontsteking aan. Al mijn energie ging op aan het geven van de borstvoeding want het moest en zou lukken. Ik had in die periode echt niet rustig bij de familie op kerstdiner kunnen gaan.

Ik zou het vooralsnog overslaan en mocht je toch in staat zijn om te gaan dan op dat moment beslissen.

7. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik had het na mijn bevallingen wel aangedurfd. maar ik kon dan ook 24 uur na de geboorte's alles prima zelf en deed 3 dagen later de boodschappen alweer. Wat de kleine betreft zou ik me niet zoveel zorgen maken. Die kleintjes eten en slapen, daar heb je de eerste weken weinig werk van.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou echt afwachten, kijken hoe je je dan voelt etc. Je kan nu nog niks plannen.
    Bij mijn oudste kreeg ik na de bevalling kraamvrouwenkoorts; ik kon 5 wkn na de bevalling net een rondje lopen door de straat, had écht geen behoefte aan op bezoek gaan ofzo, daarvoor was ik echt nog te zwak. En ze was een huilbaby vanaf dag 1...
    Bij de jongste stond ik te stoepkrijten toen ze twee dagen oud was; ik was zo fit! Maar een Kerstdiner? Denk niet dat ik daar behoefte aan had gehad. Vooral in de avonden had ik last van kraamtranen.

9. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ik zou het lekker overslaan dit jaar en dan met nieuwjaar bijv inhalen.
    Zoiezo vandaag is het al de 12de. Dat wil zeggen als je vandaag bevalt je tot volgende week dinsdag kraamzorg hebt. Dan ben je blij dat je even je huisje en gezinnetje voor jezelf hebt. En dan nog de nabloeding het kan meevallen bij mij was het maar zes dagen met dochter. Maar het kan ook goed zes weken duren.
    Lekker laten gaan dat begrijpen ze echt wel.

Ik ben nu 1 jan uitgerekend heb een hoop steken en druk daar beneden en van mij mag babyboy nu wel komen.
    Juist omdat de kraamhulp dan net voor kerst de deur uit is.
    Voel me nu al schuldig dat ik dat vrouwtje dr kerst zal gaan afpakken

10. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ooh dit is zo lastig te zeggen. Ik had een hele pittige bevalling, maar toch liep ik al snel weer buiten. Ons zoontje vond alles echt prima, dus daar stond ik na 1,5 week ook mee op een bbq. Hij sliep gewoon overal door heen. Dit kun je echt van tevoren niet voorspellen. Ik zou niks afspreken en gewoon wel zien.. een vleesje is zo gebakken toch en mocht je toch even willen gaan en niet eten, dan ga je toch gewoon eventjes langs en dan lekker naar huis?

Wat hierboven trouwens gezegd wordt over de nabloeding. Ik was de gelukkige waarbij het 6 weken duurde. Pff.

11. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Moeilijk te zeggen. Ik durfde pas na twee dagen naar beneden omdat ik daarvoor bang was dat ik niet meer de trap op kon komen als ik eenmaal beneden was. Het opstaan uit bed was al een marathon op zich die eerste dagen. Mijn vader was op zondag jaren (ik was op woensdag bevallen) en daar ben ik denk ik twee uurtjes in de middag geweest, ik was weer blij thuis te zijn. (en dan wonen ze op 5 min afstand).

Ik denk dat je er beter vanuit kunt gaan dat je niet gaat en dan op de dag zelf een paar uurtjes kunt gaan als je je goed voelt. Dan zijn de verwachtingen ook niet hooggespannen en kun je zonder schuldgevoel thuis blijven als het niet voegt. Enne, je gaat dus zowel bij ouders als schoonouders langs, dus twee dagen achter elkaar? Dat vind ik een aardige uitdaging, zelfs met een maand oude baby.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik denk dat je na een soepele bevalling, met een week a 10 dagen een heel stuk veilig zit hoor. Mn eerste kwam met een spoed keizersnee en ik was 11 dagen daarna jarig. We zijn op mijn verjaardag voor het eerst met de wagen heel kort de stad in geweest ( Kado voor mij gekocht ) en toen naar mn ouders waar we gerust hebben en gegeten enz. Ging allemaal heel goed! 14 dagen na de (natuurlijke, spontane) geboorte van mn zoon gingen we naar een verjaardag aan een meer, buiten, met picknick enz. Heerlijk van genoten. Daarna wel helemaal gesloopt, maar het was zeker niet te veel voor me. Wellicht zie je het zitten om bij je ouders even te gaan liggen op de bank of op bed, maar ik had het na beide bevallingen gekund na een week tot 10 dagen. Je weet alleen inderdaad niet wanneer de kleine geboren wordt. Ik zat me nu ook al te bedenken dat wij net uit de kraamperiode zijn als het kerst is! ( Ik ga morgen onze kindjes ontmoeten en we hebben als het goed is een iets langere kraamweek als bij 1 kindje )

13. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    ligt geheel aan je bevalling en herstel. ;)
    Hier een makkelijke bevalling gehad, maar helaas wel een knip gekregen.

Door die knip kon ik niet veel en lang zitten. Zeker niet toen de hechtingen er nog inzaten.
    Achteraf was het maar beter dat die hechtingen er zaten, anders was ik veel te snel weer m'n eigen dingen gaan doen. ;)

ik zou het echt met de dag gaan bekijken.

14. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik zou het echt op dat moment bekijken. Bij de geboorte van mijn dochter heb ik een beste knip gehad, maar een dag na de kraamweek ben ik met man en baby wezen boodschappen doen. En 2 weken na haar geboorte ben ik naar de verjaardag van mijn moeder geweest. Dat ging beide prima. Vooral als je alleen maar rustig hoeft te zitten.

Alleen van de verjaardag heb ik niet veel meegekregen, omdat ik het in het begin best lastig vond om te voeden met de kamer vol visite. Dus heb ook veel boven gezeten. Nu zou ik er minder moeilijk over doen. Maar misschien moet jij in het begin ook echt even die drempel over. Ik zou gewoon tegen die tijd bekijken hoe je je voelt en of je het ziet zitten.

15. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik zou nergens vanuit gaan, als het dan toch lukt valt het alleen mee.
    Ik ging vorige keer uit van (te?) vroeg bevallen, vanwege rommelen en zelf geboren met 34 weken, maar goed m'n zoon werd dus met 41 weken gehaald ;) Dat was de laatste tijd heel erg zwaar, omdat ik er zo van overtuigd was dat hij eerder zou komen! Na de bevalling werden mijn bekkenklachten nog heel veel erger, durfde pas na 2 weken weer naar buiten (flat 3 hoog zonder lift). Eerste tijd kon ik nauwelijks lopen, alleen heel kort zitten, douchen was eigenlijk al teveel qua energie. En baby was best wennen, duurde best een tijd voordat we weer tegelijk en warm aten haha.
    Geen idee of het bij mij nu heel veel zwaarder was dan gemiddeld... Misschien ga je er fluitend doorheen. Maar als je uit gaat van overtijd gaan en het toch wel even zwaar hebben, hoef je je niet zo naar te voelen als het even anders gaat als verwacht ;) En ik vond bevallen en een baby hebben heel anders als verwacht :D

16. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben uitgerekend met kerst, hoop dat de baby eerder komt, inmiddels word ik een beetje gek van het gerommel. Bij ons is het als volgt afgesproken; mijn familie komt hier en zij zorgen voor eten😊 mits ik mij goed voel en alles goed gaat en anders slaan we dit jaar over. Kijkend naar mn vorige bevalling(inclusief totaal ruptuur en hechten op OK) had ik het wel zien zitten na 10 dagen, maar je kan t niet van tevoren inschatten. Ook voor je baby niet, ik kies er nu bewust niet voor om de mega drukte op te zoeken van mn schoonfamilie( veel volwassenen/kleine en drukke kinderen), een overprikkelde baby heb ik geen zin in en zo klein is het lastig om prikkels buiten te houden.
    Als we dit jaar gelukkig nieuwjaar gaan wensen bij mn schoonfamilie zal t ook even kort zijn en met baby in de draagdoek. Mits ik deze week beval haha anders blijf ik mooi thuis met de baby.

Kortom... Ik zou niet al teveel plannen en t af laten hangen van hoe jij je voelt en hoe het gaat met je baby/borstvoeding/etc

17. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik zou niet teveel plannen en als het wel gaat is het mooi meegenomen

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb makkelijke bevallingen gehad dus fysiek was geen obstakel, maar ik had daar echt geen zin in met een pasboren baby ;). Misschien jij wel hoor, maar dat zou ik tegen die tijd gewoon lekker bekijken.
    Op zich is een pasgeboren baby het makkelijkst, die slapen vaak nog veel (vaak wel bij je) en zijn niet zo gevoelig voor prikkels, dat komt een paar weken later pas is mijn ervaring. Borstvoeding ging hier meteen best goed dus was niet zo'n punt. Maar toch wilde ik zeker de kraamweek gewoon lekker thuis zijn.

Van de eerste was ik 23 december uitgerekend maar ze is een week later geboren. Heb kerst met familie in een vakantiehuisje gevierd op 3 kwartier rijden (was een jaar daarvoor al geboekt), zag thuis zitten 'wachten' niet zitten.

19. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Ik ben twee keer op de natuurlijke manier bevallen (met een knip) en beide keren was ik de dag na de bevalling alweer op de been. Zitten was de eerste dagen pijnlijk, maar verder voelde ik me goed. Dus ik had prima de dag na mijn bevallingen aan het kerstdiner kunnen zitten. Mijn eerste was een huilbaby, mijn tweede is super relaxed. Beide kinderen nemen wij al vanaf hun geboorte overal mee naartoe. Ik zou aankijken hoe het tegen die tijd gaat met jou en de baby en dan beslissen. Op voorhand afzeggen zou ik niet doen.

20. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik had een paar dagen na de geboorte best op theebezoek kunnen gaan, maar langer dan een uurtje op een stoel zitten was niet comfortabel. En met je kerstmaal op schoot op de bank is niet wat je in je hoofd hebt zitten denk ik.
    Bovendien slaap je misschien slecht, je kindje moet wennen en schommelt met ritme's, bv/fv, heeft een baaldagje wat heel normaal is een paar dagen later.'

Ik zou zelf iets afspreken onder voorbehoud. Het is trouwens ook niet gek als alles voorvarend gaat met jou en de baby, maar dat je wilt coconnen en dat je helemaal geen mensen om je heen wilt. ;)
    Je zal niet de eerste zijn die kraambezoek afzegt.

Deel Deze Pagina