Ervaringen geplande keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door XdropjeX, 18 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.155
    1.038
    113
    Vandaag controle in het ziekenhuis gehad.
    Gesprekje over mijn vorige bevaling gehad omdat die nogal chaotisch was en de kleine het slecht kreeg. Hij is toen geboren dmv vacuüm.
    Nu heeft ze gezegd dat ik ook mag kiezen voor een keizersnede als ik dat fijner vind.
    Nu ben ik dus me aan het inlezen en ervaringen aan het zoeken.
    Dus bij deze..willen jullie je ervaring delen?

2. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
  3. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Ik heb een geplande keizersnee gehad vanwege stuitligging.
    Van te voren krijg je gesprek met anesthesist ect.
    Dag van opname doen ze nog een ctg, bij mij dan nog bloedprikken. Daarna krijg je een katheter ingebracht en word je na de holding gebracht. Hier mag je man mee. Infuus word geprikt stickers voor jou hartslag ect te meten word geplakt. Dan mag je na de ok. Daar moet je man eventjes wachten in een andere ruimte. Alles word aangesloten daarna krijg je de ruggenprik. Dit duurt paar minuten en ga je vrij snel merken heel bijzonder gevoel haha!
    Je man mag er bij, en binnen 5 minuten is je kindje er! Word nagekeken door de arts en als alles goed gaat met jullie mag ie bij je liggen of bij je man.
    Tijdens keizersnee goed vertellen als je niet lekker word. Dan kunnen ze iets in infuus spuiten. Ik was enorm misselijk dus kreeg er wat voor.
    Op uitslaapkamer word de baby gewogen en gemeten en als je borstvoeding wil geven aan de borst gelegd of knuffelen. Ze komen regelmatig checken dan hoe het gaat. Gaat alles goed mag je lekker na je kamer toe.
    Ja man mag overal bij zijn behalve bij de ruggenprik!
    Ik heb overal foto’s van laten maken door verpleegkundige.

als je nog dingen wil weten vraag!

4. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.155
    1.038
    113
    Bedankt voor je verhaal.
    Ik wil vooral ook het een en ander weten over het herstel

5. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Eerst denk je hoe moet ik zelf na de wc lopen haha!
    Katheter gaat dag erna uit en dan mag je na de wc toe. Eerste keer is pijnlijk maar word steeds beter. Eerste keer douchen/haar wassen is wat wiebelig dus ben gaan zitten dag erna kon ik staand douchen.
    Ik kreeg maandag de keizersnee en do einde middag na huis (zoontje moest goedkeuring kinderarts hebben dus wat langer gebleven) en kon prima de trappen oplopen thuis. Hier is herstel goed gegaan. Kon met paracetamol af en toe prima doen.

6. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.155
    1.038
    113
    Ok dank je wel.
    Maar bij mij is er niks mis medisch met het kindje.
    Ze stelde de keizersnede voor omdat de bevalling niet helemaal goed liep.
    Dan lees ik overal dat je over het algemeen de dag erna naar huis mag, mits er geen gekke dingen zijn.
    Ik vind 3/4 dagen ziekenhuis wel erg lang eerlijk gezegd haha

7. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Het is per ziekenhuis ook verschillend. Meestal ben je er 2 nachten. Wij hadden een familie kamer dus man bleef dag/nacht bij ons.
    Wat zou je zelf willen? Keizersnee is natuurlijk wel een operatie.

8. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Beide kinderen via geplande keizersnede geboren. Het verloop: Je krijgt eerst een gesprek met de anesthesist. Je krijgt dan uitleg over de verschillende verdovingen. Ik heb voor een ruggenprik gekozen.

De ochtend van de keizersnede meld je je op de afdeling, ik moest bij de verloskamers zijn. Je krijgt zo'n operatie hemd aan, een infuus geprikt, er wordt een urine katheter geplaatst en ze doen nog wat laatste controles. Je bloeddruk, ctg van je kindje dat soort dingen. Bij mij kwam de arts die de keizersnede gedaan heeft haarzelf even voorstellen. Zij maakte nog een laatste echo.

Als het zover is ga je naar zo'n voorbereidingsruimte. Daar kwam de anesthesist bij me en stellen ze een aantal keren wat vragen. Wie je bent, je geboortedatum en welke ingreep je krijgt. Ik heb beide keren de ruggenprik op de OK gehad en niet in de holding. Bij mijn zoon hebben ze twee infusen geprikt, bij mijn dochter maar 1.

Zodra de ruggenprik goed is ingewerkt, dit checken ze, begint de operatie. Je baby is binnen 5 minuten geboren. Deze wordt snel nagekeken en als er niks bijzonders is, dan krijg je je baby al snel bij je. Ik heb mijn zoon voor het eerst gevoed te midden van het voltallig OK personeel. Hij was net enkele minuten oud en ik kon hem meteen aan de borst leggen. Wel met wat hulp. Tijdens het hechten werd ik even super misselijk, maar daar heb ik snel wat voor gekregen. We zijn als gezin naar de recovery gegaan en later naar de kamer.

Bij mijn dochter kreeg ik het tijdens de keizersnede benauwd. De ruggenprik was wat hoog gekomen en dat veroorzaakte dit. Ook de gyn in opleiding die de keizersnede uitvoerde leunde op mijn ribben, maar dit voelde ik dus niet, door de ruggenprik. Hier werd goed op gereageerd. Ik kreeg koude lucht uit zo'n masker. Toen ging het wat beter. Ze waren de tweede keer langer bezig vanwege littekenweefsel van de eerste keizersnede. Op de recovery zat mijn man en onze dochter te wachten op me. Ik heb haar daar toen in alle rust voor het eerst gevoed.

Mijn zoon is op dinsdagochtend geboren en donderdagmiddag waren we weer thuis. Mijn dochter is donderdagmiddag geboren en we zijn zaterdagochtend naar huis gegaan. Ik ben heel snel hersteld van beide keizersnedes. Na een week was ik alweer aan het stofzuigen enzo. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

9. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.155
    1.038
    113
    Tja dat is het moeilijke..ik weet dus niet wat ik wil.
    Het is dat ik gisteren een controle had en dat ze het zelf voorstelde om eventueel een keizersnede te doen als ik dat fijner vond.
    Nu dus heel erg aan het nadenken wat ik wil en het is een moeilijke beslissing!

10. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.155
    1.038
    113
    Dank je wel voor je reactie!

11. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Je hebt gelukkig nog eventjes om erover na te denken! Zou sowieso de vorige bevalling nog goed her bespreken en kijken waar ging het mis en wat zou ik deze keer anders willen (mits mogelijk want soms moet er medisch ingegrepen worden) maar overleg en vertellen wat er gaat gebeuren scheelt vaak ook al enorm veel.

12. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.155
    1.038
    113
    Dat doen we ook. De komende afspraken gaan we het er nog goed over hebben.
    In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp!

Loveischocola vindt dit leuk.
  13. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Graag gedaan! Succes

XdropjeX vindt dit leuk.
  14. Kleintje34

Kleintje34 Actief lid

2 jul 2021
    314
    186
    43
    Vrouw
    Kan verschillen, maar mijn herstel van de KS was in de meeste sneller dan dat van vriendinnen met een natuurlijke bevalling. Na 8 dagen kon ik al weer op en neer naar het winkelcentrum, na 5 weken op mijn wielrenfiets en na 9 weken op tennisbaan. In het begin veel pijn, maar dat was eigenlijk een week. Ik zou alleen geen borstvoeding geven icm met een keizersnede, dat lijkt mij hel.

15. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Ik heb twee keer een keizersnede gehad en beide keren borstvoeding gegeven. Ik had gewoon een dik kussen op de wond liggen, of ik had de baby naast me liggen. Heb geen last gehad van de wond met voeden.

chrystel73 vindt dit leuk.
  16. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Hier ook geen last gehad van wond en borstvoeding combinatie

17. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik heb wel borstvoeding gegeven na de keizersnede. In het begin extreem pijnlijk, omdat de naweeën dan heftiger werden. En die had ik al best flink.
    Ik merkte dat ik wel echt moest herstellen van de keizersnee in tegenstelling tot vriendinnen die een (goed verlopen) natuurlijke bevalling hadden. Je moet erg op de houding letten, niet te snel alles weer willen, want liever even goed herstellen, dan achteraf er achter komen dat je te snel bent gegaan.
    Ik had zelf erg gehoopt dat de 2e wel natuurlijk kon komen, maar helaas ook niet gelukt. Aan de andere kant een natuurlijke bevalling kan soms ook een flink herstel vragen.

18. Kleintje34

Kleintje34 Actief lid

2 jul 2021
    314
    186
    43
    Vrouw
    Vooral het slaapgebrek met bv lijkt mij met een KS het herstel te vertragen. Ik sliep de 1e weken na de bevalling gemiddeld 6 tot 7 uur achtereen. En dat is natuurlijk echt heerlijk!

19. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Ik heb geen naweeën gehad eigenlijks. Maar kreeg wel extra medicatie omdat baarmoeder niet gelijk op wou krimpen. (Afwijkende baarmoeder vorm) dus misschien daardoor?

20. Loeskaz

Loeskaz Bekend lid

10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Hier om soortgelijke reden keizersnede gehad (1 bevalling verliep behoorlijk dramatisch).

Ben heel blij dat ik voor geplande ks ben gegaan. Ik vond het echt een hele mooie ervaring in alle rust. Krijg nu in december weer een geplande ks.

Herstel: ik heb me er echt aan overgegeven, maar vond de pijn alles meevallen, na de kraamweek kon ik echt al weer heel veel! En die 3 dagen zkh, ik vond het heerlijk. Ze zijn daar zo vreselijk lief en betrokken en voelde me echt bijna verwend.

Deel Deze Pagina