Wij willen graag een paar leuke foto's van onze zoon laten maken. Nu heb ik een fotograaf gevonden (gewoon iemand die het als hobby doet) met een studio. De kosten voor de fotosessie zijn 25 en dan moet ik 65 betalen als ik de foto's op CD wil. Ook kost iedere afdruk dan ook nog geld (ik geloof vanaf 2,50) Is dit duur? Ik vind 65 voor 20 foto's op een cd namelijk nogal veel?
Voor onze trouwreportage betaalden we aan de fotograaf 500 euro voor 50 foto's. Dit was een professionele fotograaf, en dus bij een trouwdag, maar als ik dit zo hoor klinkt het niet echt veel. Wat mij opvalt is nog steeds de 2,50 per foto, ik neem aan dat je bij die 65 euro de rechten koopt, maar dat is blijkbaar niet zo...
Was dat een proffesionele fotograaf? En hoelang is hij bezig geweest? Ik geloof dat wij ongeveer 45 minuten hebben. Het lijkt mij inderdaad dat ik met die 65 de rechten koop, maar als ik via haar wil afdrukken moet ik dan toch nog die bedragen betalen. Maargoed, als ik de bestanden op CD heb kan ik ze overal laten afdrukken lijkt mij.
zo als ik lees doet hij het voor de hobby en als hij het voor 25 euro doet en dan als de cd wilt 65 euro vind ik het redelijk hij is er toch een tijdje mee bezig zou niet de afdrukken bij hem maken ga lekker naar de hema met de cd en lekker de fototjes daar afdrukken ben je goedkoper uit hihi
Het is een beetje dubbel . Op zich is 65 euro voor de dvd niet heel veel als die 20 foto's dan ook echt erg mooi zijn en uiteraard maximaal formaat. Als je los bij moet bestellen bij fotograven, ben je vaak al 3 - 4 euro kwijt voor een simpele 10 bij 15 en een 20/30 kan al gauw 25 euro kosten (belachelijk eigenlijk, maar oke) . Dus het hangt er eigenlijk allemaal een beetje vanaf hoe goed hij is. Het is maar zelden zo dat je de foto's op cd er bij krijgt/ kan kopen.
Een vriend van mij vraagt ook zoiets...hij doet het als hobby naast zijn gewone baan. Wel heeft hij een fotostudio gemaakt in hun schuur (uiteraard geisoleerd e.d.) Dat je voorde afdrukken moet betalen is logisch...voor een fotograaf is het ook niet gratis natuurlijk...en bij die 2,50 zit waarschijnlijk ook een gedeelte van de prijs bij voor het bewerken. Ik denk namelijk dat je ze op cd onbewerkt krijgt.
Athina: Serieus, is dat niet normaal? In mijn beleving is het heel normaal dat als ik iemand vraag om foto's te maken (en daar geld voor betaal) dat ik dan de foto's gewoon op dvd krijg? Tuurlijk vind ik het logisch dat als ik het via haar laat afdrukken dat het mij extra geld kost, maar ik zou toch zelf moeten kunnen beslissen waar ik het laat afdrukken? Ik vind 65 voor een cd best veel eerlijk gezegd. Ik krijg overigens wel de orginele bestanden geloof ik. De foto's die ik van haar gezien heb zijn erg mooi.
Wij laten het ook bij een hobby foto graaf maken. en dan kost het 25 euro de sesie en dn 3 euro per foto die we op dvd krijgen en 4 eurp voor een bewerkte foto. en qua bewerkt bedoel ik echt zwart wit of iets in kleur en de rest zwart wit of iets er om heen. voor die 3 euro worden ze wel bewerkt qua de dingentjes weg gewerkte en zo
Ik denk dat jij nu op iemand doelt die in Hoogeveen woont. Ik ga daar namelijk volgend weekend naar toe. Ik ken haar nichtje en die laat ook altijd bij haar foto's maken en ze zijn echt heel erg mooi. Denk dat de kwaliteit prijsverhouding wel redelijk is. Groetjes
Ja klopt. Ik vind haar foto's ook echt heel mooi, heb er enorm veel zin in. Mijn vriend zat alleen een beetje te 'zeuren' over de prijs. (Waarschijnlijk omdat mijn schoonmoeder dit ook kan maar ik wil het door iemand anders gedaan hebben )
Bij fotograven vaak niet. Ik zit net even te kijken voor prijzen als voorbeeld, maar zie hier een 'uit de hand gelopen hobby' - iemand die dus ook foto's maakt: 1 uur foto's - 20 foto's op dvd 150 euro. andere site, andere fotograaf, kosten van bij bestellen: 13x13cm of 13x18cm 4.30 15x15cm of 15x21cm 6.25 20x20cm of 20x30cm 9.50 30x30cm of 30x40cm 27.- 40x40cm of 40x60cm 39.- 50x50cm of 50x70cm 49.- 60x60cm of 60x90cm 59.- Canvas 40x40cm of 30x50cm 70.- 50x50cm of 40x60cm 90.- 60x60cm of 50x70cm 110.- 70x70cm of 60x80cm 130.- 80x80cm of 70x90cm 150.- hier een andere: 13/13 - 13/19 cm 3,00 euro 15/15 - 15/22 cm 5,00 euro 20/20 - 20/30 cm 8,00 euro 30/30 - 30/45 cm 15,00 euro 40/40 - 40/60 cm 25,00 euro 50/50 - 50/70 cm 35,00 euro 60/60 - 60/90 cm 45,00 euro die is wat goedkoper. Maar veel fotograven verdienen gewoon aan de bijbestellingen... en dan is het vast heel goede kwaliteit hoor, maarja, ik bestel zelf toch liever voor 5 cent een 10 bij 15 bij webprint ofzo .
De tijd van het fotograferen zat hier niet bij, dat was 400 euro voor 5-6 uur, zoiets. Wij hebben nu de dvd met 50 foto's, helemaal bewerkt en mooi voor afdrukken. Wij zouden 3,50 per foto betalen als we de rechten niet gekocht hadden. Dus onze keuze was: voor 500 euro 50 foto's bewerkt en zelf afdrukken waar je maar wil of alles bij hem bestellen, waarbij elke afdruk 10x15 3,50 zou kosten
Een goede fotograaf is veel duurder. En duh dat ze willen verdienen, het zijn toch ook mensen... Als je er geen geld aan uit wil geven kan je het beter zelf doen. Is niet bedoeld als sneer ofzo, maar kan het niet goed hebben dat er hier geklaagd wordt over mensen die gewoon brood willen verdienen. Ken weinig fotograven die een dikke auto hebben. En nee, ik ben geen fotograaf hoor, en ik ken er ook geen 20 maar wel een paar hele goede, omdat ik zelf van hun diensten gebruik heb gemaakt.
Ik heb voor mijn zwangerschapsshoot 90 euro betaald. Dat was inclusief de shoot én alle foto's (stuk of 250) op cd (en dat was dus bij een professioneel iemand!) Dus ik zeg JA! Behoorlijk duur! Nu weet ik wel dat ik het enorm heb getroffen met mijn bedrag(je), maar toch..
Jemig wat een reactie. Ik klaag toch helemaal niet? Ik vraag mij gewoon af of het duur is, ik zeg toch niet dat ik er niet voor wil betalen? Ik heb gewoon geen verstand van dit soort dingen en ben benieuwd of het een redelijke prijs is. Het gaat mij helemaal niet om het geld, als 200 een redelijke prijs is dan wil ik dat ook best betalen. Ik ben gewoon benieuwd of dit een redelijke prijs is voor een hobby-fotograaf.
Ik vind het niet duur hoor. Wij hebben laatst voor oma familiefoto's laten maken. OPname kosten waren 85 euro en dan kreeg je niets. Afdrukken varieerde van 12 euro tot 50 euro per foto. Overigens hebben wij vorig jaar een reportage van ons meisje laten maken, 120 euro en dan kregen we alle (200) foto's op een cd en daarmee konden we doen wat we wilde. (goedkoop afdrukken, op canvas etc.)
Wij hebben toevallig gister een hele middag een fotoreportage gehad. De reden......mijn moeder wordt 50 en wij wilden dan een mooie grote foto van haar drie kinderen (ik met mijn broers) en dan nog een kleinere van iedereen met aanhang en kinderen. En er zijn een hoop foto's gemaakt. Van alle koppels met kinderen, van alle koppels zonder kinderen. Van vaders met kind, moeders met kind. En weet ik veel hoeveel foto's van mijn broers en ik. We betalen 140,- euro en dan krijgen we bewerkte foto's waar we uit kunnen kiezen welke er afgedrukt mogen worden. We krijgen een grote foto, en een paar kleinere afdrukken. En alle foto's die gemaakt zijn krijgen we op dvd, zodat we zelf ook alle foto's hebben en alles kunnen afdrukken. En dat allemaal voor 140,- en door een professionele fotograaf. Maar volgens mij is dit wel een vriendenprijs, omdat mijn vader hem kent. En ik ben zo benieuwd naar de foto's. Kan niet wachten
Ik vind het helemaal niet duur eigenlijk en HEEL NORMAAL! dat je betaald voor fotos op cd of dvd want hiermee vervallen vaak verdere inkomsten..
Hier in de buurt zit een fotograaf die doet het voor 35 euri en voor 20 euro extra heb je een cdrom er bij en ongeveer 100 foto's dus ik vind het wel prijzig