Nauw bekken of toch weer niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Eveline83, 15 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eveline83

Eveline83 Lid

20 aug 2009
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey,

Ik heb jullie raad nodig!

Ik ben 7 september bevallen van een prachtige zoon Lucas door middel van een keizersnede. Deze keizersnede vond plaats omdat mijn zoontje in stuitligging lag met de navelstreng rond zijn halsje. Mijn dokter wou dus geen enkel risico nemen en is daarom voor een keizersnede gegaan.

Ook had de gynaecoloog een klinisch vermoeden dat mijn bekken te nauw is. Aangezien ik toch een ks zou krijgen, heeft ze mijn bekken pas laten opmeten na de bevalling om zo Lucas niet onnodig aan stralingen vrij te stellen.

Aangezien mijn zus zwanger is en op controle moest de dag dat ik voor mijn uitslag mocht bellen, heb ik haar laten vragen naar de resultaten.

Ik kreeg dit van mijn zus te horen:
    Mijn bekken meet aan het uiteinde 11,6 cm. Om natuurlijk te bevallen zou dit 12 cm moeten zijn en val ik dus eigenlijk juist uit de boot. Toch zei de dokter aan mijn zus dat ze gingen afwachten tot het kindje bij een volgende zwangerschap zou indalen of niet. De dokter zou mij dus maar op het einde van mijn volgende zwangerschap kunnen vertellen of ik opnieuw met een ks dien te bevallen of niet.

Klopt dit? Ik heb een beetje schrik om bij een volgende zwangerschap te beginnen met een natuurlijk bevalling en daar uren te liggen afzien om dan uiteindelijk over te moeten gaan naar een ks. Kan een kindje indalen en dan toch niet natuurlijk ter wereld komen? (Ik heb deze fase van de geboorte volledig gemist door mijn ks) Gaan ze eenmaal je een ks hebt gehad, niet sneller terug over tot een ks? Ik heb dyspareunie en span mijn bekkenbodemspieren te hard aan. Heeft dit ook geen negatieve gevolgen voor een natuurlijke bevalling met een net iets te nauw bekken?

Hopelijk kunnen jullie me iets beter geruststellen.

Groetjes Eveline

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi evelien,

Het scheelt heel weinig dus de kans op een natuurlijke bevalling is niet uitgesloten. De voorkeur gaat altijd uit naar een natuurlijke bevalling en als bij de volgende het kindje in hoofligging ligt zullen ze altijd een proefbaring aangaan zoals ze dat noemen. Maar omdat bij jou deze gegevens bekent zijn zullen ze nooit tot het uiterste gaan en optijd ingrijpen.

Imke

Deel Deze Pagina