Borstvoeding pasgeborene ?

Discussie in 'Voeding' gestart door Vdvl95, 25 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Mijn dochtertje is nu bijna 2 weken en volgens de kraamhulp en t internet zou ze nu op 6 borstvoedingen per 24u moeten zitten. Ze zit echter op 9 a 10. Ik geef op verzoek. Ongeveer elke 2uur wil ze drinken, ook s nachts. Beide borsten drinkt ze dan "leeg", tussendoor verschoon ik haar. Ze oogt verder tevreden behalve dat ze veel krampen heeft. Is het nou erg of raar dat ze niet op 6 voedingen zit?

Ook wil ik graag afkolven en flesjes geven omdat ik pijn heb bij de borstvoeding (ondanks goed aanleggen) en overproductie. Zou ik hier dan 6 voedingen van moeten geven of ook op verzoek?;)

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze zoveel krampjes hebt is het mogelijk dat je haar aan het overvoeden bent. Je kunt eens proberen te rekken met een speentje of je pink. Je zou ook maar een borst per voeding aan kunnen bieden. Dan krijgt ze meer achtermelk binnen, dit schijnt meer te vullen dan voormelk.
    Niet gaan kolven, dan houd je de overproductie in stand.

3. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Het aantal voedingen is prima, dl dronk met 4 maanden nog elke 2 uur. Met krampen kan een speentje ook helpen inderdaad.

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Je kunt een (borst) baby niet overvoeden. Je doet het prima zo. En over het kolven. Ik heb het ook een tijdje gedaan en vond het heel zwaar! Dan ben je alleen maar de hele dag bezig met kolven en voeden. Je kunt beter erachter komen waarom het voeden pijn doet.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmmm, ik zou 6 voedingen juist erg weinig vinden. Is dat niet meer iets wat op de verpakking van nutrilon staat?
    Onze oudste dronk de eerste weken ook 11-13 keer per dag. De jongste een stuk minder, maar die zat ook zeker niet op 6 voedingen per 24 uur toen hij twee weken was hoor. Eerder op 8-10 schat ik. (Ik hield het van hem allemaal wat minder bij, meer ervaring en vertrouwen. :))

Krampjes is op zich heel normaal op deze leeftijd. Als je denkt dat ze te veel eet, kun je het iets proberen te rekken door een pink te geven. Maar stel het niet te veel uit. Ik ben ervan overtuigd dat in het begin vaak voeden, juist een sleutel tot succes is om de borstvoeding in stand te houden. Te weinig voeden en je productie keldert.
    Je beschrijft dat je overproductie hebt. Wat bedoel je daar precies mee? Hoeveel melk heb je? Je kindje is nog geen twee weken oud. Dan is het echt niet ongebruikelijk dat je regelmatig last hebt van stuwing of dat de melk overvloedig is. Je lijf is dat allemaal nog wat aan het regelen.

Ik zou echt op verzoek blijven voeden, ook als je gaat kolven. Kolf dan in het ritme waarin je ook voeding aan je kindje geeft. Dus echt afkolven in plaats van een voeding.

Borstvoeding kan die eerste weken best gevoelig zijn, maar echt pijn is niet de bedoeling. Volgens wie leg je goed aan? Heb je echt al eens iemand laten meekijken die er verstand van heeft? Het zou namelijk best kunnen dat je kraamverzorgster dat niet heeft. (Ook al heeft het kraambureau nog zo'n mooi logo op de site staan...) Of misschien drinkt je dochter nu wel goed, maar heb je in de eerste week een kloof of melkblaartje opgelopen dat nog moet genezen. Dan kan ook goed drinken toch nog wel wat pijnlijk zijn, maar dan zou het wel snel beter moeten worden. Hoe dan ook zou ik echt even een lactatiekundige goed mee laten kijken terwijl ze drinkt. Dan weet je het zeker.

Ik heb er zelf spijt van dat ik bij de jongste geen gebruik heb gemaakt van de lk. Ik lag toch in het ziekenhuis die eerste twee dagen en dan komen ze sowieso even langs. Ik heb haar toen weggewuifd "Nee joh, 't is m'n tweede en het gaat prima hoor!" Helaas pindakaas: een week later alsnog een flinke kloof! Ondanks mijn eigen ervaring van de eerste, de kraamverpleegkundigen in het zh en de kraamverzorgster thuis.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zelfs voor een fv kindje van 2 weken is 6 voedingen vrij weinig, vind ik. Dat betekend namelijk elke 4 uur een voeding.
    Onze jongste dronk toen nog echt elke 3 uur, dag en nacht, dus zit je al op 8 voedingen.

En wat ik doorgaans lees is bij bv 10-12 voedingen juist eerder normaal.

Ik zou eerder zo doorgaan met wat je nu doet en als je twijfelt eerder een lk inschakelen dan naar het advies luisteren wat je nu hebt gekregen....

7. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Kolven zou ik ook nog niet gaan doen, meestal ben je wel een week of 6 bezig voordat je lijf en je kindje op elkaar afgestemd zijn.
    Tot week 4 gaf ik ook praktisch +10 voedingen per dag, nu zit ik varierend tussen de 5-9 voedingen per dag, ik voed ook op verzoek.
    Geef het nog even tijd, krampjes is normaal en krijgt elk kind. Je zou eventueel infacol (bij bv kruidvat of apotheek te koop) of sab simplex (zelfde spul maar meer van de werkende stoffen, te koop via duitse apotheek) kunnen gebruiken voor de voeding om de gasvorming die de krampjes veroorzaakt te verminderen.
    Dragen in een draagdoek tijdens de krampjes en huid op huid kan ook erg goed werken :)

Het drinken wordt straks vanzelf minder, ze doen het vooral om nu je melkproductie op te krikken zodat je genoeg gaat aanmaken en je lichaam hierin de juiste balans vindt.
    Veel blijven drinken, veel voeden en vooral heel veel genieten, je hebt tenslotte verlof, en als het vermoeiend wordt, slaap gewoon met de kleine mee en laat papa eens de luiers en het koken doen :)

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Een aantal punten:
    * Je kan een baby niet overvoeden met borstvoeding. Dat kan alleen met kunstvoeding.
    * Vaak voeden in het begin is heel gunstig voor jouw en je baby. Voor jezelf: Als je de eerste periode vaak voedt (tussen 10 en 12x per dag), is dat gunstig voor de melkproductie op lange termijn. Als je een langere tijd borstvoeding wilt geven, is het heel verstandig vaak aan te leggen.
    Voor je baby: Je baby's maagje is nog heel klein. Daarom komt een baby ook zo vaak, na een paar "slokken" is zijn of haar buikje al gevuld. Moedermelk is licht verteerbaar (kunstvoeding is zwaar verteerbaar). Daarom heeft je baby weer honger na een korte periode. Dat is heel normaal.

Of te wel: Je doet het heel goed! 12 voedingen is prachtig, niets aan veranderen. Je kraamhulp heeft een verkeerd advies gegeven. Als je meer wilt lezen over borstvoeding is www.borstvoeding.com een hele goede website.

Liever een boek? Dan is het borstvoedingsboek "Handboek Borstvoeding, van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen" een aanrader! Hier kon ik het boek gewoon in de bieb halen. Daar staat alles uitgelegd, met schema's maar ook hoe borsten en de melkproductie werkt. Daarin staat ook uitgelegd dat je in het begin het best zo vaak mogelijk kan aanleggen. Te vaak kan niet, te weinig wel (en 6x per dag voeden met 2 weken is erg laag).
    https://www.borstvoeding.com/boeken/borstvoeding.html

9. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Wow dank jullie wel :) wel wat wisselende meningen haha.
    Ik geef Infacol. Ook een speen maar als ze honger heeft dan wil ze niks anders dan drinken. Ze zit dan te zoeken en te happen. Het idee dat ik overproductie heb komt omdat ik tussendoor veel last heb van lekkende volle borsten. Dit is pijnlijk en mn toeschietreflex is pijnlijk. Soms zit t gezichtje van de baby onder mijn melk. Mijn kraamhulp vond mn dochter goed aanhappen en zag ook niks afwijkends aan mn borsten dus vandaar. Volgens haar zou stuwing al weg moeten zijn en zou mn dochter al op 6 voedingen moeten zitten. Dat maakte me wat onzeker want wij zijn duidelijk nog in een "oefenfase". Fijn om te horen dat t er nu nog allemaal bij hoort en nog goed kan komen! Ik zal meer op mijn gevoel proberen te vertrouwen. ;)

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Om je gerust te stellen: Het klinkt niet als overproductie. Het is heel normaal dat jouw borsten en je kindje nog in balans moeten komen. Lekkende borsten heb ik nog maanden gehad, dat heeft de ene vrouw meer dan de ander. Met 2 weken lekkende borsten is héél normaal, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Het toeschietreflex is bij mij ook lang pijnlijk geweest. Zeker niet prettig, na ongeveer een maand werd het beter. Toen waren mijn borsten meer gewend aan borstvoeding geven. Dat was een periode waar we door moesten. Dat de melk er uit spuit, als de melk begint te stromen, is ook niet abnormaal. Dat hoort bij het toeschietreflex.

Als jouw kindje goed drinkt en goed groeit, is er niets om je zorgen over te maken. Mocht je kindje niet goed drinken (huilen, steeds loslaten) en je hebt pijn aan je tepels, dan zou je spruw kunnen hebben. Maar als ik het zo lees, lijkt me dat niet aan de hand.

Het klinkt allemaal heel normaal, alleen heb je een kraamhulp gehad die klaarblijkelijk geen verstand heeft van borstvoeding. Dat is natuurlijk wel erg vervelend, als je net start met borstvoeding en vol met vragen zit.

Het komt vast goed, gewoon doorgaan zoals het nu gaat, succes :)

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Een baby van die leeftid drinkt gemiddeld 10-12 keer per 24 uur! Jouw kraamhulp had duidelijk weinig verstand van bv ;).

Als het voeden zeer doet zou ik toch even iemand mee laten kijken. Lactatiekundige of even contact opnemen met LLL in jouw regio!

Als je gaat kolven moet je zeker 8-10 keer kolven per dag om je productie goed te houden.

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Je doet het super goed! Wat een gekke adviezen weer. Vertrouw op je gevoel! De toeschietreflex deed bij mij ook lang pijn en ik heb ook lang lekkende borsten gehad. Als je pijn blijft houden gedurende de hele voeding, zou ik een lactatiekundige mee laten kijken. Ik zou echt niet gaan kolven, lijkt me ontzettend veel energie kosten.

13. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Misschien dat kolven dan inderdaad geen goed idee is. Ik heb een handkolf maar krijg er niet meer dan enkele druppels uit.. Maar hoe doen jullie dat dan als je ergens heen wilt? Ik ben nu al heel snel de oude na de bevalling en wil bijv graag een dagje naar de stad zonder baby. Als ik voor de volgende voeding thuis wil zijn moet k wel erg haasten. Of moet de papa dan een flesje kunstvoeding geven? Waarschijnlijk kan ze niet eens uit een fles drinken.

Hmm borstvoeding is ingewikkelder dan ik dacht :) voel me erg afhankelijk;)

14. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Tja, dat kan inderdaad niet zomaar. Dus of je baby lekker meenemen of toch kolven, maar dan zul je tijdens het winkelen ook ergens moeten kolven anders ontploffen je borsten.
    Je moet denk ik nog erg wennen aan het leven als mama. De behoefte van je kindje zullen de komende tijd de eerste prioriteit hebben en je eigen behoefte pas je daarop aan. Tenminste, zo heb ik het ervaren!

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Een handkolf deed bij mij ook weinig. Maar, het is wel ook een kwestie van oefenen.
    Natuurlijk wil je ook wel eens weg zonder baby! Dat kan je soms echt even nodig hebben :) Hou er wel rekening mee,dat als het voedingstijd is, je wel wat moet kolven. Het alternatief is met knoeperds rondlopen. Niét fijn :cool:
    Dus ga aan de slag, een goede tijd is na de eerste ochtend voeding. Het resultaat zal niet meteen overweldigend zijn,maar het zal vast verbeteren. Anders kan je nadenken over een electrische kolf.
    Vanaf een week of 5/6 is het zeker aan te raden om te oefenen met een flesje.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een handkolf lukte hier ook niet, maar een elektrische wel. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, in België kan je die gratis lenen bij de mutualiteit.

En ik vrees dat je in het begin echt een beetje vasthangt aan je baby met bv. De eerste weken gaf ik ook echt nood aan tijd alleen, maar dan ging ik gewoon even wandelen in de buurt, en zorgde ik dat ik tegen voedingstijd weer thuis was.

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Je bent ook afhankelijk van de baby, want je baby is 100% afhankelijk van jou. Je kan borstvoeding niet overslaan of aan een ander overlaten. Zeker de eerste weken is het belangrijk dat de behoefte van jouw baby en jouw productie op elkaar afgestemd worden. Nu al gaan kolven, voedingen rekken, of een flesje geven is niet aan te raden en niet gunstig voor je melkproductie.

Oefenen met de fles, en kolven, wordt geadviseerd rond de 6 weken. Dan zou je ook kunnen kolven en moedermelk in een flesje geven. Zoals de andere dames al zijn, ideaal gezien kolf je op hetzelfde moment als je anders zou voeden.

Ga je een dagje weg, dan betekent dat dus meerdere keren kolven per dag. In de praktijk is het dus veel plannen en leven met het ritme van je kleintje. Als je baby wat ouder is, zal er vanzelf meer tijd tussen de voedingen komen. Dan wordt het eenvoudiger om er even tussenuit te gaan.

18. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    6 voedingen aan de borst lijkt me wel erg weinig voor die leeftijd. Volgens mij doe je het heel goed als je op verzoek voedt.
    Mijn kleine heeft de eerste 8 weken 10-12 voedingen gehad, daarna een aantal weken 7-8 voedingen en vanaf 3,5 maand ongeveer 5-7 voedingen. Ik voed nog steeds op verzoek

19. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Lekker op verzoek blijven voeden.
    Je doet het super, ik vind 6 voedingen zelfs een beetje aan de weinige kant voor deze leeftijd.
    Gemiddeld is het 8/10 voedingen.
    Krampjes hebben ze nou eenmaal helaas, dat komt echt niet door overvoeden wat zowiezo niet kan bij bv.

20. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik vond de website borstvoeding.com een goede informatiebron. Ik zou niet teveel advies van cb en kraamhulp vragen. Die adviseren vanuit een standaard protocol en je eigen kindje kan zomaar helemaal zijn eigen weg bepalen. Wat alleen maar goed is eigenlijk!
    Een lactactiekundige kan je helpen je onzekerheid/vragen/klachten weg te nemen. Schroom niet om er eentje voor te bellen, want daar zijn ze voor. Het zou zo jammer zijn als je door de bomen het bos niet meer ziet en besluit te stoppen (wat ik deed). Geniet van deze zware, maar bijzondere tijd met je kleintje..

Deel Deze Pagina