Mijn zoontje eet buiten de deur vaak ook beter trouwens. Hij heeft een periode gehad dat we thuis waren met een halve boterham voor ontbijt en lunch. Terwijl hij op het KDV gerust 2 boterhammen en een cracker wegeet. Zelfde met pasta. Zat hij thuis te pietlutten om de groente, eet hij daar 3 borden van de pasta (eet-activiteit daar). Wat mij ook erg sterkte in het idee van dwarsheid of geen honger. Want hij kon wel fatsoenlijk eten..
het hoort gewoon bij de leeftijd. ik ken maar heel weinig moeders die die dans ontsprongen zijn. de ene doet het wat hardnekkiger dan de andere. ik had zelf een exemplaar wat zeer hardnekkig was en ook niet wilde drinken en dus verscheide keren bijna in eht ziekenhuis belande. hij heeft dit soort staaltjes 8 ajar volgehouden. alleen een vol bord witte macaroni eten bijv. het is maar waar je zin in hebt. inmiddels is hij 14 en eet als de bekende bootwerker. ik denk nog weleens terug aan die tijd als hij 10 boterhammen naar binnen schuift tussen de middag. en 3 bekers achter elkaar drinkt daarna. ik laat me bij nummer 3 die inmiddels ook vrolijk begonnen is aan deze fase niet meer zo op de kast jagen.alles mag gewoon gegeten worden. ook de toetjes. maar als ze het niet doen. het zij zo.
Bedankt!!! @Juud: Ik denk inderdaad dat hij nog te jong is om voorwaarden te gaan stellen aan het eten...helaas, dat zal het wel makkelijker maken! Ik denk dat hij ook heus wel eet als hij trek krijgt. hij wordt snachts nooit wakker van de honger en vraagt ook niet om eten dus ik denk niet dat hij er zelf " last" van heeft. Zou hij al snappen dat het bij opa en oma anders gaat dan thuis??? Ik hoop het... Oma is lastig te corrigeren en vind het heerlijk om dr kleinkind te verwennen met lekkernij.... Haha, mijn zoontje kon nog een broekje maat 74 aan in de taille.... pijpjes iets te kort maar opgerold had hij weer een leuke driekwart broek om aan te trekken @ Deelight: ik ga de pizza eens proberen! Klinkt lekker! Ook ben ik erachter dat ie soep erg lekker vindt. Misschien eens een voedzame groentensoep maken!!
Ons zoontje at tot ca 20 maanden ook al een bootwerker, nog meer dan ik tussen de middag!! Ik lachtte de moeders uit die zo'n lastige eter hadden, de mijne was gelukkig niet zo! Maar hoe kan dat veranderen zeg... Soms tot frustratie toe, want... voorheen at hij het wel, dus hij lust het wel?! Waarom dan niet eens proeven?!!! Maar ik maak er nooit drama's of ruzies van. Ik ben veel te bang dat het een " machtsding" wordt!! Ik hoop dat het dus ooit nog wel weer terug keert, die goeie ouwe tijd
Je maakt je weer eens veel te veel zorgen! Hier heeft zl een half jaar amper gegeten en eet nu weer meer. Geen hele borden hoor, maar hij heeft er weer zin in. Ik zou ijs en friet en koek en snoep echt vermijden! Plak ontbijtkoek prima, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. Mijn zoontje at bijna helemaal niks, dus ook amper brood en fruit. Koek, snoep en ijs lust hij niet eens, friet eten we een paar keer per jaar. Eten jullie trouwens zelf al wel groente, je man lustte toch geen enkele groente? Ik zou trouwens vers fruit aanbieden, niet gepureerd in een zakje. En een toetje en daarna nog een bak volle yoghurt met bambix vind ik zwaar overdreven!
Dit is heel erg waar! En denk maar niet dat ze dat niet snappen, ze snappen het dondersgoed. Die van mij ging op een gegeven moment ook alles weigeren, en ik tuinde erin: ik ging het compenseren door hem voor het naar bed gaan een fles pap te geven. Op een dag was ik het zat en heb ik bij het avondeten gezegd: je gaat NU eten, want je krijgt GEEN pap als je naar bed gaat! Nou toen ging 'ie dus eten Oké, het eten is nog altijd niet om over naar huis te schrijven, en hij lust maar weinig, maar hij vraagt inmiddels niet meer om pap voordat hij naar bed gaat.
Tsja... hij groeit goed in de lengte en is vrolijk en praktisch nooit ziek dus het zal best meevallen... maar ja he... Ik geloof zo te lezen ook wel dat het om een fase gaat. Duurt alleen een beetje lang naar mijn zin ... Ijs, snoe en koek zijn geen dagelijkse dingen hier, maar in een weekend of op een verjaardag mag hij best wat snoepen vind ik. Hoort erbij en als wij het eten, waarom hij niet dan? Maar zoals vandaag ben ik strikt: geen brood op, dan ook geen snoep. Ik heb enkele tips van hier vandaag toegepast en dat ging goed! Vanmorgen een paar happen brood laten staan, dit meegenomen op visite en daar gegeven. Banaan tussendoor wilde hij niet, toen op een later tijdstip knijpfruit gegeven ( ik geef liever dat dan dat hij helemaal geen "fruit" binnenkrijgt...) vanmiddag bijna al zn brood op en de laatste paar stukjes bewaar ik voor vanmiddag als hij weer wakker wordt. Voor vanavond heb ik een groentensoep op het programma... ben benieuwd. En ja, we eten zelf wel groenten, klopt dat mn man niet veel lekker vindt maar heb soms dan twee soorten groenten op tafel zodat er altijd wel wat tussen zit. Ook veel rauwkost maar dat wil mn zoontje niet eens proeven, zelfs geen tomaat of komkommer. Ik ben inmiddels ook erg goed geworden in het verstoppen van groenten in sauzen voor zowel man als zoon.... En het toetje IS een 150cc yoghurt met een halfje knijpfruit of een schepje bambix... dat is toch niet zo veel?!
Wat ik al zei: je maakt je weer eens veel te veel zorgen om eten. Als ik het zo lees, eet hij prima! En als je kind goed groeit, vrolijk is, nooit ziek is, wat wil je dan nog meer? Je moet voor de grap eens opschrijven wat hij op een dag binnenkrijt, dus IEDER hapje, je zal versteld staan. Ik lees iig geen kind dat bijna niks eet. Ik zou de zoetigheid wel beperken, ook bij visite en zeker bij opa en oma als hij daar vaak is!! Het vermindert gewoon de eetlust en dus wordt er minder gegeten van de dingen die WEL gezond zijn. "Geen brood = geen snoep", dan heb je dus wel snoep voor hem in huis. Ik zou een appel, kiwi of stuk komkommer geven, maar wie ben ik. Ik vind knijpfruit voor een kind van 2jr, 2 mnd ook een beetje suf, hoezo niet kauwen? Ik dacht te lezen dat je altijd een toetje gaf en als hij weinig had gegeven nog en bak yoghurt met brinta, zo staat het er namelijk. Maar schrijf het maar eens op wat hij allemaal eet en drinkt op een dag en kijk dan ook eens naar de hoeveelheden zoet en ongezond eten.
Het valt misschien best wel mee, qua brood, alleen avondeten is heel minimaal, tenzij we ongezond eten ( frietjes of pannekoeken). Met name dat avondeten met bijbehorende groenten baart me zorgen plus het feit dat hij geen fruit wil eten/ proeven. Maar een gebrek aan eetlust is het dus niet aangezien hij voor snoep, koek en dat soort dingen wel net een vuilnisbak is.... en dat frustreert! Ik denk dat hem de oplossing vooral zit in het niks anders aanbieden dan gezond eten tenzij hij goed gegeten heeft, dan mag hij best ook tussendoortjes. En qua avondeten en fruit hoop ik dat het een fase is... Dat toetje IS bij ons altijd volle yoghurt. En ik bedoelde dat als hij echt geen hap heeft geproefd dat ik hem dan in zijn yoghurt ook wat bambix geef (of knijpfruit erdoorheen) zodat hij toch wat bodem heeft voor de nacht. Wel geef ik dat toetje dus later op de avond zodat hij hopelijk geen verband ziet met het niet-eten.
Dat toetje geven is prima hoor! Mijn zoontje krijgt als hij weinig tot niets gegeten heeft ook nog volle yoghurt of een stuk fruit. Dat fruit he, heeft hij dat ooit wel lekker gevonden? Wat heb je zoal geprobeerd? En eet het eens samen met hem, misschien werkt dat bij jullie ook.
Ik denk dat de meeste kindjes wel de fase van slecht eten doormaken. Hier ook een alles etertje en aardig bunkertje totdat hij ongever 13/ 14 maanden oud was. Toen was het voorbij. Geen vlees, geen vis, geen gekookte aard, geen stampotten, geen groentes, amper fruit (alleen mango en van de winter mandarijntjes) Ik heb mij er in het begin ook druk om gemaakt, omdat ik een te licht kind heb. Maar ik heb het los gelaten. Hij at wel gerechten als nasi / bami, spaghetti etc goed. Die gerechten maak ik altijd met veel verse groentes en wisseld dit af met aard / vlees / groente. Ik gaf het fruit wat hij wel lekker vond en daarnaast multivitaminen. Ik ben alles gewoon blijven aanbieden. At hij niet, dan niet. Hij kreeg dan niks extra's. Gewoon zijn beker melk voor het slapen en meer niet. Wij proberen eten altijd leuk te houden, maken er geen strijd van. Gebruiken niks als machtsmiddel. Wel geven we overdreven complimenten als hij iets proeft en dat vindt hij geweldig. Tevens betrek ik hem vaker bij het koken. Geef hem bv een pan en lepel, laat hem dingen aan geven en laat hem wel eens dingen proeven, zoals paprika. Tijdens het eten zelf besteed ik er niet te veel aandacht aan. Hij begint nu weer langzaam beter te eten. Fruit gaat al een hele tijd beter, maar sinds afgelopen week eet hij weer eens vlees, vis en proeft hij ook zijn groentes. Welk fruit heb je allemaal als een geprobeerd? Hier doen mango, meloen, druiven het heel goed. Fruit eet ik altijd samen met hem. Wij eten dit vaak ook als toetje.
Hij at voorheen werkelijk alles!! Alle soorten fruit. Toen op een gegeven moment maar net hoe zn petje stond: dan weer druiven, kocht ik die ruim in en ineens hoefde hij het niet eens te proeven, idem met mandarijnen, bananen, appels... momenteel dus helemaal niks Al vond hij vanmiddag een mandarijn in mn tas en die moest en zou hij hebben, hij at er twee achter elkaar dat is in de afgelopen weken niet voorgekomen!! Beetje jammer dat we het mandarijnenseizoen weer uit gaan... maar tis dus maar net hoe de wind waait. Samen eten doen we al en dingen zeggen als: mag mamma dan ene hap van jou?? Met als gevolg dat ie dan snel zelf ging eten heeft hier maar heel kort gewerkt...
Had zojuist een hele reactie, maar drukte verkeerd...... Ik vind dat jij het goed doet. Maak er inderdaad geen machtsstrijd van. Daar kwamen wij wel in en het duurt lang voor je weer rustig over eten kunt zijn. Je man is ook wat kieskeuriger? Ik ben hier de kieskeurige en zie hetzelfde gedrag en dezelfde argwaan in mijn zoon, dus dat kan ook jouw zoon hebben overgenomen... Ik zie echt geen kwaad in af en toe een koekje of friet. Dat zijn ook dingen die we eten en als jij er de rem op houdt, kun je dat wat mij betreft geven. Als mijn zoon ziek is geweest, is het vaak echt belangrijk dat hij snel weer wat aankomt. Dan eten we normaal, maar ben ik gewoon een paar dagen minder streng op extraatjes. Hij heeft er totaal geen moeite mee als ik het na een paar dagen weer strenger aanpak, maar ik heb hem wel weer op gewicht. Het verschil tussen regels thuis en elders kunnen ze goed aan hoor. Op school of KDV gaan dingen ook anders en daar püast een kind zich heel goed op aan. Je bent goed bezig hoor. Lang in maat 74? Hier ook! En nu zitten we nog in maat 86/92: tikkie kort soms, maar de volgende maat is veel te groot... Hij is bijna 4, maar draagt dezelfde maat als zijn zusje van 2... Succes!
Ik zie - ook aan je laatste post - dat je echt met exact hetzelfde probleem en exact dezelfde pogingen te maken hebt als ik had/heb.... Ik kan alleen maar hopen dat het bij jou echt minder lang hoeft te duren.... Knuff!
Bedankt Juud!! Het sterkt me te weten dat ik goed bezig ben! Op een gegeven moment weet je het niet meer en ga je over alles twijfelen. Doe ik ergens wel of niet goed aan? Wel of geen toetje, wel of geen knijpfruit, wel of geen tussendoortje wat aanzet... Denk dat het sowieso goed is om nergens een punt van te maken zodat het leuk en gezellig blijft. Wat me vandaag ook opviel is dat ons zoontje ook gewoon heel erg snel afgeleid is. Wil na 3 happen al van tafel af bijvoorbeeld. Zeggen dat ie moet blijven zitten tot dat wij klaar zijn met eten werkt hier nog niet. misschien dat hij er nog te jong voor is? Anderzijds zijn wij soms 20-30 minuten aan het tafelen en dat is nu eenmaal erg lang voor een jong kind. Meestal laten we hem dus wel van tafel na zo'n 10 minuten. Vervolgens komt hij dan wel spelend nog wat eten bietsen ( vanavond stukjes stokbrood). Ook zo lastig: moet ik dat dan weigeren want : eten doe je aan tafel"....??? Ik was eerlijk gezegd te blij dat hij eens wat nam! Misschien dan toch laten wennen aan het aan tafel lijven zitten???
Druif.... je mag best wat strenger zijn hoor hihi. Als mijn dochter geen fruit zou willen kreeg ze ook mooi geen makkelijk eetbaar knijpfruit! net als bij het brood, niet eten is niks. Honger = banaan/brood weer tevoorschijn. Mijn dochter weet heel goed dat ze moet wachten tot wij klaar zijn. Ze mag wel haar slab vast af doen en ik geef 'r dan een snoetdoekje om dr tafeltje wat te poetsen enzo. Ik wijs naar de borden en vertel dat we nog aan het eten zijn. Als we klaar zijn laten we ons bord zien dat het leeg is en zeg ik "papa klaar, mama klaar, nu mag je uit de stoel". Weet ze wel na een paar keer hoor. Verder maken we het wel gezellig in de tussentijd. Wat gekke bekken trekken of wat babbelen met zijn drieen.
Sluit ik me bij aan. Verder nog een tip dat hier goed werkt. Je zoontje betrekken bij het eten kopen en eten maken. Met mijn oudste dochter zoek ik samen het fruit en groente uit. In de winkel mag ze van mij dan alvast proeven. Bijvoorbeeld mandarijntjes of druiven. En raar maar waar: in de winkel eet ze alles! En thuis moet ik er soms meer dwang achter zetten. Hier ook een vast fruitmoment 's ochtends. Dan haal ik het fruit tevoorschijn en dan kan ze kiezen wat ze wil. Ik eet dan samen met de beide dames aan tafel. Zo wordt het echt een eetmoment en niet tussendoor bij het spelen. Dan is er zoveel afleiding, waardoor kinderen niet aan eten toekomen. Succes!
Maar: "geen fruit is ook geen knijpfruit.... " dan eten ze dus helemaal geen fruit?? Als mn zoontje geen knijpfruit eet dat eet hij dus EN geen groenten, EN geen fruit.... sorry, maar dan heb ik liever een knijpfruitje?? Toch?! Groentensoep vond ie: "Nee lekker!!" en viste zo de slierten prei eruit... dan heb ik alweer de neiging om er de blender op te zetten want ik WEET dat ie het wel lekker vindt!! ( by the way: niet gedaan hoor...maar had wel de neiging). Misschien moet ik het ook meer loslaten dat ie moet eten en meer denken: eet je dit niet, dan niks. Vanavond at hij alleen zn vlees en wilde daarna nog een lap. Niet gedaan natuurlijk. janken, krijsen... jammer dan. De rest wel aangeboden maar heeft hij met geen vinger aan geraakt. Nadat hij van tafel was kwam hij nog wat krielaardappeltjes bietsen... dan wel!! Heb het spelenderwijs toegestaan, maar moet ik eigenlijk niet doen...?? Was blij dat hij eindelijk eens wat eet savonds, ook al liet hij de groenten staan. Over dat aan tafel zitten: als we hem dwingen te laten zitten gaat hij gillen, krijsen, en janken en is het echt zo gezellig niet meer. begrijp niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen!! Hoe lang zitten ze dan bij jullie? Echt het half uur vol?? ( we eten niet zo snel hoor!)
@ Line: een vast fruit moment is wel een goeie tip! Doe ze op het KDV ook. Dan eet hij de ene keer wel de andere keer niet, maar niet structureel NIET. Willen ze wel meekomen als ze zo druk met spelen zijn????