Aan alle moeders van kleine eters/drinkers...

Discussie in 'Voeding' gestart door podiki25, 28 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Na weken van tobben, op internet lezen, panikeren, lastig zijn op mijn partner ... geef ik het op. Mijn baby drinkt nu eenmaal niet veel melk.

En ja hij is mager en lang ipv rond en lang. Maar daar moet ik maar mee leren leven. Hij drinkt op een dag tussen de 500 en 750 cc en laat altijd wat in zijn flesje staan. Maar hij is vrolijk en lacht dus moet ik als moeder dan maar proberen minder zorgen te maken. Hij is 5 maanden, weegt 6910 gr en is 67 cm groot. Lang en smal dus.

Zijn schema is als volgt:
    07.00u: 180/6 aanbieden, maar maar +/- 100 cc drinken
    09.00u: fruithapje
    12.00u: 180/6 aanbieden, maar maar +/- 150 cc drinken, soms 200cc
    16.00u: 180/6 aanbieden, maar maar +/- 150 cc drinken
    20.00u: 180/6 aanbieden, en +/- 180 cc drinken
    23.00u: 180/6 aanbieden maar rond de 50 a 100 cc drinken (vroeger wel altijd meer gedronken, maar sinds een drietal dagen zowat die laatste fles weigeren).

Onze pediater heeft ons nu aangeraden in elke fles een lepeltje pap toe te voegen, zodat het wat dikker wordt (tegen reflux en voor meer calorieën).

Wie heeft er nog een baby'tje (onze is 5 maanden nu) die ook zo een slecht etertje is vergeleken met andere babies?
    En wat is jullie schema (misschien kan ik er nog iets van opsteken?)

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Als hij het allemaal niet opdrinkt zou ik de flessen gewoon kleiner maken. Maak 120/4 en zie wat er over blijft. Ik zie dat je baby ongeveer ronde de 4,5 maand zit. Je geeft al een fruitpotje zie ik.

Mijn nichtje dronk met die tijd maximaal 4x150 op een dag en 2x bijvoeding. Ze is niets tekort gekomen ;) en doet het nog steeds erg goed.

Als ik als CB dit verhaal zou horen / lezen zou ik er vooral niets in proppen. Go with the flow en probeer het 'moeten' een beetje los te laten. Pap zou ik persoonlijk afraden. Is misschien wel goed voor de calorieën maar het verzadigd meer dus de kans dat er nog meer flessen afgaan is wel reeël denk ik. Je kan er niets in proppen. Is hij alert? Poept goed? Plast goed? Dit is misschien zijn lijntje en groeit hij prima op de hoeveelheid melk nu.

De laatste fles vervallen kan prima rond de 4 a 5 maanden als hij dat zelf aangeeft. Trouwens, pap (gluten) mag pas vanaf 7 maanden. Bedoelt het CB rijstebloem voegt dit niets toe aan calorieën en let er wel op, mocht je toch de stap nemen voor rijstebloem, dat dit erg van verstoppen of juist diarree/krampen veroorzaken.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom bied je zulke grote flessen aan?
    5 keer 200cc is het maximum op een dag, de meeste kinderen komen hier helemaal niet aan, vaak is vier keer 200cc of 5 keer 165cc (150/5) al zat voor een kind, of minder.
    De output (groei en gewicht van je kind, en ontwikkeling) is veel belangrijker dan de input (de millilitertjes die er in gaan). Dat is het grote nadeel van voeden met een fles, je gaat je blindstaren op hoeveelheden i.p.v. gewoon naar je kind te kijken en luisteren. Want een baby weet nl. van nature vaak echt wel wanneer er genoeg gedronken is.

Ik zou geen pap in de fles gaan stoppen, dat zorgt er alleen maar voor dat je kind sneller een vol gevoel heeft en nog minder gaat drinken.

Gewoon flessen van 150/5 maken, en je kind laten bepalen wanneer en hoeveel er gedronken wordt. En je vooral niet druk maken. Wat jij lijkt te willen: 5 grote plenzen van 200cc, is voor veel kinderen te veel en vaak helemaal niet goed of nodig.

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    @Kwebbelt86 en dirksmama: Ja, je hebt natuurlijk gelijk, die flessen zijn groter dan wat hij drinkt. Hij is nu bijna 6 maanden en zou volgens de "boekjes" tussen de 800 en de 1000 cc moeten binnenkrijgen maar dat doet hij dus niet. Ik blijf die wat grotere flessen aanbieden omdat het gewoon makkelijker is en uit gewoonte, want ervoor dronk hij ze soms wel leeg en dan moest ik niet terug naar de keuken rennen om wat bij te maken. Tot een paar weken geleden dronk hij overdag bitter weinig en wou hij 's avonds alles inhalen en kon er dan ineens 250 cc in. Vandaar dus.
    Hier in Spanje wordt standaard granen gegeven vanaf 4 maand. Dat zijn granen zonder gluten weliswaar. Die worden doorgaans in de ochtend en avondfles toegevoegd of met de lepel gegeven. Maar in zijn geval moet ik dus altijd wat toevoegen. Dit ook omdat hij reflux heeft maar vooral omdat hij anders zijn melk niet drinkt en niet genoeg caloriëen binnenkrijgt. Anders loopt de melk ook (lees: stroomt) uit zijn mond tijdens het drinken. Bijvoeden met fruit moest ik doen omdat hij categoriek de fles weigerde. Maar bon, ik heb eerlijk gezegd genoeg geprobeerd: wel pap, geen pap, wel fruit, geen fruit, wel grote flessen, geen grote flessen, meerdere kleine flessen aanbieden, het heeft gewoon geen zin, hij wil niet. Hij is ook heel snel afgeleid en dan drinkt hij niet. Of hij wil de fles niet en als ik dan begin te zingen of met mijn vingers boven zijn hoofd begin te spelen dan is hij zo geïnteresseerd dat hij zonder het te weten begint te drinken.
    Daarom had ik graag ook eens iets gehoord van andere mama's met hetzelfde probleem en hoe zijn jullie daar mee omgegaan?

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Maar wat ik dus wou zeggen was dat ik dus niet meer aandring hoor, hij drinkt wat hij kan en that's it. Wou gewoon even horen van anderen hoe jullie hier mee omgegaan zijn of mee omgaan en hoe jullie kindje het doet.

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hoi lotgenoot! :D
    Hier een dame die ook lang en smal is (6,5 maand; 69,5 cm en 6900 gram) en ook geen fervente drinker is... Wel eet ze redelijk goed fruit, groenten en brood!
    Ik zou denk ik geen pap geven, hij zit er alleen maar voller van en het levert geen honderden extra kcal.... Heb je al wel eens geprobeerd om die 23 uur fles niet te geven? Hier als ze wel eens een xtra fles om 23 uur krijgt dan heeft ze 's ochtends ook minder honger.... Stel dat hij een dag minder goed drinkt dan kun je altijd nog een dreamfeed geven... Wat je ook kunt doen is van melk die 's ochtends overblijft pap maken en dit met een lepeltje geven... Misschien vind hij fles drinken gewoon niet leuk?!

7. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Oh ja, ik kreeg trouwens op mn kop van de ka dat ik haar vaker een fles moest aanbieden maar dan is dat kind alleen maar aan het drinken en eten de hele dag! Als ze echt weinig gedronken heeft dan geef ik altijd een extra voeding in de avond... Maar hier wordt al opvolgmelk gedronken, dus daar hebben ze minder van nodig... Maar verder een vrolijke dame en levendig, dus ik maak me er ook niet druk om ;)

8. frouk85

frouk85 Niet meer actief

Hier ook niet zn goede drinker ik zat me er ook druk om te maken dit doe ik nu niet meer hij is vrolijk poept en plast goed slapen ook. Hij was met 5maanden en 2 weken 6935gr en 67cm ook geen dikkert hij volgt goed zijn lijntje in de groei. Zijn fruit en groente eet hij wel goed en vind t ook erg lekker. Hij krijgt 4x 180/6 aangeboden soms gaan ze wel leeg soms niet zolang hij vrolijk is mama ook vrolijk!!

9. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hey Kellebel!
    Ahaa, idd ook een lotgenootje!
    De laatste tijd wil hij zijn 23u fles niet. Maar dan wordt hij 's nachts weer wakker :-s
    Pap met een lepeltje vind hij niet lekker, meneertje is een beetje vies gevallen wat sommige dingen betreft en drukt zijn willetje goed door. Nee is nee bij meneertje en mama mag dansen en springen en zingen of boos worden maar dat mondje blijft dicht.
    Maar als er een lepeltje in de buurt komt, proeft hij wel eventjes want als het fruit is dan wordt hij gek! Zooo lekker dan. Als het pap is niet en groentehap ook (nog) niet.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja, je hebt gelijk zou me er ook niet meer zo druk in maken. En meer aanbieden helpt ook niet want dan raken ze alleen maar gefrustreerd (in mijn geval toch). Hij wil dat helemaal niet. Onze KA heeft gewoon gezegd om al over te schakelen op opvolgmelk maar dat heb ik nog niet gedaan. Lijkt me toch raar als er op staat vanaf 6 maand. Alhoewel dat is natuurlijk al binnen 2 weekjes...

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Groot gelijk! Hee, hij is even zwaar en groot dan als de onze :)
    Hoe doe je dat dan met je schema? Wanneer biedt je die flessen aan en wanneer las je groenten en fruit in? Ben vooral voor dat laatste nog wat aan het zoeken.

12. frouk85

frouk85 Niet meer actief

Hihi grappig zelfde gewicht.

Ons schema ongeveer

7:30 fles 180/6
    Na slaapje ongeveer 10:00 fruit 100gr
    11:30 / 12:00 fles 180/6
    15:30/16:00 fles 180/6
    17:00 groente 100gr tot 140 gr
    19:30 fles 180/6 + 2 rijstebloem

20:00 naar bed lekker slapen

Volg je gevoel doe ik nu ook en t gaat beter

13. sydneys

sydneys Niet meer actief

Pffffff ik vergeet schema's snel maar hier ook een hele slechte drinker, vooral rond de 5 maanden

Ik denk dat ik er met moeite 500cc melk in kreeg en op een goede dag max 700, pap wou hij al helemaal niet hebben.
    Vanaf 6 maanden is 500cc het minimale wat ze moeten krijgen en toen kreeg ik er met moeite 450cc in.

Sinds een week drinkt hij eindelijk beter, 3 flesjes van 180cc, niet altijd de flesjes leeg maar hij drinkt ineens veel beter

Vorige week ook aangegeven bij het cb en toen vertelden ze me dat het niet meer zooooo erg is als hij weinig melk drinkt omdat het nu toch stilaan minder nodig zal gaan zijn.

Ik heb veel zitten te stressen, ik maakte me zorgen maar als ik het opnieuw kon doen dan zou ik denk ik minder gestrest zijn want hij volgt zijn lijntje goed (qua lengte de -2 lijn en gewicht iets boven de -1 lijn)

Hij at vast voedsel wel heel goed, nu ook nog alleen melk wou hij echt niet hebben.

14. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Het meest wijze wat je kunt doen is het inderdaad loslaten. Ik heb ook een klein drinkertje gehad; (zie topic tijdje terug mama s van baby s die weinig willen drinken). Nu is ze 10 mnd en volgt ze haar eigen lijntje. Onder het gemiddelde qua gewicht maar boven qua lengte. We hebben goede dagen en slechte dagen. Met 5 mnd kreeg ik er op sommige dagen maar 500cc in inderdaad. Erna een periode gehad van fruit weigeren, erna van groente en nu van brood soms. We hebben gewoon kleine etertjes. We kunnen het maar beter accepteren en de behoefte volgen in plaats van gefrustreerd te raken inderdaad.

Oh en wat ik er nu aan melk in krijg: 300cc max.

15. Tannetje

Tannetje Actief lid

12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter is ook niet de zwaarste met 5400 gram op een leeftijd van 6,5 maanden. Ze groeit verder goed en is tevreden.
    haar voeding ziet er als volgt uit (krijgt gekolfde melk)

7.30 uur 180 ml melk
    9 uur fruithapje (lukt nooit meer dan 5 lepels)
    12 uur 180 ml melk
    16 uur 1/2 potje olvarit groenten
    16.30 100 ml melk
    19 uur 180 ml melk

Melk gaat met dit schema redelijk goed op. Voorheen liet ze nogal eens een volledige voeding staan

16. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier werden de flessen ook ronduit slecht gedronken.
    Hebben dus ook een mager mannetje.
    Is nu met 8 maanden 73 cm lang en weeft 7800.
    Sinds hij boterhammen mag eten gaat het echt super goed! ( zijn we met 6 maanden mee begonnen,en sinds toen is hij ook flink aangekomen )
    sinds een maand heeft hij nu nog maar 2 flessen ( mee wil hij er ook echt niet) en eet hij 3 boterhammen met dik boter en een beetje jam erop.
    Ook zijn fruit en warm eten gaan super goed.
    We hebben dus gewoon geen flessenmannetje.
    Ik moet zeggen dat ik me daar ook echt vaak druk om heb gemaakt en dat het me zwaar gefrustreerd heeft dat hij niet wou drinken.
    Maargoed, ik zie nu hoe geweldig goed hij het doet met vast eten dus ben helemaal gelukkig nu ;)

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is inderdaad zo wat dirksmama zegt, je gaat je blind staren op die hoeveelheden in die flessen en wat op de verpakking staat... bij BV zie je ook de hoeveelheid niet wat je kindje drinkt en ze kunnen het echt heel goed zelf bepalen!

Krijgt je kindje niet ook toevallig tandjes??
    Was hier altijd reden om minder te drinken namelijk... als ie door was zat ze weer op haar oude hoeveelheid!

Als het uit z'n mond loopt tijdens het drinken, heb je dan niet ook een te grote speen erop zitten (te groot gat bedoel ik?) dat het te snel gaat of zo?
    Zou persoonlijk ook geen pap toevoegen, want dan gaat ie waarschijnlijk alleen nog maar minder drinken omdat ie meer verzadigd is!

Goed dat je het nu meer los kan laten en kijk gewoon naar je kindje!
    Hier overigens 6800gr en 66cm

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Die van mij zat op 700 als maximum. Heeft als baby nog nooit een fles van 200cc leeg gedronken. Ze is nu 2 en het is helemaal goed gekomen. Wacht maar tot hij straks meer eet dan drinkt. Komt echt goed. Als hij niet tevreden was dan had je het allang gemerkt!

19. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hee ik had nog niet gezien dat je zwamger bent, gefeliciteerd! :D

@ts ik denk dat die 2 weken ook niet veel uitmaakt qua melk, ik merkte hier wel een terugval met drinken toen ik overstapte, dus ze moest wel even wennen.....

20. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Gisteren naar de KA geweest en hij is eindelijk gediagnosticeerd met pathologische reflux volgens hen. Hij was op een week 200 gram afgevallen en moet naar de gastro-enteroloog gaan voor verder onderzoek.

Tot nu toe moet ik volgende doen:
    * Alle melk indikken met pap en zoveel mogelijk pap geven ipv melk (dus proberen elke melkfles met de lepel te geven in papvorm)
    * Proberen meer vaste voeding te geven ipv lopende voeding. Dus meer fruitpap geven en daar scheutjes melk bij doen.
    * Bed 45 graden zetten (ocharme, het staat nu een beetje schuin en hij schuift nu al naar beneden).
    * Hem zolang mogelijk recht houden en zeker 30 min na elke voeding.
    * Veranderen van melk naar een lactose-vrije melk om te zien of er misschien ook sprake kan zijn van een allergie. (Ze hebben me hier Sanutri staaltjes gegeven, jakkes wat een vieze smaak heeft dat, ik hoop dat hij het drinkt)

Vandaag moet ik ook zijn plasje binnen doen voor verder onderzoek.

Hopen dat het verbeterd...

Deel Deze Pagina