Stomme vraag misschien (en waarschijnlijk is hij al veel vaker gesteld, sorry) maar met hoeveel fruit en groente moet ik beginnen? Ik ga over 2 weken beginnen en wil hem gewoon stukjes groente en fruit gaan geven (rapley). Ik heb alleen geen idee wanneer, hoevaak en hoeveel. Ik geef nu borstvoeding op verzoek, dus een strak schema heb ik niet. Is het dan een goed idee te beginnen wat te geven met ontbijt en lunch (hij ligt meestal al op bed tijdens het avondeten) of ook tussendoor? En hoeveel dan? Alvast bedankt voor jullie hulp
Wij zijn begonnen met groente, gewoon zoals het uitkwam. Meestal ergens in de middag. Uk at 30-50 gram in het begin, maar er zijn ook ukjes die alleen maar wat sabbelen/spelen (wat ook prima is) en ukjes die veel meer wegwerken. Het belangrijkste is smaken ontdekken. Het idee met bijvoeden is dat jij bepaalt wat er aangeboden wordt, en je kind bepaalt hoeveel daarvan gegeten wordt. Dus leg gewoon een worteltje (of stukje broccoli, courgette, pompoen, sperzieboon, bloemkool, ...) neer en kijk wat hij er mee doet. Vaak wordt geadviseerd om 3 dagen achter elkaar dezelfde groente te geven, zodat je ziet of je kleintje er op reageert. En om diezelfde reden ook beginnen met 1 moment per dag. Als je het risico op 's nachts spoken met krampjes wilt voorkomen, kun je de groente in het begin misschien beter 's ochtends geven. Succes en vooral veel plezier (camera bij de hand!!), ik vind het echt genieten om te zien hoe mijn mannetje eet.
Helemaal geen stomme vraag. Je begint voorzichtig met een stukje bijv en kwart peer of een stukje banaan ter grote van de vuist van je kindje. En je kijkt wat hij/zij ermee doet. Ik deed dit s morgens tussen de slaapjes door. ( je kunt natuurlijk ook met groente beginnen. Wat je zelf fijn vindt). Het ligt aan je kindje hoeveel en hoevaak. Ik bood al snel regelmatig iets aan. Wilde ze niet, dan niet. Dat is het mooie van Rapley . Er is hier op het forum om een Rapley praat draadje! Misschien kun je naar het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes kijken? Te vinden op borstvoeding.com.
ik ben ook begonnen met groenten en voeden ook a la rapley trouwens. Broccoli ging hier heel goed in het begin (is nl makkelijk vast te houden aan het steeltje) en wortel en courgette. Ik gaf een dag of 4 achter elkaar hetzelfde ivm met evt. reacties. In het begin kreeg hij amper iets binnen, maar had er veel plezier in. Binnen een week of 2 ging het met een sneltrein vaart. 4 grote bospenen zo op. Toen ook met fruit begonnen. Banaan in de schil laten en steeds een klein stukje schil eraf halen cm of 2 en dan kan hij het eraf sabbelen. Groenten geef ik gewoon als wij eten, fruit s ochtends of s middags tussendoor.
Dankjewel voor jullie reacties!! Ik ben ook zo nieuwsgierig hoe hij het gaat doen, het zullen vast leuke plaatjes opleveren Het is toch ook het best dat je eerst borstvoeding geeft en daarna wat groente of fruit toch (aangezien ik niet wil afbouwen met borstvoeding)?
Op een gegeven moment verschuift de balans Maar zeker de eerste 9 maanden is het eerst bv dan bijvoeding Dat is althans mijn ervaring