(Basis) Metabolisme en afvallen?

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 10 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Wie kan mij even op weg helpen?

Ik ben te zwaar en wil dus graag afvallen. Nu zit ik momenteel in een stressvolle periode en voor het eerst in mijn leven ben ik niet gaan eten, maar verdwijnt mijn eetlust. Ik ben blij als ik er 's morgens een schaaltje kwark in krijg met wat muesli, of eens twee volkoren (desem) crackers met kaas. Tussen de middag schiet ik er vaak bij in en knaag ik een boterham weg. Avondeten gaat dan wel en dat is dan weer niet iets teveel. Ik kom pas tot ontspanning in de avond (dan stopt de wereld even met draaien, althans; de factoren waar ik de stress van ervaar zijn dan ook met rust) en dan krijg ik best trek. Ik heb dat goed onder controle, al pak wel eens een chippie of een nootje. Hartig is mijn zwakke plek, ik ken hem en heb het zeker onder controle. Als het gebeurt, is het dus bewust.

Eigenlijk, gok ik, eet ik te weinig. Mijn basis metabolisme is zo'n 1657. Maar hoe bereken ik het nou echt goed? Ik sport drie keer per week; 1x een uur tennis en minimaal twee keer 40 minuten hardlopen (pak m beet 5km per keer). Met het hardlopen kom ik hartslagtechnisch niet in de verbranding terecht en dus wil ik mijn derde hardloopmoment om gaan zetten in een wandelmoment, waarbij ik wel kan verbranden.

Wat zou ik nou moeten eten, of hoeveel minder, om wél die kilo's kwijt te raken?

Ik snoep nooit. Als dan is dat een winegummetje of een dropje. Af en toe een stukje chocola, bij voorkeur zo puur mogelijk (hou enorm van 80% of meer). Ik eet minimaal vlees, wel aardappels en rijst en pasta. Ik kook nooit uit pakjes, altijd vers en zoveel mogelijk biologisch. Weet ook dat noten als tussendoortje goed voor me zijn (het liefst eet ik ze ongebrandt). Dus in basis begrijp ik wel wat goed is en niet goed is, maar ik kan de link even niet leggen naar hoeveel en wanneer.

Daarnaast ben ik gevoelig voor een schommelend bloedsuiker en dus wil ik ook minimaal 5 eetmomenten hebben.

Kan iemand mij verder helpen? Ik baal er zo van; ik rook niet, drink niet, sport graag en toch val ik geen gram af en ben verder wel gezond, op de stress na.

2. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Je eet niet genoeg, waarom wacht je tot je begint te knagen om een boterhammetje te eten..??
    De dietiste gaf mij destijds mee of onbijt wat jij beschrijft of 2-4 sneden brood dan 2 uur later, fruit snack, 2-3 later lunch weer 2-4 boterhammen, 2 uur later een snack zoals een koekje, cup a soupje je weet wel.. En dan 2 uur later avond eten en dan gewoon een normale maaltijd. En daar zou ik stabiel van worden en eerder afvallen dan aankomen. En dranken beperken tot water, thee en een koffie in de ochtend.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Meet het eens op wat je echt verbrand.

Mijn basis zou 1230 moeten zijn. Maar dan doe je niks. In beweging zou ik met mijn gewicht als ik gewoon normaal doe rond de 1600 a 1700 verbranden ( ik ben 50 kilo bij een lengte van 1.58) . Maar dit ligt bij mij veel hoger.

Ik heb een keer opgemeten wat ik verbrand op een gewone dag en op een dag als ik sport. ( dit doe ik met een hartslagmeter)

Ik kwam op 2200 op een gewone dag en op een sport dag 3000

Als ik dus zou willen afvallen moet ik 500 calorieën minder eten dan ik verbrand. Ik wil trouwens absoluut niet afvallen.

My fitnesspall zou ik er ook bij pakken. Dan kun je zien wat je precies eet.

Je eet echt al snel te weinig inderdaad. En ga ook veel meer water drinken. Ik start bijvoorbeeld nog voordat ik opsta met een heel groot glas water ( staat op mijn nachtkastje)

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Void, die ene boterham ' s middags is omdat ik geen gevoel van honger heb. Geen trek. Ik mis het signaal dat ik moet eten. Frisdrank drink ik ook niet trouwens. Maximaal 2 koffie per dag zonder suiker. Suiker voeg ik nooit ergens aan toe trouwens. Het zit overal al in ;)

Bosi333, dan zou ik een hartslagmeter nodig hebben. Die wil ik tzt wel aanschaffen ivm hardlopen. Financieel kan ik deze op korte termijn nog niet kopen. Water drink ik inderdaad ook veel. Daar begin ik mee en drink de hele dag door. Ik haal met gemak de 2 liter wel en vaker is dat wel meer. Die app die je benoemt zal ik eens naar kijken. Net als meerdere eetmomenten.

Bedankt alvast voor jullie reacties.

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Je hoeft niet te eten als je geen trek hebt he? Ken je intermittent fasting? Google maar eens.

6. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Ik denk dat je ook iets aan je stress moet doen. Dit helpt niet mee om af te vallen.

7. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Stress is een dikmaker, daar zou je eerst iets aan moeten veranderen. Daarbij moet je je lichaam te leren voeden. Je lichaam heeft bouwstenen, vitamines etc nodig. Anders hulp zoeken bij een voedingsconsulent of dietist...

8. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ja maar als je dus 's avonds de drang krijgt om te eten dan zit 'em daar het dus het probleem en het is echt een kwestie om jezelf aan te leren meer overdag te eten. Ik heb precies hetzelfde probleem alleen is mijn gewicht niet zo dramatisch. Je energie crasht er echt zo hard door. Het is iig goed dat je 's ochtends eet als dat weg valt dat is pas problematisch!

9. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.027
    551
    113
    ik kan je evt helpen als je wilt.

10. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    @Skatje; nee, dat ken ik niet. Ik ga eens even lezen hierover, dank je wel!

Meca en coffeejunkie; ik weet inderdaad dat stress me niet verder helpt om af te vallen (bij sommigen wel trouwens). Ik ben daar ook mee aan het werk. Ik ben me ook bewust van wat ik nodig heb qua voeding. Het is niet zo dat ik geen fruit eet of groenten, ik weet de verantwoorde snacks te vinden en gebruik een supplement (twee). Het zit m niet zozeer in niet weten wat ik moet eten. Maar meer in; hoeveel kan ik het beste eten om wel af te vallen.

Void; ja inderdaad. 's Morgens dwing ik mezelf ook echt, anders is het zo half elf voor ik voor het eerst eet.

TinaTeenslipper; ik sta voor alles open! Dus roept u maar.

Ik zal even een "ongeveer" dag beschrijven.

Wanneer ik 's morgens direct ga hardlopen (bijv. in het weekend als mijn dochter bij haar vader is), dan sta ik dus op, eet ik een banaan, twee glazen water en dan ga ik mijn 5km lopen. Wanneer ik terug kom koel ik eerst af, drink ik weer water en daarna ga ik ontbijten. De ene keer is dit een schaaltje kwark met muesli zonder suiker o.i.d. De andere keer twee volkoren crackers (desem van wasa) met kaas of smeerkaas. In het weekend neem ik daar een ei bij.

Op normale dagen ontbijt ik pas als ik mijn dochter naar school heb gebracht. Rond negen uur dus. Kwark of crackers.

's middags eet ik twee boterhammen, daar maak ik vaak een tosti van. Alleen met kaas. Vleeswaren eet ik nagenoeg niet. Heel weinig, nog geen pakje bijvoorbeeld per week. Ik vind het gewoon niet zo lekker. Dus veelal kaas of soms een humus. Soms maak ik een eitje, roerei en dan met twee crackers en een cup a soup. Dat laatste eet ik liever niet omdat er zoveel zout in zit, maar zo nu en dan is het wel ok. Ik eet liever mijn eigen, verse soep. Vegetarisch.

Tussendoor eet ik 's morgens een appel of een peer of wat druiven. Soms een plakje ontbijtkoek.

's Middags eet ik wel eens een handje noten, een pinda of een rijstwafel. In elk geval geen chips op snaai. Mijn dochter vraagt uit school altijd wat lekkers, maar snoepen is hier geen gewoonte. Meestal pakt ze een rijstwafel, een cracker of maak ik voor haar cheesedippers klaar; volkoren soepstengeltje met smeerkaas. Dat soort dingen. In uitzonderlijke gevallen krijgt ze chippies. Ze is ook gek op verse walnoten, wanneer ik die in huis heb, pellen we er samen twee per persoon en eten we dat tussendoor.

Avondeten is altijd verse groenten. Wanneer we met het warme weer een broodje eten, dan doe ik er altijd rauwkost bij. Zonder dressing trouwens. Maar een avondmaaltijd kan zijn; zilvervliesrijst, spinazie en gebakken tofublokjes. Maar ook gewoon gekookte aardappel, bloemkool en een tartaartje.
    Af en toe (eens in de drie maanden ofzo) eten we dingen als een broodje shoarma. Afgelopen zomer hebben we wel wat vaker een broodje hamburger of kroket gegeten. Maar dan heb ik het over twee broodjes per persoon met weinig toevoegingen.

Dit een beetje om een kleine indruk te geven.

11. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Dat klinkt mij niet als een uitzonderlijk dikmakend eetpatroon. Uiteraard zijn hamburgers en broodjes kroket etc. niet gezond, maar eens om de 3 maanden moet kunnen.
    Ben je al bij de huisarts langsgeweest om dingen als nuchtere bloedsuikerspiegel/schildklier/... na te laten kijken?

12. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.006
    113
    Ja ,dat heb ik inderdaad ook al. Dat is allemaal in orde. Ik heb soms het idee dat ik dus net te weinig eet (en de stress speelt ook een rol). Ik ben wat dat betreft binnenstebuiten gekeerd en daar is niets raars uitgekomen.

13. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik eet ook liever soep haha maar dat is prima joh! Zolang je er maar variatie in houdt. Het is beter om het af te wisselen dat elke dag hetzelfde te eten. Het is ook echt niet erg om iets ongezonds er bij te betrekken zolang je maar niet heel de dag door ongezond eet. Zo eet ik eigenlijk alleen hagelslag op brood, broodje kaas en sla met mayo of toast met soep.. Mij zie je echt geen vlees op mijn broodje doen!

Probeer rustig te zitten en de tijd te nemen om te eten. En gewoon iets proberen te pakken binnen een uur dat je opstaat. Dat heeft te maken met glucose opnamen en bloedsuiker. Stress helpt inderdaad ook gewoon echt niet, ik had ooit 5kg aan stress tussen m'n schouders zitten. Als je een vakantie kan nemen zou ik dat echt enorm aanraden, dat hielp voor mij maar uiteindelijk was het toch echt tijd en de stressvolle factoren uit mijn leven verwijderen tot dat echt weg viel.
    Dat omgekeerde wereld wil je eigenlijk ook niet. Ik bleef eerst maar aankomen + die 5 kilo stress in m'n nek. Na een relatie breuk, kreeg overigens ook stress van die kerel. Zwaaide dat 180 graden de andere richting in en heb ik ook nog eens ondergewicht mee gemaakt en dat was achteraf een stuk minder fijn dan het overgewicht waar ik mee kampten.. Puur omdat ik daar fysiek echt ziek van werd.

Deel Deze Pagina