zwaar verrekte enkelbanden

Discussie in 'De lounge' gestart door Hoop42, 15 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik ben gisteren van de trap gegleden en daarbij mijn enkelbanden zwaar verrekt. Ik ging kapot van de pijn, ik zit in ingezwachteld en moet omhoog zitten en mag niet lopen.
    Het doet echt enorm veel pijn.
    Ik heb nog nooit iets gebroken of verrekt en ik vroeg me af hoelang zo iets duurt?
    Wat is dat balen als je niks kan doen, kan amper naar de wc:(

Wie heeft dit ook gehad en hoelang duurde het voor jullie weer een beetje konden lopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.:)

2. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben met hardlopen eens hard gevallen en heb toen mijn enkelbanden verrekt (ging in het donker op een stoeprand staan). Ik werd ook ingezwachteld maar moest de zwachtel van de arts de volgende dag eraf halen en de voet blijven bewegen en rustig aan op lopen. Anders wordt het stijf en de banden en spieren moeten weer aansterken. Uiteindelijk ging het met een paar dagen steeds beter en na 2 weken liep ik alweer volledig en rende ik weer.

3. Kuukske

Kuukske Bekend lid

26 nov 2012
    661
    10
    18
    Wat naar voor je zeg! Heel veel beterschap gewenst en hoop voor je dat de pijn gauw minder wordt.

4. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Enkelbadletsel is pijnlijk. Zou je wiillen aanraden om over een paar dagen naar een fysio te gaan. En echt goed je reut pakken en niets forceren ;)

5. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

ik kan gewoon ook echt niet lopen, ik heb een keer eerder mijn enkel verzwikt, toen kon ik nog wel lopen maar nu lukt dat me echt niet.

Ik probeer wel wat te wiebelen met mijn tenen, zodat daar wat beweging in blijft, maar ook dat is erg pijnlijk

6. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik moet over een week terug komen en ze hebben niks gezegd over de zwachtel. Weet niet wat ik nu moet.

7. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Bel een sportfysio! Zij weten veeeeel meer over dit soort letsels dan een huisarts of arts. Te lang omhoog zitten is ook niet goed. Koel je ook? Ik zou ongeveer 3x per dag een kwartier koelen met een icepack. En neem wat pijnstilling voor de pijn.

Verder als je echt bijna niet kan lopen, zijn er foto's gemaakt? En heb je krukken? Dit om te voorkomen dat je verkeerd gaat lopen.

Ik zou dit echt geen week gaan afwachten. Een fysio weet heel goed wat het beste voor je is. Ikzelf ga ook direct naar een fysio met dit soort letsels.

8. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Ga direct naar de fysio. Je moet juist blijven bewegen maar niet forceren.

9. Middagdutje

18 apr 2014
    95
    0
    6
    NULL
    NULL
    Klinkt misschien raar maar zit de zwachtel niet te strak..?
    Heb ik een keer gehad..

10. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ernstige verzwikking duurt lang en dan heb je echt die zwachtel nodig. Het kan nooit kwaad om te overleggen met een fysio. Iig je voet omhoog houden om de zwelling tegen te gaan/te verminderen.

Duurt over het algemeen langer dan een breuk, dus zou er niet vanuit gaan dat je over 2 weken alweer alles kan.

Beterschap!

11. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

Ik kon toen ook er echt niet op lopen. zelfs als mijn voet 1 cm verschoof op het kussen verging ik van de pijn. na 4 dagen kon ik er op staan en na iets meer dan een week kon ik weer lopen. na 2 weken was het pas echt weer normaal lopen en rennen.

12. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Bel een fysio en ga langs. Enkels zijn rot plekken, ik heb de mijne begin dit jaar gebroken op drie plekken en heel mijn spieren ook naar de mallemoer. En ik heb veel baat gehad bij de fysio

13. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Bij mij is het nu 6 weken geleden en nog doet het bij sommige dingen pijn. Gisteren voor het eerst weer 2.5 km hard gelopen. Ging goed, maar wel weer zwelling. Ik kon vrij snel weer lopen, maar vind dat ik lang pijnklachten heb gehouden

14. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Ik heb pijnstillers en ik heb het gekoeld toen het net gebeurd was totdat ik in het ziekenhuis gezwachteld ben. Ik moest dit erom houden. Ik zit hoog,maar probeer ook wel te bewegen, want ik merk dat het behoorlijk stijf is.
    Ik zou nu niet eens weten hoe ik bij een fysio kom:(

15. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Krukken?

16. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

die heb ik:)

17. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ik heb van die superfijne enkels die altijd om niks omzwikken. Soms loop ik en dan bam lig ik weer op de grond. Toen zei iemand me; en als je dat hebt gehad ga je dan met je voeten hoog zitten? Ik zeg ja natuurlijk. Ja zegt ie; en dan laat je je voeten gestrekt en daarmee blijven je banden gerekt. Als je de voeten in de gewone hoek houdt (zoals je zeg maar hebt als je voet op de grond staat) dan geneest je enkelband mooier. Dus sindsdien ging ik niet meer met de voeten hoog zitten, of met de voeten hoog maar dan wel steunen op de onderkant. Die hoek dus houden. Ik moet zeggen ik ben nu al een paar jaar niet omgezwikt, terwijl ik vroeger 3x per week zwikte.
    Die zwelling moet natuurlijk wel weg, daarvoor is hooghouden goed. Alleen het strekken was dan weer niet goed.

18. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Is er niemand die je kan brengen? Ik raadt het je echt aan hoor. En zolang je zwelling hebt gewoon blijven koelen. Hoef je de zwachtel niet voor af te halen.

19. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    4 dagen het drukverband erom laten zitten met zoveel mogelijk rust. Niet belasten dus echt met krukken lopen. Daarna naar de fysio om in te laten tapen (dat kan pas als de eerste ergste zelling weg is).
    Voet hoger leggen dan je heup en koelen met een ijspakking.
    Advies van een fysio;)

20. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

Dank jullie wel dames voor jullie goede adviezen. Het gaat vandaag ietsje beterMaar niet heel veel. Ik kan wat makkelijker lopen met de krukken maar word iedere keer misselijk en het zweet breekt me uit.
    Voel me net een oud wijf(ben ik natuurlijk al wel:D)

Deel Deze Pagina