Nav het U en Jij topic, hoe noemen jullie kinderen hun ooms en tantes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 17 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Bij mijn familie is het alleen de voornaam, bij m'n man willen ze er nog wel eens tante/oom voor zeggen...

2. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier gewoon de voornaam bij ooms en tantes. Dat formele vind ik niks binnen familie. Opa's en oma's zijn gewoon opa en oma of eventueel met voornaam erbij.
    Wij zijn ook niet van u maar gewoon je of jij.
    Zelf noem ik mijn vader altijd ouwe als soort koosnaam of ik noem zw bij hun voornaam of pa en ma. Bij mijn schoonfamilie net zo.

3. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Tante of ome.....of alleen de voornaam!

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Bij mijn man is het de gewoonte om wel " oom naam" en "tante naam" te zeggen. Bij mij in de familie is dat niet gewoon. We zijn het er nog niet over eens of we de beide ooms inderdaad oom blijven aanleren aangezien ze zich nou niet echt als "oom" gedragen.

De beide vriendinnen van zijn overigens nog geen tante, wanneer werd bij jullie de vriendin/vriend van tante/oom genoemd?

5. Islah

Islah Niet meer actief

Er zijn een aantal ooms en tantes die ze bij de voornaam noemen, dat zijn mijn zus en de jongste broer en zus van mijn man. En er zijn er wat die ze oom/tante noemen (+ voornaam) vanwege het grote leeftijdsverschil (gevoelsmatig klopt het dan niet dat ze bij de naam genoemd worden). Oudste zus van mijn man is 17 jaar ouder dan hij en is zelf al oma bv.

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hier ook zo.

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Bij de voornaam. Mijn oudere zus wil geen tante genoemd worden en mn andere zusjes zijn nog zo jong dat ik het zelf een beetje raar zou vinden om ze tante te noemen.

8. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    mijn kinderen zeggen oompie en tante

en mijn neefjes en nichtjes zeggen ook tante en oom tegen mij en mijn man en dat vind ik zooo leuk :D:D:D

mijn beste vriendin noemen mijn kinderen ook tante

oma en opa geen namen erbij gewoon opa en oma mijn ouders, en mijn mans moeder is omieeeee :D

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze kinderen zeggen Omke *naam* (Omke is Fries voor Oom) en Tante *Naam* tegen onze broers en zusters.
    Tegen een deel van onze vrienden zeggen ze ook Omke/Tante en een ander deel wordt met de voornaam aangesproken.

Tegen opa en oma is het Pake of Beppe, evt met de voornaam er achter. Sinds het overlijden van mijn schoonmoeder worden de voornamen minder gebruikt, omdat alleen mijn ouders er nu nog zijn.

10. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.571
    3.507
    113
    Oom + naam en Tante + naam.

Vrienden en vriendinnen gewoon bij de voornaam.

Ik ben zelf tante van 7 kinderen. Die van mijn broer en mijn jongste zus zeggen tante. Die van mijn oudste zus (15 en 11) doen dat niet en dat vind ik best wel jammer, maar niet vervelend. Wat ik wel vervelend vinden is dat ze soms niet mijn volledige naam gebruiken, maar dat ze het afkorten. Als ze dat doen verbeter ik ze.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Overigens ben ik tante van 22, waarvan eentje zelfs ouder dan ikzelf en een paar rond mijn leeftijd dus die noemen mij uiteraard geen tante haha.

12. Mijn zusje noemt hij Tante *afkorting naam*. Mijn broertje noemt hij gewoon bij z'n voornaam, maar zij schelen ook maar 5 jaar ;)

Ons meisje praat natuurlijk nog niet, maar bij m'n zusje zal het hetzelfde gaan. M'n broertje heb ik laten kiezen wat hij wilde; Oom *naam* of gewoon z'n naam (zij schelen 11 jaar). Hij wilde dat zij hem ook gewoon bij z'n naam gaat noemen. Heel af en toe valt er wel eens een Oom *naam* tussendoor, maar ik denk dat als ze straks zelf gaat praten, het gewoon z'n naam wordt.

Ik hoop dat ik over een jaar of 2 a 3 ook Tante *afkorting naam* wordt genoemd :D

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn broertje noemen ze Ome *voornaam*. Mijn man zijn zusjes noemen ze bij hun voornaam, maar dat zijn ook nog maar pubers en dus schelen ze niet zo heel erg veel.

14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hoe bedoel je 'nog steeds'?
    Waarom zou een oom tegenwoordig geen oom meer heten? Volgens mij zijn die familiebanden nog steeds dezelfde als 100jaar geleden.

Ot: ooms en tantes altijd met oomX, tanteX, hetzelfde met opa's en oma's, verder wel met jij en je.
    Ouders van vriendjes en onze vrienden spreken ze aan met U en mevr of meneer, behalve bij mensen die zo vertrouwd zijn dat het bijna familie is.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Beide. Soms tante en nonkel (geen oom voor ons), soms tante en nonkel en dan de naam erachter, soms enkel de voornaam. Het is al hoe het uitkomt.

Mijn neefje en nichtje hebben een aparte naam voor mij, een verbastering van mijn voornaam. Dat stamt nog uit de tijd dat de oudste mijn naam niet kon uitspreken, en het is een soort geuzennaam gebleven. Mijn vriend noemen ze gewoon bij de voornaam, daar had hij expliciet om gevraagd.

16. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Dit dus. En opas en omas gewoon opa naam oma naam,

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Alle ooms en tantes zijn je/jij en worden bij hun voornaam genoemd. Alleen oude oma (overgrootoma) word u genoemd

18. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Dit.

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Opa en Oma worden bij hun voornaam genoemd.

Dus Opa ..... en Oma .....

ze noemen de rest van de familie ook gewoon bij voornaam maar niet met tante of oom er voor. Vind ik een beetje overdreven en te strak voor onze familie. Zo zijn wij niet.

Alleen mijn zus noemen ze niet bij naam bij haar verzonnen naam :D
    vanaf baby af aan konden de kids haar naam niet uitspreken en maakte de oudste er iets grappigs van, de kids zijn er dus mee opgegroeid om haar op die manier aan te spreken :D Haar echte naam klinkt nu ook gewoon echt stom. :D

20. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier hetzelfde

Deel Deze Pagina