Nav klimaatmars: wat doe of laat je voor het milieu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 10 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik heb ergens gelezen van een gastouder die op wasbare luiers overging. Elk kind werd gebracht met wegwerpluier die meteen uit ging, naam erop, in bakje. Wasbare luier aan. Als ze werden opgehaald kregen ze de wegwerpluier weer aan waar ze in werden gebracht. Geen luierafval meer. Nou ja. Minder. En wel veel was natuurlijk.

Moet je ervoor over hebben maar ik vond het wel een mooi idee. Is vast nog aftrekbaar van de belasting ook.

MaLuc vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Het is wel aftrekbaar denk ik maar ook een flinke investering. Bovendien moet je dat wel in overleg doen vind ik. En dan moet de wasmachine hier overuren draaien waarvan ik mij dan afvraag wat je ermee opschiet, want nu draait die zeker niet dagelijks. Dan moet dan wel.
    Ik heb ook geen droger en met al die wasbare luiers van 4-5 kindjes per dag is ophangen geen doen meer. Dus onderaan de streep vraag ik mij af of dat echt opschiet als go zijnde.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Wij hebben 2 grijze containers, waarvan sowieso een altijd vol zit. Ik wil terug naar een, maar ik zou niet weten hoe. Moet wel zeggen dat plastic hier niet apart ingezameld kan worden.

4. Bootcamp babe

Aan de gemeente vragen waarom geen plastic wordt gescheiden? Het antwoord kan zijn dat dat na inzameling gebeurt. In dat geval zou ik kijken naar wat er die kliko in gaat en of je daar wat aan kan doen. Online bestellingen zit vaak veel verpakkingsmateriaal aan. Voedsel zit nog weleens in niet comprimeerbare verpakkingen. Die mijd ik. Of ik gebruik ze daarna zelf om dingen in te bewaren. Wasmiddel vooral vloeibaar zit in vreselijke verpakking. Er bestaat ook navul in comprimeerbaar plastic. Dat soort dingen.

5. Bootcamp babe

Ik snap je helemaal. Ik vind twee kinderen in wasbare luiers al een uitdaging.

tuc vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

30 maart is trouwens nationale compostdag. Kun je bij jouw afvalverwerker per volwassen inwoner van de gemeente een zak compost ophalen voor in de tuin.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik wordt in winkels heel moe van bv komkommers die nog extra in plastic zitten: waarom??

Zoe123 en Bailey07 vinden dit leuk.
  8. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Wij scheiden glas en papier, zijn van 7 dagen vlees eten naar 2 a 3x in de week geen vlees gegaan.
    Neem zelf tasjes mee met boodschappen doen, gooi nooit afval op straat. Gebruiken erg weinig de auto. En sinds kort ben ik gestopt met boterhamzakjes gebruiken, ik neem nu de broodtrommel gewoon mee en bewaar etenswaren in bakjes ipv zakjes. Op werk gebruik ik nu een mok ipv plastic bekers voor koffie/thee.

9. jade2011

jade2011 Actief lid

9 mrt 2013
    214
    319
    63
    Kleding koop ik zoveel mogelijk tweedehands (met uitzondering van ondergoed en schoenen). We hebben alle verlichting vervangen voor led. Ik zet de kachel 2 graden lager dan hiervoor. We douchen niet elke dag. Ik gebruik de droger zo min mogelijk. Ik zet bloemen in de tuin voor de bijen in de zomer.

10. Bootcamp babe

Dit kan ook te maken hebben met langere houdbaarheid. Dan dient het wel een ander doel, nl dat er minder verspild wordt. Het blijft lastig...

11. tuc

tuc Niet meer actief

Is dat zo? Zijn ze dan langer houdbaar?? Overigens krijgt een komkommer hier niet de tijd rot te worden haha.

12. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

Datnis jammer. Zou fijn zijn als ze zo’n inzamelpunt in de buurt hebben. Luiers nemen een hoop ruimte in, zeker als gastouder

tuc vindt dit leuk.
  13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.954
    113
    Vrouw
    En ook, waarom in de ene winkel wel en bij de andere winkel niet??
    Ik haal ze in huis en ze gaan uiterlijk de volgende dag op.
    Er gaan hier zeker 7 komkommers per week doorheen hahahaha

tuc vindt dit leuk.
  14. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Wij hebben een ander huis gekocht en heel de tuin was beklinkert , we hebben afgelopen weekend een der van de klinkers eruit gehaald en 6 bomen geplant
    Ook komen er lage borders met planten
    Zodat het regenwater weg kan lopen.
    Doordat iedereen zijn tuin onderhoudsvriendelijk maakt kan tegenwoordig nergens het hemelwater meer weg en ook dat is slecht voor het klimaat

Verder doen wij veel hetzelfde zoals ik al lees
    Afval scheiden
    Beide op de fiets naar het werk en de auto zoveel mogelijk laten staan
    Minder vlees eten
    En s avonds lekker een dekentje op de bank i.p.v. de verwarming hoger zetten

Oh ja en we hebben met een bevriend stel samen een grote moestuin waar we de nodige groenten uithalen

Amberxx, Eefje00 en Rozemarijn33 vinden dit leuk.
  15. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Als het gaat om energie en water denk ik dat het best kan schelen voor het milieu. Ik ben er zelf niet bij, maar hoorde laatst eens dat elke wegwerp luier 30 liter water kost om te produceren. Dat is wel even wat pittiger dan het water voor een wasje waar best heel wat luiers in kunnen.

Waar ik me druk mee maak:
    • Wasbare luiers (hé , verrassing)
    • Ook andere wegwerpproducten zo veel mogelijk minderen. Herbruikbare groentezakjes, brooddoos, doppers en keep cups, en een eigen mok onder het koffiezetapparaat op het werk
    • Isoleren van het huis; we hebben nu spouwmuur en zolder isolatie en de kruipkelder staat nog op het verlanglijstje
    • Wanneer mogelijk het OV pakken (vooral woon-werkverkeer)
    • Vlees minderen; we eten nu 2 - 4 keer per week vlees waar we 'vroegah' vrijwel dagelijks vlees aten
    • Ecologische producten zoals wasmiddel en schoonmaakmiddelen (zelf maken komt misschien nog eens)
    • Biologische etenswaren, voor zover goed verkrijgbaar.

16. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Tweedehands kleding kopen

Energiezuinige woning en apparaten. Helaas wel nog op gas, maar ons gasgebruik is tov onze vorige woning echt drastisch gedaald.

Alternatieven voor plastic en/of wegwerp. We gebruiken wasbare wattenschijfjes en billendoekjes, en blokken zeep en shampoo ipv vloeibaar in plastic fles. Geen flesjes drinken kopen maar altijd zelf meenemen. Milieuvriendelijk schoonmaakmiddel

Minder vlees eten, en als we het doen biologisch en lokaal geproduceerd

Afval goed scheiden

17. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik ben eigenlijk steeds minder voor het milieu gaan doen de afgelopen jaren.

Meer gaan vliegen voor werk maar ook vakantie.
    Veel auto gaan rijden voor werk. (Wel een kleintje)

Ik eet heel weinig vlees. En probeer bewust om te gaan met energie. Huis is goed geïsoleerd en ik verwarm alleen de woonkamer.
    En probeer zo veel mogelijk biologische producten te kopen. Zowel eten, speelgoed als kleding.

19. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik hoorde onlangs dat ze de plastic inzameling misschien gaan stoppen.

Wij gebruiken 1.5 tot 2 zakken plastic per week.
    De grijze bak gaat 1x per maand aan de weg.
    De groene bak om de week vanwege de stank.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.387
    17.327
    113
    Dat zal toch niet zeker? Hier worden overal ondergrondse containers geplaatst voor rest afval. De grijze bak wordt dan voor plastic

Deel Deze Pagina