Nav klimaatmars: wat doe of laat je voor het milieu?

Discussion in 'De lounge' started by Annemeis, Mar 10, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,231
    6,693
    113
    Ik kwam laatst een artikel tegen dat spullen de grootste milieu impact in een huishouden heeft.

Daarin doen wij het redelijk goed. We doen erg lang met onze spullen. Vervangen ze pas als ze stuk zijn of op en andere manier niet meer bruikbaar zijn. We hebben weinig apparaten in huis.

We kopen wel veel nieuw. Met als reden dat ik spullen echt mooi moet vinden, wil ik er langer mee doen. Met tweedehands maak je toch vaak een compromis.

Ik lees hier ook over biologisch eten. Helaas is dat niet altijd de milieuvriendelijkste optie. Ik vind lastig om per product hier een afweging in te maken.

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

Geen idee. Mijn moeder had het ergens gelezen en daarna hoorde ik het van nog iemand.
    Lijkt me ook stug dat ze dat gaan doen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier wordt het plastic ook niet meer opgehaald. Halverwege vorig jaar zijn ze ermee gestopt. Wel staan nog steeds overal de automaten waar we de zakken uit kunnen halen en brengen wij het zelf naar een inzamelpunt.

4. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Beetje flauw maar...

Mogen die mannen in hun stations ook eens van de weg af. De hele dag zitten deze salesmanagers, accountmanagers en managers van sales- en accountmanagers in de auto. Waarom? Omdat ze het liefst om 5 uur nog in Leeuwarden zitten ipv in Hoorn/Lutjebroek/Sint Annaland en geen zin hebben in het eet/kind/bedtijdgedoe. Dus hups overal altijd maar heen. Terwijl er bestaat e-mail, telefoon, Skype enz maar bij elke blaat vanuit de klant komen ze opdraven. Ze vervuilen de boel. Nergens voor nodig. En die werkgevers kunnen beter gewoon 2 gemeenschappelijke auto’s aanschaffen en nieuw beleid invoeren.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    Zoals genoemd is dat echt een kwestie van luiheid en verkeerd inkoopbeleid. Je kinderen zijn al uit de luiers dus dan zou het mogelijk moeten zijn.

6. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

Luiheid zou ik het niet noemen... verkeerd inkoopbeleid zou kunnen, maar dat is ook niet overal makkelijk aan te passen.
    Zo vindt de supermarkt het hier prima als ik stoffen tasjes gebruik voor groente en fruit en kreeg een vriendin in een andere woonplaats te horen dat ze dit liever niet hadden. Tja... als dat de enige supermarkt in de buurt is...

suus1983 likes this.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,346
    36,205
    113
    Zou je mij gewoon niet meer willen quoten?
    Ik kan jou en je meningen niet uitstaan.

tuc likes this.
  8. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    Och jee vervelend zeg. Als je geen reactie op mij geeft hoef ik ook niet te reageren.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,346
    36,205
    113
    Laat maar. sommige mensen zijn het niet waard.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Als tip: is heb van de ah herbruikbare netjes voor groenten, fruit en broodjes enz. Werken perfect. Worden bij elke winkel geaccepteerd. Lijkt meer op de plastic zakjes die de winkels zelf verschaffen dan een stoffen tasje.
    Ik heb er een aantal gekocht en zitten standaard in mijn tas en in mans auto (anders vergeet tie ze:confused:) en als ik zie wat wij aan losse groenten en fruit halen scheelt dit megaveel afval.

Amberxx and Rozemarijn33 like this.
  11. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    Goed dat jij er wel bewust mee bezig bent. Ook een goed voorbeeld naar kinderen toe. Ik maak dus ook bewust de keuze voor een supermarkt waar dit gewoon kan. Je kunt dit ook aangeven en uitleggen. Zeker in de huidige tijd zie ik bijna geen plekken meer waar ze er niet voor open staan. Hier verdwijnen bij de supermarkten overal de plastic tasjes. Je kunt nu zelfs herbruikbare broodzakken kopen. En van die netjes voor groente en fruit.

Daarnaast heb ik ook groente en fruit uit eigen tuin. Vinden de kinderen ook geweldig.

12. Rozemarijn33

Rozemarijn33 Niet meer actief

Ja die hebben wij ook :) die vind ik erg fijn. En we hebben ook wat minder doorzichtige katoenen tasjes die we gebruiken als we naar de markt gaan.
    Vriendin dus ook, maar er kwam iemand van de groenteafdeling naar haar toe met die mededeling. Ze was er zo boos over dat ze een klacht heeft ingediend. Weet alleen niet wat ze er op terug gehoord heeft. Moet ik toch eens vragen aan d’r.

tuc likes this.
  13. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik gooi fruit vaak los onderin de kinderwagen. 1 sticker op een appel als ik uiteraard wel alles heb gewogen. Heeft nog nooit iemand iets van gezegd.

Ik vind wel dat AH echt alles inpakt als we online boodschappen bestellen. Zo absurd dat je het eigenlijk mee zou moeten kunnen geven aan de bezorger. Eens denken wat ik daarmee kan doen richting AH.

14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,500
    21,913
    113
    Nou, inderdaad, ik vond deze uitspraak ook heel opmerkelijk!
    Zeker als je je bedenkt dat vele Afrikaanse landen nu nog steeds de gevolgen ondervinden van jarenlange (of in sommige gevallen eeuwenlange) westerse kolonisatie, dan is zo'n uitspraak al helemaal niet op z'n plek. Maar het klopt gewoonweg ook niet. Daar waar ik me in Nederland in allerlei bochten moest wringen voor het milieu, zijn bepaalde zaken in Afrika heel normaal (ik woon zelf in Afrika).
    Om wat voorbeelden te geven; mensen gaan vaak met meerdere mensen in een auto naar de markt, tenzij ze dichtbij wonen, dan gaan ze lopend. Ook zijn veel dingen verpakkingsvrij: groenten, fruit (en komkommers blijven hier zónder plastic velletje gewoon lang goed hoor), eieren, granen, peulvruchten, suiker/zout/meel, maar ook dingen als olie laat je gewoon bijvullen in een lege fles wanneer je die wil vullen). Volgens mij is er in heel Nederland welgeteld 1 verpakkingsvrije winkel, in België ook, dus dat schiet niet heel erg op. Natuurlijk heb je alsnog verpakkingen, maar wel vele malen minder dan in Nederland.
    Qua verwarming hebben wij een gaskachel zoals je die in oudere huizen ziet in Nederland, eentje in de woonkamer. Afgelopen winter (december/januari/februari) stond die regelmatig aan, en aan de energierekening te zien verbruikte het niet ontzettend veel. De meeste mensen moeten het echter doen met een andere verwarming die op een gasfles werkt of helemaal zonder verwarming. En airconditioning is voor de meesten (ondanks de hete zomers) al helemaal niet aan de orde, net zoals het regelmatig eten van vlees, regelmatig nieuwe kleding kopen of vliegreizen (ik ken persoonlijk niemand waar ik woon die ooit naar een ander land is gevlogen voor vakantie, laat staan meerdere keren per jaar, sommigen zijn wel eens op familiebezoek geweest in het buitenland). Dus waar die torenhoge CO2-uitstoot door komt zou ik graag willen weten? In ieder geval niet door die 3 maanden winter per jaar waarbij de verwarming in alleen de woonkamer aanstaat, vermoed ik.
    Natuurlijk is het wel zo dat het westen erg afhankelijk is van Afrikaanse grondstoffen die dan weer worden gebruikt voor o.a het produceren smartphones en dergelijke, maar dan is het wel in opdracht van andere continenten. Ik las laatst nog dat de vraag naar chinees plastic (verpakkingsmateriaal) in Nederland fors is TOEgenomen, ondanks alle pogingen van de overheid deze juist in te dammen. Als Europa zo milieubewust was dan zou die plasticdrang eerder zijn afgenomen dan toegenomen.

Rozemarijn33 likes this.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,500
    21,913
    113
    Ik gebruik i.p.v boterhamzakjes ziplock zakjes van de Ikea, die ik afwas en vervolgens laat drogen (volgens mij kunnen ze ook in de vaatwasser, maar dat weet ik niet zeker want ik heb zelf geen vaatwasser), ze gaan erg lang mee. Ook heb ik een aantal jaren geleden geïnvesteerd in kleine afsluitbare bakjes.
    Qua zeep gebruiken we gewoon een blok zeep. Die koop je hier los per stuk maar in Nederland zal dat ook wel weer in een verpakking zitten, al lijkt het me altijd nog beter dan zeep uit een pompje.

Bubblez likes this.
  16. Bootcamp babe

Zeep uit een pompje kun je navullen. Het is even zoeken maar er zijn navul verpakkingen te koop. De DM in Duitsland verkoopt ze zeker. Maar een blok zeep of iets van de Lush is natuurlijk beter.

17. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

Jul 18, 2018
    2,989
    3,944
    113
    Female
    Van zeep koop ik vaak bij de lush. Die potjes kan je ook bewaren en terugbrengen.

Shampoo heb ik nu vegan shampoo van de Albert heijn en op die fles staat dat het 100% recycleerbaar is maar weet niet of ik dat moet geloven.
    Al het plastic is 100% recycleerbaar als je lang genoeg wacht,...:rolleyes:

18. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Ja, blokjes zeep in plaats van flessen, dat vind ik een mooie om ook weer toe te gaan passen. Welke raden jullie aan?

Ik heb trouwens ook een conditioner bar van Lush, maar die vind ik tegenvallen. Veel te hard, ik krijg er amper iets af. En mijn haar wordt er stug van. Vinden jullie dat ook van de shampoo bars?

19. Bootcamp babe

Ja die conditioner bar beviel mij ook niet.

20. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik heb er een paar geprobeerd van zepig en ik vond het echt vreselijk. Van de shampoo bar werd mijn haar onwijs touwig. De conditioner bar was beter, maar niet dat ik nou denk wow. En ook de body bars vind ik niets. Mijn huid reageert er gewoon slecht op. Ik heb nu love beauty & planet, geen bar wel vegan en in een gerecyclde fles. En fijn voor mijn huis.

Share This Page