Hoe dochter de speen af leren en leren in eigen bed te slapen..

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by SDonya, Jun 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn zomervakantie is begonnen en in deze zomervakantie wil ik eerst de speen bij mijn dochter af leren en na een maandje wil ik haar leren op haar eigen kamertje te slapen. De speen wil ik gewoon van de een op de andere dag mee stoppen, ik heb gehoord dat ze het dan 2 dagen moeilijk ermee hebben maar dat ze daarna er aan gewend zijn.. Het leren om in haar eigen bed te slapen zie ik meer tegen op.. Ik heb het al vaker geprobeerd maar elke keer huilt ze en klimt ze uit haar bed.. Ik wil de deur niet dicht doen want ik wil haar niet het gevoel geven dat ze opgesloten zit in haar eentje.. Erbij liggen werkt wel maar het afbouwen weer niet.. Iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan doen?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heeft ze de speen alleen bij het inslapen of ook gedurende de dag? In geval van het laatste zou ik hem niet meer aanbieden overdag. Haar afleiden of iets dergelijks. Bij het eerste zou ik niet teveel haasten. Ik heb begrepen dat het beter overkomt en ze het ook beter snappen als ze wat ouder zijn en je dus ook kunt uitleggen dat de speen op vakantie gaat of dat je hem opstuurt naar een klein kindje of iets dergelijks.

Het leren op haar eigen kamertje te blijven: maak een echt ritueel van het slapengaan. En dan alles in haar eigen kamertje doen. Als je haar in bed legt en ze gaat huilen en eruit klimmen, leg je haar terug. En dit volhouden. Naar haar toegaan, haar troosten (niet teveel zeggen),en terugleggen.

Succes! Ik heb deze tips gehoord van een familielid en bij haar heeft het goed gewerkt.

3. moradora

moradora Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    1,310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    wij hebben gewacht tot ze bijna 3 was en ze toen aan de babypietjes gegeven met sinterklaas in ruil voor een groot cadeau in de schoen.
    DIt vonden wij wel fijn omdat ze nu wel begreep dat ze er te oud voor werd en ze begreep het verhaal ook goed en ging er helemaal in mee. het was 2nachten lastig en toe klaar. Daarvoor al wel (rond 2 jaar) de speen overdag afgewend.
    Ik vind nog geen 2 wel jong om de speen af te wennen, ze zijn dan nog best klein en er gebeurd zoveel en hebben die troost vaak nog nodig,

4. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

Jun 23, 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Ik zou er eerst voor kiezen om haar op haar eigen kamer te laten slapen en dan later dit jaar de speen met sinterklaas meegeven.

Verder wat de anderen zeggen, in de buurt zitten en elke keer als ze er uit komt weer terugleggen. 1e keer nog zeggen dat je het doet en het bedtijd is en daarna niks meer zeggen. Per avond zal het makkelijker worden.

Succes in ieder geval!

5. honeyy

honeyy VIP lid

Nov 5, 2008
    7,635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ik zou haar niet haar 2 vertrouwde dingen in eens afpakken. Misschien eerst het in eigen bed slapen, dat ze in haar eigen bedje nog wel dr vertrouwde speen heeft..

6. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Zo zou ik het denk ik ook doen...
    Eerst nog met de vertrouwde speen in haar eigen kamer laten slapen
    En dan na een tijd de speen weg

7. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Hier ging het wennen zonder speen erg snel (mijn dochter was net 2 jaar geworden). Een vriendin van mij kreeg een baby en we hebben de speen aan de baby gegeven. Je kunt de speen ook opsturen naar Purk (echt in de brievenbu stoppen) en dan zelf een brief terug sturen namens Purk. Een andere optie is een cadeautje 'betalen' met de speen in de winkel. Zowiezo zou ik het duidelijk aangeven en elke dag stickers laten plakken. Je dochter kan zich er dan op voorbereiden. Doe er zelf luchtig over dan ervaart je dochter het ook als minder erg, zo is mijn ervaring teminste.

Als dat heel goed gaat kun je het zelf op de kamer slapen oppakken. Misschien kun je af en toe samen op haar kamer spelen zodat de ruimte als veilig en leuk voelt. Eventueel wat tekeningen maken en ophangen. Praat nog even door de babyfoon terwijl dochter met papa boven staat. Zo weet je dochter dat jullie haar kunnen horen.

Je moet even consequent zijn en volhouden maar dan komt het wel goed. Succes!

8. SDonya

SDonya Niet meer actief

Dankjulliewel voor de tips! Ik heb er nogmaals over na gedacht en we vinden de speen afleren nu belangrijker dan het slapen op haar eigen kamer.. Haar tandjes staan ook allemaal helemaal scheef dus vandaar.. Ik wacht tot haar verjaardag en dan gaan we het proberen.. Het slapen op haar eigen kamer daar gaan we toch nog een paar maanden mee wachten.. We vinden het toch eigenlijk veelste gezellig zo samen slapen.. :)

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    haha wat herkenbaar. Ik ben alleenstaand en mijn dochter slaapt ook naast mij in bed. Het is zo gezellig. Op de kast hangt nu een stickervel zodat ze in haar net nieuwe kamer mag/moet slapen. Ik vraag me nu alleen af waarom ook alweer! ik kan me wel voorstellen dat het voor een stel anders is maar als alleenstaande is er plek genoeg in bed.

10. milika15

milika15 Bekend lid

Aug 13, 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Dit dus, en te lang met de speen is ook niet goed voor de tong (ik kan het niet zo goed uitleggen). Mijn ervaring met de speen afleren bij mijn zoon viel mee. Hij was 1 jaar. Het was moeilijker voor mij dan voor hem denk ik. Ik was bang dat hij helemaal niet kon slapen. En dat was niet het geval. Ja hij zocht de speen af en toe, een beetje jengelen, maar meer niet. En het duurde alleen 2 dagen en daarna zocht hij het niet meer. En wat ik deed, ik gooide de speen echt weg want je hebt de neiging om de speen weer aan je kind te geven zodra je kind de speen zoekt.

11. tresje

tresje Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    2,414
    0
    36
    speen gewoon weggooien! ze hebben t hooguit 2 dagen moeilijk en daarna vragen ze er niet meer om.
    heb ik ook met mn dochters gedaan.
    ik zou trouwens gewoon uileggen dat het niet goed is voor haar tandjes. laat het zien in de spiegel. dat heb ik ook gedaan.
    mn dochter snapte het ook echt...
    succes!

Share This Page