De meeste kleuters zitten dacht ik al wel op een autostoel groep 2/3? Die pak je toch zo eruit? Tenminste met de Rodi van mijn dochter ervaar ik geen gezeul. De Tobi van mijn zoon wel. Maar die andere stoelen en verhogers pak je toch zo onder de arm?!
Hier tot 4,5 jaar in een groep 1 stoel. Ik reed dan zelf. Tot nu toe altijd eigenlijk bij de jongste. De oudste (7 jaar) is wel een paar keer meegeweest met een ander, weet niet of het met of zonder verhoger was, maakt me voor die paar keer niet uit. En gezeul, tja als je zelf geen stoelverhogers hebt moet je dus wel een paar stoelverhogers meezeulen als je rijdt en de ouders een verhoger meegeven. En wij gaan eigenlijk altijd met de fiets naar school dus dan is het ook niet erg handig. Als ik zelf rijd heb ik trouwens 3 stoelverhogers en 1 kindje zit in het midden, daar past niet nog een verhoger tussen. Wel de gordel om uiteraard (heup en het stuk dat dwars loopt onder oksel langs)
Ik heb een extra stoelverhoger in de auto liggen. Die gebruikte ik voor vriendjes die mee kwamen spelen. Of als mijn kind bij anderen in de auto moest. Na groep 2 niet meer gedaan, hij was ook groot genoeg. Met uitjes ging ik vaak wel mee. Dan had ik mijn oudste in zijn eigen 2/3 stoel. De kleinste kleuter sowieso op de zitverhoger en de rest alleen in de gordel of hun eigen stoeltje. Bij kinderfeestjes wisten de meeste ouders wel dat ik graag mijn kind op een verhoger wilde. Soms lieten ze dan hun eigen kleuter los in de gordel (wat trouwens strafbaar is). Of ik gaf mijn eigen zitje mee. Net wat de ouders wilden. Bij kindjes die meegingen met ons ging ook op de zitverhoger. Alleen de langsten niet, omdat onze bank ik het midden al bol loopt. Dan liep de gordel ook prima zonder verhoger.. En altijd in overleg met de ouders natuurlijk..
We hebben speciaal voor dit soort zaken een simpele stoelverhoger. In de auto heeft hij een stoeltje met rugleuning omdat hij nogal smal is vind ik dat echt noodzakelijk. Maar als ik met de trein ga, neem ik de zitverhoger mee zodat we ook met de auto kunnen. En voor een kinderfeestje laatst is die ook meegegaan. Kost 15 en zorgt gewoon net dat de gordel beter zit. Dat vind ik het uitermate waard.
Hier wordt ook door school heel duidelijk om stoeltjes en verkopers gevraagd bij uitstapjes. De keren dat ik reed zaten ze allemaal in een stoeltje neem zeker geen ander kind mee zonder stoeltje.. maar ook mijn eigen kind vervoer ik niet zonder.
gelukkig attendeert school hier ook op de zitjes. De vraag is: wie kan er mee, en hoeveel kinderen kun je meenemen, en hoeveel zitjes heb je?