niet tevreden met schoonmaakster, terecht?

Discussion in 'De lounge' started by aimee83, May 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Hoihoi
    Ik moet ff mn verhaal kwijt omdat ik me er momenteel erg aan irriteer ( hormonen?).

Ik heb door mn zwangerschap veel bekkenklachten. Mn man zou het huishouden overnemen maar door zn drukke werk 2 mnd geleden besloten een schoonmaakster te regelen. Via een tevreden collega zijn we aan een schoonmaakster gekomen.

We hebben een.klein appartement. 63M2 met 2 slaapkamers. Ze komt voor 3 uur per werk. Vind ik best ruim toch? Ik verwacht dan eigenlijk ook dat het huis secuur is schoon gemaakt in die tijd. En dan bedoel ik niet dat wekelijks de ramen, oven, koelkast etc gedaan moet worden.

We hebben weinig prullaria, en ik ruim altijd van te voren op.

Wat zij in die tijd doet:
    Wat strijk ( is ze max half uur mee bezig)
    Vloeren stofzuigen en dwijlen
    Bad en wastafel in badkamer
    Id keuken buitenkant kasjes aaien want superschoon is het niet. Met doekje over elektrische kookplaat en de gootsteen.
    Ze stoft nat en dan doet ze volgens mij alleen salontafel ad bovenkant ( zijkanten is nog vies) boekenkast op de zichtbare plekken en tv en eettafel.
    Toilet.

Ze pakt nooit een extra taak zoals plinten, oven, ramen, deuren ( die dan soms zichtbaar vies zijn), binnenkant kastjes keuken, binnenkant magnetron.

Ook stoft ze de vensterbanken in woon en slaapkamer niet. Ik ging gister met mn vinger langs de ledikant van mn dochter, een en al stof. Onder de bank en bedden zuigt ze niet. Op de schilderijen liggen wolken stof. In onze slaapkamer stof ze de kastjes niet. Ook niet bovenop de wasmachine.
    Ga zo maar door.

Ze vraagt 10 euro per uur. Sinds deze week begon ze over reiskostenvergoeding van 3,50 per keer extra.
    33,50 voor 3 uur dus.

Ik sta op het punt het op te zeggen. Een gesprek vind ik eigenlijk ook niet de moeite waard want het gaat hier niet om blinde vlekken maar hele basale dingen die niet gebeuren.
    Een keer een week geen strijk klaargelegd in de hoop dat ze dan beter poetst, maar niet het geval.

Ik ben zelf geen poetsfreak maar het huis was voor haar wel veel schoner.

Wat vinden jullie?
    Overdrijf ik, vraag ik teveel?
    Wie heeft ervaring id schoonmaak en kan er wat meer over vertellen

Grtz!

2. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Oehh tis een lang verhaal geworden haha.
    Ik moest het gewoon kwijt omdat mn man er niet over wil hebben ;)

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Je vraagt niet teveel.
    Ik zou het haar 1 keer aangeven. Pakt ze het niet op zou ik een ander zoeken. Helaas zijn goede schoonmakers zeldzaam..

Ik maakte altijd een lijst die ze af kon werken. Als ze ergens niet aan toe kwamen schreven ze dat op of melde ze dat.

4. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Ik zou een nieuwe zoeken. Ze doet erg weinig voor 3 uur per week.

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Ik zou ook even goed een keer je verwachtingen met haar doorspreken.

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    gewoon eerst eens even netjes aangeven. wat voor de een schoon is is voor een ander nog vies. maak je wensen bespreekbaar.

7. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik zou haar een kans geven. Mocht ze het na het gesprek nog niet goed oppakken een ander gaan zoeken.

8. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Thanks voor de reacties.
    Over 2 weken ben ik met verlof en kan ik het met haar doornemen. Maar ik weet niet of ik daar nog geduld voor heb omdat ik het zo slecht vind;)

9. jetje86

jetje86 Actief lid

Jul 3, 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor een appartement met twee slaapkamers 3 uur krijgen en dan niet eens onder bed en banken stofzuigen? Nee dat klinkt niet erg als een enthousiaste schoonmaakster nee.

10. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Je gaat er toch vanuit dat een schoonmaakster weet wat ze moet doen, maar das misschien naief van mij.

11. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    Ik zou ook een gesprek aangaan, ook van hoe zij vind dat t gaat,
    Zogezegd zal zij het ook waarderen om feedback te krijgen

Kijk het nog 2 wkn aan na het gesprek, en zie je geen verbetering, misschien heeft ze het helemaal niet door

Voor als je toch op zoek gaat naar een ander, waar woon je?? Als het in de buurt is houd ik me aanbevolen

12. petrova

petrova Actief lid

Wij hadden thuis altijd een schoonmaakster vroeger (m'n moeder heeft er nog steeds een), ze deden eigenlijk allemaal wel beter werk dan wat jij beschrijft... En ik geloof ook drie of zelfs maar 2,5 uur per week, in een behoorlijk groter huis!

Uit mijn hoofd;

Stofzuigen
    Toilet
    Badkamer
    Dweilen badkamer/toilet/vinylvloeren boven (beneden zijn grindvloeren dus kan niet)
    Afstoffen
    Poetsen waar nodig (bijv. vlekken op de deur, etc.)
    Strijk
    Ramen indien/waar nodig
    Extra taken die mijn moeder doorgaf, althans in hoeverre ze daaraan toe kwam - soms ook over meerdere weken verdeeld (bijv. binnenkant keukenkastjes, en dan niet allemaal in één keer)

En daarbij, mijn moeder is een echte clean freak, haar keuken is in '95 geplaatst en alles (inclusief oven en elektrische kookplaat(!)) ziet er nog spliksplinternieuw uit (omdat ze zelf dus ook altijd gelijk alles schoonmaakt, afkrabt etc.) om maar even wat te noemen. Ze ziet ook overal stof e.d. en zij was eigenlijk altijd tevreden met haar schoonmaaksters, op ééntje na.

Dus ik denk dat het inderdaad veel beter kan.

13. moesje1

moesje1 Bekend lid

Dec 18, 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oef ze doet niet veel nee, in 3 uurtjes.
    Ik zou haar wel een kans geven. Als je geen mogelijkheid hebt om het haar persoonlijk te vertellen zou ik een briefje neerleggen met daarop de dingen die je graag gedaan hebt voor die week. En dan onderaan neerzetten dat als ze ergens niet aan toe is gekomen of ze dit wil opschrijven.

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Klinkt niet al te geweldig, maar ik zou het wel eerst aangeven voor haar gelijk weg te doen.

Heb je bij aanvang je wensen goed besproken,
    Maak eventueel een lijstje voor de volgende keer en leg dat gewoon op tafel, sommigen hebben dat in hetbegin nodigom routine op te doen.

10 euro per uur is zo veel nog niet, dus daar kijk ik niet raar van op persoonlijk. die reiskosten had ze bij aanvang moeten bedingen daar zou ik voor nu niet op ingaan, tot het moment dat ze haar werk goed en naar tevredeneid doet.

15. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik werk zelf in de thuiszorg als huishoudelijke hulp en als mijn collega zo zou werken zou ik er ook een opmerking over maken.

Mijn werkwijze: slaapkamers/woonkamer vochtig afnemen van de vensterbanken/dressior/lage kasten/tafels (ook de zijkanten) overal waar je met je handen aan komt zoals lichtknoppen/deurklinken, als het nodig is de deuren geheel incl. posten, keukenkastjes geheel incl. tegelwand. Eens in de zoveel tijd of als het nodig is plinten/ramen/boven op de kasten.
    Stofzuigen altijd onder de bedden/banken/kasten.
    Badkamer/toilet tegelwanden 1x mnd.

Ik zou het wel zeggen tegen haar dan weet zij ook waar ze aan toe is. En als het dan nog niet goed gebeurt een ander.

Ps: ook ragen

16. Draagmoeder1976

Draagmoeder1976 Niet meer actief

Ik had ook zo'n schoonmaakster. Werkte al 23 jaar bij de thuiszorg zei ze, nou das ook geen garantie. Heb haar na een paar keer verteld dat ik niet langer gebruik wilde maken van haar diensten. Als je net begint met zulk werk kan een gesprek nog wel helpen, maar als je het al zo lang doet en dan zo slecht bent heb ik geen zin om energie in je te steken.

Succes met je dilemma!

17. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

Jun 2, 2013
    4,657
    2,872
    113
    Waar mijn huis woont
    Misschien heb ik niet goed gelezen hoor.
    Wat hebben jullie met haar afgesproken toen jullie haar aannamen als schoonmaakster?
    Lijkt mij dat je duidelijk aan hebt gegeven wat je van haar verwacht en dat zij aan heeft kunnen geven wat ze bijv. niet wil doen.
    Hebben jullie dit niet gedaan dan lijkt het mij een goed idee om dat wel te doen. Je kan zeg maar niet echt klagen als er niks afgesproken is. Ook al vindt ik ook dat ze wel heel weinig doet in 3uur(wat veel tijd!).

18. Does81

Does81 Bekend lid

Mar 26, 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    #18 Does81, May 31, 2014
    Last edited: May 31, 2014
    Misschien eerst aangeven bij haar dat je graag hebt dat ze deze dingen doet? Als ze dan zegt ok en het gebeurt nog niet, iemand anders zoeken. Want dan wordt het een duur, irritant grapje.
    Maar ik zou zelf wel de kans geven eerst om het te veranderen, want misschien denkt zij dat ze precies geeft wat afgesproken is. Ik noem maar wat hoor, want weet niet met welke voorwaarden/afspraken ze begonnen is? Als het daarna dan nog zo is dat je denkt...het is nog steeds vies hier en daar...dan zou ik deze opzeggen en iemand anders zoeken. Sonde van je centjes dan. :)

19. Riette89

Riette89 Fanatiek lid

Apr 28, 2014
    1,097
    682
    113
    Female
    Duitsland
    Ik heb zelf veel in het huishouden bij mensen gewerkt,en ik had dan ook 3 uur de tijd. En in die 3 uur kun je genoeg redden als je maar aanbeent! Heb huizen toen schoongemaakt en zelfs de ramen binnen en buitenkant ;) Het kan wel, maar als iemand niet gemotiveerd is wat je al zegt dan zal ik als ik jou was iemand anders zoeken. :)

20. aimee83

aimee83 Niet meer actief

We hebben een eerste gesprek gehad. Rondje door het huis. Eigenlijk gewoon afgesproken dat ze alle vertrekken schoonmaakt. Niet heel gedetailleerd.
    Ik heb haar vd week gevraagd of ze mijn bad goed wil schoonmaken, want die werd ook vies. Ze durfde niet te schuren met een schuursponsje zei ze?
    Bad heeft ze nu wel gedaan, maar weer niet die hoekjes, die zijn echt vies.

Met briefjes werken gaat hm denk ik niet worden.omdat ze de ned taal niet goed beheerst.

Ik denk er nog even over na, alle reacties zijn nog welkom:)

Share This Page