nav spaargeld topic, wat zou je willen??

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Tja spaargeld... altijd moeilijk...
    Iedereen denkt daar weer anders over.
    Als je wilt gaan sparen moet het duidelijk zijn waar voor, anders zou ik het gewoon lekker op maken ;)
    Natuurlijk kun je onvoorziene uitgaven hebben, als er dingen kapot gaan.
    Maar je weet zelf wel voor hoeveel geld je dan iets nieuws moet kopen.
    Dat geld zou je dan minimaal moeten hebben op je spaarrekening.
    Ik lees hier vaak dat mensen een bepaald bedrag willen hebben voor het geval hun auto kapot gaat.
    Ik zou er dan eerder voor kiezen om te sparen voor een duurdere (lees degelijkere) auto die minder snel iets gaat mankeren of kapot gaat.
    Als je voor een goedkope versie kiest loop je toch eerder dat risico en zet je geld apart voor het geval dat het gebeurt. Dan kan je toch beter dat geld gewoon besteden aan een goede auto? Dan heb je er in ieder geval nog plezier van :)
    Dat zelfde vindt ik ook gelden voor huishoudelijke apparatuur zoals wasmachine, droger, vaatwasser.
    Goedkoop is vaak duurkoop....

Maar om nu op de vraag van TS terug te komen: Waar je voor zou willen sparen.
    Wij sparen voor een onbezorgd leven. Dat we kunnen doen wat we willen, op de momenten die we willen. Soms moet je daar even op wachten omdat je het geld niet hebt. Dat is dan jammer, maar ik ga geen geld uitgeven wat ik niet heb.

Wij proberen overigens ons spaargeld zo goed mogelijk te investeren. Liefst in ons eigen bedrijf. De fiscus weet je toch wel te vinden, ook wat je spaargeld betreft...

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou graag 10000 willen op onze spaarrekening. Nu hebben we het wel in totaal, maar een deel ervan is voor het aflossen van de hypotheek (wel erg blij dat dat kan!), sparen voor de kinderen en sparen voor de zorgverzekering (hebben een hoog eigen risico en betalen de premie per jaar). Dus als alles meevalt, houden we aan het eind van het jaar wel 1000 extra over van het eigen risico en kunnen dan meteen de premie voor volgend jaar betalen (sparen 250 euro per maand voor de ziektekosten).

Maar ik ben niet ontevreden, zijn al een eind op weg naar de 10000, mijn man krijgt zijn vakantiegeld nog (en we gaan niet op vakantie) en we verwachten nog 1000 euro. Schiet lekker op zo! We moeten nog wel aan de voorkant de dakkapel opknappen (doet mijn man, dus materiaal kopen en steiger huren) en willen nog wat aan de tuin doen.

En geld moet zeker ook rollen vind ik. Ik heb gelukkig mijn baan nog, we werken wel allebei 4 dagen. Maar aangezien wij allebei gelukkig nog werk hebben, vind ik dat we de economie ook een beetje draaiende moeten houden ;). Dus gaan regelmatig ergens een hapje eten (lunchen meetstal), dagjes uit (al gaan we vaak ook wandelen/fietsen en dat kost weinig).

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat betreft de auto... ik rijd nog geen 1000 km per jaar, ik ga dan echt geen auto van 8000 euro kopen (ik weet niet wat jij duur vindt ;), maar ik vind 8000 veel). Mijn auto is uit 2000 en de reparatie werd nu te duur, gelukkig is mijn man handig en hij gaat 'm repareren en ik heb de luxe dat ik de auto van mijn ouders kan lenen. Maar in principe kan ik alles met de fiets doen (al fiets ik liever niet in regen en storm ;))

4. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Het hangt er idd vanaf hoeveel je de auto gebruikt.
    Ik gebruik hem gewoonlijk ook niet veel, ik werk thuis en woon op fietsafstand van school en winkels.
    Voor vakanties gebruiken we hem wel meerdere keren per jaar en dan rijden we heel veel km's.
    Ik vind een auto al snel duur, omdat ik er niet zo heel veel waarde aan hecht. Hij moet in ieder geval van goede kwaliteit zijn en dat ik niet het idee heb dat hij het op elk moment kan gaan begeven...
    Verder laat ik mijn man beslissen, en die komt dan gerust met een auto van 60 duizend aan. Daar kan je heel veel andere leuke dingen van doen, denk ik dan. Maar ik laat hem maar... ;)

5. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Whaaa, same here!

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik probeer 10000 te halen. voor grote kosten als bijv auto en later om evt studie van de kinderen te kunnen betalen. of wanneer ik mn baan kwijt raak, zodat ik nog een reserve heb.
    daarnaast nog een aparte buffer van minimaal 5000 euro om evt grote dierenartskosten te kunnen betalen. (hond, 2 katten, paard en pony).

7. minon

minon Niet meer actief

Voor prive zou ik toch wel een jaarsalaris willen hebben ivm eigen zaak.
    Maar dan ken ik ons: dan investeren we dat in het bedrijf zodat we voor ons pensioen wat moois opbouwen. Als we dan 55 zijn ofzo wil mn man de toko verkopen hetzij aan een van de kids of een vreemde. De vaste activa (die in de holding gaat komen) meeverkopen of meeverhuren en langzaamaan verkopen. Op die manier van vaste activa willen wij ons pensioen opbouwen. Het blijft altijd geld waard en je hoeft er geen belasting over te betalen. Hoeveel dat waard zou moeten zijn? Toch wel een leuk bedrag als het kan dat je een gedeelte van je levensonderhoud van de rente kan betalen.

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik zou graag een buffer van een half jaar willen hebben als vaste back up, en dan verder sparen voor extra en onverwachte uitgaven.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Buffer van ongeveer 4000 euro vind ik wel prima. En op de kinderrekening een buffer van 1000 euro.

We kunnen namelijk altijd op familie wel terugvallen. Dus mocht de nood aan de man zijn... steunen we elkaar altijd.

10. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Wij sparen elke maand voor de kinderen en voor onszelf.
    We zijn er nog niet aan wat ik graag wil, maar daar sparen we dus voor :)

Ik zou wel 10,000 willen als buffer.
    Als de kids zover zijn voor een rijbewijs ed. dan kan dat.

11. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.959
    126
    63
    zuid holland
    Sparen nodig...vind ik wel.
    Wat wil ik zelf als buffer apart hebben staan....€10000.
    Wij moeten alleen binnenkort weer helemaal vanaf nul beginnen omdat we net een huis hebben gekocht. Wel daarom besloten om volgend jaar het volledige vakantiegeld en belastinggeld apart te zetten. En dan zijn we iig alweer een heel eind. Mits er niet al te veel grote uitgaven komen.

12. Opnaarvijf

Opnaarvijf Actief lid

16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja sparen vind ik belangrijk naar evenredigheid. Daar bedoel ik mee ik vind dat het gelijk moet lopen met je levensstandaard.
    Door omstandigheden terug van "in elke ruimte een tv naar nauwelijks ruimte voor de tv"
    Dus dat betekend: een huurhuis (geen kosten je belt een mannetje en die staan sneller op de stoep dan mijn man een hamer kan pakken).
    Geen droger, geen vaatwasser, geen eigen auto (man heeft auto van de zaak) geen abonnementen van wat dan ook.

Hiermee is dus ons risico gigantisch klein. Voor nu een paar honderd euro op de rekening en voor ons zou 2000 genoeg zijn.
    Wat kan ons nou nog gebeuren ja buiten een defecte wasmachine die een paar honderd euro kost. Als mijn man nu zijn baan verliest, leven we gewoon door zoals nu omdat we het met het Nederlands minimum kunnen redden.

We zijn hard aan het bouwen en ben wel een echte spaarder van nature dus waarschijnlijk hebben de kinderen straks wel weer een spaarcentje op een rekening, maar vind ik absoluut geen vereiste. Ze krijgen sowieso veel liefde, een sterke wil en een dosis zelfvertrouwen mee dat is belangrijker denk ik.

Geen geld maar ook geen zorgen zeg ik altijd maar. Ik wil ook nooit meer terug naar onze oude situatie. (In de zin van groot koophuis gigantische vaste lasten enz enz.

13. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

I love je laatste zin! Hier wil ik altijd zuinig leven en ben ik snel tevreden met weinig!! (Maar de wens voor een ruime spaarrekening is er wel...)

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    #54 Nikki88, 27 mei 2014
    Laatst bewerkt: 27 mei 2014
    Sparen/buffer....absoluut! ;)

Zonder bedragen te noemen, maar er komen wel de nodige nullen aan te pas :D....voldoende om:

- bij werkeloosheid/ziekte in ons koophuis te kunnen wonen en nog comfortabel te kunnen leven verder.

- voldoende om de gehele studie, rijbewijs etc. van de kinderen te bekostigen en eventuele kleinkinderen wat te kunnen toestoppen.

- voldoende om als we later met pensioen zijn comfortabel te kunnen leven en in ons geval houdt dat ook in verre reizen maken.

Ik zou niet willen rekenen op Vadertje Staat, het minimum wordt steeds minder. Toeslagen, kinderbijslag e.d. zal in de toekomst allemaal minder worden of verdwijnen. ;)

En ik lees ook net dat de basisbeurs binnenkort waarschijnlijk omgezet gaat worden in een lening voor iedereen, dus dan wordt een studie sowieso al zo'n Eur 15 000 duurder.

15. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik spaar nu eerst voor een auto. En wil geen barrel, dus spaar nog even door. Hopelijk in augustus voldoende gespaard. Daarna stoppen we even met grote uitgaven en gaan we alleen maar sparen om goede pot achter de hand te hebben. Zo'n 20000 vind ik wel een mooi bedrag. En we sparen voor onze zoon. Zodat hij later kan studeren/rijbewijs halen etc.

16. Opnaarvijf

Opnaarvijf Actief lid

16 sep 2013
    168
    0
    0
    NULL
    NULL

Je zou niet willen rekenen op vadertje staat...... Nee wie wel? Nee alle bijstandstrekkers zitten er omdat ze lui zijn zeker. Wij hebben er ook 4 maanden "steun getrokken" voordat mijn man na ongeveer een jaar een baan had op zijn niveau. Ik zou het niet willen pffffff nou als jij door een bizarre reden alles kwijt bent ga jij daar ook workshops volgen en urenbriefjes invullen geloof dat maar, ikhoop voor iedereen die naar Vadertje Staat MOET voor geld dat ze dat met opgeheven hoofd doen!
    Zo.....

17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik denk dat de hoogte van een spaarrekening ook deels afhangt van hoelang je al samen bent en je situatie waaron je zit.
    Ik ben 21 en mijn man 28, wij wonen 3 jaar samen waarvan 2,5jaar getrouwd. In die tijd hebben we een aantal tegenslagen gehad. Zo begonnen we in een particuliere huurwoning die veel te duur was, na 1,5jaar gelukkig een huurwoning kunnen krijgen. Vervolgens hebben wij de afgelopen 1,5jaar veel gezeur gehad van het uitbetalen van mijn man zijn loon, iedere keer te laat of kregen we een deel en dan moesten we weer 3 weken oo de rest wachten. Daardoor zijn wij achter geraakt met vaste lasten.
    Nu heeft mijn man een andere baan en zal het beter gaan en zal er ook meer ruimte zijn om te sparen.
    Mijn doel nu is sparen voor een vakantie en een kleine buffer voor als er apparaten kapot gaan.
    Voor mijn zoontje heb ik een spaarrekening waar elke maand minimaal €25 maar mijn streven is €50 dus als ik overhoud stort ik nog extra. Vind het belangrijk dat wanneer hij ouder is al wat geld heeft voor een start.
    Wij zijn verder absoluut niet arm en hebben het redelijk en natuurlijk hoop ik over 10 jaar een leuke buffer opgebouwd te hebben.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    beetje overdreven reactie. ik denk niet dat ze het zo bedoelt zoals jij het leest:)
    ik ken genoeg mensen die nog een kindje "nemen", terwijl ze al geld gebrek hebben. want, " met de toeslagen redden ze het wel". tja, dom, die toeslagen worden alleen maar minder en dan hebben ze een probleem.
    zo ken ik ook mensen die een huis gekocht hebben. volledige hypotheekbedrag kunnen ze amper betalen maar het bedrag wat er overblijft na de belastingteruggave, wel. superdom. als die aftrek verminderd of gestopt word, dan hebben ze een probleem. maar daar houden ze geen rekening mee. tuurlijk kan er wat gebeuren waardoor je de staat echt nodig hebt. maar er zijn er genoeg die er teveel op rekenen en die gaan geheid een keer de mist in.
    ik krijg ook toeslagen maar ik probeer wel zo te leven dat ik er niet afhankelijk van ben. ik zou zo een duurder huurhuis kunnen nemen door die toeslagen. ik doe het niet. als de toeslagen minder worden, dan heb ik een probleem en kan ik dat huis niet meer betalen.

19. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja mooi dat die voorzieningen er nu nog zijn. Maar je zegt zelf dat jullie kunnen leven op het 'Nederlands minimum'....daar zou ik dus over 5,10,15 jaar niet meer op durven rekenen, het zal allemaal (flink) minder worden en dan is het toch wel erg handig om eigen geld achter de hand te hebben. ;)

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Jij begrijp 'em! ;)

Deel Deze Pagina