Nav topic wat verdien jij. In welke branche de hoogste lonen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 1 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nou ik kende een directeur van een niet nader te noemen organisatie. Zijn Engels was tenenkrommend, en ik vroeg me werkelijk af wat hij de hele dag deed. Dat vroeg ik me ook af bij sommige managers... Niet hoogopgeleid, maar hij verdiende natuurlijk bakken met geld.

Bij sommige organisaties loont het door er al 20 jaar te werken, steeds op andere afdelingen. Op een gegeven moment heb je een aardig salaris hoor ;)

2. Bri

Bri Niet meer actief

Het gaat niet om de branche, maar om de functie en om de ervaring die je hebt.
    In iedere branche zijn veelverdieners te vinden en mensen met een salaris dat in de buurt van het minimum ligt... En dan moet je per branche kijken naar de opleidingsniveaus. En je dan ook nog eens niet blindstaren op het salaris alleen, maar op het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (wordt overwerk uitbetaald of niet, kun je een bonus verdienen, wordt zorgverlof en ouderschapsverlof doorbetaald of niet, hoeveel vrije dagen heb je, hoeveel uur is een fulltime baan, wat betaalt je werkgever aan pensioen, krijg je interessante kortingen op de producten die het bedrijf maakt of verkoopt - dat soort dingen kunnen hard aantikken).

Accountancy of consultancy kun je natuurlijk niet vergelijken met zorg - in de zorg werken heel veel mensen op MBO-2 niveau, die vind je in de accountancy of consultancy alleen in een paar ondersteunende functies, de rest werkt deels op HBO en voornamelijk WO of hoger. De startsalarissen zijn daar trouwens ook niet indrukwekkend, dat wordt het pas als je flink lang in dienst bent - en dat 'mogen' alleen degenen die goed presteren. Wie z'n hoge uurtarief niet (meer) waard is, of wie niet genoeg verkoopt wordt zéér dringend verzocht op te stappen, vast contract of niet.

Vroeger had ik gezegd: financiële sector heeft over de hele linie gunstige arbeidsvoorwaarden, maar dat is een stuk minder geworden. (rijks)overheid is ook niet verkeerd.
    Onderwijs betaalt relatief weinig, maar heeft ook veel gunstiger secundaire en tertiaire voorwaarden dan het bedrijfsleven.
    Commerciële functies kunnen goed betalen als je echt goed bent in wat je doet, en meer/betere deals sluit dan je collega's.

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Okee, misschien bij jullie wel. Maar veelal niet bij de organisaties die gevestigd zijn in de omgeving waar ik woon en werk ;)

4. Onje

Onje Niet meer actief

Waar je moet zijn voor veel geld zou ik niet weten. Denk dat het vooral op ervaring en het soort bedrijf.

Mij gaat het vooral in het plezier in mijn werk.

Ik heb echt bakken met geld verdient ( en uitgegeven) maar oh wat ging ik met lood in mijn schoenen naar mijn werk. Huilend ging ik er heen en huilend kwam ik thuis.
    Nu werk ik bij Kruidvat en ik ga niet alleen met een lach naar mijn werk maar ik kom ook met die lach thuis, ik lach weer en dat is echt onbetaalbaar!

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.506
    113
    Vrouw
    in de zorg verdien je niet super. ORT is een leuk extra'tje maar ook niet super veel. EN, ze gaan hierop bezuinigen. ORT in gaat grotendeels verdwijnen en word langzaam aan gefaseerd terug gebracht. dus voor ORT hoef je niet in de (thuis)zorg te gaan werken want dit word voor 2015 zo goed als afgeschaft. iets waar ik verschrikkelijk van zou balen omdat ik dan nog meer uren moet gaan werken om aan hetzelfde salaris te komen...

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    In de gas en olie is veel geld te verdienen en in de bankwereld ( management) ook.

7. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Is dit echt zo?
    Denk dat er dan wel heel wat leegloop gaat komen

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.813
    4.194
    113
    Bij ons verdienen de fiscalisten en accountants rond de 5000 a 6000 per maand full time ( en dan natuurlijk nog auto, telefoon, laptop etc.)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.506
    113
    Vrouw
    yep, nieuwe CAO. maar gaat niet helemaal verdwijnen. zie dat ik het verkeerd getypt hebt. maar ze gaan er wel stevig op bezuinigen. even voorbeeldje: bij ons krijg je in de avond na 19.00 uur ( of 20.00 ??) 40% ORT per uur. hetzelfde met ochtend en avonddiensten in het weekend. vanaf 8 uur, 40% ORT.
    dit gaat veranderen per 1 januari 2014. ORT gaat naar beneden naar (ik dacht), 22%. ORT op zondagen wordt 60%. maar niet ineens. langzaam word het afgebouwd omdat veel mensen hier natuurlijk wel afhankelijk van zijn. ik werk bijv expres elk weekend s ochtends en 2 avonden in de week voor de ORT. dacht dat het terug gebracht werd verspreid over 5 of 6 jaar. misschien dat ze in de tussentijd wel weer in onderhandeling gaan en alles weer veranderd. maar ja, wie zal het zeggen....

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man werkt idd als chemisch analist in het botlek gebied. Verdient niet slecht ondanks zijn mbo, mede vanwege zijn ervaring.

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Mijn man werkt op de bloemenveiling als box medewerker bij een transport bedrijf.
    Simpel gezegd:

Hij laad de vrachtwagens uit samen met chauffeurs laad de vrachtwagens in met de chauffeurs zet de ingepakte bloemen en planten klaar voor de volgende dag rijd karren naar de klok.

Hij verdiend 2400 netto.
    Excl zijn nacht toeslagen.

En heeft alleen zijn LTS diploma.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    In de gas en olie is veel geld te verdienen als je bereid bent om bijvoorbeeld off shore te gaan of gevaren toeslag in Nigeriaanse velden. Maintenance engineers, en commisioning engineers in olie en gas verdienen goed geld. Net als wanneer je bereid bent 6 weken op-6 weken af op een baggerschip te gaan zitten.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn vader werkt in de gas/olie en dat verdient zeker goed! Hij heeft alleen maar de middelbareschool gedaan ;). Het is alleen wel dat hij altijd van huis is! Hij werkt nu sinds kort dan niet meer buiten europa maar daarvoor was hij zo soms een paar maanden van huis.

14. Onje

Onje Niet meer actief

Mijn broertje 23 werkt trouwens in de haven en verdient 2100 netto heeft alleen zijn vmbo. Wel wisseldiensten ochtend dag en nacht.
    Nu kan hij in de toekomst een interne opleiding volgen en dan gaat hij nog een paar honderd omhoog.

15. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Bij ons (gehandicaptenzorg) is het altijd al zo geweest. 22% voor een doordeweekse avond en 66% voor feestdagen..

16. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn man heeft een eigen timmer,- en onderhoudsbedrijf.
    Hij vraagt een normaal uur loon bij zijn klanten. De materialen verkoopt hij ook voor een normale prijs aan zijn klanten. De groothandels stunten op dit moment behoorlijk met hun prijzen omdat ze gewoon willen verkopen.
    Doordat hij 'slim' is en daarop inspeelt, veel uren maakt en best creatief is heeft hij een prima inkomen, ondanks de crisis.
    Hoeveel weet ik niet precies, dat verschilt natuurlijk per jaar, maar in ieder geval zeer ruim boven modaal, waar we prima van kunnen leven met ons gezin van 7 personen.
    Hij is gewoon begonnen als leerling timmerman (leerlingstelsel), maar heeft dit echt helemaal zelf voor elkaar gekregen en daar ben ik best trots op! ;)

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn man zit in de hoogspanning. Internationaal, met slechts 10 collegas met dezelfde scholing en kunde in Nederland.
    Begonnen met een MBO diploma, en nu bezig met een HTS opleiding.
    Nu verdient hij al flink, en wie weet wat de toekomst ons brengt. Meerdere grote multinationals willen heb graag hebben, we zullen het zien :)

18. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Dan heb jij nu een cao voor de thuiszorg, dit wordt in 2014 recht getrokken met cao voor verpleeghuizen. Je krijgt dan een andere verdeling van de ortv maar het wordt niet per definitie slechterer. Ik werk uitsluitend nacht diensten en ik ga er juist op vooruit.

19. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik verdien als hbo-verpleegkundige wel meer als mn mbo collega's. Dat ligt aan je functie. Je kunt niet alle functies doen als MBO-er. Maar als je gewoon vpk op een afdeling bent, dan verdien je inderdaad even veel.

Maar als ik een andere hbo opleiding had gedaan had ik nu wel meer verdiend ja. Zorg verdiend nog minder als t onderwijs.....

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ja kan...daar kun je inderdaad heel veel verdienen. Maar dan heb je het volgens mij over een booreiland?

Maar mijn man gaat wel offshore maar werkt niet op een booreiland.

Deel Deze Pagina