U krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting als u voldoet aan de volgende voorwaarden: U hebt in 2012 minimaal 6 maanden een kind dat is geboren na 31 december 1999. Dit kind staat in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres. Bent u co-ouder? Staat het kind ingeschreven op het woonadres van de andere ouder? Dan geldt dat het kind ten minste 3 dagen per week bij uw huishouden moet horen. Uw arbeidsinkomen is hoger dan 4.814 of u krijgt de zelfstandigenaftrek (of kunt deze krijgen). U hebt geen fiscale partner. Of u hebt wel een fiscale partner, maar uw arbeidsinkomen is lager dan dat van uw fiscale partner. Hebt u in 2012 minder dan 6 maanden een fiscale partner? Dan behandelen wij u voor de toepassing van deze korting als alleenstaande. De inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt berekend over arbeidsinkomen. De hoogte van deze korting is ook afhankelijk van uw leeftijd. Het wordt tijdens het invullen van de aangifte automatisch berekend.
Ja dit heb ik gelezen, dan krijgt bijna iedereen dit toch? Ik heb niets ingevuld hierover, doet de belastingdienst dit dan zelf? Mijn vriend vult hem in, die heeft nergens iets gezien? Of moet ik wel iets aanvinken ofzo?
Gaat vanzelf. Ze vragen of je kinderen hebt, welke leeftijd (de oudste vul je dan in) en of dit kind thuis woont en of je er kinderbijslag voor krijgt. Vanuit deze antwoorden gaat de rest automatisch
Gaat automatisch als je ja antwoord bij de vraag of je een kind hebt. Bij de eindberekening staat ook niet echt duidelijk geformuleerd dat er combinatie korting mee gerekend is. Het valt gewoon onder heffingskortingen.