Kreeg vandaag een brief van mijn bank of ik mijn Steuernummer even wilde invullen. Ze willen vanaf 1 januari de verplichte Kirchensteuer gaan inhouden. Even ter beeldvorming 8 of 9% van je inkomsten. Austritt enige optie? Jullie ook zo´n brief gekregen? Wat moet ik verder nog doen? Ik ga geen Kerkbelasting betalen als ik dus nooit in de kerk kom en er verder niks mee van doen mee heb. Even advies.
Als je niet tot een kerk behoord, hoef je het geloof ik niet in te vullen. Wat vul je altijd in je belastingaangifte in? Keine Religion? Betaal je op dit moment Kirchensteuer? Of werk je in NL?
heb geen enkel inkomen uit duitsland. Kunnen ze dat uit nederlandse inkomens heffen dan? Zelfs al behoor je niet tot een kerk, ze gaan zover om gewoon te kijken of je bent gedoopt.... en dan ben je al de klos lees ik op verschillende fora... Wat ik alleen nergens kan ontdekken is, hoe zit het met als je inkomen uit NL komt en je gewoon in NL belasting betaalt, je zelfs op je aangifte aangeeft dat je ´als binnenlands belastingplichtige behandeld dient te worden´ Heb nog nooit KS bestaald.
Enig idee hoe je je zelf afmeld bij de kerk? Ook al ben je er nooit lid van geweest? Gaat dat via de gemeente waar je ingeschreven staat?
Ik heb het nagevraagd maar volgens een vriend moet je dat bij de gemeente regelen,als het goed is staat er dan op je kopie aanmelding dat je geen geloof hebt. Ik heb het bij mijn aanmelding ook aangegeven,de brief waar jij het over hebt heb ik niet gehad.
Als je in NL werkt hoef je dat niet te betalen. Heb zelf ook een aantal jaar in NL gewerkt en in DL gewoond. Nooit moeten betalen. Pas toen ik in DL ging werken vroeg mijn werkgever of ik bij een kerk hoor. Ik zei nee en dus werd het niet van mijn loon afgetrokken. In de belastingaangifte geef ik ook gewoon 'keine Religion ' aan en dus hoef ik het ook niet te betalen. Als het goed is hoef je dus ook niet op de brief van de bank te reageren.
Heb jij een geloof aangegeven? Zo ja, dan krijg je ook een brief, zo nee, krijg je ook geen brief, want het is alleen voor diegenen die aangemeld zijn bij een kerk of bij het inschrijven hun geloof hebben vermeld. Het schijn dat allen mensen met RK geloof en nog 1 deze belasting moeten betalen. Jehova´s enzo weer niet. Dit is tenminste wat ik zo links en rechts op fora lees...
En inderdaad, wat heb je bij je aanmelding bij de gemeente aangegeven? Als je een geloof hebt aangegeven word je automatisch bij de kerk in je gemeente aangemeld, dus behoor je tot een jerk en zou je je moeten afmelden.
Als je in Duitsland belastingplichtig bent dan is de einige mogelijkheid om die Kirchensteuer niet te betalen idd uittreden uit de kerk. Mijn man heeft dit ook gedaan omdat hij wel gedoopt was als kind Maar zelf absoluut niet gelovig is. Ben je niet belastingplichtig in Duitsland dan hoef je geloof ik ook niks te betalen. Voor de zekerheid zou ik het nog wel even bij de gemeente navragen.
Nou reageren moet wel, ook nog eens voor een bepaalde datum. Er wordt met zeer lichte druk aangegeven dat niet reageren toch wel consequenties heeft (moet niet gekker worden hier!) Eerlijk gezegd krijg ik een beetje een nare smaak in de mond van dit hele gebeuren. De bank (!) die je religieuze overtuiging gaat bijhouden....dit zou niet moeten mogen. Wat is hier gebeurd met je recht op privacy?
Ohh jeetje! Dan zou ik toch eens op je 'Meldebescheinigung' nakijken of je een geloof hebt aangegeven. De bank gaat de automatische afschrijvingen regelen omdat dat makkelijk zou zijn voor degenen die Kirchensteuer moeten betalen
Zit precies in hetzelfde schuitje als je man! Ook gedoopt, maar verder niks meer met de kerk van doen. Kom er echt nooit meer. Ben echter ook niet belastingplichtig in Duitsland, want heb hier geen werkgever. Ben dus benieuwd of ze dit via een of andere kromme manier toch op een nederlands inkomen kunnen verhalen, wat me dus weer niks zou verbazen... Ik ga maandag even lang het Rathaus! bedankt voor de info.
Zit met open mond dit te lezen. Wat apart dat het zo gaat. Vind 8/9% van je inkomsten behoorlijk veel om dit te moeten afdragen aan de kerk.
Als je nu ook niet betaald hoeft dit toch straks ook niet. Ook ik heb brief gehad. Wij hebben meteen bij inschrijving gezegd geen geloof. Heb dus nooit betaald en ga dit ook niet doen. Dat de bank mijn stuernr niet heeft kan kloppen die krijg je pas als je hier al woont. Mogen ze best hebben geen probleem mee.
Zo hè, daar zou ik ook niet blij van worden. Ik zou me denk ik spontaan bekeren tot het satanisme als men dat bij mij zou flikken.