Nu vroeg ik me eigenlijk af of wij de enige zijn die geen traphekjes hebben geplaatst of beveiliging op laden en kastjes? Wij wonen in een grote eengezinswoning maar hebben op geen enkele verdieping een traphekje en nergens op kastjes of deurtjes beveiliging. Mijn zoontje moet gewoon leren dat hij daar niet aan mag zitten en dat hij niks bij de trap te zoeken heeft. Is het nu een stomme gedachte omdat een ongelukje in een klein hoekje zit?
Ik zeg maar zo, voorkomen is beter dan genezen. Je zal het meemaken dat hij in een onbewaakt moment de trap op klautert en vervolgens naar beneden valt. Kinderen zijn nieuwsgierig, uitproberen hoort erbij. En tuurlijk moeten ze weten dat iets niet mag. Maar ik ben benieuwd of je dat ook nog zegt als je kind 10 treden naar beneden valt met alle gevolgen van dien. En als ouder heb je ook geen ogen in je achterhoofd.
Met kleine dingen, zoals een lade, heb ik ook zoiets van de moet maar leren dat ze er af moet blijven. En anders zou het voor kunnen komen dat zij klem zit met haar vingers of iets dergelijks. Ik zorg dan wel dat er niets gevaarlijks ligt in de lades waar ze bij kan. Met de trap neem ik dat risico echt niet. ik zou het mezelf nooit vergeven als ze van de trap valt en er iets aan overhoudt of erger... en ik had het kunnen voorkomen met een traphekje.
Het enige dat wij in huis aangepast hebben is op de boven verdieping een traphekje bij de trap die naar beneden gaat. Dit omdat we toch met 2 kindjes zaten die veelal samen boven waren. 1 is mi beter in de gaten te houden dan 2, gezien als ik nr 1 aan het aankleden ben nr 2 niet in de gaten kan houden als die rond wandeld/kruipt. Verder keukenkastjes of laden hebben wij geen haakjes oid op zitten. Stopcontakten ook niet van die dingen in of op geplakt. Maar bijv de schoonmaakmiddelen staan hier ook nog gewoon in het keukenkastje onder de wasbak. Buiten hebben we wel 1 ding aangepast, dat is een ander hek met smallere stukjes tussen de spijlen. Het hek dat we hadden zouden ze doorheen kunnen klimmen, die we nu hebben niet meer. En dat is meer al voor komende zomer, dat ze gewoon lekker zelf allen buiten kunnen spelen zegmaar en wij rustig even kunnen gaan koken oid binnen.
Ik zou boven zeker een traphekje plaatsten. Beter voorkomen dan genezen. De lage stopcontacten zouden wij ook beveiliging op doen. Op de lades en kastjes moet het leren om daar niet aan te komen.
Wij hebben op dit moment ook niets maar in ons nieuwe huis (we verhuizen over 2,5 week) komt er een traphekje boven. Het duurt niet lang meer en hij gaat naar een groot bed (waar hij dus ook gemakkelijk uit kan) en dan zit een (groot) ongeluk inderdaad in een klein hoekje. Nu hebben wij ook geen beveiliging op lades e.d. zitten. In onze nieuwe keuken (open keuken) komt er op één kastje wel een slotje (magneetslot) om de doodsimpele reden dat wij de schoonmaakmiddelen niet meer hoog kunnen zetten. Ook hier geldt voor ons weer: een (groot) ongeluk moet je echt voorkomen. Dit geldt ook voor stopcontacten. Stopcontacten zijn heel gevaarlijk als je er iets in stopt en laat dat nou net een grote hobby zijn van kleine kindjes! Ik ben niet bang voor vingertjes die klem komen of vallen tegen meubels maar messen, schoonmaakmiddelen, stopcontacten en vallen van de trap zijn hele grote risico's met zeer ernstige gevolgen. Die wil ik wel graag voorkomen. En al is het maar omdat opa en oma ook wel eens oppassen Is jouw gedachte stom? Nee, hooguit wat naïef misschien? Kleine risico's hoef je naar mijn idee niet af te dekken maar grote? Waarom niet. Kleine moeite
hier ook een traphekje en stopcontactbeveiligers. Verder niks, dat heeft ze geleerd. Stopcontact en trap neem ik geen risico mee in de keukenkastjes mag alleen onder begeleiding in (handdoek pakken of bakje) er staat geen poetsspul in. Dressoir mag ook alleen open als we ja zeggen dan mag ze een snoepje pakken vanaf begin concequent geweest maar zoals al gezegd met trap en stopcontact geen risico
Ik vind ook dat een kind moet leren luisteren en van dingen af moet blijven, maar geen traphekje boven vind ik gevaarlijk. Beneden hebben we er geen, omdat het een aparte deur is die is afgesloten. Kastjes zijn niet beveiligd, daar moet ze vanaf (leren) blijven. Schoonmaakspul staat hoog in de gangkast, kan ze dus niet bij. In de kasten staan hier; pannen, schaaltjes, bordjes, bakjes etc. Dingen die geen groot gevaar opleveren.
Een traphekje hebben we wel, maar bijna alle kasten zijn gewoon open. Het traphekje is er wel, omdat er gewoon iets serieus mis kan gaan als ze er perongeluk vanaf vallen. Onderaan weer niet, hij wacht ook netjes op de 1e of 2e tree als we even snel naar boven moeten. Maar hij kon daar pas bij komen toen hij de haldeur open kon maken, zo rond de 1,5 jaar. Als hij in een kastje met pannen, of spelletjes komt, is het probleem wel te overzien. Schoonmaakspul etc staat wel ergens veilig. Maar we hebben al snel geleerd om bepaalde kastjes niet open te mogen maken. En dat doet hij ook niet. Dat wist hij met 1-1,5 jaar ook wel. Maar toch probeert hij het af en toe nog. 1 blik is dan wel genoeg. Alleen op de kast met de prullenbak erin zit een kinderslot op, omdat ik het gewoon vies vind als mijn kind in de prullenbak graait..
wij hebben alleen een traphekje (zo'n oprolbare) boven aan de trap om haar boven ook 'los te kunnen laten' verder geen beveiligingen op lades of kastjes. Ze weet dondersgoed waar ze wel of niet aan mag komen. Krijg ook vaak te horen dat ze zo goed overal van af blijft terwijl andere kindjes alles uit de kast trekken. Dus het heeft resultaat. En volgens mij zijn wij vroeger ook allemaal groot geworden zonder alle beveiligingen van tegenwoordig.
Wij hebben ook geen traphekjes en la-beveiligers. Wij vinden idd ook dat ze maar moet leren dat ze overal vanaf moet blijven. Stopcontactbeveiligers hebben we wel, wij hebben er beneden erg veel en ook allemaal laag. Ik kan ze ook niet allemaal zien, dus ook niet zien of zij er wat in aan het stoppen is. Maar evnegoed leren we haar natuurlijk wel dat ze daar ook vanaf moet blijven. Traphekje hebben we niet omdat ze eigenlijk nooit alleen in de buurt van de trap is. Beneden zit de deur ervoor die ze nog niet kan openmaken, en boven houden wij haar goed in de gaten. Als we meerdere kindjes zouden hebben zou ik wel een traphekje nemen omdat je er dan gewoon niet altijd bij bent, maar voor nu vinden we het nog niet nodig.
Wij hebben alleen boven een traphekje. Eva weet heel goed dat ze niet alleen de trap af mag, ik geloof ook dat ze het ook echt niet zal doen, maar ze zal dan maar uitglijden.... Voor jezelf ook wel erg makkelijk dat je er niet op hoeft te letten, ze kan nu op de bovenverdieping lekker haar gang gaan terwijl ik aan het douchen ben of op zolder de was aan het doen ben. Onderaan de trap dus geen hekje, ze mag op de eerste tree om de was op de trap (in een mandje) te leggen en verder weet ze dat ze op ons moet wachten. Zelfs als ik zeg dat ze alvast mag gaan (omdat ik er over een paar seconden aan kom), blijft ze wachten totdat ik achter haar sta . Verder zijn de stopcontacten wel beveiligd, ze kijkt er nooit naar om, maar ze zal maar opeens in haar hoofd krijgen er wel iets in te stoppen.... de gevolgen zijn dan niet te overzien. Wij hebben 1 kastje beveiligd, die met de schoonmaakmiddelen. Ze weet ook dat ze er niet aan mag komen, maar ik wil dat risico niet nemen. Verder mag ze overal gewoon bij, ze kan ze ook goed helpen met de vaatwasser uitruimen, ze weet precies waar alles staat . En de prullenbak kan ze ook gewoon bij, ze vindt het geweldig om dingen weg te gooien, voor ons wel lekker makkelijk, scheelt weer lopen naar de keuken
ik had trouwens boven pas een hekje toen ze begin te kruipen. Ze was opeens zooo snel dat ze van dr kamer af was voor ik de luier weggegooit had. En ze kennen t gevaar van de trap niet dus ze hing een keer met dr hoofdje lekker te bungelen. Ze vond t schitterend,,,,ik minder!
Hier nog niets maar ik heb dan ook nog geen gevaar hahaha. Ik ga wel traphekjes plaatsen in ieder geval boven want ik wil daar geen enkel risico mee nemen. Je hoeft je maar om te draaien en het kan al mis gaan. Een fractie van een seconde en ze liggen beneden........brrrr Ook met stopcontacten ben ik voorzichtig maar dan moet ik wel zeggn dat die van ons allemaal op kruip hoogte zitten dus die worden ook beveiligt. Ben het wel eens dat kinderen ook kunnen leren ergens af te blijven. Je moet alleen als ouder dan niet even naar boven lopen of de deur open doen als je weet dat je kindje nog niet zover is dat hij/zij dat alles begrijpt.
Wij hebben alle stopcontacten hoger laten plaatsen toen we gingen verbouwen dus daar doen we geen beveiligers in. Maar een traphekje boven vind ik echt wel moeten hoor. Het zoontje van mijn zus is van de week van boven naar beneden gekukeld. Ze hebben een deur, en ze zegt dat hij weet dat hij moet wachten om naar beneden te gaan (er zit wel een deur maar die stond open.) Toen ze nog even de luieremmer ging pakken lag hij al beneden, alleen een sneetje in zijn hoofd dus het viel gelukkig mee, maar het had veel erger kunnen zijn. Beneden doen we geen traphekje, de trap zit in de gang en het echt heel lastig om beneden (boven ook trouwens) een hekje te plaatsen. Ik denk dat we op het schoonmaakmiddelenkastje een slot (magneet ofzo) doen.
Wij hebben qua beveiliging alleen boven een traphekje. Milan rent boven graag op en neer, dus de kans is groot dat hij anders een keertje van de trap af kukelt. Dat vond ik toch een té groot risico. Verder weet hij gewoon wat hij wel en niet mag en vond ik extra beveiliging niet nodig.
We hebben voor haar kamerdeur een traphekje (zo'n rol ding) zodat ze in haar kamer kan spelen als ik boven ben. Beneden zit de trap achter een gesloten deur. We hebben geen kast beschermers oid, wel stopcontactbeveilingen. Tja, meisje heeft al weleens metr haar handjes tussen la op deurtjes gezeten in een onbewaakt moment, das dan helaas pindakaas.
Tja wij hebben geen beveiliging op het keukenkastje met de schoonmaakmiddelen omdat ik dit niet als potentieel gevaar zie. Mochten ze toch aan het kastje komen, horen we ten eerste dat ze eraan zitten, ten tweede ga ik er naar toe, ben ik in de buurt wanneer ze daar zijn, dus tijd om een fles te nemen, uit te vogelen hoe je een dop open draait etc en op te drinken, dan zijn wij er toch echt al lang bij. Daarnaast komen ze er nieteens aan, en ze halen regelmatig een doekje uit datzelfde kastje voor als er iets geknoeid is. Die flessen trekt hun interesse niet eens, kortom wij zien er geen gevaar in.
je kunt wel zeggen dat ze moeten leren dat ze niet zelf van de trap af mogen, maar wat dacht je van per ongeluk eraf vallen? Wij hebben dan geen trap, maar mijn dochter loopt weleens de kamer uit terwijl ze niet voor zich kijkt omdat ze is afgeleid en knalt dan weleens tegen de deurpost of iets. Zie dat bij een trap ook nog weleens gebeuren, en dat is een stuk gevaarlijk natuurlijk. Of misschien wanneer je kindje enthousiast is en rondspringt of iets en per ongeluk van de trap valt.. zou het niet op mijn geweten willen hebben.
Wat die laadjes betreft dat hebben wij ook niet. Traphekje wordt hier van het weekend opgehangen door manlief. Ik wil daar gewoon geen enkel risico innemen. En stopcontacten waar hij bij kan zijn ook beveiligd. Maar ik vind je motto van "hij moet er leren vanaf te blijven" wel goed hoor