zwanger en gedragsverandering bij huisdier

Discussion in 'Zwangerschap' started by Wiety, Jan 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wiety

Wiety Lid

Aug 19, 2011
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

ik ben ruim 25 weken zwanger en sinds een paar weken is onze hond veranderd van een lieve en rustige hond> in een zeer drukke en destructieve hond. Hij is 8 jaar en is al eens op training geweest nadat mijn moeder overleden is. Toen ging hij overal plassen en blaffen. Nu maakt hij zijn stalen bench kapot. Zelfs zijn tanden hebben het moeten ontgelden.
    We gaan volgende week maar weer eens met hem naar een trainster om te zien of zij iets met hem kan. Onbewust denk ik dat we toch veranderen en de hond merkt dat er iets anders is.
    Wie heeft hier ervaring mee? zijn er mensen die misschien tips hebben?

Groetjes Wiety

2. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

Aug 26, 2011
    989
    0
    0
    onze hond is van t begin anders
    voorzichtiger met mij...
    normaal hopte hij met zn pootjes in mn buik
    nu probeer hij zo veel mogelijk over het deel waar de baarmoeder ligt heen te stappen echt zo bijzonder...
    ligt tegen mijn buik aan, hobbelt een rondje over de babykamer enzo hihi
    wij hebben een jack russelltje

ik zeg: gewoon zoveel mogelijk bij betrekken
    ook straks mt de baby, niet de hond wegdoen en niet de baby hooghouden
    blijf erbij en zet gewoon maxicosi met kind op de grond!
    (tenzij je weet dat je hond agressief of dergelijk is )

ik laat de hond nu al alles bekijken, spulletjes, laatst wilde hij bij t bedje kijken nou ook goed

tis de bedoeling dat ze dikke vriendjes worden
    schijnt ook te zijn als je de 1e poepluier aan de hond geeft dit helpt..

3. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Onze teef is een drukke secreet eerste klas geworden, en denkt dat ze niet hoeft te luisteren, en denkt ze zelfs haar tanden tegen mij te kunnen optrekken als ik een commando geef:D. Helaas voor haar accepteer ik dit ABSOLUUT niet;), en eindigde dit avontuur voor haar op haar rug:cool:

Bij mijn eerste zwangerschap was dit ook al zo. Na de bevalling was alles weer goed.

Toen onze reu nog leefden, die werd zwaan kleef aan. Wilden de hele dag bij mij zitten/liggen, en lag 's avonds ook met zijn hoofd op mijn buik. Ook dit verdween weer na de bevalling.

4. Blackie

Blackie Bekend lid

Jan 9, 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk idd dat je het vooral niet moet toelaten. Laat zien wie de baas is.
    Daarnaast idd overal bij betrekken elk nieuw meubeltje en dergeljke wat binnen komt laat het even afsnuffelen dat weet ie wat het is. En aandacht geven, jullie veranderen onbewust ook een beetje en komt veel spanning bij kijken, geef hem het gevoel dat het goed is. Wandelen en spelen enz.

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Hoe is je gedrag naar de hond toe? Krijgt hij nog net zoveel aandacht en beweging als voorheen? Denk dat daar vooral het euvel zit als ik je verhaal zo lees.

Enne, dames, straffen helpt in deze niet omdat je niet weet waar het gedrag vandaan komt, dus goed dat je hulp inschakelt!

Hier ben ik minder fit, dus wordt er minder getraind met onze jongste hond (bijna 10). Mijn man gaat er vaker met hem op uit en dus merkt hij er weinig van. Toch zie je wel dat hij mij mist daarin, maar het zij zo.
    Kan me voorstellen dat het vervelend is wanneer je hond de boel gaat slopen, maar klinkt mij (als ex-trainer) als aandachtvragend gedrag in de oren c.q. verveling.

Je zou bv ook een voedselbal kunnen geven of een kong en daarnaast zoekspelletjes doen in huis. Is het een vervelingsprobleem, dan wordt het daarmee al beter.

Succes! Wil je meer weten, dan kun je altijd PB-en.

6. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Bij ons is het juist andersom, onze stafford reu is veranderd van een drukke, enthousiaste, speelse hond in een rustige lobbes die heel de avond op mn schoot wil liggen... Het liefst kruipt tie in me. Ligt dan met zn kop op mn buik. Hij volgt me ook overal.
    Hij is echt super lief voor me. Succes met je hond!!!

7. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Onze hond is sinds het begin van mijn zwangerschap heeeeeel erg jankerig, trippelt de hele dag door het huis, pakt speelgoed van mijn zoontje etc.
    Er is qua aandacht/wandelen/spelen niks veranderd (Ik loop bijvoorbeeld nog steeds iedere ochtend een uur met hem). Probleem is, dat hij plotseling epilepsie heeft gekregen toen ik ongeveer 8 weken zwanger was (de hond is 7), dus ik weet nog niet goed waar het gedrag vandaan komt....
    Ik hoop dat het na de bevalling weer beter gaat!

Als je hond écht destructief is, zou ik niet rustig afwachten, maar inderdaad bedenken of hij minder beweging krijgt e.d., en anders toch even contact opnemen met een trainer of gedragstherapeut.

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    @Anna: wat sneu voor je hond en voor jullie. Van epilepsie kan je hond dit gedrag gaan vertonen, zeker bij de wat zwaardere vormen, maar ook kan je hond de angst van aanvallen associeren met jouw nieuwe geur. Heel sneu. Hopelijk gaat het straks idd beter!

9. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

Aug 26, 2011
    989
    0
    0
    het enige wat hier wel vervelend is
    is dat sinds ik zwanger ben de hond veel sneller en vaker blaft naar geluiden, dingen op tv en dingen die hij bij t raam ziet...

tsja hij wil vrouwtje (die als ze zwanger is volgens hem niet meer zo goed voor zichzelf kan zorgen:p) en t beebje gewoon beschermen ik roep m altijd terug want vind t wel vervelend..

10. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Ja, de timing kon wat dat betreft niet slechter...
    Ik hoop dat het straks beter gaat met het gedrag, want dit werkt zó enorm op mijn zenuwen...

11. Blackie

Blackie Bekend lid

Jan 9, 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Straffen is misschien ook niet het juiste woord, maar van belang is dat de rolpositie wel gelijk blijft.
    Onze hond(husky) is nu ook enorm poeslief tegenover mij. Maar belangrijk is veel blijven bewegen. En als je minder fit bent kun je ook denk spelletjes met ze doen, zoals snoepjes in balletjes verstoppen enz. Dit put ze in energie ook uit. Soms nog meer dan veel rennen.

12. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

Jun 8, 2011
    3,405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    nou meiden, hier nog maar pril zwanger maar.. onze reeds een jaar geleden gecastereerde beagle van 11 jaar, was sinds zijn casteratie heeel tolerant.. sinds gister gromd hij tegen me, en heef t me zelfs in mijn gezicht proberen te buiten. (kreeg natuurlijk een flinke pets op zijn neus) Het eene moment kan ik hem gewoon aaien het andere moment gromd hij tegen me.. al weet hij zelf niet zo goed wat hij er mee aan moet, hij likt me dan tegelijk... heel raar.. zou hij dat zo vroeg al merken.. ? kan zijn dat gisteren t hartje is beginnen te kloppen ofzó? of denk ik nu wel heel ver na...?

13. Stier11

Stier11 Bekend lid

May 26, 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    TS: hoe lang zit je hond in de op een dag?

Mijn oudste hond is heel erg beschermend de laatste maanden. Ze gaat tussen mij en andere mensen in staan, en heeft zelfs iemand gebeten, die aan het hek stond en binnen wilde komen.
    Ik merk aan haar dus echt een hele grote gedragsverandering.
    Gewoon maar blijven opletten, en ervoor zorgen dat ze nog steeds evenveel aandacht en beweging krijgt.

14. Nofje

Nofje Lid

Oct 15, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hier ook flinke gedragsveranderingen bij zowel teefje als reu (staffords)
    Reutje blaft naar alles en iedereen en is super onderdanig geworden. Heel gelaten maar owee als je bij me in de buurt komt...

Teefje was al superonderdanig en is ondertussen gesteriliseerd toen ik 20 weken zwanger was. Maar vanaf t begin vd zwangerschap poept en plast ze nu binnen. We gaan nog steeds evenveel met ze wandelen en spelen nog net zo leuk met ze als daarvoor. Ook al gaan we het laatste rondje om half 1 dan nog poept ze ergens rond een uurtje of 3 binnen.... Grrrr.
    Het ging een tijdje veel beter, maar dat was toen ik lekkerder in mijn vel zat met de zwangerschap. En nu tegen het einde begint ze er weer mee. Dus ik denk dat ze mijn spanning overneemt en daar dus op reageert.
    Ik hoop dat dat over gaat eens de baby er is...

15. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

Sep 13, 2011
    2,088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Hier een hele grote witte herder reu! Toen ik zwanger was werd hij waakser, meer eigenlijk niet! Hij volgde me overal en wilde vooral bij mij zijn!

ik was nieuwgierig wat hij zou doen eens de baby er was!! Hij was net 2, deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was toen we thuiskwamen met de baby! Het waaks zijn is gebleven/erger geworden, maar ik was bang om met kinderwagen en hond (47kg) te wandelen, nou voor niets! Mijn hond is veranderd in een rustige, lieve vriend!

Misschien stom, maar ik praat veel met hem! Ik heb uitgelegd wat er allemaal zou gebeuren als de baby er was, waarom ik anders was, waarom hij minder liep (ik had bi) enzovoort!

Succes!

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Even een tip voor diegenen waarbij dit van toepassing is, bv Nofje en Bjanc, schakel bij agressie, onzindelijkheid of andere heftige gedragsproblemen een gediplomeerd gedragstherapeut in. Hij/zij kan je in dit stadium goed helpen. De kans bestaat dat het over gaat wanneer de beeb er is, maar het is niet ideaal om dat uit te proberen c.q. af te wachten. Daarvoor zijn sommige problemen gewoon te gevaarlijk!

Enne, zaken als luiers geven, overal bij betrekken e.d. hoeft echt niet. Als je je hond gewoon de aandacht blijft geven die hij/zij gewend is en geen nare ervaringen met de beeb laat meemaken, maar juist samen wandelen etc. De hond hoeft echt de hele kinderkamer niet "goed te keuren"... ;):D

Heel veel succes allemaal en ik hoop dat de problemen snel op te lossen zijn!

Share This Page