Onze dochter is zaterdag 3 weken oud. Naast dat ik kamp met een beginnende postnatale depressie, heb ik last van alle normale onzekerheden van een nieuwe mama en ik vraag me af of we nu goed bezig zijn. Willen jullie eens met mij meedenken? 1. In de ochtend, na de eerste fles van 8.30 uur, leg ik haar vaak weer in haar ledikant waar ze dan vaak nog minimaal een uur slaapt. in de middag lukt slapen op haar eigen kamer nauwelijks: beneden in de wagen id woonkamer wel. Is het slecht om haar aan deze slaapplek te laten wennen, krijg ik haar dan ooit wel in slaap in haar ledikant s middags? 2. Na de laatste fles van 23.30 uur zitten we vaak tot een kwartier naast haar ledikant omdat ze huilt en niet in slaap komt. We stoppen haar speentje een paar keer terug tot ze em in haar slaap uitspuugt. Wennen we haar nu aan onze aanwezigheid bij het in slaap vallen? 3. In de avond, tussen 20 uur en de laatste fles, slaapt ze eigenlijk alleen bij ons in de armen. Ik vind het niet erg haar bij me te houden maar is dit slecht, wanneer moeten we haar toch in haar ledikant gaan leggen om te wennen? 4. De kraamhulp leerde ons de luier te verschonen voor de voeding. Doen jullie dit ook?
Lieve meid, je kindje is nog zo klein en zo gewend om bij je te zijn, dat je haar echt nog niet kunt verwennen met je aanwezigheid. Babies zijn niet voor niets zo klein, je kunt ze nog heerlijk bij je dragen. Voor jou fijn en voor haar ook. Dat slapen in het eigen bedje komt vanzelf, wat niet wil zeggen dat je het niet kan proberen. Het boek: baby in een droomritme van Stephanie Lampe is misschien wel een asnrader voor je als je haar graag in haar eigen bedje wil leren slapen. Wat betreft punt 4, voor je baby is het prettiger om met een lege maag verschoont te worden. Dan heb je minder kans dat er voeding omhoog komt. Je kunt het ook halverwege de voeding doen, of tussen de eerste en tweede borst als je borstvoeding geeft. Dit laatste is handig als je kindje snel in slaap valt tijdens de voeding. Verder, sterkte met de pnd. Het valt niet altijd mee, het eerste begin. Ik wens je een grote roze wolk toe!
Lekker je kindje bij je pakken... Je kunt niks verpesten... Mss vindt ze een kleinere slaapomgeving fijner, omdat ze in de wagen slaapt. Mss kun je de bak in haar bedje zetten, zodat ze wel aan haar kamertje went. Ze is natuurlijk vd eerste kraamweek de geluiden gewend en nu is het stil boven. Jij bent meer beneden, je man ws werken... Na de laatste fles mss toch dat kwartiertje bij je houden totdat ze slaapt en dan wegleggen...
Hoi Roan, Ik ben geen expert maar kan je wel mijn ervaringen vertellen!! Over punt 1, Ons meisje wou de eerste weken ook niet alleen in haar bedje of de box slapen. Ze wou overdag de hele tijd bij me zijn. Heb dan ook 6 weken met haar bij me gelopen.. heb tot die tijd dus verder niet zo veel kunnen doen. Nu sinds 1,5 week gaat het iets beter. Ze krijgt bij ons rond 15.00 uur een flesje. Ik leg haar daarna standaard in haar bedje. Als ze erg overstuur is of last heeft van krampjes haal ik haar er na 10/15 min weer uit. En zo niet laat ik haar lekker liggen. Nu ligt ze eigenlijk bijna iedere dag van 15.30 tot 18.00uur te slapen! Soms zelfs een uur langer! Ik zou zeggen blijf het proberen rond de zelfde tijd. Lukt het niet haal je haar er weer uit, ze blijft vanzelf wel een keer liggen en gaat lekker slapen. Met punt 2 heb ik niet veel ervaring.. ons meisje valt eigenlijk bijna altijd in slaap tijdens de laatste voeding en dan leggen we haar lekker in bedje. Soms word ze wakker. Dan jengelt ze 10/15 min en daarna slaapt ze wel. Wat wij wel doen is altijd hetzelfde ritueel. Aai over de bol een kus op de wang slaap liedje aan (dat doen we niet als ze al slaapt) welterusten wensen en dan gaan we. Dit doe ik ook overdag. Ik heb wel eens gelezen dat het wel goed is om hetzelfde te doen zodat ze sneller snappen dat ze dan moeten slapen. Maar zoals Sonjaa al zei, ze is nog zo klein je kunt haar eigenlijk nog niet verwennen. Onze kraamverzorgster zei dat je ze tot 6 weken niet kunt verwennen. Punt 3, Ik heb haar tussen die tijd eigenlijk ook altijd bij me.. Vind het ook niks om haar altijd in haar bedje te leggen. Ze ligt dan vaak even rond te kijken en te keuvelen en dan valt ze in mijn armen in slaap. Soms leggen we haar in de box en slaapt ze dan daar. Ik denk dat wij zodra ons meisje de voeding van 23.00 uur niet meer hoeft dat we haar dan op bed leggen na de voeding van 20.00 uur. Ik denk dat het vanzelf een keer komt dat je ze ook in de avond op bed legt. Maar net wanneer ze helemaal door slapen denk ik zo. Punt 4, Ik geef een combi van fles en borstvoeding. Bij de borstvoeding doe ik het tussen de borsten door. Bij de fles voeding deed ik het eerst halverwege het flesje. Om toch die pauze te hebben en even op adem te komen. Maar het gebeurd nu steeds vaker dat ik haar eerst even verschoon en dan de fles geef omdat ze deze steeds vaker aan een stuk leeg drinkt en er geen pauze meer is. Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er iets aan hebt!! Wat ik nog wel even wou zeggen is vertrouw op jezelf en wat je gevoel je aangeeft! Groetjes! Xx
Ik zou lekker op mijn gevoel afgaan en gewoon je kleine meisje troosten. Ze heeft tenslotte 9 maanden heel dicht bij je gezeten en zou 't nu ineens "alleen" moeten doen? Mijn beeb is een dagje ouder dan de jouwe, maar heeft reflux-klachten met de nodige "stress". Wij verschonen de luier ook voor 't voeden, omdat ze er dan minder last van heeft en verder houd ik haar gewoon fijn bij me. Slaapt bij ons in bed en overdag veel in een doek of gewoon op de arm. Natuurlijk probeer ik haar ook wel eens in de wagen te leggen of in bedje, maar als 't niet gaat, dan maar niet. Volg je gevoel en verwennen? Volgens mij kan een kindje niet verwend worden met de aanwezigheid van papa en mama.
Gewoon lekker genieten... niet denken dat ze ergens aan went.. Ze heeft jullie nodig en dit word vanzelf minder, wat slapen betreft!
Ze moet nog niks, wees niet bang dat ze straks op haar 6de nog in de kinderwagen wil slapen bijvoorbeeld Als ze 's avonds lekker bij jullie in de armen wil slapen; doen! Wil ze dat jullie bij haar blijven als ze in slaap valt? Lekker erbij blijven! Kindjes van 3 weken zijn nog erg afhankelijk, dat is logisch en volkomen normaal, met de tijd wordt dat vanzelf minder. Hier woonde mijn dochter toen praktisch permanent op mij... en nu moet ik d'r zeker 14 uur per etmaal missen omdat ze dan heerlijk in haar eigen bed ligt te knorren Wij verschoonden trouwens na de voeding, aangezien ze altijd tijdens of net na het voeden ging poepen.
Precies! Lekker je meisje bij je houden...9 maanden lang op zo'n veilig plekje gezeten, en het dan nu helemaal alleen doen? Nee ik geloof daar niet in. En ach,de tijd gaat zo snel. Voor je het weet liggen ze de hele nacht door te slapen (en nee, daar is GEEN vaste tijd voor en hoeft niet al met 3 6 of 9 maanden)...Dus geniet van het kroelen en knuffelen
Meis toch, het valt niet mee met een beginnende postnatale depressie.. Ik ken het niet, maar zag het in mijn naaste omgeving Maar om je vragen te beandwoorden: Verschonen deed ik eerst voor de voeding om hem wakker te maken, maar hij poepte telkens na de voeding dus ben ik na de voeding gaan verschonen. En slapen, heel simpel, hij sliep hele dagen bij mij in de bondolino of in de box bij me of in de kinderwagen. De eerste drie maanden sliep mijn zoontje bij mij in bed! Ik ben bewust op een eenpersoons gaan liggen zodat ik zeker wist dat mijn man niet op hem zou gaan liggen in zijn slaap. Toen in de kinderwagenbak op de grond naast mijn bed en ik mijn hand erin, en zo afgebouwd naar het ledikantje. Hij staat nog naast me met zijn bedje nu. Laten huilen nooit gedaan! Zal ik nooit doen ook. Hij heef het eerste half jaar vaak nog bij me in bed geslapen, nu is dat al een paar maanden geleden. Zijn mama-honger was gewoon heel sterk. Nu kan hij me ook zien vanuit zijn bedje en dat is goed. (bij is het plaatsgebrek er moet een verbouwing plaatsvinden vandaar dat hij nog lekker bij me staat )
Wat ik me ook afvraag, wat is een beetje een standaard dagindeling voor zo'n kleintje? Bij het cb zeiden ze dat je nog niet echt een ritme hoeft te hebben, maar dat je een vaste volgorde moet aanhouden, dat doen we. Maar ik merk vandaag dat ik een beetje zoiets heb van: hm, wat zullen we nu doen? De mevrouw van het cb zei dat de box op deze leeftijd nog weinig zin heeft maar dat je wel een soort van 'speel-tijd' moet inruimen. Hoe doe je dat met zo'n kleintje?
In het begin liet ik ze altijd heerlijk bij mij slapen. Het is maar zo'n korte periode... je kunt hen er niet mee verwennen, jezelf wel Ik verschoonde altijd na de voeding. Ze spuugden niet veel, en poepten altijd direct na of soms tijdens de voeding. Dus dan moesten ze toch een schone luier... Over je laatste vraag: er 'moet' helemaal niks. Spelen op die leeftijd is vooral jou beetpakken, eigen handjes ontdekken, misschien ook al de eigen voetjes. Ik deed niet zo aan een ritme, en ook niet aan vaste volgordes. Voor mij en mijn baby's werkte dat prima. Overigens: mijn oudste was een echte slaapkop. Die sliep, werd wakker om te eten, poepte dan z'n luier vol en wilde daarna weer slapen. Met 3 weken kwam hij nog helemaal niet aan spelen toe. Jongste was een stuk wakkerder. Die sliep soms helemaal niet tussen twee voedingen in. Die vond het fijn om bij me te liggen, of soms ook wel in de box of op een kleedje in de kamer, als er dan maar wel wat gebeurde om haar heen. Om haar 'speeltijd' te geven, deed ik dan: - wakker worden - voeden - verschonen - toetje drinken - in slaap vallen, en als dat niet gebeurde of als ze maar heel kort sliep samen op de bank of grond om te 'spelen', of zij in de box of op een kleedje terwijl ik wat anders deed (of met haar broer in de buurt, dan was er ook altijd iets te zien) en dan opnieuw het riedeltje af.
Mijn meisje is 2,5 week maar meer dan slapen, drinken en knuffelen doen we nog niet hoor Ik maak haar wakker voor dr flesje, verschoon haar, flesje drinken, heerlijk knuffelen op schoot en dan weer naar haar bedje.. Volgens mij heeft een kindje van 3 weken daar ook genoeg aan. En meestal gaan we 's middags even wandelen, lekker even eruit.
Hoi, omze zoon is precies een week jonger dan je dochter. Je punten zijn heel herkenbaar! Onze dochter is bijna twee en daar hadden we soortgelijke ervaringen mee. 1. In de ochtend, na de eerste fles van 8.30 uur, leg ik haar vaak weer in haar ledikant waar ze dan vaak nog minimaal een uur slaapt. in de middag lukt slapen op haar eigen kamer nauwelijks: beneden in de wagen id woonkamer wel. Is het slecht om haar aan deze slaapplek te laten wennen, krijg ik haar dan ooit wel in slaap in haar ledikant s middags? Hier gaat slapen in de ochtend ook prima in zn bed, in de middag en de avond slaapt ie minder vast en korter. Dus dan is het handiger om hem in de box o de wandelwagen te laten slapen omdat ik zelf ook beneden ben. Vaak slaapt ie beter als we gaan wandelen of hij lekker buiten staat. 2. Na de laatste fles van 23.30 uur zitten we vaak tot een kwartier naast haar ledikant omdat ze huilt en niet in slaap komt. We stoppen haar speentje een paar keer terug tot ze em in haar slaap uitspuugt. Wennen we haar nu aan onze aanwezigheid bij het in slaap vallen? Huilen is hier niet aan de orde maar het duurt meestal even voordat ie slaapt. Baby's moeten nog leren om zelf, alleen in bed, in slaap te vallen. Komt vanzelf. 3. In de avond, tussen 20 uur en de laatste fles, slaapt ze eigenlijk alleen bij ons in de armen. Ik vind het niet erg haar bij me te houden maar is dit slecht, wanneer moeten we haar toch in haar ledikant gaan leggen om te wennen? Hier ook zo, zoontje wil graag bij ons zijn, lekker knuffelen en bij ons in slaap vallen. Hij slaapt 's avonds heel licht en wordt snel wakker. Bij ons beter. Onze dochter had dit ook, er komt helemaal vanzelf een moment dat en baby dieper gaat slapen en wel in bed ligt. Na 9 maanden bij mama is het moeilijk ontwennen. 4. De kraamhulp leerde ons de luier te verschonen voor de voeding. Doen jullie dit ook? In eerste instantie wel, maar snel mee gestopt vanwege het plassen en poepen tijdens de voeding. Tijdens het eten moet onze zoon een paar keer pauzeren om te boeren, als het flesje driekwart op is laten we hem boeren en verschonen we hem meteen, mocht ie bij het laatste stukje fles in slaapvallen kan ie zo zn bed in. Er komt een moment dat ie niet meer wil en hoef te pauzeren tussendoor en dan is het verschonen na de voeding of gewoon wanneer ie een vieze luier heeft (niet gekoppeld aan voeding dus). Zoals ik al zei, veel hiervan was ook van toepassing op onze dochter. Het in slaap vallen en in bed slapen werd vanzelf makkelijker. Na een aantal weken komt er ook wel een ritme in qua etenstijden en slaapjes. Dan is het ook makkelijker om de signalen van moe zijn op te pakken en de baby op het goede moment nog wakker in bed te leggen zodat ie daar in slaap valt en zn slaapje doet. En dan nog gebeurde het regelmatig dat er in de box of de wandelwagen geslapen werd, daar is ook niet zoveel mis mee. Speeltijd, hier wel een soort van vast patroon in de zin van wassen/badderen voor de eerste fles overdag, direct na de fles en uitbuiken even spelen, dwz op zn buik in de box, of lekker op schoot een beetje kletsen, liedje zingen etc. Vanwege het lichtere slapen 's middags ga ik er vaak even uit, boodschapje, wandelingetje, bezoekje ergens.
Wij zijn hier nu 3,5 week en hoop dat er al wat verbetering in zit voor je! Wilde even een hart onder de riem steken want het klinkt dat je al een beginnetje hebt! Hier slaapt de kleine 's middags op het heetste en lichste piek van de dag en ik heb dan net een paar uurtjes getukt dus ben dan weer even *klaar* wakker voor zo ver je dat op dit moment kan zijn. Ik probeer de kleine in z'n ledikantje te laten slapen maar verder dan onze borst en op een stevig kussen op de bank slaapt de kleine man niet langer dan 10-20 minuten of gewoon helemaal niet in z'n eigen bedje die gelijkvloers aan ons matras en dus bed staat mama gaat dus nergens heen! Maar tot zo ver, lijkt flesvoeding alleen hem wat meer slaap te geven hij is sneller voldaan maar een uurtje in z'n eigen bed slapen zo ver ben ik nog niet! Had nu pas een wandelwagen binnen en daar heb ik hem vanmiddag even ingestopt en hij wist niet zo goed wat hij er van moest vinden.. Wil hem over een half uurtje of iets later zelfs even voor een wandelingetje nemen wanneer het afgekoeld is zien of hij er rustiger van word straks. Maar ach het komt goed, ik stel me nu echt vragen van hoe on earth doen single moeders dit of wanneer de partner na een week weer ft moet werken of bijv. in het leger zit hoe trekken die mama's dat in godsnaam?? Maar helaas je kunt een baby niet dwingen, ik denk dat geduld het keyword is en dat we best een keer mogen huilen en ons hart mogen luchten en het komt allemaal wel goed x
Het is volkomen normaal baby gedrag dat je baby veel bij je wilt zijn. Het is ook het allerbeste om je kindje zoveel bij je te laten zijn! Gewoon in je armen, of in een draagdoek. Ik heb een co-sleeper geleend van een vriendin, daar slaapt hij 's nachts super in. Het is een bedje tegen je bed aan, met een open kant. Hij hoort me, ruikt me en is vlakbij me, maar toch in z'n eigen bedje. Hij slaapt ook vaak bij me in bed, ook heerlijk!! Verder qua dagindeling, het enige wat ik kan zeggen is go with the flow. Nu is dit mijn 2e kindje, ik heb nu echt makkelijk praten, ik weet hoe onzeker je kan zijn, bij je eerste. Je krijgt allerlei adviezen van het cb, maar die houden er nogal eens wat striktere adviezen op na. Het belangrijkste is, kijk naar je kind, die weet precies wat hij nodig heeft. Eten, slapen en kroelen, dat is zo'n beetje wat je de eerste weken doet. Heel veel sterkte en geniet ervan!!!
Zwaaaaaaar herkenbaar dit. Alsof ik t zelf geschreven heb. Ik kan je echter verklappen dat het nog ongeveer 3 weken bikkelen en op tandvlees lopen is. Daarna komt er een stijgende lijn in en wordt het beter en leuk! Baby wordt makkelijker en begint een ritme te krijgen. En dit kan heel snel gaan. Ook wat betreft een postnatale depressie. Wees daarin niet te snel. Ik vind de eerste weken met een baby geen dónder aan. Heeeel veel gehuild en gepraat. Genieten van de kraamweek? Dachtet niet. Vind het verschrikkelijk, met soms een leuk moment, bijvoorbeeld een lekkere lunch die wordt verzorgt. Maar nu baby 6 weken is gaat het met sprongen vooruit. Ik hoop voor jou dat dit ook zo is. Hopelijk doet dit je een btje goed. Ik vond het iig wel fijn om te merken dat ik niet de enige was. Wat mij ook hielp was m'n verwachtingen bijstellen. Ik ging er vanuit dat de baby heel de dag zou krijsen en huilen en niet in zijn eigen bed zou willen slapen en zijn flessen ook niet leeg zou drinken. En dan zou ik baby gaan helpen door de eerste weken te komen. Verder geen doel die dag. En dan ineens, tegen alle verwachtingen in, slaaptie een keer wel. En dat voelt goed joh! Meid, hou vol, t wordt makkelijker Wat betreft je vragen, ben t eens met Sonjaa
Eens met Jekil, zodra je baby 6 weken is wordt het allemaal wat makkelijker en een stuk leuker. En de mooiste eloning krijg je ook rond die tijd, het eerste lachje. Ik weet het nog zo goed van onze oudste, echt super. Maar even eerlijk, geen kraamtranen gehad of andere emo-momenten, maar gister zat ik na een slapeloze nacht te huilen aan de keukentafel, dat gekroel en getut is misschien leuk maar niet voor mij! Ik mis het sociale en de uitdaging van mn werk, en de deur wordt hier ook niet echt platgelopen. Vandaag wel lekker gespeeld met dochter van 2 maar dat thuisblijfmamabestaan is zooooo niet aan mij besteed! Anyway ik moet mn draai nog vinden, maar dat is wat makkelijker als het met een week of 6 wat voorspelbaarder wordt en wat meer ritme en regelmaat heeft. Ik kan er nu wel weer om lachen hoor maar die wolk is hier ook dus ook niet alleen maar roze. En niks om je voor te schamen hoor.