Even een vraagje betreft Kinkhoest. Bij het zoontje van vrienden op school heerst er Kinkhoest. Nu is zijn moeder ook heel ziek geweest en heeft waarschijnlijk ook Kinkhoest gehad. Nu ben ik daarmee in contact geweest. In de brief die het zoontje van school mee heeft gekregen staat dat je onder de 34 weken zwangerschap contact op moet nemen met de HA. Maar heeft iemand daar zo ervaring mee. En weet iemand of het gevolgen kan hebben?
Ben je niet ge-ent dan (DTKP)? Maar ook dan kan je het nog in milde vorm krijgen. Stond er niet in dat je boven de 34 weken contact op moest nemen met de ha? Dit vond ik erover: Zwangere vrouwen kunnen, als zij in de laatste zes weken van de zwangerschap kinkhoest oplopen, de ziekte direct na de geboorte overdragen op de baby. Zwangere vrouwen kunnen tijdens de laatste zes weken van de zwangerschap het contact met patiënten waarbij kinkhoest is vastgesteld (door onderzoek van bloed en keelslijm) beter proberen te vermijden.
Thanks voor je reactie! Ik ben daar wel tegen ingeent. Er stond dit tekentje bij < 34 weken. Ik dacht dat het betekend onder de 34. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
Klopt! Maar wat ik erover las, was dat het vanaf zes weken voor de geboorte het gevaarlijk kan zijn voor de baby, omdat die dan de ziekte kan krijgen. Vraag het anders maar even na bij je ha!
Het hangt er ook nog vanaf wanneer je in contact bent geweest met die moeder, want de ziekte duurt best lang (2 maanden is geen uitzondering), maar je bent 'slechts' een week of drie daarvan besmettelijk. Bij mij dacht de dokter ook dat ik het had en ze hebben toen mijn dochter getest omdat die nog in de besmettelijke fase zou zitten. Gelukkig heeft zij niets en ik dus waarschijnlijk ook een hele vervelende langslepende verkoudheid. Ik zou wel de dokter even bellen voor de zekerheid.
Het probleem is dat kinkhoest in de beginfase erg op een slepende verkoudheid lijkt en je dan dus wel besmettelijk bent. AB wordt dan ook vaak gegeven als de ziekte al op z'n retour is. Zodra er AB genomen wordt, is de patient niet meer besmettelijk.
Hoi, Ik heb begin dit jaar kinkhoest gehad en toen kreeg ik daarvoor medicatie die niet je niet mag gebruiken tijdens je zwangerschap. Aangezien ik er een week later achter kwam dat ik zwanger was ben ik daar toen mee gestopt. Helaas ging het alsnog fout na 2 weken, maar de kans was klein dat het aan de medicatie lag. Wat ik je wel wil zeggen is dat je goed op je eigen gezondheid moet letten. Krijg je koorts of iets dergelijks moet je gewoon gelijk contact opnemen met de huisarts! Van mijn omgeving is trouwens niemand ziek geworden en ik was wel ingeent!