navelsteng insertie velamenteus

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by vbiancav, Dec 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vbiancav

vbiancav Nieuw lid

Dec 13, 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb tijdens mijn derde zwangerschap navelstreng insertie velamenteus gehad.ik had op dat moment geen idee de navelstreng zat een stukje vergroeid op de placenta en de verloskundige vroeg alleen of ik had gerookt dat had ik niet verder werd er niets over gezegt.mijn zoontje was verder gezond en deed het gelijk heel goed.we zijn de laatste tijd erover aan het nadenken of we nog willen proberen om een keer zwanger te worden.ik heb de bevallingspapieren van de laatste zwangerschap erbij gezocht en alles eens rustig na gelezen daar ben ik best wel van geschrokken want daar stond dus navelstreng insertie ik had geen idee wat dit in hield en ben dus gaan googlen en nu lees ik op internet best wel vreselijke dingen.heb ik nu meer kans dat het weer gebeurt staat dat dit gebeurt is een volgende zwangerschap in de weg is het wel verstandig om uberhaupt nog zwanger te worden.ik maak me nu best wel zorgen.ik ben 32 jaar.ik hoop hier iets meer duidelijkheid te krijgen of mensen wie ook dit hebben gehad en daarna toch nog zwanger zijn geweest van een volgend kindje.
    iedereen alvast bedankt.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Bianca,

maak je alsjeblieft niet te veel zorgen hoor. Ik snap dat je schrikt van hetgeen je leest in het verslag en niet wist en dan nazoekt en dan alle vervelende dingen leest. Ik lees aan je berichtje dat je het inderdaad zelf hebt uitgezocht en het nog niet aan een professional hebt gevraagd. Gelukig doe je dat nu wel want je kunt gerust nog eens zwanger worden! Een velamenteuze insertie betekent dat de navelstreng niet in de placenta vast zit, maar in de vliezen. De vaten lopen dan door de vliezen heen naar de placenta. In verreweg de meeste gevallen kom je hier pas achter als de placenta wordt nagekeken na de bevalling. Meestal heeft dit dan ook geen betekenis voor de zwangerschap en bevalling gehad. Wel is het zo dat er inderdaad een kans bestaat dat de vrijliggende vaten beschadigd raken en gaan bloeden. Dit is wel erg vervelend en kan ernstige gevolgen hebben. Ook het vliezen breken door een vk/arts kan gevaarlijk zijn als die vaten precies voor de uitgang lopen. Maar vaak wordt dit dan wel opgemerkt door de arts/vk. Áls het misgaat is er wel meteen een groot risico voor het kind, dus er zijn altijd gevallen bekend waarbij het niet goed afloopt. Maar dat is met alles zo. Het is toeval dat de navelstreng in de vliezen zit; kun je niets aan doen en je hebt ook geen verhoogd risico dat dat nog eens gebeurt. Het komt niet vaak voor, maar we zien het wel eens inderdaad. Wel erg fijn dat het de vorige keer zo goed is gegaan in ieder geval. Maar laat dit dus niet nog een zwangerschap in de weg staan; dat zou zonde zijn.

Groetjes Brigitte

3. vbiancav

vbiancav Nieuw lid

Dec 13, 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank je wel voor je reactie dit stelt mij zeker gerust.
    ik heb nog een laatste vraag.nu staat er ook op internet dat er met een speciale echo kan worden gekeken of er sprake is van navelstreng insertie velamenteus.als ik wel zwanger mag worden is het dan verstandig om naar dit onderzoek te vragen.

alvast bedankt.

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Dit kan inderdaad worden gedaan; maar dat is dan vaak omdat er een verdenking toe is. Normaal gezien is je kans zoals gezegd niet verhoogd als je het eenmaal hebt gehad. Het zou in jou geval alleen zijn voor jouw eigen geruststelling. (en dan nog kunnen ze het niet altijd uitsluiten). Overigens wordt er met een 20 weken echo ook eigenlijk altijd gekeken of de navelstreng de placenta ingaat of niet; dus je zou het ook als extra aandachtspunt op het aanvraagformulier van de 20 weken echo kunnen laten zetten.

Groetjes Brigitte

Share This Page