Hallo, Mijn dochterje is bijna 4 maanden en heeft last van verborgen reflux. Sinds ze Nexium en een anti-reflux bedje heeft kunnen we het goed onder controle houden. Nu ben ik bij de kinderarts geweest en mag ik beginnen met bijvoeden. Heeft er iemand ervaring met groente / fruithapjes en rijstebloem bij verborgen reflux? Groetjes Kim
Mijn tweede en Derde hebben verborgen reflux gehad, maar ben niet met bijvoeden begonnen, de omeprazol hielp goed en ook omhoog houden na de fles en bed ophogen, ik vind 4 maand persoonlijk te jong, hier eten ze mee met de pot zodra ze kunnen, met 6 maand voelen en ruiken en langzaam komt er steeds meer in de mond Bij de vierde van nu 6 maand is hevige reflux een feit, door zijn aandoening helaas waarschijnlijk sowieso 3 tot 7 jaar en soms zelfs tot in volwassenheid. Vorige week dronk hij niets meer waardoor we in overleg met de huisarts toch gekozen hebben voor vers eten pureren, hem een half thee lepeltje gegeven.... Hij heeft letterlijk de hele dag lopen kokhalzen, ( nu kan dit ook met zijn aandoening te maken hebben gezien voeding moeizaam zal kunnen gaan tot 2 jaar) maar het heeft wel mijn gevoel bevestigd dat een kind er echt aan toe moet zijn. Hij krijgt trouwens wel in de avond een flinke theelepel pap door zijn fles en dit gaat goed.
Voor 4 maanden, 17 weken, word bijvoeden altijd afgeraden ivm vergrote kans op allergien. Alle onderzoeken geven dit aan. Daar zou ik dus echt op wachten... Ik ben bij beide jongens met 6 maanden begonnen. Dit omdat; - er allergien in onze familie voorkomen. - het kokhalsreflex dan meer naar achterin de mond is. - ze wat beter kunnen zitten (ondersteund) - langer wakker zijn, dus makkelijker in te passen - tot 6 maanden is de bedoeling dat je enkele hapjes laat proeven, pas met 6 maanden kan je het opbouwen als maaltijd (en ja ik weet dat meeste mensen anders doen) - ik van mening ben dat het beter is om met 6 maanden te beginnen. Je hoort en leest verschillende verhalen. De een zegt dat er verbetering zichtbaar is en bij een ander geen verschil of verergeren de klachten. Lees je in en kijk wat je doet. Alleen voor de 4 maanden zou ik je met klem willen afraden. Rijstebloem kan trouwens meer problemen geven, dit word namelijk in de maag weer vloeibaar. (Dus voorzichtig testen)
Mee eens met de bovenstaande twee reacties. Rijstebloem kan inderdaad erger worden. Tevens vast voedsel moet de darmen 'leren' dat eten te verwerken. Daar hebben ze het druk mee en daardoor kan (in ons geval was het heel erg) de reflux erger worden en daarnaast krampjes terugkomen omdat het verwerken van voedsel niet lukt. Ik zou dus ook wachten tot 6mnd minimaal. Wij hebben zelfs daarna heel rustig aan gedaan, kleine beetjes en aantal dagen hetzelfde achter elkaar. Deden we dat niet dan was het mis.
Bedankt voor jullie reacties! Dan wacht ik toch nog met bijvoeden. Toch raar dat de kinderarts zegt dat de nieuwe onderzoeken uitwijzen dat je ze beter vanaf 4 maanden met alles in aanmerking kunt laten komen omdat de kans op allergieën dan kleiner is dan tot je wacht tot 6 maanden of later. Mijn dochter heeft ook kma daarom zegt hij dat de nieuwe regel is (na universitaire studies) bij 4 maanden al beginnen met hapjes ook bij kma.
Ja onderzoeken tonen aan...en volgende week is het weer anders. Ik let niet zoveel op wat er gezegd wordt, ik kijk naar mijn kindje. Ik ben begonnen met 16 weken en mijn dochtertje heeft ook verborgen reflux. Zij gaf al enkele weken daarvoor signalen af dat ze wat anders wilde. Met 16 weken heb ik het gewoon geprobeerd met groentehapjes en het gaat super goed. Ook met de rijstebloempap. Deze doe ik overigens met standaardvoeding geven en niet met haar gebruikelijke AR voeding. Kortom ik zou zeggen, ga op je eigen gevoel af en kijk naar je kindje.
Wij zijn met 3.5 maand begonnen met rijstebloem op advies van het cb. Dit vanwege een zeer groot hongerlapje die al met de voeding voor hongerige baby's op de max zat aan flessen. Met de rijstebloem hebben we nooit problemen gehad. Met 4 maanden hebben we voor de eerste keer een fruithapje aangeboden, maar toen deed zoon er nog niet zoveel mee. Dus nog een paar weken gewacht en opnieuw geprobeerd en toen was zijn interesse wel gewekt. In diezelfde periode waren we ook de ranitidine aan het afbouwen en ik dacht met 5 maanden ofzo waren we helemaal gestopt met de medicijnen. Toen hij rond die periode meer bijvoeding begon te krijgen, merkten we wel echt dat de reflux weer behoorlijk op speelde. Dus in overleg met de huisarts weer met dezelfde dosis ranitidine begonnen als hij kreeg als baby, en dit ging prima! Dus ik denk dat het per kindje wel zal verschillen hoe ze erop reageren. Maar fruit is natuurlijk sowieso wat zuurder, dus de kans dat ze daar extra het zuur van krijgen is groter. Kijk gewoon hoe je dochter erop reageert, vindt ze het niks, dan wacht je gewoon nog een paar weken en dan probeer je het opnieuw.
Ik heb dat onderzoek gelezen. Weet je wat ik daarin las? Onder de 4 maanden, 17 weken: nog niet bijvoeden ivm vergrote kans op allergien. Tussen de 4 en 6 maanden: geen verschil kwa allergische reacties in deze groep. (Dus kindjes met 6 maanden hebben geen vergrote kans tov 5 maanden of 4 maanden, of andersom) Na 6 maanden: mogelijk vergrote kans op allergische reacties. Dit onderzoek is zelfs nog relatief jong en men zal nog niet de gevolgen over zoveel jaar hebben kunnen onderzoeken. Who blijft ook de 6 maanden richtlijn aanhouden. En dan denk ik "bijna 4 maanden en je krijgt het advies nu al te beginnen?" Na 4 maanden mag het, maar dat is ook vooral aan jou. Lees je in.
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad ook dat het per kind heel verschillend is hoe erop gereageerd wordt. Ik heb al veel ingelezen maar omdat er best veel tegenstrijdige dingen gezegd worden was ik benieuwd naar ervaringen 😊 dankjewel!