Goedemiddag, Even mijn verhaal doen en ben super boos op het moment. Ik heb sinds ik 25 weken ben cholestase en loop hiervoor bij de gynaecoloog. Ik slik 3x per dag 300mg ursochol en me waardes waren stabiel. Nu was ik vorige week vrijdag bloed wezen prikken en het was gestegen naar 14. Niet schrikbarend maar het loopt toch weer op. De jeuk was zo goed als weg en nu sinds gisteravond neemt het erg toe en is ontlasting wittig. Dus ik gebeld naar de poli en kreeg een mannelijke gynaecoloog aan de lijn. Die zei dat jeuk niks zegt en dat de waardes elk moment van de dag kunnen verschillen en dit niks zegt. Nu zei mijn eigen gynaecoloog dinsdag dat ze bij 40 ingrijpen en als ik nog geen 37 weken ben andere medicatie. Die mannelijke zegt nou al is het nu 20 en morgen 60, inleiden doen we niet aan en het kan door medicatie geen kwaad voor de baby. Ik moest t naast me neerleggen en loslaten. Hij zei ook ik laat niet vaak bloedprikken terwijl ik van mijn gynaecoloog om de 2 weken moet. Grrrr snap er niks meer van Hij deed er zo laks over.. Iemand bekend met cholestase en stel ik me echt zo aan??
Wat die gyn zegt klopt van geen kant. Ik heb zelf veel aan deze info gehad: http://nvog-documenten.nl/richtlijn/doc/download.php?id=878 Bij mij werd cholestase vastgesteld toen ik ongeveer 34wkn was, meteen wekelijks echo + ctg + bloedprikken bij de gyn. Ook meteen aan de ursochol. In die eerste week had ik een waarde van 22. Plan was inleiding rond de 38wkn. Met 35wkn was het 93; voor mijn gyn reden om me persoonlijk op te bellen en meteen op te laten nemen. In het ziekenhuis iedere dag ctg, en bij ook maar een beetje een 'niet pluis'-gevoel moest ik op de alarmknop drukken. Gelukkig voelde ik mijn dochter altijd erg goed en heb ik nooit op die knop gedrukt. Maar gezien die enorme stijging, de intense jeuk, de slapeloze nachten en simpelweg het risico, ben ik met 36+5 ingeleid. Mijn waarde was toen 13 als ik het me goed herinner, door de ursochol dus flink gedaald, maar daardoor nam het risico niet af. Als jij iets niet vertrouwt; bel! En als die gyn je niet serieus neemt, verwijs dan naar die informatie van de NVOG! Overigens; tot de 37 a 38 wkn zijn de risico's echt minimaal he, daarna nemen ze toe. Maar toch aan die bel blijven trekken als je het niet vertrouwt!
Ik ben met 36,1 ingeleid vanwege cholestase. De arts wilde geen enkel risico lopen, mijn waarde was nog niet eens bekend. Ik begrijp niet gezien het risico dat ze je zo door laten tobben.. Ik zou het er niet bij laten zitten.
Met 36.1 kan het risico van randprematuriteit nog groter zijn dan het risico van cholestase; heb zelf in die periode gezeten waarin de gyn toch zo lang mogelijk mijn dochter in m'n buik wilde laten. Vanaf wk 37 nemen de risico's van cholestase toe. Het blijft een afweging van risico's. Met 36+5 dus gekozen voor inleiding. Maar <36 wkn zou ik nooit doen; de risico's van cholestase zijn dan nog laag, terwijl de vroeggeboorte wel risico's kan hebben.
Ik ben bij de oudste twee spontaan bevallen met 36 weken. De gyn hoopte dat dit bij de derde ook het geval zou zijn, zo niet zou ik ingeleid worden met 37 weken, mijn waarde was 52 en met 37 weken ben ik dus ingeleid, mijn gyn vind het te gevaarlijk en wil niet dat er langer dan 38 weken gelopen word met cholestase, ivm andere chronische ziekten is er besloten voor 37 weken,
Bedankt voor jullie reacties!( en sorry voor mijn late reactie) Donderdag had ik weer een afspraak staan en had een nieuwe gynaecoloog. Ik had me helemaal voorbereid op een welles nietes gesprek, maar deze vrouw begon gelijk over inleiding met 37 weken en datum staat gepland! Ze nam me heel serieus en hond het risico te groot. Ander probleem is nu wel dat meneer nog in stuit ligt hoop dat die binnen 2 weken draait en anders toch draai poging proberen. Vind het erg spannend allemaal en wil eigenlijk geen keizersnee. Stuitbevalling ga ik niet aan beginnen dus mocht de stuit blijven dan is het niet anders en toch keizersnee plannen..
Daar dacht mijn gynaecoloog duidelijk anders over (hij is de arts). Hoewel de start met mijn dochter echt niet heel makkelijk was, ben ik blij dat ze in elk geval een start heeft gehad.