Hoi Hoi, Ik zou graag willen weten of er meerdere zijn/waren waarbij de navelstrengtoevoer niet goed was. Mijn schoonzusje heeft namelijk deze week te horen gekregen dat dit bij haar het geval is. Ze is zo'n 33 weken en haar kindje blijkt erg klein voor deze aantal weken. Het kindje zou nog niet eens op 1400 gram komen. Ze heeft ook een heel klein buikje..wat wij dus ook al een aantal keer hadden aangegeven. Nu had ze dit al een aantal keren aangegeven bij haar vk maar die vond het allemaal prima gaan en ze hadden ook niet het idee dat het kindje te klein zou zijn. Deze week had ze een te hoge bloeddruk dus werd ze doorverwezen naar de gyn.. eenmaal daar kreeg ze een uitgebreide echo en daar kwamen ze er dus achter dat het kindje veel te licht is en de navelstreng toevoer niet goed was. Ze moet nu in het ziekenhuis blijven en hele grote kans dat ze een keizersnede krijgt. Ze heeft al longrijping gekregen voor het kindje want zodra ze merken dat het niet goed gaat word het direct gehaald. Vreselijk natuurlijk om dit zo ineens te horen voor haar aangezien ze haar twijfel al een hele tijd had aangegeven bij de Vk. Nu vroeg ik me af, hebben meerdere dit meegemaakt en hoe is het allemaal gegaan?
Wat een vervelend bericht zeg. Ik wens jullie veel sterkte en fijn dat ze nu onder goed toezicht staat. Helaas is de grote van de buik helemaal geen teken of het wel of niet goed gaat met de baby. Alleen de groei (hoogte) van de baarmoeder kan daar eigenlijk iets over zeggen. De verloskundige zal dit echt gecontroleerd hebben. Een kleine baby is moeilijk te detecteren via de buik. Hopelijk kan de baby nog een tijdje in de buik blijven en groeit het nog even lekker door!
Mijn Flow zoals ze dat noemen is ook niet optimaal. Ons ukje is ook klein. Wordt geschat op 2100 gram bij 37 weken ongeveer. Maar zodra je moet blijven en ligt kan het best zijn dat de flow nog bijtrekt. Dat is bij mij namelijk wel gebeurd. De kleine is helaas bij mij door omstandigheden niet harder door gaan groeien, normaal is dit wel. Mijn flow was een keer 1,4 en nu 1,1 (hoe lager hoe beter). Als de bloeddruk daalt gaat de flow vaak ook weer omlaag! Mijn buikje is dan ook wel klein, maar dat wil niks zeggen. Kleine kan ook zomaar ineens nog een groeispurt krijgen. Mijn baarmoeder is te klein, dus gaat hier niet gebeuren. Maar het kan echt! Rust, vooral als het ineens is, doet wonderen! Heb vertrouwen in de artsen! Ik heb elke dag thuismonitoring, dat is iets waar ze, als ze naar huis mag op ten duur, niet onderuitkomt. Liefs
ik heb het ook gehad, zoonlief werd bij 28 weken op 800gr geschat en te klein, hij is uiteindelijk door de slechte doorbloeding van de navelstreng geboren met 32 weken, en was 1000 gram en 35 cm, dus prematuur en dysmatuur....gelukkig een goeie start gehad, zonder extra zuurstof(heb longrijping gehad en lag vanaf 25-26 weken plat in het ziekenhuis, heb daar ook al die tijd gelegen). bij mij kwam het door een combi van hoge bloeddruk, veel stress en gewoon een minder goed aangelegde placenta... ben nu gewoon vaker onder controle....
Bij mij id als mama1984, ook een combi van stress, hoge bloeddruk en een niet goed aangelegde placenta. Mijn kindje was dus ook prematuur en dysmatuur. Ze was zo'n 1500 gram met 33+2 wk. Via Doppler echo's kijken ze steeds hoe de flow is, en rust is het beste in zo'n situatie. Vandaar dat ze is opgenomen en ze zal volledige bedrust moeten houden. Als het weer een beetje stabiliseert is het misschien een idee om te vragen of ze ook thuismonitoring doen. Thuis in bed liggen is veel leuker dat in het ziekenhuis!
jee wat een verhaal en waarom heeft de verloskundige dit niet beter in de gaten gehouden. bij mij werd het bij de 23 weken echo geconstateerd en dat is de reden dat ik vandaag een nieuwe echo moet laten maken. Het probleem is dat als de bloedtoevoer niet goed werkt het kind te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. ook de moederkoek lijdt hieronder en kan zelf een beetje afsterven en loslaten. Daarom de haast ook. Ze gaan kijken naar de conditie van het kind of het een gewone bevalling aankan of dat het keizersnede word. Maar vaak wordt dat toch een keizersnede, omdat ze het zo lang mogelijk uitstellen om het kind nog zo lang mogelijk in de baarmoeder te houden. Dat blijft toch het beste . Dus zullen ze zo laat mogelijk ingrijpen, dan is wellicht de kleine qua conditie niet meer krachtig genoeg om een bevalling te doen. Veel rust en duimen. Hoop voor haar dat de kleine nog lekker mag doorgroeien. Spannend voor mij ook vandaag, ben benieuwd hoop dat ik beter nieuws heb.
Bij ons was dit ook het geval, echter kwamen wij er al achter met 20 weken (toen al 2 weken groeiachterstand). Met 26 weken had de uk een achterstand van 5 weken en is overleden met 27 weken (in mijn buik). De uk was toen maar 360 gram en 26 cm.! Ik leed aan placenta insufficientie, wat inhoud dat de placenta niet goed is gegroeid ten opzichte van de baby, de baby groeide wel, maar de placenta groeide niet door en dus klein bleeft, waardoor de navelstreng geen voeding meer kon doorgeven. Ik slik daarom nu preventief al vanaf de 9e week acetylsalicylzuur (aspirine) om de bloedtoevoer in de navelstreng en bloedvaten in de baarmoeder dun te houden.
Dat moet verschikkelijk zijn geweest voor je! Bij de 23 weken echo van mij had hij wel een goed gewicht, daarom was er niet gelijk reden tot paniek en hoop daarom ook dat het een moment opname was en dat de echo vandaag uitwijst dat alles goed gaat Voor mama 1984 gelukkig wordt jeschoonzusje nu goed in de gaten gehouden.
Ik kan me voorstellen dat je schoonzus ontzettend geschrokken en bang is, en dat ze ook boos is op de VK. Maar ook al hadden ze het eerder geconstateerd, ze kunnen toch niks voor je doen. Ze heeft wel geluk gehad dat het kindje het toch goed heeft gehaald tot 33 weken (met rijping, gewicht komt wel). Nu zit ze onder constante controle en zal bij twijfel ingegrepen worden.
@ all: Bedankt voor jullie reakties! Vandaag zijn we weer even bij haar geweest. Ze heeft aan de ctg gelegen vandaag en er waren even momenten dat het hartje onder de lijn lag... later liep de hartslag weer normaal. Verder vertelde ze ons dat haar navelstreng toevoer maar 50 % is (normaal dus 100%).. ze moet beslist in bed blijven en mag er alleen uit voor bezoek aan het toilet en de douche. @ cygnet2: Klopt, het wil niet altijd wat zeggen aan de hand van de grote van de buik. Maar je twijfel gaat wel toeslaan als het buikje zo klein is (en dan heb ik het echt over klein) Ik vind het persoonlijk erg jammer dat ze niet naar mijn schoonzusje geluisterd hebben terwijl ze het al meerdere malen heeft aangegeven. @ wupsie: wat is de Flow? (of stel ik nu een hele gekke vraag) @ luukske: Jee dat zou wel schrikken geweest zijn... maar is de kleine spontaan geboren of via inleiding/keizersnede? @ juul75: is ze ook echt met 33 weken geboren? @ hansje123: Hoe was het gegaan? @ astriddi: jee wat vreselijk ...de gyn wil nu ook bij mijn schoonzusje alle gegevens hebben vanaf het begin van het zwangerschap. Hij wil kunnen zien of er met de 20 weken al een lichte achterstand was. @ adi: het is bij haar toeval geweest dat ze het ontdenkt hebben doordat ze een hoge bloeedruk had en daarom werd doorverwezen. Ze heeft dus idd geluk dat ze er nu achter zijn gekomen.. want het had dus ook anders kunnen aflopen (moeten we maar niet bij na denken)
Gelukkig is alles goed. de bloedtoevoer is verbeterd en van een greiachterstand kon je niet spreken. hij is juist enorm gegroeid. gelukkig. over 4w weer een echo. hoop dat het goed blijft gaan met je schoonzusje en dat ze straks rond een veilige tijd gewoon mag bevallen. succes
@ hansje: wat fijn zeg! hele opluchting he? Hou jezelf maar goed in de gaten en bij enige twijfel gewoon bellen.
Jazeker, met 33 wk en 2 dagen. Met een keizersnede, vanwege HELLP en PE. Sterkte voor je schoonzusje! Volledige bedrust is enrom balen. Het enige wat je kunt doen is je er maar compleet aan over geven en gewoon afwachten hoe lang het allemaal nog mag gaan duren. Trouwens, Flow is de doorbloeding van de navelstreng.
@ juul: jee is ook vroeg he...ik hoop voor haar maar dat de kleine nog even blijft zitten. Bedankt voor de flow uitleg
Hoi allemaal. Vanavond is ons neefje geboren door middel van een keizersnede. Vandaag kreeg ze een echo en het bleek niet goed te zijn, het kindje was niet gegroeid dus moest snel gehaald worden. Keizersnede is goed gegaan, we zijn bij haar geweest.. Helaas had ze zelf de kleine nog niet gezien en het duurde nog even voordat ze bij hem kon. Ze moesten nog een rontgen foto van hem maken en hij lag er nog niet zo mooi bij voor een foto. De kleine woog maar 1260 gram...Erg ligt dus! Nu afwachten hoe het verder gaat.
Gefeliciteerd met het neefje, en ik hoop dat iedereen snel weer aansterkt. is hij, behalve een laag geboortegewiocht, verder wel in orde? Misschien helpt het om even rond te neuzen bij het prematuren gedeelte van het forum, en als je vragen hebt of als je schoonzusje vragen heeft kun je me ook altijd een PB sturen hoor!
@ tamara en Juul: Dank je! Gisteren wisten ze zelf ook nog niet veel...er werd heel weinig verteld. Pas laat op de avond mochten ze even bij hem, dus misschien dat ze toen ook pas iets te horen hebben gekregen... Vanmorgen kregen we een berichtje dat hij erg bewegelijk is en zich zonder zuurstof red. Verder weten we nog niets.. Vanavond gaan we naar ze toe en mogen we (waarschijnlijk) even bij hem kijken.
gefeliciteerd met de geboorte van je neefje. Gelukkig is hij al erg bewegelijk. Hoop dat hij goed aansterkt en gezond is. Spannende tijden! lijkt me verschikkelijk. Hoe gaat het met je zusje? Kan zij alles aan. Is natuurlijk wel schikken en je hormonen slaan nu helemaal op hol. Je moet haar maar goed steunen, dat zal ze wel nodig hebben. succes, maar geniet er ook van