Heb een tijdje zitten twijfelen of ik mijn angst hier neer zou zetten. Maar de afspraak komt steeds dichterbij en de angst wordt alleen maar groter. Morgen heb ik de eerste afspraak bij de verloskundige maar zie dit helemaal niet zitten. Heb namelijk te maken gehad met misbruik en ben als de doods voor mensen die aan me zitten. Mijn vriend gaat morgen ook mee, maar ik heb naar hem toe eigenlijk nog nooit hardop uitgesproken wat er is gebeurd. Het is verleden, maar toch nog niet helemaal.....
Ach meid, wat moet dat vreselijk voor je zijn. Ik geloof dat je bij je 1ste afspr van de vk alleen een intake krijgt. (Ik zit bij de gyn dus heb geen ervaring bij de vk) Als ik je een advies kan geven zou ik het bij de 1ste afspr wel melden en dat jij je heel onprettig voelt bij aanrakingen. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Ik wil je heeeeeel veel sterte toewensen en ik hoop dat je ondanks de angsten van de aanrakingen toch kunt genieten van je zwangerschap. Dikke knuffel wolly
Tja dat is lastig zeg. Misschien is dit juist het aangewezen moment om jouw vriend te vertellen dat je in jouw verleden iets vervelends heb meegemaakt. Als je nog niet klaar bent om het tegen jouw vriend te zeggen dan zou ik toch wel proberen van tevoren jouw verloskundige in te lichten. Ze gaat nml (heel zachtjes) aan jouw buik voelen hoe de stand van jouw baarmoeder is om te voelen hoe ver je ongeveer bent. Succes meid!
Bij mij zat mijn verloskundige niet aan me tijdens mn eerste afspraak Maar is het niet inmiddels tijd om je vriend toch (deels) op de hoogte te stellen? Waarschijnlijk zal hij wel het 1 en ander al doorhebben, maar het lijkt me voor hem nogal moeilijk als jij hem niet in vertrouwen durft te nemen... Ik ben van mening dat je relatie pas goed zit als je elkaar alles kunt vertellen, zeker qua emoties. Daar bedoel ik niet mee dat je in de details moet treden, maar zeker wel dat je hem vertelt wat het met je heeft gedaan qua emoties en ontwikkeling.
Wat ontzettend moeilijk voor je. Toen ik de intake had bij mijn vk hebben we een hele vragenlijst doorgenomen, en daar stond specifiek op of ze ergens rekening mee moesten houden bijv. misbruik. Waarschijnlijk zal ze het aan jou ook wel vragen of er bijzonderheden zijn, en dit dan vooral melden! Je bent vast niet de enige die in dit schuitje zit, dus ook de vk zal goed weten hoe ze hiermee om moet gaan! Sterkte ermee!
Hoi Eline, Wat naar dat je met misbruik te maken hebt gehad. Het is erg belangrijk om dit te delen met mensen om je heen zodat ze je kunnen steunen en begrijpen. Zeker nu je zwanger bent is het goed om het te delen met je vriend en verloskundige omdat het van invloed kan zijn op de manier waarop jij je zwangerschap beleeft. De meeste verloskundigen vragen standaard in hun intake gesprek naar nare ervaringen op seksueel gebied. Ze zijn opgeleid om hier discreet en professioneel mee om te gaan en rekening met jouw ervaringen te houden bij bv. lichamelijk onderzoek. Helaas komen nare seksuele ervaringen nogal eens voor en dat weten verloskundigen ook. Ze zullen je daarom graag extra willen begeleiden tijdens je zwangerschap en natuurlijk ook bij je bevalling. Je kunt vaak hele goede afspraken maken, zodat jij de controle houdt over wat er met je lijf gebeurt. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om daar rechtstreeks over te praten als je vriend erbij zit en van niks weet. Misschien is het toch goed om met hem te bespreken dat je iets naars hebt meegemaakt in het verleden en dat je dat met de verloskundige wil bespreken. Je kunt ook om een extra gesprek vragen bij de verloskundige, bijv. naar aanleiding van vragen naar misbruik. Dan kun je je verhaal doen onder 4 ogen als je dat prettig vindt. Het gaat erom dat verloskundigen jouw grenzen respecteren en dat ze niets zullen doen wat jij niet wilt. Maar dan moet je het wel aangeven. Dat zal heel moeilijk zijn, maar ik weet zeker dat het je zal opluchten om het te vertellen (je hoeft ook niet in details te treden als je dat niet wil). Heel veel succes en maak je niet teveel zorgen. De meeste verloskundigen zijn hartstikke lieve meiden. Yule
Trouwens, mijn verloskundige heeft direct aan mij naar misbruik gevraagd. Ik vermoed om daar rekening mee te kunnen houden gedurende je zwangerschap. Ik zou dat wel aangeven als ik jou was. Een beetje oke verloskundige zal daar denk ik niet diep op in gaan, maar het is wel fijn voor je als ze er rekening mee kunnen houden. Maar nogmaals, bij mijn intake heeft ze helemaal niet aan me gezeten
nou ik moet bekennen dat ik ook gelogen heb tegen de verloskundige die vroeg ook naar eerdere misbruik enzo ik heb nee gezegt maar het moet ja zijn ik wilde gewoon niet dat zij het te weten kwam. ook al vind ik het idd moeilijk maar heb me door die jaren heen vaak bij artsen en alles raar gevoeld en had dus ook vaak een vrouw inplaats van man maar als jij je er onprettig bij voel gewoon een vrouw vragen mischien helpt het jou wel wie weet. mischien idd ook je vriend op de hoogte proberen te stellen al weet ik hoe moeilijk het is (ik heb het wel gedaan) want mijn vriend kende die gene dus ook net als ik hem kende maar goed sucses morgen
Ben idd ook erg benieuwd hoe het gegaan is. Bij mijn intake vroeg de vk ook heel voorzichtig of ik problemen had met inwendige onderzoeken enzo door iets wat bijvoorbeeld in het verleden is gebeurd. Denk dat het wel heel goed is om hier eerlijk over te zijn tegen je vk zodat ze hier ook rekening mee kunnen houden en jullie samen naar de bevalling kunnen toewerken.
Ben bij de verloskundige geweest en ohw wat was ik zenuwachtig.... Maar goed opzich ging alles vrij redelijk tot ze zei dat ik een termijn echo mocht gaan laten maken. Ze gaf daarbij aan dat het mogelijk is dat het een inwendige echo kan worden omdat het niet altijd met een uitwendige echo lukt. Dus de stress sloeg gelijk toe. Ik heb haar gevraagd hoe lang ik kan wachten met en echo om er zeker van te zijn dat het met een uitwendige echo kan, zij gaf aan dat dit ook nog wel eens niet zeker is met twaalf weken....... Ze vroeg waarom ik dat niet wilde en ik heb aangegeven dat, dat te maken heeft met verleden. Ze heeft geadviseerd om vier weken te wachten voor de echo maar ze zei al dat dat geen garantie is..... Er zijn mensen die zeggen dat ik gewoon voor die inwendige echo moet gaan 'me er overheen zetten' er was zelfs iemand die zei dat ik ook gemeenschap met mijn vriend kon hebben dus dat een inwendige echo dan ook geen probleem moest geven. Twijfel zo erg wil graag het hartje zien kloppen, maar ben doodsbang voor een inwendige echo... Liefs eline
maar meid toch ik snap wat je bedoel ik had dat ook maar als jij zeker ervan wilt zijn dat het goed gaat met je zwangerschap moet je het gewoon overwegen. dan zeg je gewoon wil wel dat het een vrouw doet. neem je vriend mee en echt geloof me het valt reuze mee voor je het weet ben je klaar. ik was daarna zo opgelucht dat ik me beepje heb gezien dan vergat ik ook ff die herinnering aan inwendige echo dat ik er bang voor was
Kun je niet een afspraak maken voor een uitwendige echo (met een week of 10) en dan als het echt niet lukt je voor gaan bereiden op een inwendige echo en die afspraak later maken? Als je uitlegt dat je echt heel veel moeite hebt met intieme aanrakingen, dan hebben ze daar vaak wel begrip voor! Bij mij lukte het uitwendig prima met 8w3d, ik had wel een goed volle blaas. Het kan dus ook zijn dat het wel prima lukt uitwendig. Ik zou trouwens niet te lang wachten met het maken van een afspraak, want hoe langer je wacht hoe meer tijd je hebt om er tegenop te zien En ik weet niet of je hier al eens hulp bij hebt gezocht, maar misschien is dit een heel goed moment om te proberen (met hulp!) om wat er gebeurd is los te gaan zien van andere aanrakingen. Hoe moeilijk ook, maar straks gaan ze iedere controle aan je buik voelen (hoewel dat misschien nog niet zo eng is) en dan wil je toch gewoon ontspannen naar je afspraken gaan. En als voorbereiding op de bevallig lijkt het me ook prettiger voor jezelf als je er anders mee om kunt gaan. Sterkte/succes! (weet even niet wat gepaster is, maar ik bedoel het goed)
En over dat een inwendige echo geen probleem hoeft te geven omdat je ook gemeenschap kunt hebben... technisch gezien is dat ook zo (je weet dat het past) maar gevoelsmatig is dat heeeeel anders. Wat een hork zeg, die dat tegen je zei! Bah!
Hai meid, Ik kreeg wel direct een echo de eerste keer...en omdat je nog niet zo ver bent zouden ze dat doen met de inwendige echo wat me voor jou niet erg prettig lijkt in dit geval. Wel heel knap van je dat je t toch hebt aangegeven bij de VK. Heeft je vriend er nog iets over gezegd? Probeer inderdaad met 12 weken nog eens een uitwendige echo...bij mij lukte het prima met 12 weken hoor! Ik wens je heel veel tserkte in de toekomst!
Dank jullie wel voor jullie lieve reacties. Ik wil zo graag weten of het goed gaat met mijn kleine guppie.... Dus twijfel twijfel twijfel..... Ja sommige mensen kunnen verschrikkelijk lomp zijn in hun opmerkingen zeker als je beseft dat het iemand is die zelf ook het een en ander op dat vlak heeft meegemaakt. Maar goed.... Ik probeer nu zoveel mogelijk te lezen over inwendige echo's en hoop hiermee mezelf te kunnen overtuigen dat het zien van mijn guppie de vervelende dingen zal overstemmen... Liefs eline
Dit is misschien een beetje off-topic. Maar je zit toch bij een gewone verloskundige? Hebben ze daar geen echo apparatuur? Ze kan toch proberen om een uitwendige echo op je buik te maken? Ik ben vorige week geweest, ik was 8 weken en 3 dagen. En zag het hartje heel duidelijk. En als de uitwendige echo niet lukt, dan kan je het later altijd nog een keer proberen. Dit is geen aanval op jou hoor , meer onbegrip naar je verloskundige. Kan me best voorstellen dat je het een eng idee vind.
hoi eline wat naar allemaal voor je. mijn 1e afspraak was bij de gynaecoloog (medische idicatie / medicijnen). en omdat ik door de pil heen zwanger was geraakt wilden ze weten hoe ver ik was. ik heb een aardige man als gyn. maar hij had me niet goed voorbereid op zich. dacht alleen een intake te krijgen... zegt die ineens we doen een echo. ik dacht nog hoe kan dat nu al met 7 weken ongeveer... en ja hoor zegt die in de kamer ja doe je onderkleding maar uit... sta je daar even verbluft. gelukkig heb ik er verder geen moeite mee maar stond inderdaad wel even perplex. het is dus altijd handig om even te laten weten zoals je nu hebt gedaan. ik heb daarna nog 2x inwenidge echo gehad met echo van 10 weken (vanwege opmeten van de baby, was ook uitwendig al te zien maar ze moesten precieze weten vandaar) en met een bloeding. de echo inwendig valt enorm mee en doet geen pijn. een voordel is... je ziet alles veel duidelijker en het zien van je kindje, het hartje enz. ik had het niet willen missen de keuze moet je gewoon zelf maken, zelf doen wat goed voelt. succes xandra
de eerste afspraak bij de vk stelt weinig voor hoor. je krijgt gewoon een intake met vragen over voorkomende ziektes en ook of je in het verleden een nare ervaring hebt gehad. ik heb de vk gewoon alles verteld zodat zij er rekening mee kunnen houden... en als je iets niet prettig vind dan kun je dat daar gewoon zeggen... wees niet bang. op een eerste afspraak nemen ze alleen een beetje bloed af en nemen ze de bloeddruk op... hier hoef je echt geen angsten voor te hebben... maar ik begrijp je wel groetjes marijke