Dreumes 17 maanden hoesten&koorts: 5e ziekte? Ervaring gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jannanas, 16 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hoi dames,

ik hoor graag even ervaringen van jullie.

Onze zoon van 17 maand is al sinds de week van oud en nieuw aan het hoesten. Echte hoestaanvallen, met name 's nachts maar ook overdag wel.
    Sinds zondag heeft hij er ook koorts bij gekregen. Dit schommelt tussen 38 en 40 graden.
    Maandag ben ik even naar de huisarts geweest omdat ik het hoesten toch wel erg lang vond duren. Toen ik binnen kwam zei hij al dat hij het al wist: het was de 5 e ziekte want dat kon hij zien aan zijn wangen. Die waren helemaal rood. Dat klopt maar volgens mij is dat altijd zo als je koorts hebt.
    Hij hoorde wel slijm in de luchtwegen maar dat hoorde bij de 5e ziekte en het hoesten ook.

Ik heb even gegoogled maar herken eigenlijk de 5e ziekte niet bij wat ik zie bij mijn zoontje. Ik lees dat vooral kinderen tussen 4 en 10 dit krijgen, milde koorts en uitslag.

Gisteravond was hij echt heel ziek. 40 graden koorts, huilen, kreunen, hij had echt pijn en voelde zich ziek. Ook grijpt hij veel naar zijn oortjes. Na een hoestbui huilt hij nu vaak, het zal wel zeer doen in zijn keeltje.

Hij drinkt goed, eten een klen beetje maar genoeg om geen zorgen te maken.

Ik geef al vanaf zonder paracetamolzetpillen, terwijl ik daar helemaal geen voorstander van ben. Maar ik ben zelf onderhand ook gesloopt: zelf ook tijd ziek geweest na oud en nieuw, hoesten, koorts. We zijn al drie weken 's nachts in de weer, dan weer met zoon en dan weer omdat ze zelf ziek zijn. Heb maandag vrij gehad maar moet zo eigenlijk aan het werk, heb afspraken die ik niet af kan zeggen.

Wat me nu opvalt is dat hij veel aan zijn oren grijpt. Zijn wangen zijn vuurrood en sinds gisteren zit zijn romp onder een vaal rode gloed, heeeele fijne stipjes. Zou dit dan toch de 5e ziekte zijn? Of komt dit van de koorts? Vanmorgen had hij alweer 38 graden:(

WIe herkent hier iets van? Ik kijk vandaag nog even aan en als de koorts dan niet minder is bel ik de huisarts weer.

Het is zo zielig om te zien......Wie heeft tips?

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Zielig toch die kleintjes die ziek zijn. Er heerst ook griep. Ja het zou ook de vijfde ziekte kunnen zijn. Zeker als hij nu fijne stipjes heeft. Dat zou nog meer kunnen worden.
    Als je er niet goed bij voelt, gewoon weer bellen naar je HA.
    Zou het niet ook een doorkomende kies/hoektand kunnen zijn? Mijn zoontje is iets jonger dan jouw zoontje en hij heeft vuurrode wangen, verhoging, door aankomende hoektanden.
    Beterschap met je kind.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ach wat zielig! Gezien de stipjes zou het zeker een kinderziekte kunnen zijn maar als het je niet lekker zit weer even de dokter bellen! Als je zetpillen niet fijn vind kan je ook paracetamol drank ( sinaspril ) geven of kauwtabletjes. Of vind je paracetamol geen fijn idee, want dat is toch helemaal niet erg bij koort en pijn?

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik vind het eigenlijk niet goed om de koorts te onderdrukken, er is iets in dat lijfje waardoor de koorts onstaat en dus heeft koorts een functie, namelijk het virus te onderdrukken. Maar omdat hij er zo ziek van is geef ik hem toch maar een zetpil...

Als ik op internet rondkijk denk ik zelf nu meer aan de 6e ziekte ipv de 5e ziekte. Zijn hele gezicht is nu rood, tot achter zijn oren. Hij is wel wat beter te spreken maar nog steeds koorts...

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Vlekjes kan idd vijfde ziekte zijn, maar het hoesten heeft daar helemaal niets mee te maken, dus vind het een beetje vaag van je ha dat ie dat gelijk daaraan koppelt?

6. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Oh herkenbaar allemaal. Onze dochter is ook al weken aan het kwakkelen en ziek. Vanaf november steeds ziek. Nachten wakker en overdag alleen maar bij je willen hangen. Zelfs op haar eerste verjaardag was ze doodziek.
    En volgens de huisarts is het gewoon pech hebben dat ze steeds ziek is. Het enige wat we kunnen doen is uitzieken.

Maar begrijp heel goed dat je gesloopt bent, heb hetzelfde. Sterkte en hopelijk is hij snel opgeknapt!

7. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Het was vanavond alweer bal...:(
    Flinke koorts, 40 graden. De derde zetpil van vandaag maar weer gegeven. Hele rode wangen en oren, hele gezicht eigenlijk.
    En maar jammeren en huilen. Heb hem net weer in bed gelegd, hopelijk valt hij nu in slaap. Maak me maar weer op voor een gebroken nacht......

Ik bel morgen toch de huisarts. Dit is de 4e dag op rij met koorts bij de 40 graden.

Yegga, sterkt! Jullie zijn al langer de klos lees ik.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    hij heeft waarschijnlijk de vijfde ziekte en een andere infectie of oorontsteking.
    Hoesten en naar de oortjes grijpen heeft volgens mij niets met de 5e ziekte te maken.

( ik schijn als kind de bof en een dag later de waterpokken erbij gehad te hebben)

9. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Vanmorgen naar de huisarts geweest en die schrok toch even van hoe ziek hij was. Nu blijkt hij in ieder geval oorontsteking erbij te hebben. De arts had een ingewikkeld verhaal over dat hij niet wist of het hetzelfde virus is dan de 5e ziekte ( die hij dus ook heeft waarschijnlijk) of nog iets anders.
    Omdat hij dus meerdere dingen heeft heeft hij een ab-kuur gekregen ( normaal doen ze dit niet bij alleen oorontsteking zei hij) en Nurofen ( met ibuprofen en is dus pijnstillend en ontstekingsremmend).

Als het goed is moet hij zich daar snel wat beter van voelen, ik hoop het.....

Deel Deze Pagina