schoonmoeder geobsedeerd door onze zoon, help

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Isis857, 16 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    #1 Isis857, 16 jan 2013
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
    Hier het zoveelste frustratiemoment met m'n sm gehad sinds de geboorte van onze zoon. Misschien hebben jullie tips??

M'n schoonmoeder lijkt echt geobsedeerd door onze zoon.. Hij is nu 10 weken oud en bijna elk contact leidt op dit moment tot frustratie.. :(
    Een aantal dingen die me dwars zitten:

1. Ze eist hem op, door doodleuk te zeggen:'ik neem NU mijn kleinzoon op schoot'. Natuurlijk mag ze hem op schoot, maar ze kan toch ook vragen ipv eisen??

2. Ze wil hem eigenlijk niet afgeven ookal huilt ie en vindt ie het niet meer leuk bij haar op schoot. Zoals laatst ook. Ik probeerde het wat meer los te laten en dacht dat ik misschien wat overreageerde. Hij zat bij haar op schoot en ik zat 10 m verderop. Ik had nog gezegd, als ie heel wild begint te spartelen vindt ie het niet meer leuk en gaat ie huilen. Roep me dan, want ik vind niet dat ie op schoot hoeft te zitten als ie het niet leuk vindt. Opeens hoor ik hem huilen, dus ik loop erheen, zegt ze:'oh, hoorde je hem? ik had gehoopt dat je hem niet zou horen' :$ en dan nog niet willen afgeven. M'n schoonvader moest tot 2x zeggen dat ze onze zoon weer aan mij moest geven. En dan een opmerking tegen m'n zoon maken: 'nou volgens mij vindt vooral je mama het niet zo leuk meer' :$:x

Het begon al met de zwangerschap. Totaal geen interesse in mij of in manlief (hoe hij de zwangerschap ervaarde ed). Heb tot 2 x toe in het ziekenhuis gelegen, dat kon der eigenlijk weinig interesseren als het maar goed was met de baby. Zo zijn er constant van die dingetjes..

Nu belde ze gisteravond of ze het weekend langs kan komen voor foto's van onze zoon. Nou dat mag wel. Zegt ze vervolgens, ja dan kan ik hem gelijk zien. Ik kom natuurlijk voor ..., niet voor jullie.. :$ Ik was stil van verbazing. Nou was haar redenatie, ja want hij groeit en jullie niet :( Ik heb me ingehouden aan de telefoon, omdat ik geen ruzie wil..maar was woest! Dit kan ze toch niet maken tegenover haar zoon?? Vind het zo sneu voor manlief.. En die zegt dan maar..ja je moet er maar niet te veel naar luisteren, maar ik zie dat het hem kwetst..:(

Jullie tips??

*zie dat ik het topic verkeerd geplaatst heb, heb al gevraagd naar overplaatsing naar baby, dreumes :)

2. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Geen tips, geen ervaring.

Wilde alleen zeggen dat ik heel goed begrijp hoe frustrerend dit moet zijn voor je!

3. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, wat heb jij veel geduld seg! Als er hier één iemand mijn dochter niet metéén zou teruggeven als ik dat wou, dan mochten ze meteen hun jassen nemen en vertrekken. hetzelfde met dochterlief pakken zonder toestemming.

Ik denk dat je eens duidelijke afspraken moet gaan maken. Heel duidelijk zeggen dat ze het ten eerste moet vragen, en ten tweede moet teruggeven als je dat vraagt, en als ze dat niet doet, dat ze meteen mag vertrekken. Jouw huis, jouw zoon, jouw regels. En dan ook streng durven zijn als ze je regels breekt.
    Natuurlijk moeten jij en je man daar wel op één lijn mee staan. Succes!

En als het echt niet gaat, zoontje in draagdoek ;) opgelost.

4. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend zo opdringerige schoonmoeder!!

IK denk dat jullie heel duidelijk moeten zijn in wat jjullie willen en niet willen. DAt het jullie zoon is en er dus jullie regels zijn. En als ze zo'n rottige opmerking maakt zou ik dat zeker zeggen. Bijvoorbeeld in de trant van: ik vind het niet zo leuk dat je dat nu zegt/doet. HOud het bij de ik boodschap, daar kan ze gewoon niet tegenin gaan.

Sterkte en kom vooral voor jezelf en je kind op. LAat niet over je heen lopen. IK denk dat iedereen gebaat is bij duidelijkheid.

5. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

:Gewoon duidelijk aangeven wat je dwarszit en dat als ze jullie en jullie zoon niet respecteert ze weer kan vertrekken

Ti's van de zotte dat ze jullie niet respecteert :$

6. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Wat een ramp soms he, die schoonmoeders... Kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt! De beste tip die ik heb is al gegeven: de kleine in een draagdoek bij je houden, dan kan ze hem niet pakken. Is je probleem op korte termijn opgelost. Blijft over de lange termijn... Misschien kun je je man vragen om eens met zijn moeder te bespreken dat haar gedrag te claimend is. Dan krijgt hij misschien ook te horen waarom ze zo doet: is ze bang dat ze haar kleinkind te weinig te zien krijgt ofzo? Dan kunnen jullie die angst wegnemen en gaat ze weer normaal doen.

Wat de opmerking 'we komen voor de baby' betreft: daar moet je je niks van aantrekken. Mijn schoonmoeder zegt dat ook altijd, en bij de voordeur lopen ze ons gewoon voorbij. Het zal mijn man worst wezen en mij eigenlijk ook. Ze loopt over van liefde voor haar kleinkind en wil hem gewoon regelmatig zien. En als ze eenmaal goed geknuffeld hebben is haar aandacht ook weer gewoon bij ons.

7. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Je man t laten aangeven misschien helpt dat wel. En je zeker niet opzij laten zetten. Is n opmerking maken als je naar hun gaat " we komen natuurlijk wel voor opa".
    Kijken hoe zij dat vind. Hard en duidelijk zijn. Ook je man.
    De rest is al gezegd.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Pfoe, jij hebt echt veel geduld zeg! Ik was er ook meteen klaar mee geweest. Er staan al mooie tips hierboven, zoals het bij jezelf houden en gewoon hard en duidelijk zijn.
    Draagdoek: zeker doen!

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn moeder zegt dat ook hoor;'We komen natuurlijk wel voor Janna he ;)' maar dat is een grapje ;)
    Verder je grenzen aangeven; als hij niet op schoot mag, omdat hij het gewoon niet leuk vindt of omdat hij gevoed moet worden of verschoond oid, pak 'm dan gewoon over en zeg ook;'Zo, nu gaan we X doen.' Of 'nu weer even bij mama zitten'.

10. Biene

Biene Actief lid

2 jan 2012
    410
    2
    0
    Allereerst respect voor je geduld... jeetje meid.

Ik denk dat het verstandig is om duidelijke afspraken te maken. Tuurlijk zal ze een trotse oma zijn en ik denk dat het bijna overal hetzelfde is dat opa`s en oma`s eerst de kleinkinderen zien en dan misschien nog de papa en mama. (hier ook hoor)
    Maar als je nu niets duidelijk maakt wordt het straks alleen maar moeilijker.
    Kan je man niet eens een babbel met zijn moeder maken?

Hou je haaks en kom op voor jezelf èn je kind.

11. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Haha dit had ik kunnen schrijven over mijn moeder...
    Ze komt van de week binnen en trekt J zo van mn schoot af, zo nu bij oma. Ahum dacht het niet, ze zat net bij mij.
    Dus terug bij mij op schoot, en later een keer bij oma. Op verjaardag kwamen we binnen en er vraagt iemand aan ons of ze dr op schoot mag, geeft zij antwoord. Pff erger me kapot. Maar goed ik weet dat ze dat uit enthousiasme doet. Geduld geduld geduld...
    En uitleggen dat je er niet van gediend bent.

12. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Hier ook een overenthousiate schoonmoeder die alles beter denkt te weten. Ze passen om de week op. In het begin trokken ze de meiden ook uit mijn handen als ik binnenkwam. Heb gewoon gezegd dat ze even moest wachten zodat ik ze uit de stoeltjes kon halen en afscheid kon nemen. Dus dat doen ze niet meer.

Verder dacht ze een aantal dingen beter te weten. Wij hebben gemeld dat het ongetwijfeld zal werken, maar wij de dingen anders aanpakken en dat twee verschillende aanpakken niet werken. Wij zijn ouders en wij bepalen. Ze was lichtelijk beledigd, maar daar komt ze wel overheen haha

Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn zonder onvriendelijk te worden. Maar kan me voorstellen dat opmerkingen als 'we komen niet voor jullie' zwaar irritant zijn. Twee opties; negeren of zeggen dat je dat niet leuk vind...

13. adi

adi Niet meer actief

Dat opa's en oma's de eerste maanden vooral voor hun kleinkind op visite komen lijkt me vrij logisch, en kan ik gewoon begrijpen. Je klinkt bijna jaloers, en zo te lezen zit je man er niet mee.

Voor de rest zou ik duidelijke afspraken maken zodat je ergernissen kunt voorkomen.

14. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    #14 Isis857, 16 jan 2013
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
    Hey meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Denk dat ik inderdaad maar op een vriendelijke manier wat duidelijker moet worden. En ook zal ik met manlief eens bespreken of een gesprekje met z'n moeder een idee is. Hij zei er zelf gisteren ook al wat over. Maar zoals gezegd, ik wil geen ruzie en hoop dat ze niet boos wordt..

Even voor de duidelijkheid, natuurlijk is ze enthousiast en dat is ook helemaal goed. Het zou ook niet best zijn als dat niet zo was. Maar het is het claimende zonder overleg en daarbij onze wensen niet respecteren. Ze heeft gezegd nooit tijd te hebben gehad voor haar kinderen (wat volgens manlief onzin is) en dat wil ze met onze zoon inhalen.

Adi, ik ben benieuwd waarom je denkt dat ik jaloers ben? Waarom zou ik? Ik wil voor m'n man en m'n kind opkomen en wil graag dat ze onze wensen respecteert. Dat schoonouders in eerste instantie voor de kleine komen lijkt me normaal, maar om het zo expliciet te noemen? Verder heeft manlief er dus wel moeite mee. Ik merk aan hem dat ie gekwetst is, heeft ook gezegd en niet leuk te vinden, maar wil ook geen ruzie.

15. adi

adi Niet meer actief

Het ging me alleen over je stukje dat ze alleen voor de kleine komt. Misschien ben ik bevoordeeld omdat alle nieuwbakken grootouders die ik ken ( incl mijn ouders en grootouders) hun eigen kinderen vrijwel zijn vergeten toen een kleinkind in beeld kwam. Ik zie het zo vaak dat ik het als normaal beschoyw, zal wel horen bij de gevoelens die komen als je oma of opa wordt.
    ik zou niet eens bij stil staan dat ik evenveel aandacht miet krijgen van mijn ouders als mijn kinderen. Het is geen concurrentie.

16. Isis857

Isis857 Fanatiek lid

6 dec 2010
    3.584
    0
    0
    ergens...
    Nee snap ik, het maakt mij ook niet uit dat ze minder aandacht voor ons heeft Wel de opmerking an sich.. Maar goed,volgende x zal ik er zelf maar een grapje van maken

17. mamavanluc

mamavanluc Niet meer actief

Nou Adi, waar het ts volgens mij vooral om gaat is dat haar sm van te voren al zegt dat ze niet voor hen komt, maar alleen voor de kleine.
    Dat een oma/opa meer aandacht heeft voor hun kleinkind is volgens mij niet meer dan normaal, maar zoals het bij ts gezegd word, zou op mij ook een beetje raar overkomen!

Voor de rest zou ik willen zeggen: Vooral heel erg duidelijk zijn! Gewoon zeggen dat je ergens niet van gediend bent, en je eigen pad volgen! Voor dat je het weet heeft zij de touwtjes in handen;)

Succes!

18. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Nou ik moet zeggen dat ik het na 2 maanden wel zat was, dat binnenkomen, J van me afpakken en alleen maar tegen haar kletsen.
    Ik was nog net goed om koffie te zetten, werd letterlijk gezegd. Toen heb ik toch ook even gemeld dat ik de aandacht voor de kleine enorm leuk vind en daar ook dankbaar voor ben, maar dat er met mij ook een gewoon gesprek gevoerd kan worden.
    Het heeft wel zn grenzen. Verder is het idd wel typisch opa/oma gedrag, maar mijn souders bv zijn net een tikkeltje minder hysterisch ;)

19. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Met alleen aandacht voor den kleinen zou ik niet zo zitten, trekt vanzelf weer bij. Het van jou schoot af trekken en dus jou wensen niet respecteren zou ik het niet bij laten zitten. Je moet echt van je af bijten.

Ik heb een smoeder die erg overweldigend kannzijn voor iedereen en dus ben ik gewoon duidelijk tegen haar. Dit weekend was er een suprise party voor me georganiesserd enniedereen was er. Mijn smoeder heeft zowat de hele dag met de kleine gezeten. Vind ik niet erg, ze ziet hem niet zo vaak... Ik laat haar dan ook flesjes geven enzo maarmals hij bijv zou huilen dan wil ik hem zelf roosten, klaar. Stel je voor zeg dat ze hem hiet af zou geven dan?!!? Ik zou hem dan uit haar handen trekken!! Maar denk ook wel datmze van mij weet dat ze dat niet hoef te flikken. Tegen haar moet je ook wel duidelijk zijn hoor. Bijv als ze hem de laatste fles geeft zeg ik haar dat IK hem daarna naar bed breng. Dan respecteerd ze dit ook. Ze moet wel want ik denk dat ze ergens wel weet dat als ze mn wensen niet respecteerd zij degene is die aan het kortste eind trekt... Ik wil je dus als tip geven dat uit te stralen!

20. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Isis,

Ik heb ooit eens in soort gelijke cofrontatie gestaan maar ik heb 1 ding geleerd trek je mond open als je het niet eens bent wat ze zegt.Het is jullie kindje en zeker is ze oma en is ze blij als ze haar kleinzoon kan zien maar moet niet ten kost gaan van jullie, anders lijdt je relatie er straks onder. Ik heb al die woede opgekropt en 1x heb ik haar zo uitgescholden en de deur gewezen en gezegd dat ze nooit meer welkom was. Achteraf lachen me schoonmoeder en ik hierom.We hebben allebei toeggegeven dat we fout zaten. En geloof me ik dacht nooit dat ze dat zou doen. Ze zegt nu ook wel eens ik zou dit doen en dat doen en dan bedank ik haar voor het advies en als er iets aan heb doe ik het anders niet. Wij maken de keuzes wat goed is voor onze dochter.Ook stom voorbeeld ze wilde mijn vriend noot ites laten doen kwa opvoeding dan zei ze kom maar oma doet dat wel, ik had dan zoiets van papa moet dat ook leren. (omdat papa op dat moment nogal onzeker was of hij dat wel goed deed.) Nu is hij ook meer zelf gaan doen en ze heeft nog wel eens de neiging om te zeggen oma doet dat wel. maar gelijk daarna vervolgd ze met of willlen jullie het liever doen.Op zich hebben we door die fikse ruzie een betere band gekregen want ik dacht ook dat ze zich nooit voor mij interseerde nu heb ik een tijd terug problemen met een ziekte gehad en ze was heel medelevend na mij en bood aan alles voor me te doen vroeg hoe gesprekken in het ziekenhuis gingen etc. Maar trek je mond open zeg op een rustige manier van sm ik doe dat wel.

Deel Deze Pagina