Ik werk op contract 10-15 uur per week als flexpooler in de zorg. Nu heb ik last van bekkenklachten en op advies van de therapeut zou ik het rustiger aan moeten doen en dus in overleg moeten gaan met de verloskundige. Op het moment werk ik dus het minimaal aantal uren dat ik op mijn contract zou kunnen werken, maar ik heb nooit 44 uur (bij een 10 urige werkweek is dit dus 44 uur en bij 16 uur kom je uit op 64 uur), maar altijd 56-64 uur gewerkt. Nu dus 12-20 uur minder per maand, maar hoe zit dit, dit is toch een risico voor mij of zou mijn werkgever dan eventueel ook vervangend werk aan moeten bieden. Want ik ga het financieel best wel merken die uren minder, maar meer uren trek ik gewoon niet, omdat ik tijdens het werk en de 2 dagen erna veel pijn heb.
Beste Oxbow, Je kunt door je zwangerschapsklachten minder werken dan je eerder deed. Je kunt voor deze uren een ziekmelding doen bij je werkgever. De werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. De inkomsten die je nog wel zelf verdient worden dan gekort op de uitkering. Meestal merk je hier zelf niets van omdat je werkgever de inkomsten aan UWV meldt en de uitkering voor je ontvangt. Je krijgt dan je salaris door betaald van je werkgever. De hoogte zal in jouw situatie afhankelijk zijn van het dagloon dat door UWV wordt vastgesteld. Hiervoor gebruiken we je inkomen van een jaar voor je eerste ziektedag. Het dagloon staat in de beslissing die je van UWV gaat ontvangen. Actuele informatie over ziek tijdens je zwangerschap vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor u snelle reactie. Ik heb contact gezocht met mijn leidinggevende en ik hoop dat ze er wat mee gaan doen.